וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מורנוב", "התזמורת האדומה", "אלו שנשארו": המלצות צפייה לערב יום השואה והגבורה 2021

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 23:38

כמדי שנה מוקדש ערב יום השואה והגבורה בערוצים השונים לשידורים הולמים. בין היתר ישודרו סרטי התעודה "ברנשטיין - הפרטיזן האחרון", "לחם ומלח", "#אנהפרנק - סיפורים מקבילים", "מורנוב", "התזמורת האדמה", סרטי הדרמה "התנגדות" ו"אלו שנשארו" ועוד - גם ב-VOD

אבנר שביט על סרט הדוקו הישראלי "אתה מת רק פעמיים"/עריכת וידאו: ניר חן

בכאן 11 ב-21:15, ברנשטיין - הפרטיזן האחרון
סרט דוקו-דרמה דובר רוסית המספר את סיפורו של ליאוניד ברנשטיין, גיבור מלחמה יהודי, החי בביתו הצנוע בקרית אתא. בעת הכנת הסרט הוא אדם כבד הליכה, שאיש משכניו אינו יודע כי הוא אחד מאחרוני המפקדים של גדודי הפרטיזנים במלחמת העולם השנייה, וגם האיש שאיתר את המתקן הסודי שבו פיתחו הגרמנים את נשק יום הדין של היטלר - טילי V2.
בווידויו האחרון של הפרטיזן בן ה-97 מול המצלמה, נפרסים סיפורי גבורה נועזים לצד המראות הרודפים אותו על ערש דווי: נשים וילדים הנשרפים לנגד עיניו, פרטיזנים שהיה עליו להוציא להורג, ושחרור אסירים יהודים שנדונו למוות. רגע לפני שיעצום את עיניו, הוא מתמודד עם ההחלטות שקיבל ומספר כיצד גילה לא רק את הנשק הסודי של היטלר, אלא את הכוחות הגלומים בו ואת היכולת לשמור על רוח האדם. ברנשטיין, שנפטר במהלך צילומי הסרט, מספר למצלמה את סיפורו, והצופה מצטרף לזכרונותיו באמצעות עלילה המגולמת על ידי שחקנים וכוללת שחזורים של קרבות היסטוריים.

בקשת 12 ב-21:15, זיכרון בסלון
משדר מיוחד לערב יום השואה בהשתתפות יהורם גאון, ירדנה ארזי, זיו שילון, דנה וייס, חנן בן ארי, פרופ' דן אריאלי וניצולת השואה עליזה לנדאו, שחולקים את הזיכרונות האישיים שלהם ושל משפחותיהם.

ברנשטיין - הפרטיזן האחרון. כאן 11,
סיפורי גבורה וזכרונות זוועה. "ברנשטיין - הפרטיזן האחרון"/כאן 11

ברשת 13 ב-21:25, אתה מת רק פעמיים
סרט תיעודי זוכה פרס הקהל בפסטיבל דוקאביב 2018 ופרס התחקיר הטוב ביותר בפרסי הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי 2018. שיחת טלפון מפתיעה מבשרת לאמו של במאי הסרט כי היא היורשת החוקית של בית בצפון היקר של לונדון. כל שיהיה עליה לעשות הוא להוכיח שהיא בתו של ארנסט בכינסקי. אלא שכמה ימים מאוחר יותר מתגלה באוסטריה מידע שמדהים את בני המשפחה: תעודת פטירה נוספת חושפת אדם עם אותו שם ומספר זהות, שנולד באותו יום ובאותו מקום בהם נולד ארנסט בכינסקי. מי גנב את זהותו ואת סיפור חייו של סבא ארנסט? מאיזה גורל ניסה להימלט? יוצרי הסרט: יאיר לב ודוד דרעי.

בערוץ מכאן 33 ב-21:30, לעולם לא נשכח
סרט תיעודי שבודק את הקשר של החברה הערבית לשואה של העם היהודי. הסרט מסתכל בראייה רחבה על מה יודעים בחברה הערבית על השואה ומהי השואה עבור החברה הערבית. יוסף חדאד, ערבי ישראל שהתגייס לצה"ל ונפצע קשה במהלך שירותו, נחשף אז לראשונה לנושא השואה ומאז החליט להקדיש את חייו ולשתף את הנושא בקרב החברה הערבית בארץ ובעולם, ככלי שיכול לקרב בין העמים. חדאד עורך אירוע של בלוגרים ואנשי תקשורת מהאיחוד האמירויות עם דור שני של שורדת שואה, שמספרת להם את הסיפור שלה ונושא השואה.
דמות נוספת בסרט הוא נזיר מג'לי שנסע ב-2003 לסיור באושוויץ למען אותה מטרה - להשתמש בשואה ככלי להבנת הכאב של האחר. הסרט גם מציג את דבורה ויינשטיין, שורדת שואה שנפגשת עם הדור הצעיר בחברה הערבית, קבוצת צעירות מדליית אל כרמל, ששומעות את הסיפור שלה, אבל גם מספרות למה זה חשוב להן ללמוד ולהבין את השואה שקרתה לעם היהודי.

עוד בוואלה!

חוק השואה לא יאפשר עוד סרטים כאלה: "אתה מת רק פעמיים" הוא דוקו מדהים שמורשתו בסכנה

לכתבה המלאה
לחם ומלח, לילה ג'ברין. כאן,
אף אחד לא ידע שהייתה ניצולת שואה. לילה ג'ברין, "לחם ומלח"/כאן

בערוץ מכאן 33 ב-22:00, לחם ומלח
סרט הפורס את סיפורה המרתק והמרגש של לילה ג'ברין, ניצולת שואה שהתאסלמה ושמרה בסוד במשך שנים את סיפור חייה. ילקה ברשצקי, בת למשפחה יהודית מיגוסלביה, נולדה במחנה ריכוז באושוויץ במלחמת העולם השנייה, ובמשך שלוש שנים הסתתרה במרתף. בגיל 16 עלתה לארץ ובמהלך השנים הכירה את אחמד, פועל בניין מוסלמי. לימים התאסלמה ונישאה לו. עד היום שמרה את סיפורה בסוד. 70 שנה היא נשאה בתוכה סיפור אישי קשה מנשוא, עד שבדרך מקרה נחשף סודה לממסד ולבני משפחתה. לילה מעולם לא הסתירה את יהדותה, אלא את היותה ניצולת שואה. עלילת חיים שקשה להאמין שאכן התקיימה.

בקשת 12 ב-22:20, בכל זאת אינני נפרד
שידור מיוחד מהיכל התרבות והאמנויות ירושלים של מופע ההוקרה לניצולי השואה והמתנדבים למענם. בהשתתפות להקת שלווה, הראל סקעת, אברהם טל, קובי אפללו, פיטר רוט, אליאנה תדהר, לי בירן ועוד. מנחה: מיה דגן.

ברשת 13 החל מ-22:55, סרטי יד ושם
סרטים על ניצולי שואה: על עצמך לא סיפרת דבר - מיכאל גולדמן; הייתי ילד ולא ילד - אבא נאור; בין שתי אימהות - הנס ון חלדר.

אלו שנשארו. יח"צ,
אהבה בין ניצולים. "אלו שנשארו"/יח"צ

למנויי yes

ב-yes TV Action ב-21:15, אלו שנשארו
דרמה סוחפת עתירת שבחים, נציגת הונגריה לאוסקר 2020. נערה יהודייה שאיבדה את משפחתה בשואה מוצאת נחמה בחברתו של רופא יהודי, ששרד גם כן וחי חיי בדידות. ביחד מנסים השניים להתחיל חיים חדשים. עם אביגל סוקה. הונגריה 2020.

ב-yes Movies Action ב-21:45, התנגדות
דרמה היסטורית בכיכובו של ג'סי אייזנברג, המביאה את סיפורו המדהים של הפנטומימאי היהודי מרסל מרסו, שהצטרף למחתרת הצרפתית ובעזרת כשרונו הציל אלפי ילדים יתומים במהלך מלחמת העולם השנייה. ארה"ב 2020.

ב-yes דוקו ב-22:30, #אנהפרנק - סיפורים מקבילים
יומנה של אנה פרנק, שבו השמיעה את קולה האישי לנוכח מוראות השואה, הפך כבר מזמן לסמל, התפרסם בכל העולם והיווה מקור הזדהות וחיבור של רבים לתקופת המלחמה. ב-4 באוגוסט 1944 נחשף מקום מחבואם של אנה, אחותה מרגוט והוריה, והם הועברו על ידי הנאצים למחנה וסטרבורק ואחר כך למחנה ההשמדה אושוויץ. אנה ואחותה הועברו חודשיים לאחר מכן לברגן-בלזן ושם נפטרו מטיפוס הבהרות. בסרט התיעודי החדש חוזרת השחקנית זוכת האוסקר הלן מירן, אל סיפורה העוצמתי של הנערה דרך דפי יומנה וצילומים ממקום המסתור של משפחתה. במקביל נחשפות בפנינו עדויות של חמש ניצולות שואה, שהיו גם הן נערות צעירות באותה תקופה וגורשו למחנות. בניגוד לאנה פרנק, הן שרדו את השואה ויכולות כעת לשתף את הצופים בסיפוריהן המקבילים לסיפורה.

עוד ב-yes VOD: רשימת שינדלר, הזייפנים, אירופה אירופה, דור מלחמה, הבן של שאול, מר קליין, חיים נסתרים, ג'וג'ו ראביט, הבלתי נראים, האישה בזהב, המפתח של שרה ועוד.

ג'סי אייזנברג, התנגדות. יח"צ,
הפנטומימאי המושיע. ג'סי אייזנברג כמרסל מרסו, "התנגדות"/יח"צ

למנויי HOT

ב-HOT8 ב-17:55, נירנברג - משפטי הנאצים
לפני 75 שנה התקיים משפט הרצח הגדול ביותר בהיסטוריה בנירנברג, גרמניה. 21 מנהיגים נאצים שהופיעו בבית המשפט שהואשמו בפשעים שגרמו למותם של מיליוני חפים מפשע במהלך מלחמת העולם השנייה. תוך שימוש בקטעי ארכיון נדירים וצילומים מבית המשפט, אנו עדים לתיעוד קולנועי סוחף ומשפיע שייצג לא רק את רגע הולדת זכויות האדם ועיצב את החוק הבינלאומי לנצח, אלא משמש תזכורת מוחלטת לתוצאות האכזריות של דיכוי, פילוג ושנאה.

ב-HOT8 ב-19:05, אושוויץ - יום אחד
סרט תיעודי המגולל את סיפורו של יום טיפוסי בשנת 1944 במפעל המוות באושוויץ מנקודת מבטם של הקורבנות - ובכך מספק תובנות גם להלך רוחם של הנאצים. הסרט מבוסס על מסמך ייחודי שנשמר במרכז הזיכרון לשואה ביד ושם: "אלבום אושוויץ" - אוסף של כמעט 200 תצלומים שנועדו לתאר את "עבודתו" של האס אס. כמעט כל התמונות צולמו על ידי סמל צוות האס אס, ברנהרד וולטר, הצלם הרשמי של אושוויץ, תוך מספר ימים בלבד בשבוע האחרון של מאי 1944. תפקידו היה לתפוס את השגרה המחרידה של רצח המוני במחנה ההשמדה. רוב האנשים בצילומים נרצחו מספר שעות לאחר מכן. חלקם הקטן שרד. אחת השורדות היא איירין וייס, שעברה לארצות הברית לאחר המלחמה. היא נזכרת כיצד - כילדה בת 13 - עמדה על "הרמפה" של אושוויץ וראתה את אחותה הקטנה נלקחת ומובלת לתאי הגזים. באחת התמונות מזהה איירין את אחיה הקטנים ואת אמה עומדים בתור ליד אחד המשרפות, מבלי שיידעה שהם יירצחו זמן קצר לאחר מכן.

הסרט התיעודי "מורנוב". HOT8,
הרוחות רודפות. "מורנוב"/HOT8

ב-HOT8 ב-21:00, מורנוב
שכונת מורנוב הייתה בעבר מרכז יהודי שוקק חיים ובמלחמת העולם השנייה הפכה ל"גטו ורשה". בתום המלחמה נבנתה מחדש על הריסות בתי היהודים, ואלפי פולנים שוכנו בה. כיום זוהי שכונה מרווחת וירוקה, אך העבר ממשיך לרדוף אותה וצץ במקומות לא צפויים. בין תושביה יש כאלה שמספרים על פגישות עם רוחות רפאים של יהודים - "מכשיר רדיו נדלק, או אור נכבה"... "שמענו נגינת כינור מהחדר השני"... "מישהי שמעה צעדים וילדה קטנה צוחקת"... תושבים אחרים טוענים שרוחות הרפאים הן רק מטאפורה להשלכות שיש לקבורה של חיים, תרבות וזיכרון (הסרט גם יוקרן ב-"אנו מוזיאון העם היהודי" בשישי ב-9:30 בבוקר בהשתתפות במאי הסרט).

בערוץ i24NEWS (אפיק 34) ב-22:00, אלי ויזל
פרויקט מיוחד של ערוץ החדשות דובר האנגלית על חייו של ניצול השואה וזוכה פרס נובל לשלום, אלי ויזל. העיתונאית ואלרי פרז יוצאת למסע בין תחנות חייו של ויזל, אשר כילד נשלח עם משפחתו למחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחו הוריו ואחותו הקטנה. בתום המלחמה נשלח ויזל לבית יתומים בצרפת ובהמשך למד בסורבון פילוסופיה וכן עברית. בהמשך עבר ויזל להתגורר בארצות הברית, שם החל בפעילות הנצחת השואה. הוא כתב למעלה מארבעים ספרים, היה ממייסדי מוזיאון השואה בוושינגטון וקיבל פרס נובל לשלום על פועלו להנצחת השואה.

גולדה מריה. HOT8,
הסיפור כולו. "גולדה מריה"/HOT8

ב-HOT8 ב-22:10, גולדה מריה
גולדה מריה סובלמן חמקה בנס ממוות במלחמת העולם השנייה ושרדה כדי לספר. היא האריכה שנים עד גיל 102, וכשהייתה בת 84 התיישבה מול המצלמה של נכדה, המפיק הצרפתי פטריק סובלמן, ובמשך שמונה שעות סיפרה לראשונה על כל מה שעברה. גולדה נפטרה בתחילת העשור הקודם, ולפני שנתיים החליטו הנכד ובנו הוגו להפוך את חומרי הגלם למסמך דוקומנטרי באורך שעתיים. כמו "שואה" של קלוד לנצמן, כמעט אין בסרט קטעי ארכיון, אלא אך ורק את ההווה שבו צולם - עדותה המאלפת והמרגשת של אישה שבגיל צעיר נאלצה לחוות זוועות לא אנושיות, לעמוד בפני דילמות בלתי אפשריות ולהקריב את כל היקר לה. אישה שהיתה עדה להיסטוריה, ובזכות תעצומות הנפש הבלתי רגילות שלה זכתה להיות זו שמספרת אותה, בפניה ובקולה מעוררי ההשראה.

ב-HOT VOD, הסטורי של אווה
הפרויקט המדובר מהשנה שעברה, שמציג את חייה של נערה בשואה לו היו מתועדים באינסטגרם, מגיע לראשונה גם לטלוויזיה וזמין במלואו בשירות במשך חודש.

התזמורת האדומה. סלקום,
מה באמת היה הסיפור? "התזמורת האדומה"/סלקום

למנויי סלקום tv

התזמורת האדומה
סרט תיעודי הבוחן מחדש את סיפורה של התזמורת האדומה, שהייתה רשת ההתנגדות החשובה ביותר לגרמניה הנאצית. הרשת, שחלק מחבריה היו יהודים, אספה מודיעין צבאי והעבירה את המידע לברית המועצות בשתי קבוצות שפעלו בבריסל ובפריז מצד אחד, ובברלין מצד שני, מבלי שהיו מודעות זו לזו. אחרי שהתגלו שידורי רדיו של הרשת, היטלר הורה לפתוח במצוד אחרי חבריה, ורק מעטים מהם שרדו את המצוד. עם סיום מלחמת העולם השנייה ובמהלך המלחמה הקרה, מורשת התזמורת האדומה קורקעה בין תעמולות המזרח והמערב. אלה מחבריה שהצליחו להימלט נאסרו משך שנים ארוכות בברית המועצות ולא הורשו לחשוף את סיפורם. שני מותחני ריגול הופקו עליה בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת בגרמניה המזרחית וגרמניה המערבית - וכל אחד מהם סיפר באופן מוטה רק חלק מהסיפור.
השפה הקולנועית של "התזמורת האדומה" משלבת חומרים משני הסרטים המקוריים עם חומרי ארכיון רבים על מנת לספר את הסיפור המלא, בעזרת ראיונות עם מומחים, צאצאים ובני משפחה של חברי הרשת, שנמצאים כיום בגרמניה, בלגיה, צרפת, ארה"ב וישראל. התוצאה היא מסמך מרתק ומקיף, שמאיר זרקור על רשת ריגול חשובה, ובנוסף בוחן את כוחו של הקולנוע ליצור סיפור ולבסס אותו כעובדה היסטורית.

שינדלר: הסיפור האמיתי
גרסה משוקמת חדשה של הסרט התיעודי מ-1983, המגולל את סיפורו של אוסקר שינדלר, שהציל אלפי יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה מידי הנאצים.

ערוץ העדויות של יד ושם
במשך 48 שעות משדר הערוץ הייעודי עדויות מלאות של ניצולים ושורדי שואה שמשמיעים את קולם ומספרים את סיפורם האישי המרגש.

עוד בסלקום tv: הפסנתרן, טרנזיט, רשימת שינדלר, פנסיון פראכט, אשתו של שומר גן החיות, חיים נסתרים, החטאים, החוב, צילי, הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully