וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבתי שהימין יהיה נגד הסרט, אבל ימנים דווקא ממש אהבו אותו"

אבנר שביט, ברלין

14.12.2020 / 0:03

"קורפוס קריסטי" הפולני היה להיט גדול במולדתו וגם קיבל מועמדות לאוסקר. בריאיון לוואלה! תרבות לרגל הקרנתו בפסטיבל ירושלים, הכוכב ברטוש בילניה מסביר למה הקהל הימני אהב את הסרט למרות הביקורת שלו על הממסד הדתי, ואיך זה להיות אחד השחקנים המבטיחים באירופה

טריילר הסרט "קורפוס קריסטי"/פסטיבל ונציה

בינואר האחרון, ישב השחקן הפולני ברטוש בילניה בחדר אמבטיה בלוס אנג'לס בשעה חמש וחצי בבוקר, ודיבר בטלפון עם הוריו שבמולדתו. הם היו נסערים, שכן זה עתה התבשרו כי "קורפוס קריסטי", בו עשה את תפקידו הקולנועי הגדול הראשון, קיבל מועמדות לאוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. "זה היה רגע שמח, אבל גם היה בו טעם מר, בגלל שהייתי כל כך רחוק מהם", הוא אומר. "ככה זה בקריירה: אף פעם אין רגע מאושר לחלוטין, תמיד יש איזה צד עצוב".

המסע המופלא של "קורפוס קריסטי" התחיל בקיץ 2019, עת ערך את הבכורה העולמית שלו בפסטיבל ונציה, ולמרות שהוקרן במסגרת צד, הפך לאחד הסרטים המדוברים של הפסטיבל. לאחר מכן קטף שלל פרסים ומועמדויות לפני שהתכבד גם במועמדות היוקרתית לאוסקר, ובפברואר האחרון, רגע לפני הקורונה, בילניה אף נבחר כאחד השחקנים המבטיחים באירופה במהלך אירוע המתקיים מדי שנה בפסטיבל ברלין, ובמסגרת זו גם נפגשתי איתו.

באופן לא מפתיע, הסרט עוסק בכנסייה הקתולית, שהיא לקולנוע הפולני מה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני לקולנוע שלנו: נושא טעון מאין כמוהו, שנגיעה בו מולידה סרטים שערורייתיים, שמטלטלים את המדינה כולה וזוכים גם להצלחה בינלאומית. בלינה מגלם בו עבריין משוחרר, שנודד לעיירה קטנה ולא מתקשה לשכנע את המקומיים כי הוא כומר. הם הופכים אותו לאיש סודם, וכך מתברר כי יש להם עוד יותר מה להסתיר ממנו.

יש בסרט אלימות גרפית וסאטירה חריפה, אבל גם רגישות ואנושיות. זו דוגמה נדירה לקולנוע אירופאי שהוא גם אמנותי וגם קומוניקטיבי, גם אינטלקטואלי וגם סוחף, ולכן כדאי לנצל את ההזדמנות לצפות ב"קורפוס קריסטי" במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים, שמתנהל כעת וירטואלית.

קורפוס קריסטי. פסטיבל ברלין,
מעמיד פנים שהוא מעמיד פנים. ברטוש בילניה/פסטיבל ברלין

את הסרט ביים יאן קומסה, שמאז הספיק ליצור גם את "הייטר" המוצלח פחות, שזמין בנטפליקס. הוא סיפר כי הכיר את בילניה בעיקר מן העבודה התיאטרלית שלו, וליהק אותו בשל יכולתו לשלב בין שני הממדים הדרושים לדמות: חוכמת רחוב וממד רוחני. "חשבתי שאני לא אידיאלי לדמות הזו, אבל יאן בטח בי ונתן לי את המרחב הדרוש כדי להשתנות לצורך התפקיד, שזה משהו שלמעט במאים בפולין יש היום סבלנות לעשות", אומר השחקן.

איך היה לשחק מישהו שרלטן? אתה בעצם מעמיד פנים שאתה מישהו שמעמיד פנים.

"אגיד לך מה היה הכי קשה: לדמות שאני מגלם אין מושג מה היא עושה. היא נדרשת לשאת דרשה אפילו שאין לה כל הכשרה, לשמוע וידויים אף שלא למדה כמורה וכיוצא בכך, אבל בהתחשב בכך שעבודת המשחק דורשת כל כך הרבה חזרות וניסיונות, איך אני יכול להעמיד פנים של מישהו קלולס, שהגיע לא מוכן ומאלתר הכל מהרגע לרגע? לכן, השתדלתי לאלתר בעצמי כמה שיותר וממש לשכוח את השורות שלי, שאהיה לא מוכן בדיוק כמו הדמות".

היה לך איזשהו ליווי מאיש מקצוע?

"כן, היה איתנו כומר בצילומים שהעיר לי כל פעם שעשיתי משהו לא הגיוני. היה איזה רגע שישבתי בכנסייה לבד וחשבתי לשלוף סיגריה מהכיס, אבל אז הוא אמר לי 'לא, כומר לא יכול לעשות את זה".

מה מבחינתך היתה הסצינה הכי קשה?

"הסצינה שבה הגיבור שומע וידוי של אישה גוססת. אף פעם לא ראיתי מישהו מת, אז לא ידעתי איך להתנהג בנסיבות האלה".

עוד בוואלה!

המדריך המלא לסרטים הכי טובים בפסטיבל

לכתבה המלאה
קורפוס קריסטי. פסטיבל ונציה,
כדאי לראות. מתוך "קורפוס קריסטי"/פסטיבל ונציה

למרות התכנים הנפיצים, "קורפוס קריסטי" זכה להצלחה גם במולדתו ובכל החזיתות - הביקורתית, הממסדית ואפילו הקופתית. "זו היתה הוכחה שגם סרטים אמנותיים יכולים להצליח מסחרית בפולין, זה מסר חשוב מאוד", אומר על כך השחקן.

הופתעת מן ההצלחה?

"הפתיע אותי שהימין הפולני אהב את הסרט, למרות שהוא מזוהה עם הכנסייה הקתולית ואנחנו מותחים ביקורת על דברים שקורים בה. בהתחלה, עשו לנו בעיות, ולא הרשו לנו לצלם בכנסייה שרצינו, אז חשבתי שדעת הקהל תהיה חצויה, אבל ימנים מאוד אהבו את מה שהם שראו. אולי זה כי בסופו של דבר, המסר של הסרט הוא - 'תאהב את האויבים שלך', וזה משהו שלקוח מהברית החדשה וגם הם לא יכולים להתווכח איתו".

איך היה לצעוד על השטיח האדום באוסקר?

"ביליתי בקליפורניה חודש לקדם את הסרט. בסך הכל, זה היה קמפיין שיווק, לא החיים האמיתיים, אבל פגשתי הרבה אנשים יפים ולמדתי מהאמריקאים איך להתגאות במה שאתה עושה מכל הלב ובלי שום בושה".

קורפוס קריסטי. פסטיבל ברלין,
בכל זיכרון טוב יש משהו מריר. ברטוש בילניה/פסטיבל ברלין

לצפייה בסרט ובשאר סרטי הפסטיבל - ראו האתר הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully