וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחמד בכרי יערער: "הסרט 'ג'נין ג'נין' אינו נגד צה"ל אלא נגד הכיבוש"

12.1.2021 / 11:45

יוצר הסרט שאתמול בית המשפט אסר להקרינו בישראל אמר לוואלה! תרבות כי יערער על החלטת בית המשפט: "נתתי במה לאנשים שיספרו את מה שהם הרגישו תוך כדי חומת מגן. נטען שזה שקר, שזה סילוף אמת וזה סילוף המציאות, זה לא נכון. פסק הדין נועד להפחיד שלא ייגעו בפרות קדושות"

בווידאו: מהומה בביהמ"ש במשפט תביעת לשון הרע בגין הסרט "ג'נין ג'נין"/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", מגיב להחלטת בית המשפט לאסור את הקרנתו בישראל. "אני מתכוון לערער על פסק הדין מכיוון שהוא לא הוגן, הוא מסרס את האמת שלי", אמר לוואלה! תרבות. "נתתי במה לאנשים שיספרו את מה שהם הרגישו תוך כדי חומת מגן. נטען שזה שקר, שזה סילוף אמת וזה סילוף המציאות, זה לא נכון. לא עשיתי סרט נגד אנשים אלא נגד הכיבוש, נגד מדיניות של כיבוש מתמשך כבר 50 שנה".

אתה מאמין שהעליון יהפוך את ההחלטה?

"אין לי מושג. נחכה ונראה".

השופטת סליש כתבה בפסק הדין כי יצרת סרט המתיימר להיות סרט תיעודי אבל בחרת "במודע שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות" בראיונות שהבאת בסרט. עוד קבעה כי "אין אמת בעיקר הדברים שפורסמו בסרט".

"כשעשו סרטים על השואה ועל הפשעים של הנאצים נגד יהודים וקבוצות אחרות, לא שאלו את הגרמנים מה הם חושבים על זה. הביאו עדויות של אנשים בשואה, והעדויות של אנשים התקבלו בלי שום בדיקה. כשעשו את המשפט של אייכמן בארץ לא תיחקרו את העדים בארץ, אנשים אמרו את מה שעל לבם, ואת הטראומה שהם חוו. אתה לא יכול לבדוק אם מה שאדם בטראומה אמר נכון או לא נכון. אני לא חקרתי. ראיתי שהם מדברים מפצע מאוד אמיתי".

זו השוואה מאוד שנויה במחלוקת. סרטי שואה רבים, ויצירות ומחקרים רבים על השואה, בדקו את העובדות הקשות. ואילו במקרה של "ג'נין ג'נין" השופטת קובעת שהיית מודע לכך שחלק מהתיאורים בסרט אינם אמת.

"אני לא מומחה לשואה. אבל אתה לא יכול לחקור את מה שקרה לפני עשרות שנים".

מוחמד בכרי בבית המשפט בדיון בערעור של התובעים אותו, מרץ 2011. מגד גוזני
יערער. בכרי/מגד גוזני

פסק הדין הפתיע אותך?

"אני לא מופתע וגם מופתע. לא מופתע כי הימין פה משגשג ועולה. ומופתע כי אני אדם אופטימיסט ורוצה לראות את הכוס המלאה".

כבר 20 שנה אתה עובר מבית משפט לבית משפט. מעייף?

"20 שנה ושום דבר לא השתנה. ואם השתנה אז לרעה. אנחנו חיים במשטר מאוד לא דמוקרטי, בלשון המעטה. וזה מה שקורה, זה המחיר שאתה משלם כאדם, כאמן, עבור הדברים שאתה עושה באמנות, וזה מה יש".

אתה חושב שחופש הביטוי בסכנה, בין הצנזורה על ג'נין ג'נין וסגירת הטוויטר של טראמפ?

"אני לא מקבל את ההשוואה הזאת. טראמפ אדם חסר כל ערכים וחסר כל חזון. אדם לא הומאני. להשוות אותי לטראמפ זה לא הוגן. אני אדם פרטי, לא נשיא מדינה, לא עומד מאחורי מפלגה או כת או דת או פלוגה. אני חש את הדברים כפי שאני חש אותם, רואה את הדברים בצורה שאני רואה אותם. עשיתי את מה שעשיתי כדי לתת במה לאנשים לדבר מלבם ולא שום דבר אחר מעבר לזה. אין לי שום ספק שאמשיך לעשות סרטים כל עוד העוול נעשה. ושוב אני לא נגד חיילים ולא נגד צה"ל אלא נגד מדיניות הכיבוש והסיפוח. מפחידה אותי הפגיעה בחופש הביטוי שלי. פסק הדין הזה הוא כדי שיראו וייראו, שאף אחד לא יפחת את הפה. זה כדי להפחיד אנשים שלא יגעו בפרות הקדושות".

בעקבות הסרט אתה כמעט לא עובד בארץ.

"אני חי מביטוח לאומי. אני לא עובד בארץ מאז 'ג'נין ג'נין'. וזה מצער אותי".


וכאן אתם יכולים להאזין לריאיון של בכרי לרדיו צפון 104.5fm

עוד בוואלה!

סליחה על השאלה: "מחפשת תשובה עם קורין גדעון" עוסק בעיקר במגישה ומעט בכל השאר

לכתבה המלאה
מוחמד בכרי בבית המשפט בדיון בערעור של התובעים אותו, מרץ 2011. מגד גוזני
"מפחידה אותי הפגיעה בחופש הביטוי". מוחמד בכרי/מגד גוזני

בהחלטה אמש קבעה השופטת הלית סילש כי יוצר הסרט, מוחמד בכרי, יפצה ב-175 אלף שקלים את התובע - סא"ל ניסים מגאנג'י, שלחם בקרב במחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן". בנוסף הוטל על בכרי לשלם הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים. את מגאנג'י ייצגו בהתנדבות עורכי הדין נבות תל צור וטל שפירא.

הסרט נערך מקטעי וידאו וצילומים מהמבצע הצבאי במחנה הפליטים ג'נין, וכן ריאיונות שערך בכרי עם תושבי המחנה. בין הסצינות שצוינו בכתב התביעה ככאלו שמהוות לשון הרע הייתה סצינה שבה קשיש פלסטיני טוען שנורה בידו ללא סיבה על ידי חייל צה"ל, שאף איים עליו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ברך על קביעת בית המשפט, והבהיר כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט". בשיחה עם מובילי המאבק נגד הסרט הוא הוסיף כי "זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות".

שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר בתגובה לפסק הדין: "אני מברך על ההתייצבות של בית המשפט לצידם של לוחמי צה"ל ולצד ערכי היושר והאמת. חופש הביטוי הוא ערך מרכזי בחברה דמוקרטית ואני אשמור עליו ככל יכולתי, אך אין בחופש הביטוי כדי להתיר עלילות שווא והוצאת לשון הרע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully