וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חטפנו סטירה, אבל לאמנות יש כוח": כך ת"א נערכת להחזרת התרבות בסיום הסגר

24.1.2021 / 15:30

במסיבת עיתונאים שנערכה בתיאטרון הקאמרי, הודיע חולדאי כי המתווה הוצג לממשלה וייצא לפועל בכפוף לאישורה - אך סירב לענות על שאלות מעבר לכך. בינתיים, מוסדות התרבות מתארגנים עם מופעים ואירועים שיתאימו לכללים. מנכ"לית מוזיאון ת"א: "זו לא מותרות, זה חיוני לחברה"

בווידאו: מחאת האמנים מול מעון רה"מ בירושלים/צילום: רוני כנפו

עיריית תל אביב הודיעה היום (ראשון) על גיבוש מתווה להפעלה מידית של מוסדות התרבות בעיר עם סיום הסגר, ובהתאם לאישור הממשלה. במסיבת עיתונאים, שהתקיימה בחללי מוזיאון תל אביב לאמנות ובתיאטרון הקאמרי, הודיע ראש העירייה ויו"ר מפלגת הישראלים, רון חולדאי, כי העירייה הציגה את המתווה לממשלה. עיקרי התכנית: כל השוהים במוסד יהיו מחוסנים; המופעים והאירועים יתקיימו באולמות קטנים ובהגבלת תפוסה; ובכל המקרים תישמר הקפדה על כללי "התו הסגול".

"מוסדות התרבות נערכים לפתיחה מלאה ברגע שהממשלה תאשר זאת", הכריז חולדאי, "זה לא דבר פשוט שכבר שנה אין לנו מוסדות תרבות. בשבוע שעבר הגשנו את המתווה לממשלה ואנחנו שמחים שגם היא הצהירה סופסוף כי בכוונתה לפתוח סופסוף את מוסדות התרבות בעוד שבועיים. זהו מהלך מבורך. היום אנחנו מדגימים שהמתווה שלנו הוא אמיתי ומעשי ואין צורך לחכות. אפשר לפתוח את מוסדות התרבות באופן חלקי גם עכשיו". חולדאי סירב להשיב לשאלות העיתונאים מעבר להצהרה.

הדברים מגיעים לאחר שבשבוע שעבר הכריז ראש העיריה כי יפתח את מוסדות התרבות בעיר כבר ביום רביעי הקרוב למי שחוסן בשתי מנות נגד קורונה, גם אם לא יקבל היתר ממשרד הבריאות, אולם לאחר מכן חזר בו מהצהרתו. "זאת הייתה התרסה כדי לעורר את הציבור ולהראות לו את הצביעות והפוליטיקה שנעשית פה בריש גלי בכל עניין ודבר", אמר חולדאי בריאיון לכאן ב'. "לא עברתי ולא אעבור על החוק אף פעם, אבל העובדה היא שכתוצאה ממה שעשיתי הפך להיות שיח".

קרן מור ונדב אסולין, שנייטם משחקני ההצגה "אהבה ומגיפה" בתיאטרון הקאמרי. שגיא בן נון, מערכת וואלה!
קרן מור ונדב אסולין, שניים משחקני ההצגה "אהבה ומגיפה" בתיאטרון הקאמרי/מערכת וואלה!, שגיא בן נון

במסיבת העיתונאים נאמר כי מוסדות התרבות העירוניים נערכים במסגרת המתווה עם מופעים ואירועים המותאמים אליו. כך, תיאטרון הקאמרי הציג קטע הקראה מתוך מחזה חדש בשם "אהבה ומגיפה", שיעסוק בארבעה זוגות מבודדים במלון קורונה. המחזה, שיעלה לאחר שהתיאטראות יפתחו, נהגה ומבויים על ידי עירד רובינשטיין, ויככבו בו קרן מור, נטע גרטי, נדב אסולין ונדב נייטס, והוא נכתב על ידי בת חן סבג, ג'ייסון דנינו הולט, יואב שוטן-גושן, עירד רובינשטיין וגור קורן. בקטע ההקראה מהמחזה, שנערך בפני העיתונאים, מגלמת קרן מור זונה שהוזמנה על ידי אדם השוהה במלון הקורונה, אותו מגלם אסולין.

נדב אסולין, בהצגה המתהווה בהשתתפותך על מלון הקורונה יש דמות של זונה שמגלמת קרן מור. לפני מאות שנים, בתקופות עתיקות ואפלות בהיסטוריה, מעמד השחקנים היה זהה למעמד הזונות. זה היחס המבזה של הממשלה לתרבות בשנה האחרונה?

"כן. אני לא רוצה לפגוע בתעסוקתם של הזונות ונערי הליווי, אבל יש תחושה שעולם התרבות חטף לא סתם מכה בכנף אלא סטירה מאוד מאוד גדולה. התחושה היא שאמנים תמיד נרתמו לעזור מורלית לכל חולה, ולכל משבר שהיה במדינה. תמיד אמנים הלכו והתנדבו. זה לא שאני מצפה שעכשיו כולם יגידו 'אוי, האמנים תרמו אז עכשיו בוא נתרום להם בחזרה'. אני אומר שלאמנות יש כוח. היא לא סתם נולדה. תיאטרון, מוזיקה והופעות זה משהו שעושה ריסטארט לנשמה, ובשעת משבר צריך לשמח ולצבוע את המציאות בצורה קצת יותר אופטימית. אבל יש תחושה בשנה האחרונה שרק סגרו אותנו בחדרים ורק עסקו בלהבהיל אותנו. וכל אחד הסתגר עם עצמו, בתוך הצרה שלו. אנחנו אלופים באירועים כאלה במדינה. יש פה יותר חגים מכל מדינה ודת אחרת. אז איפה השמחה הזאת?"

מנכ"ל הקאמרי רן גואטה אמנם לא נכח במסיבת העיתונאים בשל הימצאותו בבידוד, אך מסר: "כולנו תקווה שסוף סוף זה באמת יקרה ונפתח את מוסדות התרבות לציבור. אנו נערכים ומתכוננים לפתיחה עם שלל הצגות הקאמרי. נעבוד במתחם ירוק ונדאג שכל השחקנים והצוותים יהיו מחוסנים כמו גם צופי התיאטרון שיהיו מחוסנים ו/או מצוידים בבדיקה שלילית לקורונה עד 48 שעות אחורה. משימות רבות לפנינו ונעמוד בכולן. העיקר לשמור על בריאות השחקנים הצוותים הטכניים והקהל שלנו".

עוד בוואלה!

באמצע ריאיון עם אודי כגן וריטה, צעק מישהו לריטה "יא סקסית". כך היא הגיבה

לכתבה המלאה

עיקרי מתווה חזרת התרבות

  • כל השוהים במוסד יהיו מחוסנים
  • המופעים והאירועים יתקיימו באולמות קטנים ובהגבלת תפוסה
  • תישמר הקפדה על כללי "התו הסגול"
מוזיאון תל אביב. ראובן קסטרו
מוזיאון תל אביב/ראובן קסטרו

לפני הביקור בקאמרי, הוזמנו העיתונאים למוזיאון תל אביב לאמנות הסמוך, שם אמרה בין השאר מנכ"לית המוזיאון טניה כהן עוזיאלי כי "כאשר עולם התרבות מושתק ומושבת, זה לא רק הדימוי של אולמות שוממים וריקים מאדם, זהו משבר כלכלי וחברתי אמיתי. אובדן של משרות ומקורות פרנסה למאות אלפי אמנים, לעובדים בקדמת הבמה ומאחורי הקלעים, זו פגיעה אנושה בספקי שירות שונים, זהו שיתוק של היצירה הישראלית".

לדבריה, "הפתיחה מחדש של עולם התרבות והחזרה של מוסדות התרבות לפעילות היא לא מותרות, היא חיונית לרוח האדם, לקהילה, לחברה משגשגת ובריאה. כאן במוזיאון תל אביב לאמנות, אנחנו ערוכים לפתוח מחדש את שערינו לקהל הרחב, מיד עם תום הסגר. המוזיאון הוא אחד המרחבים הבטוחים ביותר לביקור ואנו מקפידים לשמור על כל ההנחיות של משרד הבריאות. המוזיאון שהיה פתוח לקהל בין הסגרים על פי תקנות התו הסגול - הזמנת כרטיסים מקוונת, בדיקת חום, שמירת מרחק וויסות כמות אנשים בחללי התצוגה ובאולמות - משך עשרות אלפי מבקרים בני כל הגילאים, ולא נדבק פה אפילו אדם אחד".

בתוך כך, אנשי המוזיאון בישרו כי הם מסיימים לתלות את התערוכה "שמש גדולה צהובה", תערוכת יחיד ראשונה בישראל של האמן אלכסנדר קאלדר, שיצר עבודות פיסול קינטי, שחוקרות את הקשר בין חלל ותנועה. התערוכה תחכה לקהל הרחב עם תום הסגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully