וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילנה דיין על שידור התחקיר על משי זהב: זו טרגדיה, אך אסור שקורבנותיו יושתקו עוד

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 0:20

אחרי התלבטויות ארוכות שנמשכו מהבוקר, החליטו בקשת 12 לשדר את התחקיר על יו"ר זק"א, שניסה הבוקר לשים קץ לחייו ומאושפז במצב אנוש בבית החולים. גורמים בקשת: "הייתה התחבטות קשה. לתקשורת יש חובה לחשוף את האמת". דיין: לצד הטרגדיה, צריך לתת קול לקורבנות, גם היום

בווידאו: יהודה משי זהב ניסה לשים קץ לחייו, מצבו אנוש/צילום: רוני כנפו ודוברות בית החולים שערי צדק

לאחר שיו"ר זק"א יהודה משי זהב ניסה לשים קץ לחייו ומצבו מוגדר כרגע אנוש - במערכת "עובדה" ובקשת 12 הוחלט לאחר התלבטויות ארוכות לשדר הערב (חמישי) את התחקיר עליו, העוסק בעדויות על תקיפות מיניות. איש "עובדה", אייל גונן, הסביר בציוץ כי הוחלט לשדר את התחקיר "כי צריך לשמוע ולראות את הקורבנות האמיתיים של הפרשה הזו (וגם להבין למה במשטרה העלימו עין כל כך הרבה שנים)".

גורמים בקשת אמרו לוואלה! תרבות כי רבים מהמתלוננים הפצירו בערוץ לשדר את התכנית, ולמרות ההתלבטות וההחלטה הלא פשוטה הוחלט לשדר גם "על רקע החובה של התקשורת לחשוף את האמת". מגישת התכנית אילנה דיין הסבירה במילותיה את ההחלטה במהדורת החדשות של הערוץ. "שמענו הבוקר את הדיווחים על הניסיון לשים קץ לחייו, זה הלם גם בנו", אמרה דיין. "זו כמובן טרגדיה גם למשפחתו, אבל לצד זה יש אמת קשה ומטרידה מאוד שנחשפת בתחקיר שלנו: יש בעיקר קורבנות, אנשים צעירים ששנים רבות הושתקו, ופחדו מאוד לדבר ונדמה לנו שחובה לתת להם קול גם היום. אני חושבת שכשרואים ושומעים את העדויות של האנשים שמתייצבים באומץ מול המצלמה בפנים גלויות ומספרים איך הוא פגע בהם לאורך שנים - מבינים כמה חשוב לשמוע אותם".

דיין טענה גם כי על אחת העדויות לא חלה התיישנות, והבהירה כי התחקיר גם "חושף את המחדל המשטרתי, כולל חוקרים ותיקים שמספרים על קצינים במשטרה ששמעו על שיחות טלפון בעייתיות במו אוזניהם ולמרות זאת הדברים לא נחקרו, והאיש יכול היה להמשיך לעשות את מה שעשה". לפני שידור התחקיר הוסיפה דיין ברוח דומה כי ניסיונו של משי זהב לשים קץ לחייו "זו טרגדיה, בעיקר למשפחתו - אבל זה לא מוחק את הכאב הלא נגמר של קורבנותיו. הם הושתקו בחייו, אסור שיושתקו גם עכשיו".

פרקליטו של משי זהב, שהתראיין לערוצים השונים, מכחיש את הטענות נגדו, והאשים שהוא נרדף ושמתנהל נגדו משפט שדה. "הוא לא עשה שום מעשה, רק בית המשפט יחליט. על מה הוא ייקח אחריות? על משהו שהוא לא ביצע? הוא לא ביצע את מה שמיוחס לו, לפחות על פי מה שנאמר בתקשורת. הרדיפה מאותו רגע שהוכרז עליו כחתן פרס ישראל - טחנו אותו יום יום שעה שעה", אמר לערוץ 13.

אילנה דיין, 13 בספטמבבר 2016. ראובן קסטרו
אילנה דיין/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, הופיעו בתקשורת וברשת תגובות מעורבות הנוגעות לתחקיר "עובדה", שכללו גם ביקורות והסתה נגד התכנית. אשרת דיין מועלם, עובדת רשת 13 המשמשת גם כחובשת מאיחוד הצלה, שהגיעה לביתו של משי זהב בגבעת זאב לאחר שניסה לשים קץ לחייו, קראה שלא לפרסם את התחקיר ב"עובדה".

"הפשע הזה והאגרסיביות הזאת שבה יצאו בתחקיר הזה עליו עוד לפני שבכלל היה לו משפט ולפני שהיה משהו", אמרה, "זה פשע, זה פשע. ואני חושבת שמי שצריך לתת את הדין זה דווקא אתם בתקשורת, שבשנייה הוציאה עליו תחקיר כל כך גרוע שגמר אותו".

בנוסף, ברשתות הופיעו היום הסתות קשות נגד "עובדה" והתקשורת, ובעקבות זאת ארגון העיתונאים מסר כי הוא "עומד לצידם של עיתונאים חוקרים שעושים עבודה מקצועית למען האינטרס הציבורי, תוך עמידה בכללי האתיקה. קו ישיר מחבר בין הסתה והאשמות ברשתות החברתיות כפי שאנו עדים לה בשעות האחרונות לבין אלימות פיסית כנגד עיתונאים כפי שהייתה הלילה בירושלים".

עוד בוואלה!

נתניהו אמר שבנט מפר התחייבות. אפילו יונית לא הצליחה להסתיר את החיוך

לכתבה המלאה

תמיכה נוספת קיבלה התכנית מאשת התקשורת ויו"ר מפלגת העבודה לשעבר, שלי יחימוביץ', שכתבה בטוויטר: "תעדכנו אותנו מתי מותר לפרסם תחקיר על חלאות שחירבו את חייהם של אין ספור נשים וטף. כשהם חיים ('הרסתם לו את החיים'), כשהם מתים ('הוא כבר לא יכול להגן על עצמו'), או כשהם מנסים להתאבד וטורחים לספר לכל העולם שזה 'בגלל התחקיר'. Go אילנה".

עוד בטרם התקבלה החלטת קשת, רחלי גוטליב רושגולד, ממייסדי תנועת "לא תשתוק" הנאבקת בפגיעות מיניות בעולם החרדי, פרסמה היום בפייסבוק פנייה פומבית שלה לאילנה דיין ולמערכת "עובדה", שבה הפצירה בהם לשדר את התחקיר שתרמה להכנתו. "כבר יותר מחודש שאנחנו עובדים באופן צמוד, שעות לא שעות למען מטרה אחת משותפת - להוציא את האמת אל האור ולטהר את העולם", כתבה לה בין השאר, "בבוקר המטלטל הזה אני יושבת בבית משפחתו של אחד הנפגעים של יהודה משי זהב. נפגע שסבלו לא יתואר. הנפגע האמיץ הזה מפורק ובוכה ללא הפסקה: 'היום יהודה רצח אותי בפעם השניה'. זה מה שנאמר כאן שוב ושוב ושוב. כל מה שחשוב לגיבור הזה זה דבר אחד: להוציא את האמת אל האור. זה חלק ממסע הריפוי שלו אחרי עשרות שנים של סבל. הכתבה הזאת היא ריפוי!! היא ריפוי לנפגעים הנוספים של יהודה משי זהב. ומי כמונו יודעים עד כמה ההקף שלהם הוא בלתי נתפס. והם משלמים על מעשיו במשך עשרות השנים האחרונות. הכתבה הזאת היא ריפוי לכל נפגע ונפגעת באשר הם. הכתבה הזאת היא ריפוי לעולם כולו. תמו הימים בהם אנחנו מפחדים לצאת זקופי קומה ולדבר על מה שעברנו ולדרוש צדק. ולא משנה מה המעמד של מי שפגע בנו, וכמה כח הוא צבר. אני עומדת בקשר עם נפגעים רבים מהבוקר שמתחננים אלי שאפעל עבור עניין אחד. שהכתבה תשודר".

בהמשך הפוסט, ציטטה גוטליב רושגולד נפגע נוסף שכתב לה, לדבריה: "בשם הרבה נפגעים ונהרות של דם של אנשים שנפגעו מיהודה משי זהב, בבקשה תעבדי על זה שהתחקיר ישודר שלא ירתעו במערכת, הכתבה הזאת היא ההוכחה שלנו שיש אלוקים ושהצדק שלנו חייב לצאת אל האור".

יהודה משי זהב, 7 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
יהודה משי זהב/פלאש 90, יונתן זינדל

בריאיון שהעניקה אתמול לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm אמרה דיין: "לאט לאט מתברר כמה אנשים ידעו. אני לא זוכרת שעבדתי על סיפור כזה בהיקף כזה של פגיעות ונפגעים". דיין סיפרה כי התחילו את הכתבה על משי זהב עוד לפני שידעו על מעשיו, בעקבות זכייתו בפרס ישראל. "אני מולו ואני לא יודעת כלום, ובדיעבד אני מבינה שהוא ידע שהפרשה עומדת להתפוצץ בעיתון הארץ. הוא כבר ידע שיש אנשים שמצליחים לפורר את קשר השתיקה סביבו. פתאום אני מבינה למה באותו לילה כשנסעתי איתו באוטו הוא לא מסכים בשום אופן להיכנס איתי למאה שערים. כי הוא יודע שבשכונות החרדיות במשך שנים ידעו".

"אחד הדברים שאנחנו חושפים בכתבה זה את עומק הקשר עם המשטרה ועוצמת הקשרים שהיו לו", הוסיפה דיין. "אני לא יכולה להגיד לך אם הוא קיבל מהמשטרה חסינות הרמטית. אנחנו יודעים שהיה קשר עמוק, ויודעים שחקירות עליו נכשלו והתמסמסו, מכל מיני סיבות. כשמבינים את הפחד של אנשים לדבר, גם אז וגם היום. איש צעיר יושב מולי בפנים חשופות ומסביר לי איך לא עלה בדעתו לספר אפילו להוריו".

"אחד הדברים שריתק אותי בדמות שלו זה העבר האלים שלו כקמב"צ של העדה החרדית. האיש שהבעיר את רחוב בר אילן, וההפגנות בירושלים ומשמרות הצניעות, והיום אני מסתכלת על העבר האלים הזה אחרת".

במרץ 2021 משי זהב נבחר לחתן פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. לאחר ההודעה על בחירתו, פרסם עיתון "הארץ" עדויות של מי שתיארו כי תקף אותם מינית. משי זהב הכחיש את הפרטים, אך השעה את עצמו מראשות זק"א וגם ויתר על קבלת פרס ישראל.

עוד בטרם נפתחה חקירה רשמית, משי זהב הגיע מיוזמתו למשרדי היחידה על מנת להשיב על החשדות נגדו, אולם במשטרה דחו את בקשתו. התחקיר חשף שש עדויות על תקיפה וניצול מינית מצדו, ומאז הצטברו עדויות רבות נוספות.

העדויות מפרטות כי משי זהב נהג, לכאורה, לנצל את מעמדו באופן שיטתי לאורך שנים ארוכות כדי לכפות את עצמו על הקורבנות. לפי התחקיר, אנשי משמרות הצניעות בחברה החרדית ידעו על המעשים, וכך גם המשטרה - שהתקשתה לשכנע את הנפגעים והנפגעות להעיד נגדו. כשבוע לאחר פרסום התחקיר, גבר שטוען כי הותקף על ידי זהב בעת שהיה קטין הגיש את התלונה הראשונה נגדו למשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully