וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסל דני קרוון, חתן פרס ישראל, הלך לעולמו בגיל 90

עודכן לאחרונה: 29.5.2021 / 22:30

בין עבודותיו הידועות של קרוון אפשר למנות את אנדרטת חטיבת הנגב בבאר שבע, תבליט הקיר הדרומי של מליאת הכנסת, "הכיכר הלבנה" בתל אביב ואת אתר ההנצחה לשואת הצוענים בברלין. ריבלין: "דוגמא ומופת לאמן כמשרת ציבור"

דני קרוון. נמרוד סונדרס
דני קרוון, 2011/נמרוד סונדרס

הפסל והאמן דני קרוון הלך לעולמו היום (שבת) והוא בן 90. קרוון תכנן בין היתר את אנדרטת חטיבת הנגב בבאר שבע, "הכיכר הלבנה" בתל אביב, תבליט הקיר הדרומי של מליאת הכנסת "שאלו שלום ירושלם ישליו אהביך" ואת אתר ההנצחה לשואת הצוענים בברלין.

קרוון היה ידוע גם בעיצוב תפאורה לתיאטרון, בין היתר לתכניות הראשונות של להקת הנח"ל שהוא היה אף אחד ממייסדיה. בין היתר עיצב תפאורה גם להצגות "כנרת כנרת" בתיאטרון הקאמרי ו"איש חסיד היה" בתיאטרון בימות.

הוא זכה בשלל פרסים על עבודותיו, לרבות פרס ישראל לפיסול לשנת 1977, תואר "אמן השלום" של אונסק"ו ב-1996 ותארי דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית ומהטכניון.

אנדרטת חטיבת הנגב. Creative Commons
אנדרטת חטיבת הנגב בבאר שבע, שקרוון עיצב/Creative Commons

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לקרוון: "דני היה דוגמא ומופת לאמן כמשרת ציבור. לאורך כל שנות יצירתו התעקש דני על המימד הציבורי של היצירות שלו, והצליח. עבודותיו נוצרו תמיד בהזמנת גורמי ציבור, נבנו תמיד במרחבים ציבוריים והיו קיימות תמיד עבור הציבור הרחב. כך השיב דני את האומנות אל הציבור. הוציא אותה מקפאון המוזיאונים, בין הממצאים הארכיאולוגיים והחללים הלבנים המעוצבים, והעניק לנו אותה כמתנת נצח. האומנות המתחדשת ללא הרף שלו תחסר לנו מאוד, הוא יחסר לנו מאוד".

שר התרבות חילי טרופר הוסיף: "דני קרוון, האמן הישראלי הייחודי אשר זכה בין השאר בפרס ישראל, ייזכר בעיקר בזכות יצירותיו המופלאות שקנו להם שם עוד בחייו. קרוון נודע גם כאיש בעל דעה נחרצת הפועל למען השלום והאחווה כאשר כשרונו הרב הביאו להכרה גם ברמה העולמית. כישרונו ייחסר לנו, אך יצירותיו יישארו ויזכירו לנו את אמירתו הייחודית".

רק השבוע, עם חזרת בתי הקולנוע לפעולה, עלה לאקרנים סרט תיעודי על חייו, הנושא את שמו, שיצר הקולנוען ברק היימן. בשיחה מספרד, אמר היימן לוואלה! תרבות כי "זה עצוב מאוד מאוד מאוד. אני עכשיו בברצלונה, יושב ברחוב, מחכה להקרנה של הסרט שלי על דני קרוון".

עוד בוואלה!

המשורר אהרן אלמוג הלך לעולמו בגיל 89

לכתבה המלאה
דני קרוון. ברק הימן,
מתוך הסרט התיעודי "דני קרוון", שיצר ברק היימן/ברק הימן

"זה עצוב, אבל אני לפחות שמח שבעזרת הסרט עוד ועוד אנשים ייחשפו לאיש המדהים הזה ולאמנות שלו. שובר לי את הלב שאולי לא אוכל להגיע להלוויה. אני מאוד קרוב לדני בשנים האחרונות. המשפחה באבל והלם מוחלט. ממש עצוב לי", הוסיף. "דני תמיד היה מלא אנרגיה, מלא תשוקה, מלא עצבים, מלא רוך, מלא אהבה, מלא בהפתעות. הייתה לו נשמה כל כך יפה. אני לא מסוגל בכלל לדבר עליו בלשון עבר, הוא עדיין חלק מהחיים שלי. פה בברצלונה מעריצים אותו שזה לא ייאמן, הרי ממש לא רחוק מפה בפורט בו יש את העבודה הנהדרת שלו, 'מעברים', שהוא עשה לזכרו של וולטר בנימין. אני עצוב כמו שלא הייתי הרבה זמן".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ספד לו גם כן. "דני קרוון, בן העיר ויקיר העיר, אומן שזכה להכרת עולם - הלך היום לעולמו. השאיר את חותמו בתל אביב-יפו בחומר וברוח. תהיה מנוחתו עדן".

  • עוד באותו נושא:
  • דני קרוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully