וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

22 פרסי אמ"י חולקו, מתוכם 16 לגברים; שימי תבורי: "לא צורם לי, גם בכנסת יש יותר גברים"

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 0:48

שלמה ארצי ריגש בנאומו, והזכיר לאיגוד אמני ישראל את מקומו החשוב בתקופת הקורונה. בין הזוכים: דני סנדרסון, חבורת "זהו זה", יונה אליאן, חיים משה, שלומית אהרון וגברי בנאי, שלא פספס הזדמנות לעקוץ את הממשלה הקודמת: "טוב שהוציאו את האיש הזה שחשב שיכול לעשות הכל"

שלמה ארצי נואם בטקס פרסי אמ"י 2021/שגיא בן נון

טקס פרסי מפעל חיים של אמ"י (איגוד אמני ישראל) התקיים הערב (רביעי) בהיכל התרבות פתח תקווה בהנחיית איש הרדיו נועם גילאור. אחד מזוכיו הוא שלמה ארצי, ממייסדי אמ"י. שר התרבות חילי טרופר שהעניק לו את הפרס הכריז כי ארצי הוא "הבכיר והמוביל באמני ישראל".

ארצי נשא נאום נרגש, אותו ניתן לראות בוידיאו למעלה, הודה למשפחתו, והכריז בפני שאר הזוכים בפרס כי "זה ממש כבוד להיות חלק מכם". בנוסף, פנה ארצי אל חברי האיגוד אותו הקים יחד עם מספר אמנים לפני 40 שנה, ואמר: "אנחנו חיים בתקופה מאוד מורכבת. היו אלה שנתיים של טלטלות, אמנים עברו רכבת הרים. אז אני רוצה להגיד לאיגוד, תשמרו על האמנים, תגנו עליהם, בשביל זה קמתם. וחוץ מזה אני מאחל לכולנו בריאות טובה".

שלמה ארצי בטקס פרסי אמ"י 2021. יחסי ציבור אמ"י,
"תשמרו על האמנים, בשביל זה קמתם". שלמה ארצי בנאום רגשני/יחסי ציבור אמ"י

בפרס זכו גם גם חבורת "זהו זה" - אבי קושניר, גידי גוב, דב גליקמן, מוני מושונוב, ושלמה בראבא - לאחר הקאמבק הטלוויזיוני המוצלח שלהם בשנה שעברה. בנוסף לגברי בנאי, יונה אליאן, חיים משה, שימי תבורי, שלומית אהרון, דני סנדרסון, איל באיער, בלהה מס, ג'וליאן שגרן, יעקוב שפירו, מלכה חג'בי, מנשה לב רן, רפי טילור ושרה כהן. המפיקים משה אדרי וטמירה ירדני זכו בפרס מיוחד על תרומתם לתרבות הישראלית.

מה שהעיב על החגיגיות של הטקס הוא הפער הגדול בין גברים ונשים בקבלת הפרסים, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות - 22 הפרסים שהוענקו הערב חולקו ל-16 גברים לעומת שש נשים בלבד, כלומר פי 2.5 יותר זוכים מאשר זוכות. "צריך לתקן את זה", אמרה לנו יונה אליאן הערב. "אני כבר עשר שנים יו"ר אגודת הידידות של השדולה למען נשים, פועלת למען קידום מעמד האישה, יש לנו עוד דרך ארוכה ללכת במאבק שלנו לקבל שיוויון הזדמנויות ושיוויון זכויות. אני חושבת שבאמ"י קיבלו את זה לתשומת לבם". הזמרת שלומית אהרון הסכימה עם אליאן: "יש פה מקום רציני לתיקון, ללא ספק. טוב שהאירוע הזה מתקיים כל שנה, כי כך אפשר לתקן בשנים הבאות".

"אני סומך על נשים יותר מאשר על גברים", אומר גברי בנאי. "אני רוצה שתהיה אישה ראשת ממשלה ואישה שרת ביטחון. זה ייקח עוד זמן". באופן תמוה, לשימי תבורי חוסר השיוויון לא הפריע. "זה לא צורם לי. אם הם החליטו הם יודעים למה. אני לא רוצה להתערב בזה. לפעמים זה ככה. גם בכנסת יש יותר גברים מנשים. מה לעשות".

עוד בוואלה!

ג'וליאן שגרן: "הבמה חסרה לי, זה המקום שהרגשתי בו הכי בטוח"

לכתבה המלאה
דני סנדרסון בטקס פרסי אמ"י 2021. יחסי ציבור אמ"י,
דני סנדרסון בטקס פרסי אמ"י/יחסי ציבור אמ"י

שאלנו חמישה מהזוכים בפרס: באיזה רגע בחייכם אתם גאים במיוחד - ועל מה אתם מתחרטים?

גברי בנאי: "אני גאה במיוחד על הגשש כמובן. בכל זאת, זה מפעל חיים. היו כל כך הרבה רגעים שאני בהם מהגשש ב-36 שנים. הקטע של קבלת פרס ישראל היה מרגש במיוחד. כל הזמן אמרו 'אתם צריכים לקבל, אתם צריכים לקבל'. בסוף קיבלנו. זה היה מרגש מאוד. ואני לא מתחרט על שום דבר, לא עולה לי בראש משהו שאני מתחרט עליו".

יונה אליאן: "אני גאה במיוחד בנקודה מאוד גורלית בקריירה שלי, בהתחלה, כששיחקתי בסרט 'נורית', כי זה שינה לי את הקריירה. קודם שיחקתי בתיאטרון אבל אף אחד לא הכיר אותי. ופגשתי שם את ששי, ולימים נולדו לנו ילדים ונכדים. לכן הסרט הזה הוא נקודה מאוד משמעותית של מפנה בשבילי. ואני לא מתחרטת על כלום, באמת".

שימי תבורי: "אני מתגאה שהייתי במלחמות ישראל, שהייתי פעמיים בתוך לבנון, ששרתי לחיילים ולאלמנות צה"ל והרגשתי את הדמעות שלהם בעיניים. גאה שהופעתי בהתנדבויות לעיוורים. עשיתי הכל. ועל מה אני מתחרט? על זה שמכרתי כמה בתים".

חיים משה: "אני גאה לשרוד 45 שנים. את זה אף אחד לא עשה. ואחרי כל הזמן הזה, השירים שלי נושמים ובועטים בשנים אלו כחדשים. זה עושה לי המון".

שלומית אהרון: "אני לא אישה של חרטות, אני לא מאמינה בחרטות. אני גאה בדבר האחרון שאני עושה בהבימה, ההצגה 'עוד חוזר הניגון', מחזה מוזיקלי על חייו של נתן אלתרמן".

ואת לא אומרת את זה רק בגלל שמנכ"ל הבימה, נעם סמל, יושב פה צמוד אלייך ושומע אותנו.

צוחקת. "ממש לא. אני באמת מאוד קשורה רגשית לכל הרבדים בהצגה הזאת, ואני מאוד מאושרת שאני עושה את זה".

שימי תבורי בטקס פרסי אמ"י 2021. יחסי ציבור אמ"י,
שימי תבורי בטקס פרסי אמ"י/יחסי ציבור אמ"י

גברי בנאי, אמרת פעם "קיבלתי כל פרס אפשרי, למרות שאני שמאלן". אחד מאותם פרסים היה פרס ישראל. זה עדין מרגש לקבל פרס?

"מי שיגיד שהוא לא מתרגש - ישקר. זה כמו לפני הופעה, תמיד אני מתרגש ברגע שאני עולה לבמה. וזה שתמיד אומרים עליי 'השמאלן הזה' - לא אכפת לי".

לא חששת להעביר ביקורות נוקבות על שלטון נתניהו, כך למשל אמרת לי שמירי רגב "בהמה" ועוררת סערה. האם יש לך ביקורת גם על ממשלת השינוי? מה דעתך למשל על כך שהנושא הפלסטיני לא נמצא בכלל על סדר היום?

"זה חבל שלא מתעסקים בזה. זה ממש לא בסדר. הגיע הזמן שידברו על זה. מצד אחד, טוב שהממשלה הזאת קמה, וטוב שהוציאו את האיש הזה שחשב שיכול לעשות הכל. אבל יש בעיה עם הממשלה הזאת. יש שם אחד מימינה ואחד ממרצ, זה בעייה. והתקשורת רוצה להטריל, רוצה אקשן. הם רוצים בלאגן".

אתמול ועדת הכלכלה אישרה שמ-1 בינואר לא יוצבו טלפונים ציבוריים חדשים ויוסרו טלפונים ציבוריים שלא משתמשים בהם. זה הזכיר את "שיר הטלפון" של הגשש. ההחלטה צבטה בלבך?

"אלה החיים. הרבה דברים שהיו פעם - אין היום. 'שיר הטלפון' היה שלאגר אדיר. אני חשבתי לא מזמן, בהקשר אחר, ש-99 אחוז מהאנשים היום לא יודעים מה זה אסימון בכלל".

השחקן, הקומיקאי והפנטומימאי ג'וליאן שגרן אמר בריאיון לוואלה! תרבות לרגל זכייתו בפרס אמ"י למפעל חיים: "זה מאוד מפתיע אותי לקבל את הפרס. מפתיע שזה לא קרה כבר לפני שנים". שימי תבורי אומר בתגובה לדבריו: "זה גם מה שאשתי אומרת, שהיא הופתעה שלא קיבלתי את זה קודם. אבל אני אומר, שכל דבר בעתו".

שימי, יש תחושה שלאורך חייך התקשורת מתעסקת הרבה יותר בחייך האישיים, בילדיך, בנות זוגתך ורכילויות שונות עליך - מאשר במוזיקה שלך. זה מבאס?

"כי התקשורת מחפשת תמיד צהוב אצל האמנים שמתפרנסים במוזיקה, במשחק ובקולנוע. תמיד מחפשים אצלם את הדברים הצהובים שאנשים אוהבים לדבר וללכלך עליהם, לשמוע סיפורים רעים עליהם, אין מה לעשות. אני לא באתי לנסות לתקן את העולם, כמו השיר שעוזי חיטמן כתב לי".

כשראיינתי אותך לסופשבוע מעריב ביולי 2012 הכרזת בדרמטיות כי בתוך חמש שנים בכוונתך לעבור לתאילנד ולהעביר בה את שארית חייך. "אני לא אוהב לחיות בעצב ובקטיושות". מאז חלפו כמעט 10 שנים. למה זה לא קרה בסוף?

"כי הגורל משתנה. (מתחיל לשיר) 'לא בכל הדרכים שרציתי ללכת הלכתי, בדרכים שהלכתי טעיתי ודאי לא פעם אחת'".

יונה אליאן וששי קשת בטקס פרסי אמ"י 2021. יחסי ציבור אמ"י,
יונה אליאן וששי קשת בטקס פרסי אמ"י/יחסי ציבור אמ"י

שלומית אהרון, יש סיכוי לאיחוד ההרכב המקורי של "הכל עובר חביבי", כלומר שיובל דור בן זוגך לשעבר יחזור ללהקה?

"כנראה שזה לא יקרה, למרות שכבר למדנו בחיים ממרום גילנו שאין לדעת. כרגע כל אחד מאיתנו בכיוון מאוד מאוד שונה".

חיים משה, למרות הרפרטואר המדהים שלך וההערכה הרבה שבה זכית, למה עד היום לא הופעת בקיסריה ובהיכל התרבות בקופות פתוחות?

"אני אגיד לך את האמת, זה בגלל שאני לא אוהב הרבה חזרות. ואני לא אוהב מרחקים. זו בעייה. ואני אוהב בהופעות לראות את הלבן בעיניים של הקהל באולמות סגורים".

אתה נחשב לזמר שלא ממש מתחבר לטרנדים חדשים.

"זה נכון, אני פחות מתחבר לטרנדים עכשיוויים. יש דברים שאני לא מתחבר אליהם. אמנם יש אמנים מאוד מוכשרים אבל אני לא יכול להקליט ולהתחבר למוזיקה שלא מתאימה לי. אני לא יכול לשיר את המקצבים האלה שהם שרים, עם המהירויות האלה וכל זה. כמובן שגם הטקסטים השתנו, הלחנים השתנו, המבצעים השתנו, הכל השתנה".

"נראה לי שיש לי עוד 50 שנה כדי לסכם את הקריירה", אמרה יונה אליאן לוואלה! תרבות. "זה פעם שנייה שאני מקבלת פרס למפעל חיים. קיבלתי גם פרס כזה מהאקדמיה לתיאטרון לפני כעשר שנים. כשצלצלו אליי אמרתי: סליחה? מפעל חיים בשבילי? מה קרה לכם? אני עוד צעירה! אבל הבנתי שזה הקטע עכשיו, וזה נחמד ויפה לקבל הערכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully