וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שאולימפיאדת טוקיו יוצאת לדרך, אלה הסרטים שאתם חייבים לראות

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 12:42

אירוע הספורט הגדול בעולם יוצא לדרך בטוקיו, וזו הזדמנות טובה להשלים צפייה בכמה מהיצירות המפורסמות והמוצלחות ביותר שעסקו בתחרויות השונות. מי כבש את הפודיום שלנו?

מתוך הסרט "אני טוניה"/קולנוע לב

בשעה טובה ומוצלחת, טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו ייערך ביום שישי הקרוב (14:00 שעון ישראל). למרות דחייה של שנה והיעדר הקהל מהתחרויות, עדיין מדובר באירוע הספורט הגדול בעולם וכיאה לאחד שכזה, גם נעשו עליו לא מעט סרטים לאורך השנים.

מי שרוצה לתבל את אולימפיאדת טוקיו 2020 עם קצת קולנוע, מוזמן לבדוק את רשימת הטופ טן הזו.

מקום 10: המרוץ - Race (2016)

הסיפור של ג'סי אוונס, האיש שהימם את היטלר, הוא כנראה הגדול ביותר בתולדות המשחקים. הסרט הביוגרפי שנעשה עליו? קצת פחות, אבל עדיין שווה צפייה. משמעות השם הולכת לאיבוד בעברית (Race - גם מרוץ וגם גזע) והסרט עצמו מעט ארוך מדי, אבל בסך הכל, היצירה בכיכובם של סטפן ג'יימס בתפקיד אוונס וג'ייסון סדאקיס כמאמנו לארי סניידר עושה את העבודה ומיטיבה להעביר את הסיפור המדהים הזה.

מקום 9: גלישה מסחררת - Downhill Racer (1969)

למרות שמעמדה ההיסטורי והנוכחי קטן יותר מזה של אולימפיאדת הקיץ, הרי שאולימפיאדת החורף עמדה במוקד של לא מעט סרטים, כולל זה, בכיכובם של רוברט רדפורד כגולש סקי אמריקאי וג'ין הקמן בתפקיד המאמן. הסרט יצא מיד אחרי "קיד וקסידי", אך למרות רדפורד לא נהנה מהצלחה בקופות. המבקרים לעומת זאת התלהבו במיוחד ורוג'ר איברט, אולי המבקר החשוב בכל הזמנים, אף כינה אותו "הסרט הכי טוב שאי פעם נעשה על ספורט". בונוס נוסף: אם לא תמצמצו, תוכלו לראות את סילבסטר סטאלון מגיח כניצב, באחת מהופעותיו הקולנועיות הראשונות.

מקום 8: אהבה על קרח דק - The Cutting Edge (1992)

שלושה המשכונים נעשו בין 2006 ל-2010 לסרט הזה, שהפך להיט מפתיע כשיצא. אף אחד מהם כמובן לא הצליח לתפוס את הקסם של המקור - קומדיה רומנטית על מחליקה המפונקת וקפטן נבחרת ההוקי-קרח האמריקאית, שהופך לפתע לשותף הלא צפוי שלה בריקוד האמנותי. סרט קצר (100 דקות) וקולע, שמשלב בהצלחה בין כל המאפיינים של ז'אנר הקומדיות הרומנטיות לבין המרדף של ספורטאים רבים אחר תהילה אולימפית, בכל מחיר.

מקום 7: נס הנחישות - Miracle (2004)

"האם אתם מאמינים בניסים?", זעק להמיקרופון השדר אל מייקלס ב-22 בפברואר 1980, בשעה שנבחרת ההוקי-קרח החובבנית של ארצות הברית השלימה את אחת הסנסציות הגדולות בתולדות הספורט וגברה על היריבה האימתנית מברית המועצות. "הנס על הקרח" הוא מיתולוגיה אמריקאית אולימפית והסרט, בכיכובו של קורט ראסל שנכנס לנעלי המאמן הרב ברוקס, מנסה לשחזר את האירוע באופן מדויק ככל האפשר (השחקנים נדרשו ללמוד מאות מהלכים שהתרחשו במציאות). התוצאה? לא בלתי נשכחת, אבל בהחלט לא רעה.

מקום 6: ג'מייקה מתחת לאפס - Cool Runnings (1993)

הקומדיה המקסימה של דיסני בכיכובו של ג'ון קנדי המנוח, כמאמן שסרח אך זוכה לגאולה כשהוא מאמן את נבחרת מזחלות השלג הג'מייקנית לקראת הופעתה באולימפיאדה. הסיפור מבוסס בצורה קלושה על מקרה אמיתי והסרט הפך לפולחן של ממש, כשהוא מצליח גם להצחיק, גם לרגש וגם, איכשהו, להימנע מיותר מדי גזענות. הקאבר ל"I Can See Clearly Now" לא ייצא לכם מהראש וכך גם משפט המחץ של הסרט:

Feel the Rhythm! Feel the Rhyme! Get on up, it's bobsled time! Cool Runnings!

מקום 5: רגע האמת - Personal Best (1982)

שלוש שנים אחרי שהבריקה ב"מנהטן" לצד וודי אלן, פנתה מריאל המינגווי בסרט הבא שלה לעסוק בספורט ומגלמת בצורה מבריקה את כריס קייהיל, אתלטית אמריקאית שנכשלת בניסיונה להעפיל למשחקים האולימפיים של 1976. במהלך הסרט, היא מפתחת יחסים עם אחת מחברותיה לנבחרת ועושה הכל על מנת להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה הבאה, רק כדי לגלות שארצות הברית מחרימה את המשחקים במוסקבה. זה היה הראשון מבין ארבעה סרטים בלבד שביים בחייו רוברט טאון, מי שנודע בעיקר כתסריטאי אגדי ("צ'יינהטאון").

מקום 4: פוקס-קצ'ר - Foxcatcher (2014)

אחד המהוללים והמוערכים מבין הסרטים ברשימה הזו - הוא זיכה את הבמאי בנט מילר בפרס הבימוי בפסטיבל קאן, וגם במועמדות לאוסקר. נוסף לכך, הסרט היה מועמד לארבעה אוסקרים נוספים, כולל על תצוגות המשחק של מארק רופלאו וסטיב קארל.

רופלאו, ובצידו צ'נינג טאטום, מגלמים את מארק ודייב שולץ, אחים וכוכבי נבחרת ההיאבקות האמריקאית באולימפיאדת 1984, בה זכו במדליות זהב. קארל מגלם את המיליארדר המעורער בנפשו ג'ון דו פונט, שפרש עליהם את חסותו והזמין אותם להתאמן באחוזת הענק שלו. אל תחמיצו את הסרט, למרות או בגלל שהוא יותיר אתכם עם תחושת מועקה איומה בסופו.

מקום 3: אני, טוניה - I, Tonya (2017)

והנה עוד סרט שכיכב באוסקרים, עם שלל מועמדויות ופסלון לאליסון ג'ני בקטגוריית שחקנית המשנה, על תפקידה כאמא של המחליקה על הקרח טוניה הרדינג.

מרגו רובי מגלמת את הרדינג עצמה, והסרט עוקב את המאבק בינה ליריבתה בנבחרת האמריקאית לאולימפיאדת החורף 1994, ננסי קריגן - מאבק שכזכור, הסתיים בתקיפה אלימה באופן חריג. כיאה לעולם ההחלקה על הקרח, הסרט עושה זאת בצורה מסחררת, והוא מציג את הסיפור מנקודות מבט שונות, כך שמתקיים בו דיון מרתק על המושג החמקמק מכל - האמת.

למרות שהרידנג וקריגן אמריקאיות, והסיפור היה לאחד המדוברים בארצות הברית של שנות התשעים, מרגו רובי אוסטרלית וכך גם במאי הסרט, קרייג גילספי, מי שלאחרונה ביים את "קרואלה".

עוד בוואלה!

סופת קרח: "אני, טוניה" הופך סיפור מטורף מעולם ההחלקה על הקרח לסרט סוחף, שנון ומעמיק

לכתבה המלאה

מקום 2: אולימפיה - Olympia (1938)

לא קל לצפות בסרט התיעודי של לני ריפנשטאהל. הסיבה הברורה היא מה שמוצג בו - האולימפיאדה הנאצית של 1936 בהנהגתו של אדולף היטלר, איתה גם פתחנו את הדירוג הזה. הסיבה השנייה היא אורכו, 226 דקות (בשני חלקים). יחד עם זאת, הוא מומלץ לכל מי שאוהב את המשחקים האולימפיים ו/או סרטי ספורט.

בחסות יוזף גבלס, ריפנשטאהל קיבלה גישה מוחלטת לספורטאים, והם מוצגים ב"אולימפיה" כפי שלא נראו בקולנוע עד אז. הבמאית המוכשרת המציאה בסרט שלל כלים קולנועיים שמוכרים לנו עד היום, הילוך איטי ברגעים ספורטיביים מכריעים, צילום מתחת למים ועוד. מעבר לכך, מדובר במסמך היסטורי מרתק, המציג את השילוב המפחיד שבין דיקטטורה רצחנית לחגיגה ספורטיבית, שעוזרת ליצור מסך עשן. הרגעים בהם ג'סי אוונס מדהים את הפיהרר ואת האצטדיון כולו מרגשים וכואבים במיוחד.

מקום 1: מרכבות האש - Chariots of Fire (1981)

ועל ראש הפודיום... אין סרטי ספורט רבים שזוכים בארבעה אוסקרים, לא כל שכן בפרס לסרט הטוב ביותר. "מרכבות האש" של הבמאי יו הדסון, שלא הצליח לשחזר לאחר מכן את ההצלחה, עשה זאת, וחמש דקות אחרי שתתיישבו לצפות בו, תבינו בדיוק למה.

"מרכבות האש" הצליח לקחת סיפור נשכח למדי, על שני רצים בריטיים באולימפיאדת 1924, ולהפוך אותו לחוויה קולנועית מהפנטת. המוזיקה של המלחין היווני ונגאליס הפכה איקונית, והיתה השראה לשלל חיקויים, והתסריט של קולין ווילנד נוגע בשלל סוגיות, בהן הקשר בין דת לספורט והרוח האולימפית, שבאה כאן לידי ביטוי במלוא הדרה ועוצמתה.

ועוד חמישה סרטים אולימפיים שאי אפשר לשכוח

נדיה (1984) - סרט טלוויזיה פולחני על המתעמלת האגדית נדיה קומאנץ'.

יום אחד בספטמבר (1999) - סרט תיעודי זוכה אוסקר על רצח י"א הספורטאים במשחקים האולימפיים במינכן 1972 והשלכות המקרה.

ללא גבולות (1998) - עוד סרט אולימפי של רוברט טאוi, והפעם על הרץ המפורסם סטיב פריפונטיין והמאמן ולימים מייסד נייקי, ביל בוורמן.

אסטריקס באולימפיאדה (2008) - שובר קופות צרפתי על בסיס הקומיקס האהוב, עם קאסט מפואר שכולל את ז'ראר דפרדייה ואלן דלון.

אדי העיט (2016) - הביוגרפיה של מייקל "אדי" אדוארדס, קופץ הסקי הבריטי המפורסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully