וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתו של עמוס עוז בספר חדש על אביה: "היכה אותי והשפיל. זו הייתה התעללות סדיסטית"

21.2.2021 / 10:29

הסופרת גליה עוז, בתו של הסופר המנוח, מוציאה ספר אוטוביוגרפי העוסק בילדותה וביחסיה עם אביה, וטוענת לראשונה בספר כי אביה נהג בה באלימות פיזית ומילולית. "קרא לי טינופת. שִגרה של התעללות סדיסטית". בני משפחתו של עוז: "הכרנו אבא אחר - חם, לבבי וקשוב"

עמוס עוז בשבוע הספר 2016 בכיכר רבין תל אביב. ראובן קסטרו
"היכה אותי". עמוס עוז/ראובן קסטרו

הסופרת והבמאית גליה עוז, בתו של הסופר עמוס עוז, מוציאה היום (ראשון) ספר אוטוביוגרפי העוסק בילדותה וביחסיה עם אביה, "דבר מתחפש לאהבה" שמו (כנרת זמורה דביר). היא טוענת לראשונה בספר כי אביה נהג בה באלימות פיזית ומילולית - היכה אותה, השפיל אותה והתעלל בה נפשית.

עוז הבת כותבת בפסקת הפתיחה של הספר: "בילדותי אבא שלי היכה אותי, קילל והשפיל. האלימות היתה יצירתית: הוא גרר אותי מתוך הבית וזרק אותי על המפתן בחוץ. קרא לי טינופת. לא איבוד עשתונות חולף ולא סטירת לחי פה ושם אלא שִגרה של התעללות סדיסטית. הפשע שלי היה אני עצמי, ולכן לענישה לא היה סוף. היה לו צורך לוודא שאשבר".

"הספר הזה הוא עלי," כותבת עוז, "אבל אני לא יחידה. בתים כמו הבית שבו גדלתי צפים איכשהו בחלל, הרחק מהישג ידם של עובדים סוציאליים, מחוץ לטווח ההשפעה של מהפכות כמו מי טו, בלי להשאיר סימן ברשתות החברתיות. מסויטים ומבודדים, הם מצפינים בחוכמה את הסודות שלהם כמו ארגוני פשיעה. כדי לכתוב על זה אין לי ברירה אלא להתגבר על האילמוּת והחשאיות, על ההרגל לשמור הכול בבטן ועל הפחד מה יגידו. אני לא באמת מתגברת, כמובן. אבל אני כותבת".

הסופרת והבמאית גליה עוז, בתו של הסופר עמוס עוז. Creative Commons
גליה עוז/Creative Commons

רעייתו ושני ילדיו האחרים של עמוס עוז פרסמו הודעת תגובה: "אנחנו, נילי, פניה ודניאל, הכרנו אבא אחר. אבא חם, לבבי, קשוב, שאהב את משפחתו אהבת-נפש מלאה דאגה, מסירות והקרבה. מרבית ההאשמות שגליה מטיחה בו כעת סותרות לחלוטין את הזיכרון העז שנטבע בנו לאורך כל חיינו. גליה החליטה לנתק כל מגע איתנו לפני כשבע שנים. הטענות שהשמיעה אז כלפי כולנו תפסו אותנו בהפתעה. אף על פי שלא זיהה את עצמו בהאשמותיה, אבא ניסה וקיווה ממש עד יומו האחרון לדבר איתה ולהבין אותה, גם על הדברים שנראו לו ולנו מנוגדים למציאות. כאבה של גליה כנראה אמיתי ושובר לב, אבל אנחנו זוכרים אחרת. אחרת לגמרי".

עוד בוואלה!

נדב אבקסיס חוזר הערב לבמה: "זה כאילו העירו אותי מחלום שנמשך שנה"

לכתבה המלאה

"מדריך-כיס לניצולי התעללות"

עוז היא בתם של נילי ועמוס עוז, שהלך לעולמו מסרטן בדצמבר 2018. בינה לבין אביה היה נתק בן שנים. מהוצאת הספרים נמסר כי הספר "דבר שמתחפש לאהבה" יעסוק בחייה של עוז אבל גם מהווה "מסמך ייחודי על הדינמיקה של עריצות בתוך המשפחה, שראשיתה באלימות פיזית ומילולית, ואחריתה בהטרדה מאיימת ובהפצה מכוונת של השמצות שקריות, במטרה להשתיק את הצד הנפגע (...) התובנות שמציעה גליה עוז נשענות על ניסיון אישי ועל תחקיר, ומושרשות בקרקע אקדמית ופואטית עשירה. למרות הכל, אין בהן זעם או ייאוש. 'דבר שמתחפש לאהבה' הוא 'מדריך-כיס לניצולי התעללות', אבל הוא נכתב עבור כל מי שמוכן להישיר מבט אל הצללים שבחיי בני אדם ואל מציאות שבה הבית איננו תמיד מקום בטוח".

עוז היא כלת פרס היצירה, פרס דבורה עומר ועיטור הפנקס. ספריה של גליה עוז יצאו בארצות הברית, צרפת, ספרד וברזיל. הספר "אני מייקי" וחמשת ספרי "שקשוקה" עובדו להצגה בתיאטרון אורנה פורת ולסדרת טלוויזיה, שעולה בימים אלה לשידור בכאן 11.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully