וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופת השחמט בביקורת על "גמביט המלכה": במציאות הענף הרבה יותר סקסיסטי

3.1.2021 / 0:01

כוכבת הרשת ואלופת השחמט אלכסנדרה בוטז מודה שמאז עליית הסדרה "גמביט המלכה" בנטפליקס חייה השתנו, אולם יש לה ביקורת על אמינות העלילה: "בשנות השישים בחיים לא היו נותנים לבת' הרמון להשתתף באליפויות"

טריילר לסדרה "גמביט המלכה", בכיכובה של אניה טיילור-ג'וי/נטפליקס

רבות דובר על "גמביט המלכה", אחת הסדרות הנצפות ביותר בנטפליקס לשנת 2020. מעבר לכך שהיא עשויה היטב ומרתקת לכל אורכה, נטען שהסדרה הצליחה לייצג נאמנה את עולם השחמט ולהחזיר את המשחק לגדלותו. אולם, אם תשאלו את כוכבת השחמט והסטרימרית המובילה בפלטפורמת המשחקים טוויץ', אלכסנדרה בוטז, מה דעתה על מקבילתה בסדרה, בת' הרמון - תגלו שיש לה השגות.

אלכסנדרה בוטז גדלה בקנדה אחרי שמשפחתה היגרה לשם מרומניה, שם ענף השחמט שיגשג. כשהייתה בת 6, אביה התערב עם אמה שהיא יכולה לנצח אותה בשחמט, שבועיים בלבד לאחר שלמדה מאביה כיצד לשחק. כשהביסה את אמה במשחק, המשיך אביה להכשיר אותה לטורנירים. הוא לקח אותה לפארקים מקומיים כדי שתשחק מול "הוותיקים", היה אומר להם "זה בסדר אם הבת שלי תנסה לשחק?" והם בתמימותם היו מפנים לה כיסא - רק כדי לגלות מאוחר יותר שנפלו ברשת של ילדה מבריקה בשח. בגיל 8 בוטז זכתה בפעם הראשונה באליפות המדינה בשחמט ועד סיום לימודיה בתיכון היא זכתה בשישה תארים נוספים באליפויות. היא סירבה למלגת השחמט שקיבלה כדי ללמוד באוניברסיטת סטנפורד בה תמיד חלמה ללמוד, ושם הפכה לנשיאת מועדון השחמט הראשונה.

כיום בוטז בת ה-25 מחזיקה בתואר מאסטרית FIDE לנשים של איגוד השחמט הבינלאומי והיא מנהלת ערוץ טוויץ' מצליח עם יותר מ-450 אלף עוקבים, שם - לצד אחותה אנדריאה בת ה-18 - היא מעבירה משחקי שחמט בשידור חי. "זו הייתה הדרך שלי לחזור לקשר עם השורשים שלי" אמרה בוטז ל-Insider, "אני נהנית מהאלמנט החברתי של הפלטפורמה. זה הרבה יותר כיף לשחק עם חברים מאשר לשחק לבד", היא הוסיפה. לבוטז גם עמוד אינסטגרם עם יותר מ-250 אלף עוקבים וערוץ יוטיוב (BotezLive) שצבר יותר מ-25 מיליון צפיות. עבור משפיענים וסטרימרים בכירים, פוטנציאל ההשתכרות מפתיע: הסטרימר המוביל ביותר בטוויץ', גיימר הווידיאו נינג'ה, מחזיק 16 מיליון עוקבים ושוויו מוערך לכ-15 מיליון דולר. מרבית הסטרימרים מרוויחים כסף מחסויות, אך הכנסתם העיקרית מגיעה ממנויים ופרסום.

אלכסנדרה משחקת שחמט - בגיל 8, 16, 18 ו-23

אלכסנדרה בוטז היא בת' הרמון מ"גמביט המלכה". NETFLIX, צילום מסך
אלכסנדרה בוטז ומקבילתה ב"גמביט המלכה", בת' הרמון/צילום מסך, NETFLIX

"במציאות לבת' לא היה שום סיכוי"

הצלחתה של בוטז בתחרויות מבוססת על כישרון וניסיון שצברה עם השנים, אולם את הצלחתה הויראלית היא חייבת לסדרה "גמביט המלכה", המגוללת את סיפורה של ילדה בשנות ה-60 שמתגלה כסנסציית שחמט ויוצאת לכבוש את העולם. בעקבות הסדרה החלה התעניינות מחודשת במשחק. בוטז סיפרה: "זה מדהים מה שהסדרה עשתה למשחק השחמט, לפחות בכל מה שקשור לידע של האדם הממוצע בנושא. מעולם לא דמיינתי שהמשחק יצבור כזאת מודעות, כי שחמט תמיד נחשב לסופר נישתי. מכירות לוחות השחמט ב-eBay זינקו ביותר מ-130 אחוזים. הייתה לסדרה השפעה גדולה בהתעניינות של נשים בשחמט. בתקופה הזו של הקורונה השחמט הפך ללהיט בטוויץ' ואני הפכתי לאחת הסטרימרים המובילים".

על אף שבוטז חייבת את הצלחתה לסדרה, היא לא חוסכת בביקורת כלפיה. לדבריה, אם הסדרה הייתה מדויקת היסטורית - בת' לא הייתה יכולה להשתתף בתחרויות השחמט. בוטז טוענת שעל אף שהסדרה נגעה מעט בנושא ההבדל המגדרי, הסקסיזם מושרש חזק בענף שעד היום נשלט בידי גברים. "אם עלילת הסדרה הייתה מדויק מבחינה היסטורית, לבת' לא היה שום סיכוי", אמרה בוטז והזכירה את הגרנדמאסטרית הראשונה, סוזן פולגר, שהעפילה לאליפות העולם בשחמט בשנת 1986 אך נאסרה להשתתף בה בשל מגדרה. "היא העפילה ל'תחרות המועמדים', שזה טורניר שבו מי שזוכה יתמודד על אליפות העולם", אמרה בוטז, "זה אומר שאת לפחות השחקנית השנייה הכי טובה בעולם ופולגר העפילה לפי הדירוג שלה".

בנוסף, טוענת אלכסנדרה בוטז שהתנהגותם של גברים מסוימים לשחקניות שחמט גרועה בהרבה מכפי שתוארה בסדרה. "הדרך שבה הגברים תמכו בה כשהיא זכתה אינה מדויקת", אמרה בוטז, "אם תקראו את הסיפורים האמיתיים של נשים ששיחקו בתקופה הזאת, גברים אפילו לא היו לוחצים להן את הידיים או מסתכלים עליהן".

בראיון שנערך לאחרונה עם העיתון St. Louis Post-Dispatch, פולגר נזכרה בשחקן שהשליך את כל החלקים מהלוח בתסכול לאחר שהפסיד לה. "נאלצתי להתמודד עם הטרדות מיניות, עלבונות והשמצות באופן קבוע", אמרה פולגר על ניסיונה בתחרויות בשנות השבעים והשמונים. בוטז חיזקה את הדברים וסיפרה שהיא חווה סקסיזם בקהילות השחמט גם בימינו. "לפעמים האנשים שהם החברים הכי קרובים שלך חושבים שנשים גרועות יותר מבחינה גנטית בשחמט", היא הוסיפה. בוטז הוסיפה כי לעתים קרובות שמעה הערות כמו "אתה משחק מול אישה, זה נצחון קל". בראיון שפורסם לאחרונה ב-Insider, אמר מגנוס קרלסן, אחד משחקני השחמט המובילים בעולם, כי הוא עדיין נחשף לסקסיזם ושוביניזם בעולם השחמט. "באופן כללי, קהילות השחמט לא היו חביבות במיוחד לנשים ונערות לאורך השנים", הוא אמר, "בהחלט צריך לעשות כאן שינוי תרבותי".

גם בוטז וגם קרלסן אמרו כי המיזוגיניה בשחמט נפוצה יותר בקרב שחקנים מבוגרים מאשר אצל הקהל הצעיר. בוטז הוסיפה כי רוב הבנות שהכירה ששיחקו שחמט בבית הספר היסודי הפסיקו לשחק כשהגיעו לתיכון, בעיקר כי לימדו אותן שמדובר במשחק גברי. בוטז טוענת כי היא מנסה להתעלם מהסקסיזם ולהתמקד במשחק. היא אמרה: "זה תקוע בחלק האחורי של הראש שלך כשאת שומעת את שוב ושוב לאורך זמן. זה עלול לפגוע בביטחון האישי שלך". היא הוסיפה: "את מתחילה קצת לפקפק בעצמך, אבל את פשוט מנסה להמשיך להילחם במחשבות האלה ולהראות לעולם שזה קטן עליך".

צפו במשחק שחמט בטוויץ':

התשוקה שבמשחק

על אף הביקורת, בוטז טוענת ש"גמביט המלכה" מתאר היטב את האהבה והתשוקה שהיא חשה כלפי משחק השחמט. לדבריה, היא תמיד הייתה כל כך מרוכזת בשחמט שזה הרגיש כאילו היא חיה ביקום אלטרנטיבי שנבנה למשחק. "בת' נבלעת לחלוטין בעולם השחמט, נראה ששום דבר אחר לא קיים מלבד המשחקים האלה, האימונים, הקהילה והשחמט", אמרה בוטז על הדמות, "הדרך שבה מתארים את זה היא מדויקת ביותר. התשוקה, הפוקוס, האתגר שבמשחק, הכל מדויק".

כעת, לאחר שעברה לאוסטין, טקסס, בוטז חתמה בסוכנות המייצגת אתלטים מובילים בספורט האלקטרוני. "אני רוצה להפוך את המשחק לנגיש יותר לשחקן הממוצע", היא סיפרה, "אני חושבת שאחותי ואני עשינו עבודה טובה בהסברת המשחק וכן, גם בת' תרמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully