וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוב שדני קושמרו התאמץ לעשות סרט טבע, הוא פספס את כל הטבע

21.10.2020 / 8:42

בשעה טובה החליטו בערוץ הטלוויזיה הנצפה בישראל לנצל את שעות השיא כדי להביא למסך משהו שאינו ריאליטי, אך הניסיון של "עד הקצה" להציג את הנסיעה של מגיש אולפן שישי כאיזה מסע דרמטי התברר כחיקוי חיוור לסרטי טבע שראינו כבר לפני עשרות שנים

עד הקצה: דני קושמרו/צילום: קשת 12

במחקר אמריקאי לא מדעי במיוחד שנערך לפני כמה שנים נותחו פרופילים באפליקציית ההיכרויות הפופולרית "טינדר". בין הממצאים היותר מוזרים נמצא כי 22% מהגברים בין הגילאים 18 ל-35 במדינה פלורידה פרסמו תמונה שלהם אוחזים בדג שזה עתה נתפס בחכתם. במחקר מפוקפק לא פחות התבקשו 1,000 סטודנטיות לדרג תמונות של גברים צעירים לפי מידת האטקרטיביות שלהם. לפי הממצאים, 46% מהנשים העדיפו תמונות של גברים כשהם מחזיקים בידם דג גוסס. המחקר נכנס לנתונים המאוד ספציפיים על איזה דגים גורמים לגבר המחייך לצדם להיראות יותר ראויים לשידוך, אך המשוואה די פשוטה, שככל שהדג גדול יותר - כך הגבר הופך לאטרקטיבי יותר. מיותר לציין שהמחקרים לא פורסמו בכתבי עת מדעיים, לעומת זאת הם זכו בכותרות ענק במגזיני דיג ברחבי העולם.

לא ברור מה האובססיה של גברים עם הים והחיות הנפלאות שחיות בתוכו. קפטן נמו של ז'ול ורן, סנטיאגו הזקן של ארנסט המינגווי, אחאב של הרמן מלוויל, קפטן הוק של ג'יימס מתיו ברי, קפטן קווינט של סטיבן ספילברג, פינוקיו של קרלו קולודי ויונה בן אמיתי המקראי הם רק חלק מהגברברים שהקדישו חלקים נרחבים מהביוגרפיה שלהם לאובססיה ימית. דני קושמרו, אגדה שהייתה באמת, החליט לנער מעליו את הדמות המעונבת מאולפן שישי ולהציג על המסך את דמות הלוחם הימי מהשייטת - כשהיא שוחה בקרבת לוויתן האורקה המופלא. איכשהו, במקום כתבה נחמדה של 7 דקות בסיום המהדורה, זה הפך למין סרט טבע מלא בפריים טיים של הערוץ הנצפה במדינת ישראל.

ראוי לציין שיחסית למה שמשודר בדרך כלל בשעות האלה בערוץ 12, מדובר בפנינה של ממש. מסע תיעודי אל הכפרים הנידחים בשער הקוטב הצפוני. מבט נדיר אל האנשים שהחליטו לגור במקום בו השמש לא זורחת רוב השנה. חשיפה לנזקים הישירים של ההתחממות הגלובלית ומעל הכל - היכרות מטווח אפס עם אחד היצורים המלכותיים ביותר בממלכת החי - הלוויתן הקטלן. אלא שהתכנית החליטה להתמקד דווקא ביצור מלכותי אחר: רב סרן במילואים דני קושמרו.

דני קושמרו פוגש לוויתן - צילום מסך. קשת 12, צילום מסך
עם כל הכבוד לאיתי אנגל, מתי הוא קפץ למים בלי חולצה במים קפואים? דני קושמרו ב"עד הקצה"/צילום מסך, קשת 12

בבחירה סיפורית תמוהה, הרקע לסדרה "עד הקצה" מובהר לצופים רק בסופו: לפני כשנתיים נפגע קושמרו בתאונת אופנוע קשה, ושרד בנס. כתוצאה מכך החליט לחגוג את החיים באקסטרים. למלא את ההארד-דיסק ברגעים קטנים ששווה לעשות עליהם "סייב", כדבריו. אלא שאם מוציאים מהתמונה את סיפורו האישי של קושמרו שמוזכר במשפט ורבע בסיום התכנית, לא באמת מדובר בתיעוד דרמטי במיוחד. "החוויה הקיצונית שעבר דני קושמרו בקוטב הצפוני", נכתב אתמול באחד הפרומואים לתכנית, וזה די מעורר גיחוך. בזמן שאיתי אנגל פוגש שבטים רצחניים בקונגו, מסתנן לשורות דאעש בסוריה ומפלרטט עם המוות בצפון עיראק - קושמרו סך הכל הצטרף לטיול מאורגן מאוד פופולרי ושחה עם דולפינים (כן, מדובר בדולפינים, תבדקו בגוגל לפני שאתם מתרגזים).

עד לא מזמן, כשאפשר היה לנסוע לחו"ל, כל ישראלי עם תקציב חופשה מכובד יכול היה לטוס לנורווגיה, לשכור את שירותיה של אחת מחברות התיירות הרבות שמארגנות שחיה עם אורקות, ולחוות בדיוק את אותה חוויה ייחודית של קושמרו. אלפי תיירים עושים את זה מדי שנה. ובכלל, מיליוני ילדים ברחבי העולם כבר צפו בלוויתני אורקה עצובים עושים תעלולים באחד מפארקי המים הגדולים, למרות שהתופעה צומצמה לאחר פרסום הדוקו "בלאקפיש" שחשף את ההתעללות שעוברים הלוויתנים במקומות האלה.

בגדול מדובר בגרסה הטלוויזיונית של החבר הסחי שלכם שנסע לאיזה יעד אקזוטי והזמין אתכם לראות מצגת תמונות בסלון במקום פשוט לתת לכם לעשות לייק על האלבום שלו בפייסבוק. זה לא עזר שכל מה שהגיע מסביב לאירוע המרכזי של השחייה עם הלוויתנים פשוט לא היה מעניין מספיק. מהבדיחות הצפויות על הביולוג הימי בסיינפלד ועד הראיונות הקצרים שלו עם אנשי המקום. זה בוודאי היה שבירת שגרה נעימה בשביל קושמרו, אבל אף אחד מהם לא באמת תרם שום דבר לתכנית מעבר למריחת זמן. במקום לריב בצרחות עם מירי רגב ותמר זנדברג, הוא צועק לבחורה נורווגית צעירה שהיא גרה ב-NORWAY, בעוד היא שומעת משום מה שהוא אומר לה שהיא חיה ב-NO WAY. זה לא משל לשום דבר, היא פשוט לא שמעה טוב.

עוד בוואלה!

גיל ססובר הפך לעלה התאנה של ערוץ 20 על חשבון זכרונות הילדות מהניינטיז

לכתבה המלאה
דני קושמרו פוגש לוויתן - צילום מסך. קשת 12, צילום מסך
בשביל הצילום המטושטש הזה צפינו 45 דקות? האורקות כפי שנתפסו בסרט "עד הקצה"/צילום מסך, קשת 12

קושמרו ניסה להעביר דרך המצלמה את הקור המקפיא של הים הנורווגי, את הייאוש של לקפוץ לתוך מים קפואים רק כדי לגלות שאין שם שום דבר ואת השעמום של להסתובב בעיירת דייגים חשוכת עניין ולחפש פאב שלא קיים. זו מקבילת הדוקו של לצפות במשחק כדורגל יוקרתי שמסתיים ב-0:0 מאכזב. מרוב שניסה לסמן וי בצ'ק ליסט של סרטי טבע, קושמרו פספס את הטבע עצמו. תיעוד הביקור שלו בחנות פרוות היה מיותר כמעט כמו הרצח האכזרי של בעלי החיים שעורם מופשט מהם בעודם בחיים כדי להפוך לפרטי לבוש בחנות הזאת. העיתונאי הוותיק שואל את המוכרת האדישה בחנות אם לא עצוב לה על בעלי החיים, והיא עונה שיש לה דברים חשובים יותר להתעצב עליהם. זו הייתה תשובה טיפשית לשאלה מיותרת.

מריחת הזמן התגלתה כאפקטיבית כשהתכנית הגיעה לבסוף לשיאה - המפגש של קושמרו עם לוויתן קטלן. כמה חיכינו! הנה לפנינו אחת מהחוויות שדני קושמרו, לדבריו, לא ישכח לעולם. החוויה הזאת מתוארת לנו על ידי דני קושמרו עצמו. במילותיו. מילותיו של דני קושמרו. זה הרגע בו נופל האסימון ואנחנו מבינים שזה כל מה שאנחנו נקבל מהמפגש המרגש. הסרטון המטושטש שצפינו בו לפני כמה רגעים של מספר פריטים ימיים שוחים יהיה כל התיעוד שנראה של האורקות בתוך המים. מתברר שהצוות של קושמרו פשוט לא נסע לטיול המאורגן החביב הזה עם מצלמות שיכולות לתעד בצורה ראויה לשנת 2020 את המפגש התת-ימי הקצר הזה. אבל למי אכפת. רוצים לראות אורקות מקרוב? חפשו ביוטיוב. רוצים לראות סרט טבע שמתעד מקרוב את החיים המדהימים במצולות? חפשו את "הכוכב הכחול" של דייוויד אטנבורו. רוצים לראות תיעוד מטורף של לוויתן אורקה מזנק מתוך המים, תופס אריה ים על החוף ומנער אותו בפיו כמו בובת סמרטוטים עד שרוח החיים עוזבת את גופו? חפשו את "72 חיות מסוכנות: אמריקה הלטינית" בנטפליקס. רוצים לראות את דני קושמרו קופץ ללא חלק עליון למים קפואים ללא שום סיבה תוך כדי שהוא מסתכן בהיפותרמיה? צפו בקשת 12.

בלי כוונה, כל הטרגדיה של השידור המסחרי בקשת מילא את המסך ברגע אחד סמלי במיוחד. קושמרו דיבר אל המצלמה בלב הפיורד הקפוא, סביבו קרחונים שהולכים ומתמעטים בעקבות ההתחממות הגלובלית. זה היה רגע חשוב בו משבר האקלים הגיע ללב הפריים טיים של ערוץ המיינסטרים החשוב במדינה. מאות אלפי אנשים שמעו את אחד הקולות הכי מוכרים במדינה מסביר להם על משהו שחשוב להם לדעת. המונולוג הזה נקטע במהרה כשמישהו צעק שהם נמצאים בסביבת לוויתנים. ההסבר החשוב נזנח לטובת "אקשן". הצוות זינק למים, האנרגיה הייתה בשיאה - והלוויתנים נעלמו, בדיוק כמו ההזדמנות להעשיר את הצופה במשהו מעבר לרעש וצלצולים.

דני קושמרו פוגש לוויתן - צילום מסך. קשת 12, צילום מסך
החבר שמכריח אותך לצפות בתמונות שצילם בטיול בחו"ל. דני קושמרו ב"עד הקצה"/צילום מסך, קשת 12

בקטנה

באחד מרגעי מריחת הזמן של קושמרו, הוא מספר למצלמה בטבעיות שבתו התינוקת עשתה את צעדיה הראשונים והוא פספס את הרגע המיוחד הזה בעקבות המסע שלו. ניתן להעריך אדם שמבקש למקסם את חוויות חייו ומבקש לנצל כל רגע בעולם היפה שלנו כדי למלא את טנק הזכרונות. יש בזה משהו מעורר השראה. ומצד שני, קשה שלא לתהות איך היינו מקבלים את זה אם במקומו של קושמרו הייתה ניצבת אישה שמספרת כיצד השאירה את בתה התינוקת בבית בזמן שהיא הלכה לשחות עם יונקים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully