וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירוויזיון 2021 בצל המצב הבטחוני בישראל: העולם נגדנו אבל גם קצת בעדנו

יניב דורנבוש, רוטרדם

עודכן לאחרונה: 17.5.2021 / 15:53

כל שנה ישראל זוכה להפגנות נגדה בעיר שמארחת את האירוויזיון, אבל השנה, במקביל למבצע "שומר החומות", זה כמובן קורה ביתר שאת. משתתפי הווה ועבר בתחרות מתבטאים נגד ישראל, אבל כנגדם יש גם כאלה שמזדהים איתנו. איך כל זה משפיע על סיכויי עדן אלנה?

אמנם השם המלא של התחרות הוא "תחרות הזמר של האירוויזיון", אבל כמעט מיומו הראשון האירוויזיון נגוע בפוליטיקה. לישראל, כצפוי, תפקיד נכבד במשחק הזה. כמעט מדי שנה יש הפגנות נגד ישראל בעיר המארחת, בוודאי מחוץ לאולם התחרות בערב חצי הגמר שבו מתחרה השיר הישראלי. השנה, כך נראה, העוצמה חזקה עוד יותר, בהתאם לעוצמת המבצע הצבאי שמתנהל בעזה. האירופאים לא מסתכלים על התמונות מהדרום או מתל אביב, אלא על הריסות בניינים בעזה.

הפעם, לא רק אזרחים ותיירים מפגינים נגד ישראל, גם חלק ממשתתפי אירוויזיון 2021 ושנים קודמות מביעים מחאה ברשתות החברתיות נגד ישראל, וכל זה בזמן שתושבי הארץ בדרום, במרכז, בתל אביב, ובשרון מבלים את הלילה במרחבים המוגנים. ינדריק, הזמר שמייצג את גרמניה באירוויזיון השנה, שיתף את הסטורי ששיתפה בלה חדיד, שבו רואים אישה מסבירה לחברתה "הישראלים הם המדכאים והפלסטינים מדוכאים והם נלחמים על הכול מלבד על דת". זמן קצר לאחר מכן ינדריק מחק את הסטורי והסביר: "הפוסט היה מטעה, הראיתם לי שיש קורבנות בשני הצדדים, אנחנו צריכים לתמוך בכולם".

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
ינדריק נגד ישראל/צילום מסך, אינסטגרם
משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
ינדריק חוזר בו/צילום מסך, אינסטגרם

אריק סעדה, שייצג את שוודיה באירוויזיון 2011 וסיים במקום השלישי, פרסם בסטורי תמונה של שוטרים חמושים מקיפים מתפלל פלסטיני בהר הבית לצד אימוג'ים של לבבות שבורים.

סעדה נולד בשוודיה לאב לבנוני ממוצא פלסטיני. ב-2011 כשהתמודד באירוויזיון ישראל העניקה לו 12 נקודות. סעדה גם הנחה את תחרות המלודיפסטיבלן 2019, תחרות בחירת השירים של שוודיה, והשתתף במופע המחווה לזוכים הישראלים באירוויזיון.

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
הסטורי של אריק סעדה/צילום מסך, אינסטגרם

גם צמד התאומים ג'דוארד שייצגו את אירלנד שנתיים רצופות באירוויזיון, ובראשון שבהם סיימו בעשירייה הראשונה, קראו לאירוויזיון להדיח את ישראל מהתחרות. "העולם צופה בכם! צדק לפלסטין", צייצו השניים והוסיפו: "השיר הישראלי לאירוויזיון נקרא 'Set Me Free', ובכל זאת אתם הורגים פלסטינים, שחררו אותם!".

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
התאומים ג'דוארד מצייצים/צילום מסך, אינסטגרם

השניים לא מפסיקים לצייץ נגד ישראל, ובשבת כתבו: "הטרור לא ישתיק את כלי התקשורת! כבדו וחזקו את כל העיתונאים והגיבורים שמסכנים את חייהם", בהתייחסם להקרסת בניין משרדי התקשורת בעזה. הטרור, למקרה שלא הבנתם, מיוחס לישראל.

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
ושוב מצייצים/צילום מסך, אינסטגרם

לא כולם נגדנו

אבל יש גם כאלה שתומכים בישראל, סמרה, שייצגה את אזרבייג'ן באירוויזיון 2016 והשתתפה באירוע "יזראל קולינג" בתל אביב, פרסמה תמונה שלה מתל אביב לצד הכיתוב "אני עומדת לצד ישראל". סמרה פרסמה גם סטורי דומה.

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
עם ישראל. סמרה/צילום מסך, אינסטגרם

תמיכה גדולה מגיעה גם מפלוריאן וידר הגרמני, שעיצב את במת אירוויזיון 2021 ברוטרדם. עוד קודם לכן הוא עיצב את במות האירוויזיון בשנים 2011, 2012, 2015, 2017, 2018, וגם 2019 בתל אביב. וידר שינה את תמונת הקאבר בעמוד הפייסבוק שלו לדגל ישראל.

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
תמיכה גדולה. פלוריאן וידר/צילום מסך, אינסטגרם

החשש: התפרצות לבמה וקריאות גנאי

בכמה אירוויזיונים ראינו אנשים מהקהל מתפרצים לבמה. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה באירוויזיון 2018, אירוויזיון הניצחון של נטע ברזילי. במהלך השיר הבריטי פרץ אדם לבמה, חטף את המיקרופון מנציגת בריטניה, וצעק "הנאצים של התקשורת הבריטית, אנחנו דורשים חופש". הזמרת הייתה כל כך נסערת, עד שוויתרה על הזכות שניתנה לה להופיע פעם נוספת לאחר השיר האחרון.

החשש שמישהו מהקהל יפרוץ לבמה במהלך השיר של עדן אלנה קיים אך הסיכוי לכך נמוך במיוחד. בשל מגבלות קורונה, לא יהיה השנה קהל בעמידה בניגוד למה שהתרגלנו בשנים האחרונות. גם לא יהיו מושבים עבור רוכשי כרטיסים בקדמת הארנה. כל 3,500 האנשים שיורשו להיכנס לאולם יישבו בריחוק חברתי ביציעים. השטח שלפני הבמה יהיה הגרין רום, כך שרק לאמנים המשתתפים, חברי המשלחות, וצוות ההפקה תהיה גישה לבמה. הדבר היחיד שיכול לקרות משם הוא שהנציג האיסלנדי שסירב להשתתף בקדם המקומי לקראת האירוויזיון בישראל, יעשה את מה שעשו קודמיו בתפקיד בתל אביב, כששלפו שלטי תמיכה בפלסטין.

מה שכן עלול לקרות אלו קריאות בוז מהקהל, רעשים שאנחנו רגילים לשמוע בזמן השירים של רוסיה או להבדיל, כשקפריסין ויוון מעניקות זו לזו 12 נקודות. גם כאן כולם מקווים שהכנסת קהל מצומצם תצמצם גם את הסיכוי שזה יקרה, ושהקהל שכבר יורשה להיכנס יגיע כדי ליהנות ממופע מוזיקה שמנסה להיות נטול פוליטיקה.

עוד בוואלה!

אחרי האמבוש מכתבת אל-ג'זירה, עדן אלנה לא רוצה לדבר פוליטיקה: "גאה לייצג אתכם"

לכתבה המלאה
להקת Hatari שייצגה את איסלנד באירוויזיון 2019 בתל אביב מניפה דגל פלסטין. צילום מסך, צילום מסך
המשלחת האיסלנדית בישראל עם דגל פלסטין/צילום מסך, צילום מסך

ויש גם חדשות טובות בהימורים

למרות המצב והתחושה שהעולם כולו נגדנו, יש גם חדשות טובות בסוכנויות ההימורים. אמנם בסיכויי הזכייה השיר "Set Me Free" ירד למקום ה-19, אבל בסיכויי ההעפלה לגמר האירוויזיון עלתה עדן אלנה למקום ה-9. במשך חודשים השיר דשדש במקומות 11-12, מחוץ לעשירייה שדרושה כדי לעלות לגמר. אנחנו כמובן נחזיק אצבעות ונקווה שהסיפור של ישראל באירוויזיון 2021 יימשך עמוק עמוק אל תוך מוצאי השבת.

משתתפי אירוויזיון 2021 מתבטאים נגד ישראל. אינסטגרם, צילום מסך
מטפסת בהימורים של חצי הגמר/צילום מסך, אינסטגרם

חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2021 בהשתתפות ישראל ישודר בכאן 11 בשעה 22:00. עדן אלנה תופיע עם שיר מספר 12. ההכרזה על עשר העולות צפויה מעט לאחר חצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully