וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה הוא קול המאזין: זינוק חד בהשמעת "שומר החומות" ברדיו בזמן המבצע הצבאי

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 19:19

מבצע "שומר החומות" הזניק את השמעות הלהיט שעל שמו הוא נקרא. בהשוואה לחודש שעבר, השמעות הגרסה המקורית של להקת פיקוד מרכז הוכפלו ביותר מ-5, והשמעות גרסת הכיסוי של ליאור פרחי הוכפלו ב-6. התחנות שטחנו הכי הרבה: כאן מורשת וקול הים האדום. בתחתית הרשימה - גלגלצ

דן אלמגור. ניב אהרונסון
מי חלם אז בכיתה. דן אלמגור, כותב השיר "שומר החומות"/ניב אהרונסון

פסקול סבב הלחימה האחרון אינו מוטל בספק: הלהיט שעל שמו נקרא המבצע הצבאי, "שומר החומות" שכתב דן אלמגור והלחין בני נגרי, נהנה מזינוק חד בהשמעות בכלל תחנות הרדיו - פי 5.6 ביחס לימים המקבילים בחודש שקדם לו - כך עולה מנתוני חברת מדיה פורסט, שהופקו לבקשת וואלה! תרבות.

ב-12 ימי המבצע הצבאי (מ-10 במאי עד 21 במאי) השיר "שומר החומות", בגרסתו המקורית משנת 1977 של להקת פיקוד מרכז עם הסולן יואל לרנר, הושמע 42 פעמים בכלל תחנות הרדיו - זינוק גדול לעומת 8 פעמים בלבד בתקופה מקבילה בחודש הקודם; בגרסה החדשה יותר של ליאור פרחי הושמע 66 פעמים - נסיקה דרמטית לעומת 11 פעמים בזמן מקביל בחודש שעבר.

מפני שהיום הראשון של המבצע היה יום ירושלים, והשיר עוסק בחייל השומר על חומות עיר הבירה, סביר שהייתה חלה עלייה בהשמעות השיר ברדיו - הגם שמינורית יותר - גם לולא המבצע הצבאי. לכן, ביקשנו להשוות את ההשמעות של ימי המבצע גם לתקופה מקבילה במאי 2020, שכללה בתוכה את יום ירושלים הקודם. גם נתונים אלה מעידים על עלייה חדה בהשמעות - סך השמעות השיר בגרסאות של להקת פיקוד מרכז וליאור פרחי גם יחד עמדו לפני שנה (כאמור, כולל יום ירושלים הקודם) על 38 השמעות בכלל תחנות הרדיו, ואילו סך ההשמעות של שתי הגרסאות בימי המבצע זינקו ל-108.

בזמן המבצע הצבאי, תחנות הרדיו שהשמיעו את השיר בשתי גרסאותיו הכי הרבה פעמים הם כאן מורשת וקול הים האדום (13 השמעות כל אחת). ואילו בחלק התחתון של הטבלה ניצבת גלגלצ, שהשמיעה את שתי גרסאות השיר ביחד שלוש פעמים בלבד.

עוד בוואלה!

איפה היית ילדי תכול העין

לכתבה המלאה

השיר עוסק בחייל השומר על חומות העיר העתיקה בירושלים, מתכתב על הפסוק מספר ישעיהו "על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים", ובסיומו הוא מעלה את השאלה "מתי יבוא היום שבו לא נזדקק עוד לשומרים?". הוא הפך ללהיט והעפיל למקום השני במצעד הפיזמונים השנתי לשנת תשל"ח של גלי צה"ל. גרסת הכיסוי המצליחה של ליאור פרחי יצאה לפני חמש שנים.

במהלך מבצע "שומר החומות", יצר אלמגור בית חדש לשיר בעקבות הלחימה, לאחר שנענה להצעת מערכת התכנית "נכון להבוקר" בהגשת ישי שנרב בגלי צה"ל. את המילים החדשות, לדבריו, כתב זמן קצר לאחר אזעקה, כשהיה על מזרון במקלט. אלו מילות הבית החדש:

"אני כבר בן שמונים ושש
ישן בחדר האטום
ולעצמי אני לוחש
זה לא רשעות, זה לא טמטום
זה רק הלב הוא שסתום
כן, כן, מי חלם אז בנעוריי
כשזימרנו על שלום עם כל שכנינו
שיום יגיע ואכתוב כזה משפט
על המזרן, בתוך מקלט".

נתוני ההשמעות ברדיו הופקו לבקשת וואלה! תרבות על ידי חברת מדיה פורסט, המספקת דיווחי השמעות ומחקרי מדיה עבור תעשיות המוזיקה והפרסום בארץ ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully