וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפיש את אורלי וגיא, הציג אותם כגזענים - ויפצה אותם ב-75 אלף ש"ח

29.9.2021 / 21:01

פרסום ראשון: לאחר שעורך הדין יוסי נקר הציג את אורלי וגיא בפייסבוק כבעלי דעות גזעניות ולעג להם כמי שנישאו בנישואים פיקטיביים, קבע השופט כי זו דיבה ופסק כי יפצה אותם ב-75 אלף ש"ח. אורלי וגיא: "הסיוט נגמר"

אורלי וילנאי וגיא מרוז. ראובן קסטרו
זכו בפיצוי. אורלי וילנאי וגיא מרוז/ראובן קסטרו

הישג לאורלי וילנאי וגיא מרוז בתביעת דיבה נגד אדם, שפרסם סדרת פוסטים בעמוד הפייסבוק שלו עם ביקורת נוקבת וביטויי גנאי קשים הנוגעים להתנהלותם כמשפחת אומנה לילד ממוצא אריתראי. הנתבע הוא יוסי נקר, עורך דין לענייני משפחה במקצועו, שגם שימש כפרקליטה של האם הביולוגית של הילד. לוואלה! תרבות נודע כי השופט אילן רונן, בבית משפט השלום בתל אביב, קבע היום (רביעי) כי נקר יפצה את בני הזוג בסכום של 75 אלף שקלים (50 אלף כפיצוי על לשון הרע ועוד 25 אלף על הוצאות בית משפט ושכר טרחה).

וילנאי ומרוז הגישו, באמצעות עורכי דין גיא אופיר וליבי שוד אלדר, את התביעה נגד נקר לפני שלוש שנים. הם הציגו בפני בית המשפט מסכת ארוכה של פרסומים שהעלה נקר ובהם טען כי וילנאי ומרוז לכאורה קיבלו ילד אומנה שלא כדין, פעלו בניגוד לחוק ושיקרו. לטענת וילנאי ומרוז הוא פיתח כלפיהם "שנאה תהומית בלתי מוסברת" שהתבטאה בהכפשות, גידופים וביזוי שלהם ברשתות החברתיות, שהחלו כשכינה את הסדר האומנה שלהם והילד כ"אומנה מקוממת מהסיבות הכי לא מתאימות". בהמשך הציג נקר את בני הזוג בין היתר כמי שמפיצים דעות גזעניות, פועלים לחטיפת ילדים ממניעים אישיים ועוד. וילנאי ומרוז טוענים כי מסע פרסום זה "גרם להם לתחושת השפלה, הציב אותם כמטרה לבוז ולעג ופגע בעיסוקם ובמעמדם החברתי". בכתב ההגנה הכחיש נקר את טענות וילנאי ומרוז. בנוסף, טען כי מדובר בתביעת השתקה, אך השופט רונן דחה את טענה זו.

השופט קבע כי בשתיים מארבע סוגיות בתביעה מדובר בדיבה ברורה. אחת מהן היא ההאשמה מצד נקר כי וילנאי ומרוז מפיצים שקרים ודעות גזעניות. "אופן הצגת העובדות על ידי נקר מצייר את וילנאי ומרוז כמי שמחזיקים בדעות גזעניות. ככאלו שאינן מבקשים לקבל ילד לחזקתם אלא דווקא לנצל את מעמדם כדי 'לקנות' כזה. ככאלו המבקשים 'לבחור' ילד על יסוד 'גודל וצבע' (...) כל אלו פרסומים אשר בוודאי מבזים את וילנאי ומרוז, משפילים אותם בעיני הבריות והופכים אותם מטרה לבוז ולעג, יש בהם כדי להוות הוצאת לשון הרע כלפיהם".

הסוגיה השניה שבה השופט קבע כדיבה היא הלעג של נקר כלפי וילנאי ומרוז בעניינים אישיים, המציג אותם כמי שנישאו בנישואים פיקטיביים. כך כתב נקר בפוסטים בפברואר 2018: "אם זוג אנשים בני 40 ו-50 התחתנו ברבנות כהלכה לצורך אימוץ ילד והאימוץ לא יצא לפועל, האם הם יתגרשו כשהאימוץ לא יצא לפועל?" ו-"כמה שהזוג הזה לא מבין שאומנה היא לא תחליף לכישלון בהבאת ילדים". אלה ועוד, קבע השופט, הם לשון הרע.

אורלי וילנאי וגיא מרוז. ראובן קסטרו
וילנאי ומרוז/ראובן קסטרו

"נקר טען להגנת 'אמת בפרסום' אך נמצא שלא הוכיח כל אמת באותם פרסומים שמייחסים לתובעים הפצת שקרים ודעות גזעניות", פסק השופט. "לא ניתן להקל ראש בחומרת הגינויים שהעטיר נקר על ראשם של התובעים. הפרסומים החוזרים המאשימים אותם בדברי כזב והלעג לענייניהם הפרטיים האישיים. לכל אדם, אפילו הוא אישיות מוכרת כדוגמת וילנאי ומרוז, הזכות שלא יוכתם שמו במסגרת השתלחות שכזו".

עם זאת, השופט קבע כי לא נמצא לשון הרע בביקורתו של נקר על אישורם של וילנאי ומרוז כמשפחת אומנה, ובביקורתו על התנהלותם כמשפחת אומנה. בעניין זה כתב השופט: "עמדות נקר, אפילו בוטות הן ואפילו אינן אמת, אינן מגיעות כדי לשון הרע". בנוסף, נדחתה טענת וילנאי ומרוז להפרת זכות יוצרים מוסרית שלהם בשימוש בתמונות שצילמו.

עוד בוואלה!

טענה שאורלי וגיא "חטפו ילד" - ותפצה אותם ב-150 אלף שקל

לכתבה המלאה

תגובות

יוסי נקר מסר בתגובה לוואלה! תרבות: "פסק הדין נתן אישוש לתזה שלי שהוכחה כי אורלי וגיא נתנו זמן מסך לאור שלום, וקיבלו ילד בתמורה שלא היה צריך להגיע אליהם. רוב התביעות של אורלי וגיא נדחו והפוסט שלי מיום 21 בינואר 2015 אשר טען כי נעשו דברים חמורים באומנת אורלי וגיא קיבל אימות מבית המשפט. לצערי בית המשפט קבע כי טענתי כי אורלי וגיא נישאו לצורך האימוץ מהווה לשון הרע היא שגויה כי אורלי וגיא הודו בבית משפט ובתקשורת כי נישאו לצורך האימוץ שבוטל עם תחילת ייצוגי. לצערי בית המשפט טעה בייחוס שלי כביכול של גזענות לאורלי וגיא כי בית המשפט התבלבל בציטוט מתוך 'מחוברים פלוס' שהתייחס לילד לבן שאורלי וגיא סירבו לקבל ולא לילד שחור. טעות שהתוכנית מוכיחה כי זה מצולם ומשודר. גם הטענה שביצעתי לשון הרע בגין טענתי שגיא שיקר כאשר אמר אצל יעל דן שהאם נטשה את הילד היא שגויה. כי בית המשפט לנוער קבע שהאם לא נטשה את הקטין. יוגש ערעור ובית משפט של ערעור יראה את הטעויות של בית המשפט השלום. יש דברים שכתובים. לכן אני אופטימי. השורה התחתונה. הוכח כי אורלי וגיא נתנו זמן מסך לאור שלום וקיבלו ילד".

גיא מרוז ואורלי וילנאי אמרו לוואלה! תרבות: "אנחנו שמחים נורא שהסיוט הזה נגמר. הכפשות נוראיות, שגררו והשפיעו על עוד מכפישים דיבתיים - כולם נתבעים, כולם הפסידו ויפסידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully