וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם כל הכבוד למהומות בירושלים, כולנו התעלמנו מהידיעה החשובה של היום

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 12:57

מהדורות החדשות דיווחו אתמול בהרחבה על המהומות בהר הבית, על הניסיונות להקמת ממשלה, על ירי הרקטות מעזה וכמובן על השוד של ערן זהבי. בין לבין, ממש בשולי הדברים, נמסר שהרפואה הציבורית בישראל, זו שכולנו חיבקנו השנה, עומדת לחזור לימים האפלים של לפני 2020

יונית לוי תמר איש שלום מפוצלת. צילום מסך, יחצ, צילום מסך
סיפור שלא ידברו עליו ארוכות במהדורות. יונית ותמר/צילום מסך, צילום מסך, יחצ

כולם זוכרים את נאום "יש לי חלום" של מרטין לות'ר קינג. היו לו נאומים חשובים לא פחות, אבל כולם זוכרים את "החלום" בגלל הדימוי החזק, בגלל השורות הפיוטיות, בגלל הטונציה הדרשנית. באופן די אירוני, דוקטור קינג פחות אהב את הנאום הזה. הוא טען שהוא חולמני מדי מצד אחד, ומטיף מדי מצד שני. שלוש שנים אחרי הנאום המפורסם הוא השתתף בכנס של הוועדה הרפואית לזכויות אדם, ונשא דברים קצת אחרים, ספציפיים יותר. "מכל הצורות של חוסר שיוויון, אי צדק בתחום הרפואה הוא המזעזע ביותר והלא אנושי מכולם", טען קינג. הוא צדק, אבל שכחנו את זה.

אנחנו נוטים להתעלם מעוולות בתחום הרפואה עד כשזה מגיע אלינו קרוב הביתה. סבתא חולה שמצבה הידרדר בגלל טיפול רשלני. דוד שמנסה להשיג פרוטקציות כדי לקדם תור דחוף ל-MRI שנקבע לעוד שנה. אח או אחות שמתייבשים במשך שעות במיון בלי שאף אחד מתייחס אליהם, פשוט כי הם לא נראים סובלים מספיק. מי שלא חווה אף פעם השפלה או תחושה של חוסר אונים מול מערכת הבריאות הציבורית שלנו צריך ללכת ולשלוח טופס לוטו בדחיפות, מדובר במקרה נדיר של מזל טוב.

חדר בית חולים, הדסה אין כרם. הדס פרוש, פלאש 90
תחתית סדר העדיפות. בית חולים הדסה עין כרם בירושלים/פלאש 90, הדס פרוש

אנחנו נוהגים לאחל בריאות אחד לשני. הכותל המערבי מלא בפתקים עם תפילות לרפואה שלמה ואריכות ימים. תפילות לא עולות כסף. בפועל, בריאות ורפואה נמצאים בתחתית של סדר היום הציבורי. גם אחרי משבר ניהולי חמור שהביא למותם של אלפי ישראלים, עדיין אף מערכת בחירות פה לא תעסוק בנושא הקריטי הזה שנוגע לחיים של כולנו בצורה הכי קריטית שאפשר. למרות כל המחדלים הבירוקרטיים, ולמרות שלמדנו על בשרנו את המחיר של הזנחת מערכת הבריאות, עדיין התפקיד של שר הבריאות נחשב לתפקיד לא חשוב בממשלה, כזה שמפלגות נעלבות כשמציעים להן אותו.

פתגם ישן אומר כי יש לכבד את הרופא כל עוד אינך זקוק לו. מדינת ישראל עושה מאמצים כבירים כדי להוכיח את נכונות הפתגם הזה, כאשר בימים האלה משרד האוצר מתכוון לצמצם 600 תקני רפואה בבתי חולים שנקלטו בשנת 2020 בזמן משבר הקורונה. המשמעות, למעשה, היא פיטורי 600 רופאים. חשוב לציין שלפני משבר הקורונה בתי החולים היו במצב של חוסר גדול של תקנים, ומשרד הבריאות טוען שמשרד האוצר הבטיח כי התקנים שנוספו ב-2020 יהפכו לקבועים. פקידי משרד האוצר טוענים: אין תקציב. בתגובה החליטו בהסתדרות הרפואית להודיע על שביתת רופאים של 24 שעות. בתי החולים יעבדו היום במתכונת שבת. מרפאות החוץ ישבתו, כמו גם חלק מרופאי קופות החולים. הפגנה גדולה של רופאים צפויה להתקיים בכיכר הבימה בתל אביב.

עוד בוואלה!

עדן אלנה עלתה לחזרה ראשונה ברוטרדם. זה נגמר ב"וואו" ממי שצפו בה

לכתבה המלאה
הפגנת בתי החולים הציבוריים, ירושלים. יוני ריקנר, אתר רשמי
ימים אפלים. מחאת הרופאים/אתר רשמי, יוני ריקנר

יכול להיות שלא שמעתם על זה. יכול להיות שלאמא שלכם יש היום תור לבדיקה שנקבעה לפני חצי שנה ואף אחד לא יקבל אותה. ככה זה. מהדורות החדשות דיווחו אתמול בהרחבה על המהומות בירושלים, על הניסיונות להקמת ממשלה, על ירי הרקטות מעזה, עוד קצת רכילות על מפכ"ל המשטרה, קצת כתבות צבע אנושיות על המחדל במירון, קצת ספינים פוליטיים מבית מדרשו של נתניהו. בין לבין, ממש בשולי הדברים, נמסר שהרפואה הציבורית בישראל, זאת שכולנו חיבקנו בשנה האחרונה ואמרנו לה תודה, עומדת לחזור לימים האפלים של לפני 2020.

כשמרתין לותר קינג דיבר על חוסר הצדק בתחום הרפואה, הוא התכוון מהצד של הפציינטים. באמריקה הקפיטליסטית לא כולם זכאים לאותו טיפול רפואי. הכסף מדבר, וגם צבע העור. מחקרים מוכיחים שגם היום אפרו-אמריקנים זוכים לטיפול רפואי פחות טוב מלבנים. אלא שחוסר הצדק מתקיים אצלנו גם מהצד של הרופאים. אי אפשר לבוא בטענות למערכת הבריאות שלא מתפקדת במצב חירום, אם במצבי שגרה פשוט מתעלמים מקיומה. קל להאשים את חברי הכנסת והממשלה (בעיקר בגלל שהם אשמים), אבל תעשו חיפוש קצר בגוגל ותראו כמה כתבות פורסמו בחברות החדשות הגדולות על שביתת הרופאים שמתקיימת היום לעומת כמות הכתבות שנכתבו על השוד (המזעזע) בביתו של ערן זהבי. תחשבו איזה מהידיעות יותר ישפיעו על החיים שלכם ושל האנשים הקרובים לכם ביותר.

דוריה למפל כאן 11. מיכה לובטון,
עיתונות אמיתית. דוריה למפל, מגישת מהדורת כאן 11/מיכה לובטון

2. עדיין בתוך ז'אנר הרפואה ואייטמים טלוויזיוניים שלא יביאו רייטינג גדול, בכאן 11 הציגה הכתבת נופר משה תיעוד שהיה פותח מהדורות בכל מדינה נורמלית, כזאת שאין בה מקומות קדושים ויירוט טילים על בסיס יומי. בתיעוד קשה לצפייה מתוך "נווה האירוס", מוסד סגור לבעלי מוגבלויות בנס ציונה, נחשפות התעללויות, פגיעות מיניות בדיירים ורשלנות שהובילה במקרה אחד לנכות פיזית קבועה ואף למוות. זה סיפור עיתונאי שאמור לשנות מציאות, שלא לדבר על הפרסים שהעיתונאים שעמלו עליו אמורים לקבל.

בפועל, כנראה שלא תשמעו יותר מדי על הסיפור הזה היום. סביר להניח שתוך כמה ימים אף אחד לא יזכור את צמד המילים "נווה האירוס". כנראה שגם פרצופה של נופר משה ימשיך להיות אנונימי. הזדמנות להוקיר תודה לעיתונאים שעדיין עושים את העבודה שלהם בשביל המהות שלה. אנשים שעובדים בלחשוף עוולות ולחתור אחרי האמת, ולא בשביל האדרה עצמית. זה כל כך לא מובן מאליו, כל כך נדיר, ודי עצוב כשחושבים על זה.

ח"כ מנסור עבאס נבחר ליו"ר הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, אתר רשמי
אז עכשיו הוא תומך טרור? מנסור עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

3. אגב עיתונאים אמיצים, ערוץ 20 שיגר אתמול הודעת פוש לעוקביו עם ההודעה הבאה (לא נגענו): "מפלגת תומכי הטרור רע"ם סיכמה עם בנט שתתמוך בו להקמת ממשלה עם השמאל". רבות דובר על מות הסאבטקסט, אבל חייבים להוריד את הכובע בפני החברים בערוץ 20 שהחליטו לעשות לו וידוא הריגה מסחרר. במובן מסוים וקצת פרוורטי, עדיף לקבל את הדיווחים הסו-קולד-עיתונאיים האלה בצורה בוטה שכזאת מאשר הרמיזות היותר מעודנות, שאומרות בסופו של דבר את אותו הדבר בערוצי המיינסטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully