וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומה במוזיאון רמת גן: אמנים כיסו יצירות במחאה, ראש העיר דרש לחשוף אותן

עודכן לאחרונה: 28.12.2021 / 18:38

בתגובה להסרת יצירתו של דוד ריב מהתערוכה במוזיאון, ביקשו אמנים רבים להסיר את יצירותיהם. היום הגיעו כ-15 אמנים וכיסו את התמונות בבד שחור, אלא שאז הגיע למקום שאמה הכהן והורה לעובדי לחשוף אותן מחדש. "ראש העיר פועל בניגוד לחוק ופוגע בחופש הביטוי. זה הזוי"

אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן/טלי קיים

סערת הסרת יצירתו של דוד ריב "ירושלים" מתערוכה במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית: אחרי שהיצירה, הכוללת את הכיתוב "ירושלים של זהב, ירושלים של חרא", הוסרה על ידי ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, ובעקבות זאת כ-40 אמנים דרשו מהמוזיאון להסיר את יצירותיהם או לכסות אותן - היום (שלישי) הגיעו למקום כ-15 אמנים, שלדבריהם מייצגים כמעט את כל האמנים המציגים בתערוכה, וכיסו את רוב היצירות במוזיאון כמחאה בבדים שחורים. בהמשך הגיע למוזיאון ראש העיר כרמל שאמה הכהן, והורה לעובדי המוזיאון להוריד באופן מיידי את הבדים. עובדי המוזיאון עשו זאת, תוך עימות עם האמנים.

"מאחר וראש העיר לא מכבד את החלטת בית המשפט להחזיר את העבודה של דוד ריב, ובעקבות כך שהורידו עבודה מתוך תערוכה קבוצתית, כל האמנים הוציאו מכתב למוזיאון ולראש העיר, וביקשו שיורידו את העבודות שלהם", מיכל שמיר, אמנית וראש בית הספר לאמנות במכללת ספיר בשדרות, שעבודה שלה נבחרה לתערוכה, סיפרה לוואלה! תרבות.

"המוזיאון קיבל את הדרישות שלנו להוריד את העבודות - האמנות שלי היא קניין רוחני שלי ואי אפשר להציג אותה בניגוד להסכמתי - אבל זה עוד לא קרה כי זה תהליך ארוך. לפרק יצירת אמנות זה פרוצדורה שלוקחת זמן עם אנשי מקצוע, משאיות ועוד", היא אמרה. "אז באנו למוזיאון היום. היום היה אמור להיות ביקור של ראש העיר ושל שר התרבות, אבל השר ביטל את הביקור שלו, בשעה שהוא אמור להגן על האמנים. אנחנו, האמנים, באנו וכיסינו את כל העבודות במוזיאון בבד שחור. ואז ראש העיר הגיע, נכנס למוזיאון ודרש להוריד את הכיסויים השחורים. אז העובדים נאלצו לעשות את זה".

אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. טלי קיים, מיכל שמיר, מערכת וואלה!
היצירות המכוסות במוזיאון רמת גן לאמנות, היום/מערכת וואלה!, טלי קיים, מיכל שמיר

היא האשימה את שאמה הכהן בפגיעה בחופש הביטוי. "ראש העיר עשה פעולות שהן בניגוד לחוק. זו לגמרי פגיעה בחופש ביטוי להסיר יצירה. וזה הזוי", אמרה. "הנושא של התערוכה הוא מערכת היחסים בין הממסד לאמנות, והיא עוסקת במה מותר לאמנות לעשות ומה לא. הרבה פעמים אמנות הרגיזה את הממסד, זה התפקיד שלה, וזה הנושא של התערוכה. ראש העיר לא אמור לאיים לסגור מוזיאון. אני חושבת שבמקום לבקש ברשתות חברתיות לעשות לייק או דיסלייק, ראוי היה שיזמין אנשים למוזיאון לעשות פאנל ושיח, להגיד בפאנל 'אני לא אוהב את העבודה' או 'אוהב את העבודה', ובוא נעשה דיון".

לאחר שמוזיאון רמת גן היה סגור שנים רבות, הוא נפתח מחדש בשבוע שעבר. שאמה הכהן הגיע לתערוכת הפתיחה והבחין בעבודה של דוד ריב "ירושלים", שבה לצד תמונת חרדים מתפללים בכותל נכתבו המשפטים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". ראש העיריה טען שהיצירה גזענית ופוגענית, ובעקבות בקשתו, היצירה הוסרה על ידי האוצר עודד אברמובסקי.

"ראש העיר לא שם לב להרבה מאוד עבודות אחרות שהן עוד יותר קשות", אמרה שמיר, וטענה כי ההחלטה להסיר את היצירה אינה בסמכותו של ראש העירייה. "הוא לא יכול להחליט מה קורה בין כתלי המוזיאון".

עוד בוואלה!

למרות צו הביניים מבית המשפט - כרמל שאמה הסיר את "יצירת המריבה" ממוזיאון רמת גן

לכתבה המלאה
אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. טלי קיים, מיכל שמיר, מערכת וואלה!
כיסוי היצירות במוזיאון, היום/מערכת וואלה!, טלי קיים, מיכל שמיר

ריב והאגודה לזכויות האזרח לבית המשפט נגד ההחלטה להסיר את היצירה, ואתמול קבע בית המשפט המחוזי כי הוא אוסר בצו מניעה זמני להסיר את היצירה. בנוסף קבע דיון דחוף בעתירה שיתקיים עוד יומיים.

עם זאת, שאמה הכהן החליט להסיר את היצירה על אף צו הביניים. "הוסרה היצירה המבזה את ירושלים, את הכותל ואת החרדים ובעצם מבזה את כולנו", כתב בפייסבוק. "כבר אתמול הוסרה היצירה כך שלכל צו מניעה זמני כנגד הסרתה אין משמעות בפועל עד להחלטה אחרת. העיר לא תממן בכספי תושביה לעולם פגיעה או ביזוי של שום אדם, מגזר, מקומות קדושים גם אם הדבר יחייב להחליף את אופי ונושא המוזיאון".

היצירה "ירושלים" של דוד ריב. דוד ריב, אתר רשמי
יצירת האמנות שעוררה את הסערה/אתר רשמי, דוד ריב

בעקבות הצעד, פנתה האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט על מנת שיורה לראש העיר לתלות מחדש את היצירה במוזיאון עד להכרעה בדיון. בית המשפט הוציא צו ביניים זמני שמורה למוזיאון להחזיר את היצירה - אך המוזיאון לא עשה זאת. מחר (רביעי) יתקיים דיון בנושא בבית משפט. "בית המשפט העליון קבע בזמנו שלמוסדות תרבות יש אוטונומיה", אומרת שמיר. "לראש עיר יש הרבה תפקידים חשובים, להיות אוצר או מצנזר של תערוכת אמנות זה לא אחד מהם. למרות צו הביניים של בית המשפט, ראש העיר הורה להוריד את העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully