וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת נתניהו השקיעה בתרבות פחות מ-25 מדינות באירופה

עודכן לאחרונה: 7.11.2021 / 11:18

פרסום ראשון: השקעת ממשלת נתניהו בתרבות ב-2019 הייתה נמוכה דרסטית מרוב מדינות אירופה, כך לפי נתוני דו"ח מרכז המחקר של הכנסת. בנוסף, בין 2006 ל-2020 ירד אחוז ההוצאה הציבורית על תרבות, בידור וספורט מ-5.5 ל-3.9 אחוזים

הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
גילה אלמגור בתיאטרון הבימה/ראובן קסטרו

פרסום ראשון: משקל ההוצאה הציבורית על תרבות בישראל (מתוך התוצר המקומי) נמוך דרמטית מרוב מדינות האיחוד האירופי, כך עולה מנתוני דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהגיע לידי וואלה! תרבות. ההוצאה הציבורית היא זו של הממשלה והרשויות המקומיות בלבד. על פי הדו"ח, בשנת 2019 בעת ממשלת נתניהו (וטרם התפרצות הקורונה), משקל ההוצאה הציבורית על תרבות בישראל היה כ-0.39 אחוזים, נמוך מממוצע מדינות האיחוד האירופי, שהיה כ-0.5 אחוזים.

הרוב המוחלט של מדינות האיחוד האירופי השקיעו בתרבות יותר מאשר ישראל - בראש הטבלה אסטוניה, הונגריה ואיסלנד (בהן ההוצאה הציבורית עמדה בשנת 2019 על 1.1 אחוזים); אחריהן לטביה (אחוז אחד); צרפת, קרואטיה, ליטא, מלטה, פולין ונורווגיה (0.7 אחוזים); צ'כיה, דנמרה, סלובניה וסלובקיה (0.6 אחוזים); בלגיה, לוקסמבורג, אוסטריה, פינלנד ושוודיה (0.5 אחוזים); בולגריה, גרמניה, ספרד, הולנד, רומניה ושוויץ (0.4 אחוזים). רק אחריהן, במיקום עגום של השליש התחתון בטבלה, מופיעה ישראל עם הוצאה ציבורית של 0.39 אחוזים על תרבות. מתחתינו באירופה רק איטליה, פורטוגל, אירלנד, קפריסין ויוון.

עוד עולה מנתוני דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי ב-15 השנים האחרונות צנח באופן משמעותי משקל ההוצאה הלאומית על תרבות, בידור וספורט. ההוצאה הלאומית היא כל מה שהציבור מוציא על תרבות וספורט (כלומר, גם הציבור וגם הממשלה והרשויות המקומיות). מ-5.5 אחוזים בשנת 2006 ועד ל-4.7 אחוזים בשנת 2019.

בשנת 2020 חלה ירידה חדה נוספת בהוצאה הלאומית על תרבות, בידור וספורט - כ-3.9 אחוזים מהתוצר המקומי, אולם אותה אפשר לייחס במידה רבה למשבר הקורונה ולצמצום עד הקפאה של תחומי התרבות והספורט. בשנה הזאת הוציאו הציבור, הממשלה והרשויות המקומיות בתחומים אלו 53.9 מיליארד ש"ח לעומת 2019, שבה הוציאו בתחומים אלו 66.8 מיליארד ש"ח.

עוד בוואלה!

גל אוחובסקי תמיד חלם על תחקיר כזה, הוא פשוט לא חשב שהוא יהיה עליו

לכתבה המלאה

את דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת כתבה חוקרת המרכז נטע משה. הוא נכתב לבקשת חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ), ראש השדולה לתרבות ישראלית, שאמרה לוואלה! תרבות: "התרבות היא העגלה המלאה ונכס אסטרטגי לכל חברה, במיוחד לחברה שסועה כמו החברה הישראלית. המרחב התרבותי מאפשר דיאלוג בין חלקים שונים בחברה, השמעת קולות מגוונים ומפגש בין אנשים ורעיונות. האגדה מספרת שבזמן מלחמת העולם השנייה נשאל וינסטון צ'רצ'יל מדוע אינו מקצץ בתקציבי התרבות, ועל כך השיב: 'בשביל מה אנחנו נלחמים אם לא תהיה לנו תרבות'. זאת הרוח, וזה הכיוון שאליו מדינת ישראל צריכה ללכת, אבל במציאות, במקום להשקיע בתרבות, הממשלות הקודמות דווקא ייבשו אותה.

"כאשר בודקים את ההשקעה הממשלתית בתרבות, מתברר שמדובר בהשקעה מינימלית שהולכת ויורדת, וכך קורה שרוב ההוצאה על תרבות מגיעה ממשקי בית, תוך יצירת פערים גדולים בין מרכז לפריפריה, ופגיעה במגוון התרבותי וביוצרים וביוצרות. מדובר במדיניות מכוונת ולא בגורל. כיו"ר השדולה לתרבות ישראלית אני מתכוונת לפעול כדי להחזיר את התרבות למרכז הבמה, על ידי הגדלת תקציבים, עידוד יצירה מקומית, הגברת החשיפה לתרבות מגיל צעיר והנגשת תרבות למגוון האוכלוסיות החיות בארץ הזאת".

ריקי בליך, יו"ר ארגון השחקנים שח"ם, אמרה לוואלה! תרבות בתגובה לנתונים האלה: "התקציב בסופו של יום משקף את סדרי העדיפויות של המדינה. ניכר שהתרבות לא נמצאת שם. לצד זה, אני קצת יותר אופטימית בשנתיים האחרונות עם כניסתו של השר טרופר. חייבת לציין כי השיח השתנה מאוד לטובה וגם בתקציב שיאושר בתקווה השבוע אנחנו רואים שבמשרד התרבות לא חל הקיצוץ שחל בשאר המשרדים. אני מקווה מאוד שהמגמה תימשך, והתקציב יוגדל. נעשה הכל כדי שזה יקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully