וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ושוב נצאה אל הדרך: "מחזור כישור הזמן" היא הפנטזיה הסוחפת שחיכינו לה

18.11.2021 / 0:00

העיבוד הטלוויזיוני של אחד מסדרות הספרים המצליחות בעולם, מתברר כשילוב מנצח של הפקה יוקרתית, ליהוק מוצלח וכתיבה חכמה. הקצב הסוחף, המסתורין ותחושת ההרפתקה של אחוות חברים נגד כל הסיכויים, גורמים לפרקים לחלוף במהרה ומשאירים טעם של עוד

טריילר לסדרה "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time)/אמזון פריים וידאו

כבר למעלה מעשור ממתינים מעריצי סדרת ספרי פנטזיה פופולרית מסוימת לשני הספרים האחרונים, שישלימו עבורם מסע שנמשך כבר 25 שנים. בלי להזכיר שמות (סתם, ג'ורג' ר"ר מרטין, זה לגמרי עליך), כבר שנים שהיוצר שלה עושה הכל מלבד להשלים אותה - ובעוד זו כמובן זכותו, מעניין לבחון את המקרה הזה על רקע "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time). בשני המקרים מדובר בסדרות פנטזיה אפיות, עם עולם עצום ונרחב, אינספור דמויות, יצורים מיתולוגיים, נגיעות על טבעיות וכמובן מיליוני מעריצים. מספר העותקים שנמכרו עד כה מכל אחת מהן פחות או יותר זהה (כ-90 מיליון), ובשני המקרים הן עובדו לסדרות טלוויזיה עתירות תקציב: הראשונה ב-HBO והחדשה באמזון פריים וידאו (שלושת הפרקים הראשונים עולים יחד מחר, שישי, ומשם פרק אחד מדי שבוע).

אך בעוד הסדרה ההיא נמרחת כבר למעלה משני עשורים על שבעה כרכים, "מחזור כישור הזמן" על 14 כרכיה נכתבה כאילו היא נלחמת על חייה. באופן טראגי, הסופר רוברט ג'ורדן אכן הלך לעולמו בפתאומיות בעקבות התקף לב ב-2007, אחרי שהספיק לכתוב את 11 הספרים הראשונים בתוך 15 שנים. את שלושת האחרונים השלים הסופר ברנדון סנדרסון על בסיס מפת הדרכים של ג'ורדן. הנעלם במשוואה הזו בין שתי היצירות (מעבר לעניין הפעוט ההוא של שני הספרים שמי יודע אם ומתי יגיעו) נוגע כעת לגורל העיבוד הטלוויזיוני של "מחזור כישור הזמן". מצד אחד, לשם שינוי היא נשענת על בסיס של חומר מקור שלם עם התחלה, אמצע וסוף, אבל לא פחות מכך יש בה גם מרוחו של יוצרה - כן, בדיוק כמו היצירה שאליה היא מושווית. בכל הקשור לעונה הראשונה שלה, נראה שהיא רצה קדימה ונלחמת כאילו חייה תלויים בכך - וזה עובד.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הסדרה "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time"). אמזון פריים וידאו,
הרפתקה מותחת, סוחפת ומלאת תפניות. "מחזור כישור הזמן"/אמזון פריים וידאו

במוקד "מחזור כישור הזמן" עומדת תפיסה מעגלית, של היסטוריה שחוזרת על עצמה בכל עידן מחדש, כשבני האדם באים לעולם כדי להגשים את התפקיד שנקבע עבורם בכל דור. מכאן גם שמם של הסדרה והספרים. ביקום הזה מקור האנרגיה החזק ביותר מכונה "הכוח האחד", שרק מעטים ומיוחדים יכולים לתעל. הכוח מחולק לשני צדדים - גברי ונשי - שהתקיימו בהרמוניה, עד שקרב אדיר בין כוחות האור והאופל הוביל לזיהומו של החלק הגברי של הכוח. גבר שמשיכתו לכוח הייתה חזקה במיוחד, וכונה "הדרקון", איבד את שפיותו כשתיעל את הכוח והביא לחורבן העולם. מאז נאסרה על גברים הזכות לגשת אליו. וכך, הדמויות החזקות והמשפיעות ביותר ביקום היצירה הן אאס סדאי, מסדר של נשים רבות עוצמה שהן בלבד רשאיות לתעל את הכוח האחד. גברים שמנסים לעשות זאת, נרדפים על ידן ומנותקים לצמיתות מהאפשרות לגשת אליו - מחשש שיביאו לחורבן מחודש.

עלילת הסדרה מתחילה שנים רבות לאחר אותו חורבן, בצלה של נבואה עתיקה על "הדרקון שנולד מחדש" - אדם בעל קשר חזק במיוחד לכוח האחד, שיושיע את האנושות והעולם מאדון האופל שיקום לתחייה. אאס סדאי בשם מוריין (רוזמונד פייק, "נעלמת"), מרחיקה אל אזור מרוחק בשם "שתי הנהרות", שם היא חושדת שאחד מבין חמישה צעירים בני המקום הוא "הדרקון": שלושת החברים ראנד (ג'ושה סטרדובסקי), מאט (בארני האריס) ופרין (מרכוס ראת'פורד), חכמת הכפר הצעירה נייניב (זואי רובינס) ומי שמיועדת לרשת אותה והיא גם מושא אהבתו של ראנד, איגוון (מדלין מאדן). יחד יוצאת החבורה למסע מסוכן לברר את גורלה, כשמכל עבר מחכים להם סכנות ואויבים רבי עוצמה.

עוד בוואלה!

נטפליקס משיקה שיטת מדידה חדשה - ו"הודעה אדומה" עם גל גדות שובר שיא

לכתבה המלאה
הסדרה "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time"). אמזון פריים וידאו,
נושאת הרבה מהסדרה על גבה. רוזמונד פייק, "מחזור כישור הזמן"/אמזון פריים וידאו

מהתיאור המילולי, "מחזור כישור הזמן" נשמעת כמו עוד אחת מסדרות הפנטזיה שלא עושות טוב למי שאינם מעריצי הז'אנר: המון פרטים שצריך לזכור לכאורה, מיתולוגיה, מושגים. בקיצור, מעט מאוד תכל'ס. אלא שבפועל, זו בדיוק המעלה הבולטת ביותר של העיבוד הטלוויזיוני ל"מחזור כישור הזמן" (הביקורת מבוססת על שישה פרקים מתוך השמונה שמרכיבים את העונה הראשונה. עונה שנייה כבר הוזמנה). בעוד לא מעט סדרות פנטזיה קורסות תחת המשא הכבד הזה של אקספוזיציה וטחינת מים מוקדמת עד שהכלים מסתדרים סוף סוף על הלוח, סדרת הפנטזיה של אמזון פשוט דוהרת קדימה כמעט מבלי לעצור. פרטים והסברים מגיעים תוך כדי תנועה וכמעט אף פעם לא כהרצאה או הטפה כמקובל בז'אנר, ומנגד גם למי שאינם בקיאים בספרים אין תחושה של בלבול או מחסור בפרטים.

חלק לא מבוטל בהישג הזה טמון בבחירה של הסדרה לסטות לא מעט מחומר המקור, בעיקר בכל הקשור לזהות של אותו "דרקון" רב עוצמה. אף שגם הספר הראשון, "עין העולם", מתנהל במסתורין מסוים לגבי התשובה, קל למדי לפענח אותה. מדובר בדמות שסיפורה למעשה פותח את הספר וממנו מתחילה להתגלגל השתלשלות האירועים. הערפל הסמיך הרבה יותר שמטילה הסדרה (כולל במספר המועמדים לתואר הזה) מוסיף הרבה עניין וסיכון להרפתקה - והיא אכן כזו: מותחת, סוחפת ומלאת תפניות. וככל שאנחנו מתוודעים יותר לסיפורם של החמישה, ובייחוד ליחסים ביניהם, כך גורלם הופך הרבה יותר יקר לליבנו. היסוד הזה חשוב מכיוון שללא קשר לזהות "הדרקון", ההתפתחות של כל אחד ואחת מהגיבורים מציבה אותו על מסלול שונה וחשוב בקידום העלילה.

הסדרה "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time"). אמזון פריים וידאו,
גיבורים כתובים ומלוהקים היטב. "מחזור כישור הזמן"/אמזון פריים וידאו

לא ניתן היה להגיע לתוצאה הזו בלי ליהוק מוצלח, וכאן מגיעה המעלה החשובה השנייה של "מחזור כישור הזמן". הגיבורים שלה לא רק כתובים היטב, אלא גם מתאימים במדויק לטיפוסים שהם. ובדיוק כפי שהחולשות והחוזקות שלהם הופכים אותם לאהובים בספר, כך זה קורה גם בסדרה עצמה. מעל כולם עומדת פייק, השחקנית הבכירה בקאסט בפער. ב-2014 עם התפקיד הראשי ב"נעלמת" של דיוויד פינצ'ר, נדמה היה שהנה הכוכבת הבריטית עושה את הקפיצה הגדולה אל המעמד של שחקנית-על בהוליווד. ובעוד זה לא קרה, פייק נושאת הרבה מהסדרה על גבה. היא מביעה היטב את המורכבות של מוריין ושל האאס סדאי, בעיקר בכל הקשור באניגמטיות שמאפיינת אותה ואת מניעיה, את היראה שיכולותיה מעוררים, אך דואגת להפיח בה מספיק אנושיות כדי לא לגרום לה להפוך לקרה ומנותקת. ובכלל, בהתחשב בהשראה הרבה ששואבת "מחזור כישור הזמן" מ"שר הטבעות", אפשר לומר שהיא מהווה סוג של גנדלף נשית.

עם תג מחיר של 100 מיליון דולר לעונה הראשונה, נראה מתבקש לומר שהעיצוב וההפקה המרשימים של "מחזור כישור הזמן" מובנים מאליהם. זה היה נכון אלמלא נתקלנו בכל כך הרבה סדרות ענק בשנים האחרונות, שהצליחו להפוך הון לאסון. לא מעט סצנות גדולות נכללות בעונה הראשונה, מרובות משתתפים, התרחשויות ואפקטים, ולמעט החלטה תמוהה להציג סצנה מסוימת בפרק הראשון בחיתוך היפר-מהיר שמקשה להבין מה בדיוק קורה לפנינו, הפן החזותי של הסדרה מרהיב ומרשים. כיף להיסחף אחרי הקרבות וההרפתקאות של "מחזור כישור הזמן", כשם שכיף גם לעקוב אחר טוויית החוטים התסריטאית והמעניינת שלה. בהחלט ייתכן שמעריצים אדוקים ייראו בחופש היצירתי הזה משום חילול הקודש, אבל הוא מצליח לפשט לא מעט אירועים מורכבים וארוכים מהספרים, ובעיקר להפתיע את מי שבטוחים שהם יודעים לאן כל זה הולך.

הסדרה "מחזור כישור הזמן" (The Wheel of Time"). אמזון פריים וידאו,
דוהרת קדימה. "מחזור כישור הזמן"/אמזון פריים וידאו

אפרופו "שר הטבעות", זה אולי החלק הכי מעניין בהקשר של "מחזור כישור הזמן" ועתידה. עם כל הכבוד להשקעה הגדולה ולהייפ סביבה, היהלום שבכתר של אמזון הוא בכלל "שר הטבעות" - מותג שעבור רכישתו והעונה הראשונה שלו בלבד שילמה ענקית המסחר קרוב למיליארד דולר, וצפוי לעלות כבר בספטמבר הבא. מן הסתם, אנחנו לא סופרים לג'ף בזוס את הכסף, וגם בלי לעשות זאת ברור שיש די והותר לשתי הסדרות - אבל יהיה מעניין מאוד לראות איך "שר הטבעות" תבדל את עצמה מסדרה שאימצה לעצמה הרבה מהמוטיבים והיתרונות שאמורים לייחד אותה: אחוות החברים שיוצאת להילחם באופל, העולם העצום ורחב הידיים, המסתורין, המכשפים רבי העוצמה ומגוון מוטיבים נוספים.

כל אלה לא צריכים לעניין כמובן את "מחזור כישור הזמן", שהיא הפתעה מרעננת, ובעיקר, לנוכח שנה טלוויזיונית עמוסה בכשלונות ואכזבות - פשוט טלוויזיה מהנה ואפקטיבית כמו שכולנו מקווים לראות. גם אורכם של הפרקים (כשעה כל אחד) לא מכביד או מעייף, הקצב סוחף ותחושת אי הוודאות תורמת לרצון לגמוע עוד ועוד ממנה. עם שמונה פרקים בלבד, הרצון הזה עושה רק טוב: תמיד עדיף להשאיר אותנו עם טעם של עוד, מאשר לגרום לנו לתהות: "מתי זה כבר ייגמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully