וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה בית כנסת כן ואולם מופעים לא? כי אין לי ליצמן או דרעי?"

16.9.2020 / 0:00

הסגר יתחיל בשישי, ועולם התרבות שוב ייכנס לקיפאון שסופו אינו ידוע. יו"ר שח"ם אסתי זקהיים זועמת: "אם לבתי הכנסת מאפשרים להיפתח, למה לא לאולמות התרבות?". השחקן זוהר שטראוס: "אנחנו מתרסקים מכל סגר זה. אנשים בצרה צרורה". ומרגי? לא מתרגש

הזמר יהונתן מרגי במסיבת העיתונאים של yes מדבר על השפעת משבר הקורונה על צילומי הסדרה שלו ועל יצירתו, 14 בספטמבר 2020/שגיא בן נון

"לא הוגן שמאפשרים לבתי הכנסת להיפתח ולאולמות התרבות לא מאפשרים. אני חיה עם אדם שומר מצוות, שהולך לבית כנסת ומתפלל כל יום, וכל בני משפחתו חובשי הכיפות שאני מדברת איתם חושבים ככה - שאין שום סיבה לא להשוות בין אמנות לאמונה. אם בתי כנסת כן, למה לא אולם התאטרון? יש חשיבות לחגי תשרי, אלא שאין בחוקי ישראל הגבלה על פולחן לדת מסוימת. אם התיאטרון או בכלל אמנות היא החוויה הרוחנית שלנו - אפשר להגדיר אותה כפולחן". כך אמרה לוואלה! תרבות יו"ר שח"ם - ארגון השחקנים - אסתי זקהיים.

הסגר השני עומד לצאת לפועל ביום שישי, ובמסגרתו עולם התרבות ישותק שוב. עם זאת, הממשלה תאפשר לקיים בחגים תפילות ולא מעט אמנים הביעו תסכול מכך. זקהיים עצמה הייתה אמורה לשחק בהצגה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, אולם הפסטיבל, שתוכנן להתקיים ב-3-6 באוקטובר, יידחה בעקבות הסגר. "אחרי שעבדנו על ההצגה לפסטיבל עכו במשך חודשיים וחצי של חזרות, הקפיאו אותה. זה נורא. זה כמו להיות בהיריון ובאמצע אומרים לך - אין לידה. הפקיעו את פסטיכל עכו וגם את פסטיבל חיפה ועוד. סוכות הוא חג שבו יוצאות משפחות של מטיילים והולכים לפסטיבלים. אני חושבת שלמשרד הבריאות לא אכפת, הם יותר חרדים מהחרדים ועסוקים לרצות אותם, ולא אכפת להם מהאמנים ומצרכני האמנות".

השחקנית אסתי זקהיים במחאת העצמאים, כיכר רבין תל אביב, 30 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"אני מרגישה חסרת אונים, שמים את האמנים בצד. למה? כי אין לי שדולה? כי אין לי כוח במרכז הליכוד?". יו"ר שח"ם, השחקנית אסתי זקהיים/ראובן קסטרו

"כשאני קוראת את ההוראות של הסגר אני מתפלצת", מוסיפה זקהיים, "יש תחושה ששמים אותנו בצד ושאנחנו לא חיוניים - לא קולנוע, לא תיאטרון, ולא אמנות - להם אסור לעבוד בעוד שלאחרים מותר. אני מרגישה חסרת אונים. למה זה ככה? כי אין לי שדולה? כי אין לי כוח במרכז הליכוד? כי אין לי דרעי או ליצמן שיכולים לאיים? בתחושה שלי אין לי נשק. נראה שאנחנו לבד במערכה. החודש יצא לנו להופיע עם ההצגה 'מהפכניות' של אנסמבל אספמיה, ובכל מקום שבו סיימנו את ההצגה, הקהל עמד על הרגליים ואמרו לנו כמה התגעגעו לתיאטרון ולקונצרטים. אני מרגישים שאת הקול הזה לא מרגישים מספיק חזק. התחושה שרק אם הופכים שולחן או שאתה מאיים משהו משתנה. איפה החשיבה הכלכלית לטווח הארוך? זה לא רק הרס התרבות. זה גם הרס הכלכלה, ואני מדברת כעצמאית שמתחלקת כל השנים עם המדינה במסים ופתאום אנחנו לא חיוניים. תחושה קשה".

שאלנו את שר התרבות חילי טרופר האם ניסה לפעול להשוואת תחום התרבות למתווה התפילות בקפסולות בחג, ובתגובה נמסר לנו: "השר לא השווה לבתי כנסת אלא בכלל לענפים אחרים ומבקש להימנע תמיד מכל דיון שיש בו כדי לעורר שנאה. השר טען שאם יש פתיחה של המרחבים הפתוחים להתכנסויות רחבות יש לאפשר גם לתרבות להתכנס למופעים. כרגע, משאושרו רק תפילות בקבוצות של 25 אנשים וליתר התחומים לא התאפשר בכלל, לא נראה שאפשרי לקיים מופעי תרבות שדורשים התכנסות של מאות אנשים במתחם אחד. בנוסף יש להדגיש שהתפילות אושרו רק לימים הנוראים ולא לכלל התקופה. כפי שפתחנו את התרבות בשבועות האחרונים כך נעבוד קשה שהיא תיפתח מחדש אחרי הסגר וירידת התחלואה".

עוד בוואלה!

רותם סלע: "התקופה מדכאת ועצובה, הלוואי שהמדינה הייתה עוזרת למי שצריך"

לכתבה המלאה
דב'לה גליקמן וזוהר שטראוס שחקני הסדרה "שטיסל" במסיבת עיתונאים של yes ב-14 בספטמבר 2020. רפי דלויה
"אנחנו מתרסקים מכל סגר כזה". כוכבי הסדרה "שטיסל", זוהר שטראוס ודב'לה גליקמן, במסיבת העיתונאים של yes/רפי דלויה

המגישה רותם סלע, שצילומי הסדרה החדשה בה היא משחקת, "הטבח" של yes, נקטעו בגלל הקורונה, כעסה אף היא על ההקפאה המוחלטת של עולם התרבות בשיחה שקיימה עם וואלה! תרבות שלשום (שני) במסיבת העיתונאים של yes: "זו תקופה די מדכאת ועצובה, במיוחד לאנשים שצריכים לסגור את העסקים שלהם, ורק אלוהים יודע איך הם יפרנסו את המשפחות שלהם. זה מדכא. בסוף זה פוגע בכולם, בחלק יותר ובחלק פחות. כמובן שחבריי שעובדים בתיאטרון או מופיעים על הבמות כמוזיקאים נפגעו הרבה יותר ממני, כי בטלוויזיה עוד איכשהו מצליחים לנהל איזושהי שגרת קורונה מוזרה, אבל זה מבאס בשביל כולם. הלוואי והמדינה באמת היתה עוזרת כמו שצריך למי שזקוק לזה".

"אנחנו מתרסקים מכל סגר כזה", אמר השחקן זוהר שטראוס לוואלה! תרבות, "אנשים שפועלים בתחום התרבות, התחילה להם איזושהי התאוששות, יכולנו לראות איזושהי תקווה, אנשים התחילו להיערך להופעות לפי המתווה, ועכשיו הכול עוד פעם צנח לרצפה. זה משאיר אנשים בצרה צרורה. הענף שלנו מתמודד עם קושי מאוד גדול. הפרנסה התעכבה ויש קושי גדול להתפרנס עכשיו. למזלי יש לי עסק שנקרא אמנדה שעושה הכשרות לעסקים בתחומים של הופעה מול קהל. היינו אמורים לצלם את העונה החדשה של 'שטיסל' במרץ, ומצאנו את עצמנו מצלמים באוגוסט. במקום בחורף מצאנו את עצמנו מצלמים בעונה הכי חמה, זה היה מאוד קשה. היינו צריכים למלא רחובות כי הם היו ריקים בסצנת רחוב רבת משתתפים".

רותם סלע. רפי דלויה
"הלוואי והמדינה באמת היתה עוזרת כמו שצריך למי שזקוק לזה". רותם סלע/רפי דלויה

לעומת זאת, מי שקיבל הרבה יותר בקלות את הקפאת התרבות הוא הזמר יהונתן מרגי, שאמר לוואלה! תרבות: "תשמע, מה יש לנו לעשות? אף אחד לא תיכנן את זה. בסוף, אם יש כמות כל כך גדולה של חולים אז זה מה שצריך לעשות. בסוף בריאות זה מה שהכי חשוב. אני מקווה שזה יסתדר הכי מהר שאפשר".

הצילומים של הסדרה שלך ב-yes, ששמה "PPS", נקטעו פעמיים בגלל הקורונה.

"נכון, היה מאוד קשה לצלם בתקופה הזאת. זה היה קרב מתמשך. באחת הפעמים הכנסתי את עצמי לבידוד באופן עצמאי כי ידעתי שהיה מישהו על הסט עם קורונה. לא פגשתי אותו אבל עדיין הוא היה על הסט ואני הייתי על הסט אז נכנסתי לבידוד. למזלי הצילומים היו צריכים להידחות רק שבוע. זאת הייתה הפעם השניה שהם נקטעו".

לצד הבאסה, יש יוצרים שמספרים שיצאו להם יותר שירים בתקופת הקורונה, איך זה היה אצלך?

"אני חושב שזה יתרון שלנו בתור מוזיקאים ויוצרים בכלל, הרבה יותר קל למי שיוצר בבידוד. כשאני נכנס לאולפן לעשות משהו אני לא יודע מה אכלתי, לא יודע מה השעה, לא יודע כלום. אני ממליץ על זמן לעצמך".

צפו בשיחה המצולמת עם מרגי (בראש עמוד זה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully