וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני הכפשתי את צה"ל?! לא אני יריתי באישה בהיריון, לא אני הרגתי ילדים"

18.1.2021 / 12:21

הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", אמר במסיבת עיתונאים שקיים לאחר החלטת בית המשפט לאסור את הקרנתו בישראל: "אני כמעט משוכנע שהעיתוי של המשפט קשור בבחירות הקרובות. אמשיך לעשות זאת כל עוד הכיבוש נמשך. לא ביימתי דבר בסרט הזה"

השחקן והבמאי מוחמד בכרי והח"כ לשעבר מוחמד ברכה במסיבת עיתונאים בעקבות החלטת בית המשפט לאסור על הקרנה בישראל של הסרט "ג'נין ג'נין", שיצר בכרי, 18 בינואר 2021/באדיבות רפיק בכרי, מתוך עמוד הפייסבוק של עיתון "אלאתחאד"

"אני כמעט משוכנע שהעיתוי של המשפט על סרטי 'ג'נין ג'נין' קשור בבחירות הקרובות. אני כמעט משוכנע שאם יהיה מהפך פוליטי וניפטר מהימין הישראלי, זה ישפיע על החלטת בג"צ בערעור שאגיש על החלטת המחוזי" - כך אמר הבוקר (שני) הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", במסגרת מסיבת עיתונאים שקיים בעקבות החלטת בית המשפט לאסור את הקרנתו בישראל. השופטת הלית סילש פסקה כי בכרי יפצה ב-175 אלף שקלים את התובע - סא"ל ניסים מגאנג'י, שלחם בקרב במחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן". בנוסף הוטל על בכרי לשלם הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים.

"עשיתי סרט למען השלום ולא למען הרמת ידיים וכניעה", אמר בכרי. "שלום אמיתי בעיני מבוסס על שוויון, להסתכל בגובה העיניים מבלי לוותר על זכויותיי כאדם ופלסטיני, שמחכה לרגע שתהיה לו מדינה, דגל, נמל, שדה תעופה, פספורט, ולא להיתקע במחנות פליטים ובשדות תעופה ימים על גבי ימים, ושנים על גבי שנים. עשיתי את הסרט אך ורק כדי להגיד - די לכיבוש, די לשפיכות הדמים. עשיתי את הסרט על האהבה של אדם למולדתו, על הקשרים האדוקים בין האדם להיסטוריה שלו.

"עשיתי סרט על נוראות הכיבוש, על האנשים והנרטיב הפלסטיני שאף אחד לא שומע עליהם", הוסיף בכרי. "זו פעם ראשונה שניסיתי לתת במה לאנשים שלא קיבלו במה, שיביעו את כאבם וסבלם במשך 70 שנה תחת הכיבוש הישראלי. מכאן ועד האשמה בשקר ומניפולציה הדרך ארוכה מאוד. אין מאחורי שום גוף שתומך בי. אני לא מצטער על שום דבר שעשיתי, ואמשיך לעשות את זה כל עוד הכיבוש נמשך".

מוחמד בכרי. אביב חופי
"אהבה של אדם למולדתו". בכרי/אביב חופי

בתשובה לשאלה אם לא "ביים" שום דבר, אמר: "לא ביימתי שום דבר. האנשים ביימו אותי. מהטף ועד הזקן אמרו את מה שיש על לבם. כל מה שעשיתי זה לערוך את זה כדי שאפשר יהיה לראות את זה כסרט". בתשובה לטענות כי הכפיש את צה"ל, אמר: "צה"ל הכפיש את צה"ל בעבירות שעשה בג'נין, לא אני הכפשתי את צה"ל. לא אני יריתי באישה בהריון, לא אני הרסתי לה את החיים, לא אני הרגתי ילדים, לא אני השתנתי בסירים של מטבח, לא אני יריתי על בית חולים וכמעט הרסתי אותו".

במסיבת העיתונאים הופיע גם יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, הח"כ לשעבר מוחמד ברכה, שאמר: "באתי לעמוד לצדו של האמן הגדול מול ההחלטה המרושעת של בית משפט בישראל, שבא להפליל סרט, ובעצם בא להפליל את הנרטיב של האדם הפלסטיני, שסבל מהרג ומהרס במחנה הפליטים ג'נין. החלטת בית המשפט היא פוליטית. בהיסטוריה בלטו שלושה מקרים של שריפת תרבות - האחד היה שריפת ספריית אלכסנדריה, השנייה כששרפו את הספרייה של בגדד, והשלישית בימי הנאצים ששרפו כל ספר שהוא לא גרמני. ההחלטה להפסיק את הקרנת הסרט 'ג'נין ג'נין' היא החלטה אנטי דמוקרטית, שמתנכלת לחופש הביטוי, לנרטיב של העם הפלסטיני ולנרטיב של הקורבן הפלסטיני, שסבל מהכיבוש הישראלי בג'נין ומחוצה לו. אנחנו כאן כדי לומר למוחמד בכרי, שההחלטה הזאת כוונה לא רק אליך אלא לכל הציבור הערבי".

עוד בוואלה!

"ג'נין ג'נין" הוא סרט ברמה נמוכה מאוד, אבל חשוב שנצפה בו

לכתבה המלאה
מוחמד בכרי בבית המשפט בדיון בערעור של התובעים אותו, מרץ 2011. מגד גוזני
"לא ביימתי דבר". מוחמד בכרי/מגד גוזני

הסרט "ג'נין ג'נין" נערך מקטעי וידאו וצילומים מהמבצע הצבאי במחנה הפליטים ג'נין, וכן מראיונות שערך בכרי עם תושבי המחנה. השופטת כתבה בפסק הדין בשבוע שעבר כי בכרי יצר סרט המתיימר להיות סרט תיעודי אבל בחר "במודע שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות" בראיונות שהביא בסרט, ועוד קבעה כי "אין אמת בעיקר הדברים שפורסמו בסרט". בין הסצינות שצוינו בכתב התביעה ככאלו שמהוות לשון הרע הייתה סצינה שבה קשיש פלסטיני טוען שנורה בידו ללא סיבה על ידי חייל צה"ל, שאף איים עליו. הרמטכ"ל אביב כוכבי ברך על קביעת בית המשפט, והבהיר כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט". בשיחה עם מובילי המאבק נגד הסרט הוא הוסיף כי "זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות".

בשבוע שעבר, לאחר פסק הדין, אמר בכרי לוואלה! תרבות: "אני מתכוון לערער על פסק הדין מכיוון שהוא לא הוגן, הוא מסרס את האמת שלי. נתתי במה לאנשים שיספרו את מה שהם הרגישו תוך כדי חומת מגן. נטען שזה שקר, שזה סילוף אמת וזה סילוף המציאות, זה לא נכון. לא עשיתי סרט נגד אנשים אלא נגד הכיבוש, נגד מדיניות של כיבוש מתמשך כבר 50 שנה. מפחידה אותי הפגיעה בחופש הביטוי שלי. פסק הדין הזה הוא כדי שיראו וייראו, שאף אחד לא יפחת את הפה. זה כדי להפחיד אנשים שלא יגעו בפרות הקדושות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully