וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המקור: ילדי הכת" הייתה כל כך מטלטלת עד שלא נצליח לצפות בחלק השני

29.12.2020 / 8:20

תכנית "המקור" על ילדי הכת של דניאל אמבש הביאה את עדויותיהם של הילדים שעברו התעללות בפירוט מצמית. היא הפנתה אצבע מאשימה לא רק כלפי האב המתעלל אלא גם כלפי הרשויות שלא הבחינו, העיתונות שלא הקשתה, ואפילו כלפינו הצופים, שמעדיפים לעצום עיניים

"המקור: ילדי הכת של דניאל אמבש"/רשת 13

ניסיתי לכתוב כאן שוב ושוב אילו האשמות הטיחו ילדיו של דניאל אמבש באביהם - אבל אינני מסוגל. מדובר בדברים מחרידים מדי, דברים שאין להם תקנה, שגם הדפדפן אינו סובל, וספק אם מסך הטלוויזיה כן. בזה אחר זה התייצבו כמה מהילדים - רהוטים, אמיצים, מרשימים, מודעים היטב לחומרת הדברים ומשמעותם - מול המצלמה של ישראל רוזנר וגיא אוסטינסקי ("המקור", רשת 13) ותיארו תמונה מפלצתית של החיים בצילו של מי שנקרא אביהם, הביולוגי או המאמץ.

בלי הפרטים היבשים בכל זאת אי אפשר: אמבש, חסיד ברסלב, נודע כמי שעמד בראש מה שמכונה "הכת הירושלמית", נישא לכמה נשים וגידל את ילדיהן מנישואיהן הקודמים, וגם הביא איתן לעולם ילדים חדשים. לפני כשבע שנים הוא הורשע בהתעללות מינית והחזקת נשים וקטינים בתנאי עבדות, ונידון ל-26 שנות מאסר. ביחס למעשים המתוארים בתחקיר, אחרי צפייה בחלק הראשון שלו, זה נדמה כמעט כעונש מקל.

רוזנר כבר עסק בעבר בפרשה, וכעת הוא מתאר בפירוט מצמית מסכת מסויטת של ממש - דרך עיניהם של הילדים. אם אל הלב מתגנב איזה רצון להאמין שמדובר כאן בסך הכול במשפחה מוזרה עם אורח חיים אלטרנטיבי, העדויות הקשות שעולות בתחקיר מפריכות אותו לגמרי ומותירות את הצופה בלי מילים. מבלי להידרדר לשיחה משפטית - לא האופי האמוני של המשפחה הוא זה שעומד כאן לדין, כי אם אלימות פיזית ומנטלית שמופנית כלפי הסביבה הקרובה.

המקור - ילדי הכת של אמבש, דניאל אמבש. רשת 13, צילום מסך
26 שנות מאסר הן מעט מדי. דניאל אמבש, מתוך "המקור: ילדי הכת"/צילום מסך, רשת 13

כואב במיוחד: לילדים האלה - עכשיו כבר צעירים שמנסים לבנות את חייהם מאפס - לא הייתה מסגרת חיצונית שתקלוט אם קורה משהו לא בסדר, שתנסה להבין מה שעובר עליהם. גם מעט התקשורת עם הרשויות נכשלה ברוב הפעמים לזהות את גודל האיום. המשדר מפנה אצבע מאשימה גם כלפיהן: איך כל זה התרחש במשך שנים בלי שאף אחד עצר זאת. חלק מהאשמה מופנה גם כלפינו, הצופים, אזרחים רגילים שעוצמים עיניים למה שעשוי להתרחש קרוב ממה שהיינו רוצים להאמין - בפרט בעידן של ריחוק חברתי ועומס בל יתואר על רשויות הרווחה.

במידה מסוימת, המשדר הזה כולל גם כתב אישום, משני בחשיבותו, גם כלפי העיתונות. גם רינו צרור, שעסק בפרשה בעבר ומתראיין לרוזנר, וגם רביב דרוקר עצמו בתחילת המשדר ובסופו - מתוודים בכנות ראויה לציון שגם הם קנו לפרקים את ההצגה שמכר להם אמבש. זה שיעור כפול: גם עיתונאים מנוסים יכולים ליפול בפח, ולכן כדאי לנו להיזהר לפני שאנחנו מרימים גבה על הנשים והגברים שהלכו בדרכו של האיש, האמינו לו והיו לקורבנותיו.

כך האירועים מסלימים מתחילת המשדר ועד סופו, כמערבולת שלא ניתן לעצור - והתוצאה מקצוענית אך קשה לצפייה. החלק הראשון בתחקיר היה מטלטל. בחלק השני שישודר בשבוע הבא ויביא את סוף הסיפור, אני לא מתכוון אפילו לנסות לצפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully