וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירית שם אור: "טרנטינו ייקח לסרט שלו שיר של דניאלה, אבל לא שלי"

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 7:53

טקס פרסי אקו"ם כיבד את אתי אנקרי ("זה פמיניזם - שגברים יתמכו בהופעות שהם לא יכולים לראות"), הפזמונאית מירית שם אור ("טרנטינו ייקח לסרטו שיר של דניאלה, לא שלי"), ותמיר בר שפסל המשך ל"שם טוב האבי". גם חנן בן ארי, יסמין מועלם ונגה ארז קיבלו פרסים

לאחר הפסקה ארוכה בת למעלה משנה וחצי בעקבות מגיפת הקורונה, נערך הערב (שלישי) טקס פרסי אקו"ם בתחום הזמר העברי, שהתקיים בסינמה סיטי גלילות. הזוכים נבחרו על ידי השופטים יזהר אשדות, דורון מדלי, דני רובס, לבנת בן חמו ונועם חורב; יאיר ניצני הנחה את הערב ואייל מזיג ניהל מוזיקלית. בנוסף לאמנים, יוצרים ואנשי תעשייה רבים, כיבדו את הטקס גם שר התרבות והספורט חילי טרופר וכן הבמאי קוונטין טרנטינו, חתנה של אחת הזוכות - הפזמונאית מירית שם אור.

שם אור זכתה בפרס על מפעל חיים, וכמוה גם המוזיקאית אתי אנקרי. הן יקבלו 35 אלף שקלים כל אחת. בנימוקי השופטים לבחירה במירית שם אור נכתב כי היא "ידעה לספר סיפורים מופלאים ולתאר רגשות אנושיים מורכבים במילים שנוצקו למנגינות פופ. קשה שלא להתפעל מול יכולת ביטוי, עושר לשוני ותבונה פונטית בהמנוני פופ אלמותיים".

מירית, למרות תרומתך הגדולה למוזיקה הישראלית, לאורך השנים התייחסו אלייך לא פעם כ"אשתו של" (צביקה פיק), "אמא של" (שרונה ודניאלה) ובאחרונה "חמותו של" (טרנטינו, שהגיע לטקס לחלוק לך כבוד). נחמד שוב שמוקירים לך כבוד עבור הזכויות שלך עצמך?

"אני רוצה להגיד לך שבתור ילדה הייתי הבת-של אמא שלי. הפרס הזה נחמד, הוא מחמם את הלב במיוחד כי מי שהעניק לי את הפרס הם יוצרים כמוני, שאני לא מכירה, כמו יזהר אשדות ודורון מדלי. נחמד שמעריכים את היצירה שלי".

כמי שחתומה על המנוני פופ ענקיים, את רואה בזכייתך גם הכרה בז'אנר הפופ? דנה אינטרנשיונל אמרה פעם שהז'אנר המקופח האמיתי בארץ זה לא המוזיקה המזרחית אלא הפופ.

"בדיוק. זה נכון. ככה זה היה עד שצביקה ואני בנינו את השיר שלנו על פופ-רוקנרול טהור. ההשפעה הענקית שלי היא הפיפטיז. הדור שלי גדל על רוקנרול, בשנות ה-50 עם קליף ריצ'ארד ואלביס, והייתה מחשבה - מה פתאום שנחזור ל'תרנגולים'? אבל הקהל קיבל אותנו בשנות ה-70. אנחנו הדור הראשון בהיסטוריה האנושית שבו המבוגרים רצו לחקות את הצעירים".

מירית שם אור בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
מירית שם אור בטקס פרסי אקו"ם/ניב אהרונסון
קוונטין טרנטינו ודניאלה פיק בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
דניאלה פיק וקוונטין טרנטינו בטקס פרסי אקו"ם, שבו זכתה מירית שם אור בפרס מפעל חיים/ניב אהרונסון

לאיזה להיט שלך את מחוברת במיוחד?

"לשיר 'מרי לו'. כי הושפעתי מהפיפטיז ורציתי לכתוב שיר על עצמי. זה נורא מוזר, כשדן אלמגור כתב את המחזמר הוא כתב על מישהי שקוראים לה מרים לבוביץ', שמשנה את שמה למרי לו. ואני נולדתי בשם מרים שמייביץ', והוא לא ידע את זה! זה לא ייאמן! היא ניחש!".

איזה שיר שלך אוהב במיוחד חתנך, טרנטינו?

"אני לא יודעת".

יש סיכוי ששיר שלך יופיע בסרט של טרנטינו?

"לא. הוא לא יעשה את זה. כי הוא לוקח לסרטים שלו שירים אמריקאים מאוד מוכרים. הוא יכול לקחת גם שירים ספרדיים. אבל במאה אחוז הוא ייקח שיר של דניאלה לסרט שלו".

את וודאי מתרגשת שהוא הגיע לטקס לחלוק לך כבוד.

"ברור שהוא יגיע. הוא מקבל פרס מפעל חיים ברומא בעוד חודש, אז הוא גם הזמין אותי לבוא".

אז אמרת לחתנך - אני באה לטקס שלך רק בגלל שאתה בא לטקס שלי?

(צוחקת) "ממש לא. אבל תראה מה קורה עכשיו - שרונה שלחה לי תמונה של בעלה, הוא ממשפחת פדרמן".

עוד בוואלה!

שחר אבן צור: "עולם התרבות זה הג'וקים של העולם. הכל יימחק לפנינו"

לכתבה המלאה
אתי אנקרי בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
אתי אנקרי בטקס פרסי אקו"ם/ניב אהרונסון

בנימוקי השופטים לבחירה באתי אנקרי נכתב כי היא "מודל לחיקוי והשראה עצומה עבור נשים בכלל ויוצרות בפרט, הצלחתה נטעה אומץ בליבן להעז ולצאת מן המקום המצומצם שייעדה להן החברה אל עבר עשייה משמעותית ותיקון עולם".

בחודש יוני ביטלה אנקרי הופעה שיועדה לנשים בלבד בזאפה ירושלים, בעקבות האיסור על קיום הופעות נפרדות באולמות ציבוריים, שעות ספורות לפני קיום האירוע. היא שלחה מכתב התנצלות, אמרה שהביטול נעשה מחשש מתביעה, ואמרה לתקשורת שהיא מתנגדת לחוק הזה. "הסערה הזאת הציפה עניין חשוב - לא ניתן לנשים דתיות להופיע במרחב הציבורי כפי שהן מבקשות", אומרת אנקרי לוואלה! תרבות, "זו נקודה שצריך עוד לברר אותה. אבל מצאנו מקומות להופיע".

גם על הבמה התייחסה אנקרי לסערת ביטול הופעתה. "היום הצעקה שלי היא צעקה שקטה של אישה שרוצה למצוא את החירות שלה בתוך כותלי הבית, וכותלי הבית שלה זה בית ישראל. כאישה יוצרת שעושה תשובה אני מבקשת פנימה לאפשר לנשים להביע את עצמן, גם נשים דתיות צריכות את זה, מוזיקה ושירה זה משהו שהנשמה צריכה. לדעתי זה פמיניזם - שגברים יתמכו בהופעות שהם לא יכולים להגיע אליהן".

חגיגות 30 השנה לאלבום הבכורה שלך, "רואה לך בעיניים", שתוכננו לשנה שעברה, נדחו בגלל הקורונה. איך את מסתכלת על האלבום הזה בפרספקטיבה של שלושה עשורים?

"אני מסתכלת על תחילת הדרך שלי בהודיה. אני מודה לשם על הזכות ליצור ולשיר בתוך עם ישראל, בעברית, אני חושבת שזו זכות. אני מודה על זה".

במשך שנים לא שרת את "לוליטה", ובסמוך למועד 30 השנה לאלבום שינית את שם השיר ל"גאולה" ועידנת את מילותיו. מעין הבת שלך אמרה בריאיון לכאן 11 שלא אהבה את זה, ושהשיר המקורי כבר עשה את שלו.

"נכון, היא דיברה על זה שכשכותבים שיר אז אפשר להשאיר את תמונת המצב באותו מקום. אבל עכשיו הבת שלי כבר אוהבת את השינוי הזה. לוקח זמן להתרגל לשינוי. אני מנהלת שיח עם שירים שלי שאני שרה, ואני משנה אותם בהתאם למקום שאני מונחת בו היום".

לרבים בתעשייה עלו חששות מסגר נוסף. מה תחושותיך?

"המצב הזה, אבן הנגף, הוא לא נעים, ומכניס את כל החברה ללחצים מיותרים. אני מאמינה שזה פשוט יעבור".

עדן חסון בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
עדן חסון בטקס פרסי אקו"ם/ניב אהרונסון

זו לא הייתה ההתייחסות היחידה למגיפה בטקס. "הזכייה מאוד מרגשת ואני מוקיר תודה עליה, אבל זו תקופה לא פשוטה, אני מקווה שלא יהיה עוד סגר", אמר עדן חסון, שזכה בפרס מלחין השנה, שהוענק לו ביום הולדתו. "אבל אם זה יקרה, אין לנו אלא להשלים עם הסיטואציה. יש לנו מנהיגות שאני חושב שצריך לסמוך עליה. שכל אחד ישמור על עצמו".

מה חשבת על פרשת מתי כספי, שביטל את כל ההופעות שתכנן, אמר שיופיע רק לאחר שיוסרו כל ההגבלות על ההופעות ו"לא אשתף פעולה עם דיקטטורה ופאשיזם"?

"לא ממקומי לשפוט. זה עניין שלו, זו העדפה שלו. אם הוא חושב שזה דבר נכון לו ולקהל שלו - שיהיה לו בכיף. אני חושב שכן צריך לשמור על הקהל. אנשים יכולים להינזק, אז כדאי לשמור על ההנחיות".

הקורונה העסיקה גם את מנחה האירוע, יאיר ניצני. "ניסיתי לחשוב איך פסטיבל וודסטוק היה נראה בקורונה", אמר במונולוג הפתיחה, "ולא נראה לי שהיו עומדים שם בהנחיה של עד עשרה אנשים באקט מיני אחד (...) העולם התחרפן, הכל נהיה פה מועבט משוגעים".

דלית עופר ויורם רותם בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
דלית עופר ויורם רותם בטקס פרסי אקו"ם/ניב אהרונסון

פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם הוענק גם לשני אנשי רדיו על פועלם לקידום ושימור הזמר העברי: עורך המוזיקה של גלי צה"ל יורם רותם וכן לדלית עופר, מנהלת גלגלצ לשעבר, העובדת כיום ברדיו 103fm. "כמו כל הדברים הטובים שמגיעים בהפתעה, גם הפרס הזה הגיע בהפתעה והוא משמח", אמר רותם לוואלה! תרבות, "את התכנית 'ארבע אחר הצהריים' ייסדנו לפני 41 שנה, והיא עדיין משודרת, ובסקר TGI האחרון נבחרנו כתכנית השלישית בגלי צה"ל מבחינת אחוזי ההאזנה, אז המאזינים שלנו עדיין אוהבים".

עופר: "מבחינתי הפרס הזה הוא הפתעה מאוד משמחת. זו הפתעה כי בדרך כלל אתה מצפה שהיוצרים יקבלו פרסים. לא חשבתי שתהיה הכרה והוקרה לאלה שמאחורי הקלעים. זה נעים, מפתיע, אבל בסוף התודה הגדולה היא ליוצרים ולמבצעים ולשירים".

העולם הולך לדיגיטל, הערכות של מאות אלפים שכבר מנויים על ספוטיפיי ואפל מיוזיק. איך משמרים את נכסי הצאן הברזל הישראליים ומנגישים אותם גם לדורות נוספים בעידן הסטרימינג והסטטיק?

עופר: "תראה, הנוסטלגיה במוזיקה הישראלית קורית מאוד מהר. שנות השמונים זה נוסטלגיה, שנות התשעים זה נוסטלגיה. יש מה שנקרא שימור של הדברים הוותיקים, ויש שימור גם של היצירה העכשווית, מה לעשות. צריך להקפיד שפלטרפומות ההשמעה והשימור האלה יישארו, ואולי בסוג של חקיקה יצטרכו אחוזים מסויימים של השמעת היצירות האלה, וגם הקמת פלטפורמות חדשות. בלי ערוצי שידור ופלטפורמות ההשמעה והשימור זה יילך לאיבוד".

רותם: "צריך עורכים מוזיקליים, שיתאימו את השירים לשעה הנכונה, למצב, לכל מה שקורה מסביב. ולשמחתי גם אלה ששומעים שירים עבריים כל היום בספוטיפיי ובאפל ובכל פלטפורמה אחרת, עדיין עוברים לשמוע בארבע אחר הצהריים את התכנית בגלי צה"ל. לפי כל הסקרים אנחנו עדיין רלוונטיים ואני מקווה שנמשיך לעשות את זה עוד המון שנים".

מה דעתכם על האיום על סגירת גל"צ? מה מהתהליכים שקורים בתחנה מטריד אתכם?

רותם: "התהליכים הם לא בתחנה אלא מחוץ לתחנה. אני מקווה שייתנו לנו להמשיך לעשות את הדברים שאנחנו יודעים לעשות כל כך טוב, ולפחות על התחום שאנחנו אחראיים עליו אין חילוקי דעות. מקווה שיתנו לנו להמשיך כי את העבודה אנחנו יודעים לעשות".

עופר: "תראה, אני כבר לא בגלי צה"ל, אז אני לא ממש מוטרדת. לגבי 'ארבע אחר הצהריים', אוי ואבוי אם מישהו ייגע בילד הזה. זה כל מה שאני אומרת".

מבחינתך התכנית יכולה להמשיך גם מחוץ לגלי צה"ל ואת התחנה אפשר לסגור?

"אמרתי ולא הוספתי. אני מדברת על הילד הזה, 'ארבע אחר הצהריים', הילד הזה הוא אני".

התחמקת מלענות על השאלה - צריך לסגור את גל"צ או לא?

"אני לא רוצה לענות לזה. כשאני עזבתי את גלי צה"ל, בחלק מהעזיבה שלי הייתה אמירה בזמנו. אז מה עוד אתה רוצה לשמוע ממני? אנחנו עכשיו באירוע מאוד משמח, על גלי צה"ל עוברת תקופה קשה, יש לי כל מיני מחשבות שאני שומרת לעצמי, זה לא המקום לבטא אותן".

דלית, מקווה שלא תתחמקי גם מהשאלה הזאת - גלגלצ בשנים האחרונות ירדה מאוד בסקרי ה-TGI. כמנהלת גלגלצ לשעבר, מהי לדעתך הסיבה לירידה הזאת?

עופר: "ברור שאתחמק, זה מאז שעזבתי (צוחקת). אני פרשתי בשיא, שלום ותודה. אני אוהבת את גלגלצ, אני חושבת שהיא תחנה מצויינת. לפחות כשאני עזבתי היא הייתה במצב טוב".

רותם: "תחנות גלי צה"ל וגלגלצ הן המובילות בסקר TGI האחרון, אני מסתכל על חצי הכוס המלאה. נכון שהיום יש מגמות שונות בהאזנה, היום אתה לא רק שומע רדיו אלא שומע עוד תחנות ועוד ערוצים, היום התחרות היא הרבה יותר גדולה ממה שהיה בזמנו. ועדיין משמח שתחנות גלי צה"ל מובילות".

בטקס הזה באופן ראוי יש לא מעט נשים זוכות, וזה בשורה מעודדת על רקע ייצוג לא מספק של מוזיקאיות ברדיו ובאירועים מוזיקליים שונים.

עופר: "נכון, אבל אני מזכירה שוב שיש פחות מבצעות ממבצעים, יש פחות זמרות. האם צריך אפליה מתקנת? זאת סוגיה שאני לא בטוחה שהיא מובהקת. תלוי מה אתה רוצה לייצג, אם אתה רוצה לשקף יצירה אז יש פחות יצירות של נשים, אם אתה רוצה לעשות העדפה מתקנת אז אתה לא בדיוק משקף את העשייה".

תמיר בר בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
תמיר בר בטקס פרסי אקו"ם/ניב אהרונסון

פרס על הישג השנה באלבום הוענק לאלבום "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי", שהוביל תמיר בר במסגרת תאגיד השידור הציבורי. "הרבה מהיצירה זה לקבל איזשהו אישור מבחוץ, שאתה עושה סבבה, והמשמעות של זה מבחינתי היא שאני יכול לעשות עוד ולחשוב שאנשים יאהבו, לעומת פעם שהיית עושה סתם ולא ידעת אם אנשים יאהבו", אמר תמיר בר לוואלה! תרבות.

יש סיכוי לחלק שני של "שם טוב האבי"?

"אני לא חושב. אני לא אוהב לחזור על עצמי. לא אוהב שידורים חוזרים. אני אוהב לחדש ולהיוולד מחדש".

סיפרת שכשהתחלת בטראפ, שנאת את הסגנון המוזיקלי הזה.

"יכול להיות שבהתחלה הרגשתי ככה, כשהתחיל הטראפ לא הבנתי אותו. שמעתי הרבה שנים היפ הופ רגיל, ופתאום בטראפ הרבה אנשים נשמעים אותו דבר. לקח לי זמן עד שנכנסתי לדקויות של הדבר הזה".

מה למדת עם העבודה עם אסי כהן ב"ארץ נהדרת"?

"וואו, מלא. למדתי המון על משחק. למדתי מה שלא לומדים בעשרים שנה של שיעורי משחק. פשוט למדתי מכל דבר שהוא עושה, ממה שהוא מגדיר כחשוב, וממה שהוא מגדיר כלא חשוב. השחקן הכי טוב בארץ לימד אותי משחק".

בנותיו של גרי אקשטיין, נגה ומיכל, בטקס פרסי אקו"ם, 24 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
בנותיו של גרי אקשטיין מקבלות את הפרס בשמו/ניב אהרונסון

פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם הוענק למוזיקאי גרי אקשטיין "על תרומתו הרבה ליצירה והתרבות הישראלית". אקשטיין לא יכל להגיע לטקס בגלל מצבו הרפואי. נגה ומיכל בנותיו קיבלו את הפרס בשמו. "אם אבא היה זוכה להיות כאן עכשיו הוא בטח היה אומר בצניעות האופיינית לו - תודה. אז נגיד לו תודה על התרומה הענקית למוזיקה, ולחיי הרוקנרול", אמרו.

פרסים נוספים שהוענקו בטקס: פרס לשיר השנה הוענק ל"מסיבה" שכתבו והלחינו יסמין מועלם ואייל דוידי, פרס על הישג השנה למחבר הוענק השנה למוזיקאי חנן בן ארי, פרס למעבד השנה הוענק לג'וני גולדשטיין ופרס תגלית השנה הוענק לנגה ארז, שלא הגיעה לטקס ונמסר כי היא שוהה בחו"ל, ופרס הוקרה מטעם דירקטוריון אקו"ם הוענק השנה לקרן נכט "על תרומתה הרבה לקידום המוזיקה והיוצרים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully