וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנראה לא שמעתם עליו, אבל זה אחד הסרטים הגדולים של השנה

עודכן לאחרונה: 30.7.2021 / 13:09

הלהיט הדני "רוכבי הצדק" לא הופץ בישראל וזמין רק ב-yes, אך הוא מתגלה כסרט מצחיק, מרגש, אלים, מקסים ומעורר מחשבה. בריאיון, יוצרו מסביר איך זה שדנמרק מייצרת כל כך הרבה תוכן איכותי ומה גילה על משמעות הקיום

טריילר הסרט "רוכבי הצדק"/פסטיבל רוטרדם

בתי הקולנוע אמנם פתוחים כבר כחודשיים, אבל רבים ורבות עדיין לא ששים לחזור אליהם - מה לעשות, לא באמת למדנו לחיות בצל הקורונה. מה שנותר אם כך, הוא להתבסס על אופציית הצפייה הביתית, ולפחות בגזרה הקולנועית, המבחר שיש בישראל לא מזהיר. למעשה, וכבר כתבנו זאת לא פעם בעבר, אם מחפשים תפריט קולנועי עדכני, איכותי ומגוון, אפשר למצוא אותו רק במקום אחד - ערוצי הסרטים של yes.

כך, לדוגמה, חברת הלוויין מציעה כעת באופן בלעדי את מה שהוא בעיני אחד הסרטים הטובים של 2021, אך לא הוקרן ולא מוקרן בשום מקום חוץ בפלטפורמה שלהם - "רוכבי הצדק" ("Riders of Justice"). כרגע הוא זמין ב-yes Store, כלומר תמורת תשלום נוסף לדמי המנוי.

בדנמרק מולדתו, הסרט יצא לבתי הקולנוע ואף שבר קופות. מככב בו מאדס מיקלסן, שבשנים האחרונות מופיע בכל להיט דני אפשרי, כולל ב"עוד סיבוב", שזכה השנה באוסקר לסרט הבינלאומי הטוב ביותר. הפעם, הוא מגלם חייל קרבי שזוגתו מתה במהלך פיצוץ מסתורי ברכבת בקופנהגן. החקירה הרשמית מעלה שמדובר בתאונה, אבל אז פונה אליו איש מחשבים אקסצנטרי המתמחה בחישוב הסתברויות וטוען - לא ייתכן שמדובר בתקלה. לטענתו, כנופיית אופנוענים בשם "רוכבי הצדק" היא שאחראית לאסון.

כלומר, אם החייל מחפש נקמה - יש לו כתובת. אבל האמנם יש היגיון בשיגעון, או שמא המוות של רעייתו, כמו החיים בכלל, הוא בסך הכל צירוף מקרים מצער? המסע לעבר התשובה יוביל את הגיבור למסע מסעיר, במהלכו יגלה מחדש את עצמו ואת בתו שנשארה בחיים, ויתחבר עם הגאון המתמטי התמהוני ועם חבריו התמוהים לא פחות, ויקים איתם מעין משפחה אלטרנטיבית, משונה ומקסימה.

מתוך הסרט "רוכבי הצדק". Rolf Konow,
רק בערוצי הלווין. מתוך "רוכבי הצדק"/Rolf Konow

הזדמן לי במקרה לצפות ב"רוכבי הצדק" בקולנוע ניו יורקי לפני חודשיים, והתענגתי על כל שנייה. זה סרט שיש בו הכל: הוא אלים אך גם מלא חמלה, מצחיק אך גם מרגש, עתיר יצרים ומעורר מחשבה, ואין טעם לנסות לשים אותו במשבצת או להחליט באיזה ז'אנר מדובר. מה שבטוח: הוא סוחף, מהנה ועשוי לעילא.

מאחורי כל זה עומד אנדרס תומס ינסן, אחד מאנשי הקולנוע הפוריים בתעשייה הדנית. הוא ביים סרטים אחרים שגם כן הופצו בארץ, למשל "הקצבים הירוקים", אף הוא בכיכובו של מיקסלן. נוסף לכך, יש ברזומה שלו גם שלל תסריטים, למשל ל"בעולם טוב יותר" זוכה האוסקר. הרקורד ההוליוודי שלו פחות מוצלח, וכולל שותפות בכתיבת "המגדל האפל", עיבוד קולנועי כושל לכתביו של סטיבן קינג.

אני מנהל שיחת זום עם ינסן לרגל עליית הסרט ב-yes, ופותח עם השאלה שאני מציג בשנים האחרונות בפני כל יוצר ויוצרת מדנמרק - איך זה שמדינה כל כך קטנה מייצרת כל כך הרבה תוכן איכותי. "אפשר להגיד את זה גם על ישראל", הוא מפרגן, ואז שוב מפנה את המבט לעבר מולדתו. "הסיבות להצלחה הדנית? יש כאן תמיכה ממשלתית וגם בתי ספר טובים לקולנוע. אם יש לך כישרון, תהיה לך הזדמנות להוכיח אותו. חוץ מזה, דנמרק היא מדינה מאוד לא דרמטית. אם אתה כותב תסריט, קשה למצוא דרכים להרוג אנשים. אם הגיבור שלך מת מוות לא טבעי, יש רק שתי אופציות - תאונת דרכים או סרטן. הרי אין לנו מלחמות. לכן, כשאתה כותב דרמות, אתה מתמקד בתא המשפחתי. לדעתי, תשעה מתוך עשרה סרטים שעשיתי עוסקים במשפחה שמתפרקת או משפחה שמתאחדת, ומשפחה זה משהו שמייצר דרמה אינטנסיבית וסרטים טובים".


שם חלופי לסרט היה יכול להיות "מוזיקת המקרה". לאיזו מסקנה הגעת בסוף כתיבת התסריט - האם יש סיבה לכל דבר, או שהכל מקרי?

"קשה לנו לקבל את זה שאין לחיים משמעות או היגיון. המוח שלנו כל הזמן מחפש קשר בין דבר אחד למשנהו ולפעמים גם ממציא את הקשרים האלה, כדי שהעולם יסתדר לנו בצורה הגיונית. בסופו של דבר, אם אתה לא מאמין באלוהים, אתה מגיע להבנה העצובה שהחיים אינם אלא רצף של צירופי מקרים. כל מה שנותר לנו הוא לקבל את זה ולהישאר קרובים ככל האפשר למי שאנחנו אוהבים. זה המסר של הסרט".

עוד בוואלה!

"באינסטגרם יש דברים חיוביים? גם בגיהנום יש": ריאיון עם דוריה טילייה, מהכוכבות העולות בצרפת

לכתבה המלאה
הבמאי אנדרס תומס ג'נסן. Zentropa Entertainments,
אין תוכנית. חיים. נקודה. הבמאי אנדרס תומס ינסן/Zentropa Entertainments

אין הרבה סרטים שעוסקים בצורה רצינית ביחסים בין אב ובתו. עד כמה שאבת השראה מן החיים האישיים שלך?

"יש לי בת בגיל של הבת של הגיבור, אז זה מאוד אישי מבחינתי. כמובן שהתסריט מאוד מוקצן ביחס למציאות שלי, אבל בוא נגיד שהנושא לא זר לי. אני מאמין שגם הרבה גברים אחרים יכולים להתחבר לדמות של גבר שלא מסוגל להחצין את הרגשות שלו ולתקשר עם בתו המתבגרת, אבל אז מוצא את עצמו בסיטואציה שהוא חייב להתחיל לתפקד בתור האבא שלה. כל דמות בסרט איבדה את המשפחה שלה בדרך כזו או אחרת, אבל הגיבור הוא היחיד שיש לו סיכוי לגאולה".

הסרט הוא קצת מותחן, קצת דרמה וקצת קומדיה. עד כמה קשה היה לאזן בין כל האלמנטים האלה ולמצוא את הטון הנכון?

"זה היה האתגר הכי גדול שלנו, והדבר שתבע ממני הכי הרבה זמן. ידעתי את זה מראש. מבחינתי, כל הסרט הוא מעין ניסוי, לראות אם אצליח לשלב בין ממדים כל כך שונים. יש בסרט דמויות שמתנהגות בצורה ריאליסטית וכאלה שהן ממש מוגזמות, ולא היה פשוט למצוא את הדבק ביניהן. התסריט היה מצחיק יותר מהתוצאה הסופית, אבל חתכתי החוצה כמה בדיחות טובות בשלב העריכה. זה היה ויתור כואב, אבל הכרחי כדי לשמור על האיזון".

מתוך הסרט "רוכבי הצדק". Rolf Konow,
בקרוב הרימייק? מתוך "רוכבי הצדק"/Rolf Konow

הקולנוען עצמו אינו אדם חייכן במיוחד, ואפילו מתרגז בשלב מסוים, כשאני מציין כי מיקלסן מופיע בכל סרט דני שעולה בישראל. "אתם העיתונאים אוהבים למצוא הקשרים כאלה, אבל הם מלאכותיים לחלוטין", הוא אומר. "יש המון סרטים בשוק. אם מפריע לכם שאותו שחקן מופיע ביותר מסרט אחד, תראו סרט אחר. אף אחד לא בא ושאל - למה ג'ון לנון ופול מקרטני מופיעים בכל הופעה של הביטלס".

אתה שותף מקצועי של מיקלסן מזה עשרים שנה. אני מניח שכבר אמרת עליו הכל, ובכל זאת אבקש ממך כמה מילים עליו.

"הוא השחקן המושלם. אני לא יכול לחשוב על משהו שהוא לא יכול לעשות. אני רק יכול להלל אותו שוב ושוב".

במהלך הסרט, אחת מדמויות המשנה נופלת קורבן לצורך שלה לשתף באינסטגרם כל דבר שהיא עושה, וזה עולה לה במפגש לא נעים עם כנופיית האופנוענים. "לא התכוונתי לנסח כאן איזה אמירה על המדיה החברתית, זה פשוט מהלך עלילתי, אבל אם ראית בזה ביקורת, אני שמח מאוד", הוא מכריז."אני רואה מה הבת שלי רואה ברשת, וזה חרא. אני תמיד אומר לילדים שלי - מאוד קל להתחבא מאחורי המכשירים ולכתוב משהו רע על מישהו. לפני שאתם לוחצים על 'שלח', תחשבו האם הייתם מעזים ללכת ולהגיד לו את זה בפנים. אם לא, אז אל תפרסמו את זה".

קל לי לדמיין איך הסרט זוכה לעיבוד הוליוודי. זה בתנור?

"אין עוד משהו קונקרטי, אבל היו לנו הצעות. עבדתי גם בהוליווד, וההבדל הוא שיש שם יותר כסף, מה שאומר שיש יותר אנשים שמגנים על ההשקעה שלהם, ולכן גם יותר אנשים שמתערבים לך בעבודה. בתעשייה הדנית, התקציבים נמוכים בהרבה, אבל אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה".

  • עוד באותו נושא:
  • דנמרק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully