וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העתיד כבר כאן" עומדת באתגר הכי גדול של עצמה: לדבר בגובה העיניים

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 11:44

בן שני, מבכירי מספרי הסיפורים בדוקו הישראלי, נפגש עם מדענים ובוחן את הפתרונות המסעירים שהם עובדים עליהם לאתגרים הכי קשים של גוף האדם. בעזרת כשרונו של שני לפשט ולהבהיר, כמו גם תוך שימוש באנימציה וקטעי ארכיון ומרואיינים כנים ופתוחים, התוצאה מזמינה ומעניינת

פרומו לתוכנית "העתיד כבר כאן"/כאן 11

2020 ואיתה משבר הקורונה המחישה את כוחו של המדע להתגבר על אתגרים אדירים. לא פחות מעניין: השנה הזאת הוכיחה את מה שאלף אזהרות מאסון האקלים הממשמש לא הצליחו - שברגע האמת, הציבור מוכן לשמוע על מדע, מוכן ללמוד עליו, להגיב אליו, לנהל שיחה על מקדמי הדבקה וחקירות אפידמיולוגיות וכן הלאה וכן הלאה. התקשורת פוטרת את עצמה לעתים קרובות מעיסוק במה שנתפס כלא נגיש ומורכב מדי, והנה: המציאות הראתה שהצופים הרבה יותר חכמים ממה שמייחסים להם.

ואולם, כפי שבבת אחת הפכו כל חיינו להיות קורונה קורונה קורונה, כך נסיגת המגיפה החזירה את הסדר הישן על כנו. לתוך הוואקום הנוכחי נכנסת "העתיד כבר כאן", סדרה תיעודית חדשה בתאגיד השידור של בן שני. בכל פרק הוא פוגש שני מדענים שכל אחד מהם חוקר בתחומו כיצד למצוא פתרונות מסעירים לאתגרים הכי קשים שהגוף שלנו מציב עבורנו - סרטן, דיכאון קליני, צורך בהשתלת איברים - ואדם אחד שיכול להיעזר בפתרונות האלה. בין המעבדות להדמיות, שני מסביר במילים הכי פשוטות את הבעיות הסבוכות האלה, מתוך תקווה שבמקום להירתע - דווקא נשאף להיכנס.

בן שני, העתיד כבר כאן. כאן 11,
מספר סיפורים מחונן. בן שני, "העתיד כבר כאן"/כאן 11

הניסיון הזה לא היה עובד כל כך טוב לולא הסדרה הייתה מובלת על ידי שני, מבכירי מספרי הסיפורים בדוקו הישראלי, שפעם אחר פעם טווה בקול המרגיע, בהבנה וברגישות, קווי עלילה כמעט פיוטיים למפעלי חייהם של אנשים אחרים ("יומני קירשנבאום" או "שיר ערש לעמק", אם להיזכר בשתי דוגמאות מהשנים האחרונות). ככל שהנושא מרתיע - ואותי הוא מרתיע עד משעמם בימים רגילים, ומן הסתם לא רק אותי - ליכולת של הבמאי להזמין את הצופים אליו לדרך באמת שאין תחליף.

מעל הכול, האתגר בתוכנית כזאת הוא לדבר על מדע בלשון בני אדם, בלי להתיילד ובלי להתנשא, כדי שגם ילדים בני שבע או מבוגרים בני 70 יוכלו להבין פחות או יותר מי נגד מי, גם אם אין להם השכלה מדעית בסיסית. בניגוד לכל התחזיות, "העתיד כבר כאן" עומדת באתגר הזה, בעזרת כשרונו של שני לפשט ולהבהיר, כמו גם תוך שימוש באנימציה וקטעי ארכיון ומרואיינים כנים ופתוחים. הכל נעטף לתוך חצי שעה, לא יותר, בלי להעיק אבל גם בלי להשטיח הכול, והופ: בשיחת הברזייה של מחר אי שם (עוד יש שיחות ברזייה?), יכול להיות שהנדסה גנטית של צמחים, טיפול נגד דיכאון או פיתוחים יצירתיים נגד הסרטן יעלו פתאום. מחשבה נחמדה, לא?

רק בקשה אחת, במחילה, בימים אלה שבהם הדימוי של מדעי הרוח בשפל היסטורי - כמה נחמד היה יכול להיות אם בטלוויזיה היו מקדישים גם להם איזו חצי שעה מושקעת, להנגיש רעיונות ולהציג מחקרים פורצי דרך. נכון, המעבדות קצת פחות הרואיות, והיסטוריונים וחוקרי ספרות אולי לא יכולים להדפיס בתלת מימד תרופות מצילות חיים - אבל במה שנוגע לטעם, לצבע ולריח של החיים, אפשר לקבל מהם שיעור טלוויזיוני לא פחות דרמטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully