וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאית מיכל בת אדם תקבל פרס ישראל בקולנוע: "זה מרגש, שנים לא זכיתי להערכה"

23.2.2021 / 9:30

שר החינוך יואב גלנט הודיע כי בת אדם (75) היא הזוכה בפרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ"א. בת אדם כבר זכתה לפני שנתיים בפרס אופיר על מפעל חיים. בת אדם לוואלה! תרבות: "אחרי שבישרו לי על הזכיה, כתבתי מכתב לבעלי המנוח משה מזרחי שחלם לקבל פרס ישראל"

מיכל בת אדם. אביב חופי
"מהווה השראה משמעותית עבור יוצרות ויוצרים החולמות וחולמים קולנוע". מיכל בת אדם/אביב חופי

השחקנית, התסריטאית והבמאית מיכל בת אדם היא כלת פרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ"א - כך הודיע היום (שלישי) שר החינוך יואב גלנט. בת-אדם בת ה-75, כבר זכתה לפני שנתיים בפרס אופיר על מפעל חיים.

"מיכל היא יוצרת פורצת ומפלסת דרך בקולנוע הישראלי מזה חמישה עשורים", כתבה ועדת הפרס שבחרה בה. "כשחקנית הופיעה לראשונה בסרטו של בן זוגה ושותפה משה מזרחי, שהיה מועמד לאוסקר בשנת 1972, 'אני אוהב אותך רוזה', שם גילמה את בנימוקיהרוזה הדעתנית והמורדת. כתסריטאית ובמאית יצרה בת אדם את 'רגעים', שהוצג בהצלחה רבה בפסטיבל קאן בשנת 1979 ומהדהד ומזמן עד היום יצירה נשית, אישית וייחודית. גם במציאות דלת תקציב, ובתקופה בה עדיין לא היו קרנות ממשלתיות שהטיבו לתמוך ביצירה קולנוע כפי שנהוג כיום, יצרה בת אדם, במהלך השנים, עוד שניים-עשר סרטים באורך מלא אשר מהווים מרחב קולנועי מקורי מיוחד במינו. בנוסף ציינה הוועדה כי "הקריירה הקולנועית הפורייה והמשמעותית שלה מהווה השראה משמעותית עבור יוצרות ויוצרים החולמות וחולמים קולנוע".

בראש ועדת הפרס עמד הבמאי והיוצר אבי נשר, ועוד היו חברים בה פנינה בלייר, ששון גבאי ודנה מודן.

השחקנית, התסריטאית, הבמאית וזוכת פרס ישראל לקולנוע מיכל בת אדם. יוני המנחם,
"כתבתי מכתב למשה". בת אדם/יוני המנחם

בשיחה עם וואלה! תרבות, סיפרה בת אדם כי לאחר שהתבשרה על זכייתה בפרס ישראל, מיד חשבה על בעלה המנוח, הבמאי זוכה האוסקר משה מזרחי, שלו הייתה נשואה עד מותו באוגוסט 2018. "משה חסר עכשיו במיוחד. אתמול, אחרי שבישרו לי על הפרס, כתבתי לו מכתב. משה נורא רצה לקבל את פרס ישראל, והוא לא קיבל. שאלתי אותו איך זה נראה מלמעלה, אם זה נראה באמת כל כך חשוב מלמעלה, או שיש הסתכלות אחרת".

"אני כל כך מתרגשת מזה ואין לי איך לפרק את זה כי אני לבד בבית. אני אומרת לעצמי: טוב, מה אני עושה עם זה עכשיו? זו שמחה גדולה. אני מודה לאנשים שבחרו בי וחשבו שאני מספיק מתאימה לקבל את הפרס. כל השנים אני נורא מחכה לאיזו הערכה, בגלל שהרבה פעמים לאורך השנים לא כל כך ראו אותי כאן. אפשר לפתוח את הארכיונים ולראות מה כתוב שם. זה היה דבר גלוי. עשיתי את דרכי כמו נמלה. יש חשק שיראו מה אני עושה ופתאום מגיע איזה מין רגע כזה. בסופו של דבר, בגלל שבטבע שלי אני אומרת תודה על כל דבר, אני אומרת תודה גם לזה. אני גם מודה לזה שלא ראו אותי כי היה בזה גם איזה כוח שבאופן משונה או לא משונה נתן לי חשק להמשיך ולעשות. כך שאני לא מסתכלת על זה בעין לא טובה. זה ככה היה צריך להיות. אני שואלת את עצמי האם עכשיו מישהו באמת רואה אותי, או שזה מין דבר כזה שצריך לתת למישהו פרס, אז נתנו לי עכשיו. היום אני חושבת שמבחינתי, אולי הציפיה להערכה לא כל כך צובעת את כל מה שאני מרגישה, זה יותר כמו הערכה על דרך אולי, בעצם כל אחד ראוי להערכה על הדרך שהוא עושה. אני יודעת בדיוק כמה זה חשוב וכמה זה לא חשוב באותה מידה. זה גורם לי לחשבון נפש פנימי כזה, להבין מה חשוב ומה לא חשוב".

"זה רגע להגיד תודה לחברים שמלווים כל הדרך, תומכים ומעודדים. אני מרגישה שזה פרס לכולנו ביחד. בלעדיהם לא הייתי יכולה בשום אופן. גם אנשים שעובדים איתי מקרוב, כמו הצלם שלי יואב קוש, אנחנו מכינים כבר את הסרט השמיני ביחד, וכל החברים כל אחד יודע מיהו. פתאום יש הזדמנות וזה הרגע הכי חשוב להגיד להם תודה לכל מי שפה ולכל מי שבמקום אחר, שנתן עזרה וסיוע".

עוד בוואלה!

מיכל בת אדם: "קשה להיות אמן מתבגר בארץ"

לכתבה המלאה

בת אדם נולדה במרץ 1945 בעפולה, ובגיל שש עברה לקיבוץ מרחביה. היא למדה באקדמיה למוזיקה ובבית הספר למשחק בית צבי. הסרט הראשון שבו הופיעה כשחקנית היה "אני אוהב אותך רוזה" שיצא ב-1972 ובויים על ידי משה מזרחי, לימים בעלה, והיה מועמד עליו לאוסקר בקטיגוריית הסרט הזר. היא שיחקה בסרטים נוספים של בן זוגה, ובהם "הבית ברחוב שלוש", "אבו אל בנאת", "איש רחל" ו"כל החיים לפניו" שזכה באוסקר לסרט הזר. עוד שיחקה בסרטים "הדיבר ה-11", "עתליה", "המרגל הישראלי בדמשק", ביימה ושיחקה בסרטים "רגעים" (שצונזר בגלל קטעים שהוגדרו כאירוטיים. הסרט בהמשך זכה לגרסה במתית), "המאהב" ו"איה: אוטוביוגרפיה דמיונית", וחתומה עוד כבמאית אך לא כשחקנית בין השאר על הסרטים "בן לוקח בת", "אלף נשותיו של נתפלי סימן טוב", "אישה זרה", "מאיה" ו"חיים זה חיים" אותו גם הפיקה. בנוסף שיחקה בהצגות תיאטרון, ובהן "ציד המכשפות", ובסדרות ובהן "בטיפול". היא קיבלה פרס למפעל חיים בטקס פרסי אופיר בשנת 2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully