וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד תיאטרון גשר יבגני אריה הלך לעולמו בגיל 74

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 18:17

מייסד תיאטרון גשר והמנהל האמנותי שלו, הבמאי יבגני אריה, הלך לעולמו בגיל 74 בבית חולים בניו יורק. מנכ"לית התיאטרון לנה קריינדלין: "התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדור. אנחנו המומים וכואבים". ליברמן: "תרומתו תיחקק לדורות"

יבגני אריה, המנהל האמנותי של תיאטרון גשר. ראובן קסטרו
מת במפתיע. אריה/ראובן קסטרו

מייסד תיאטרון גשר והמנהל האמנותי שלו, הבמאי יבגני אריה, הלך לעולמו הלילה בבית חולים בניו יורק והוא בן 74. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "אני מרכין ראש בכאב על פטירתו של ענק התרבות יבגני אריה. מותו הוא אבידה קשה לעולם התרבות הישראלי. מיכל ואני נהנינו מזה שנים מסגנונו הייחודי בעשרות ההצגות אשר העמיד על בימות התיאטרון בארץ ובחו"ל ושיהיו לו אנדרטת נצח".

מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין, ספדה לו: "אנחנו המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של יבגני אריה ועדיין מחפשים את המילים. התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבימאים והיוצרים החשובים בדורו ואנחנו בתיאטרון גשר מאבדים את המורה, האב, החבר ומי שהיה ויישאר חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, מייסדו ומקימו, הלב והמהות של 'גשר'".

יבגני אריה נולד וגדל במוסקבה, למד תיאטרון אצל הבמאי גאורגי טובסטונוגוב וביים בתיאטראות מובילים בבירת רוסיה. בשנת 1990 עלה לישראל וייסד את תיאטרון גשר, הנחשב לאחד התיאטראות הרפרטואריים הדו-לשוניים היחידים בעולם. התיאטרון אמנם מותג בתחילת דרכו כ"תיאטרון רוסי", אולם עם השנים העלה התיאטרון מחזות ישראלים, ונתן במה לשחקנים ילידי הארץ, כמו דורון תבורי, מיקי לאון, אפרת בן צור ונטע שפיגלמן.

אריה זכה בשלל פרסים על עבודתו, ובין היתר גם בפרס א.מ.ת בשנת 2017, וכן הוענקו לו תארי דוקטור לשם כבוד ממכון ויצמן והאוניברסיטה העברית.

יבגני אריה, חילי טרופר, לנה קריינדלין.. ישעיה פיינברג,
אריה עם שר התרבות טרופר ועם מנכלית התיאטרון/ישעיה פיינברג

במהלך השנים ביים אריה למעלה מ-40 הצגות. הבולטות שבהן: "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים", "אדם בן כלב", "עיר. סיפורי אודסה", "כפר", "השטן במוסקבה" , "העבד", "שונאים. סיפור אהבה", "יונה ונער", "הדיבוק", "אורסטיאה" ועוד. בנוסף ביים מספר אופרות בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, הצגות בתיאטרון סוברמניק מוסקבה, בניו-יורק ובלטביה.

שר האוצר אביגדור ליברמן ספד לו: "מביע צער רב על מותו של גדול עולם התרבות, מייסד תיאטרון גשר, יבגני אריה. יבגני עלה מברית המועצות בשנת 1990 ותרומתו והשפעתו על עולם התרבות והתיאטרון בישראל תיחקק לדורות".

שר התרבות חילי טרופר הוסיף: "הצטערתי לשמוע על לכתו של אריה. יבגני עלה ארצה לאחר שביים בתיאטראות הגדולים והיוקרתיים ביותר ברוסיה וזכה בפרסים רבים על ההישגים האמנותיים שלו. יגבני הביא אל תיאטרון גשר את הנסיון העשיר שצבר בעולם והצליח להפוך אותו לאחד מהתיאטראות הנחשבים והאיכותיים בישראל. שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו".

השחקן ישראל (סשה) דמידוב ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "יבגני אריה ברא עולם. כל הצגה שהוא עשה הייתה עולם אחר ויוצא דופן. הוא ברא הצגות. הוא ברא תיאטרון. לדעתי, במאים כמוהו יש אולי רק עוד שניים שלושה בעולם. הוא היה במאי מלידה. ספגתי את הראש שלו באופן הכרתי ותת הכרתי. לא חשבתי שזה יקרה. זה ממש משנה את תפיסת המציאות שלי שהוא הלך".

עוד בוואלה!

יבגני אריה: "בישראל קיימת צנזורה שעליה כמעט אף אחד לא מדבר"

לכתבה המלאה

בריאיון לוואלה! תרבות ביוני 2016 אמר אריה בין השאר: "אני חושב שלאורך כל השנים השתדלנו ליצור תיאטרון חי ורציני, ולא להתעסק סתם בבידור. אנחנו מבינים שהביקוש הכי גבוה הוא לתיאטרון בידורי, ולכן החיים שלנו ממש לא פשוטים. אנחנו כל הזמן מוצאים את עצמנו קצת נגד הרוח. בדרך הייחודית הזאת שלנו אני מאמין שיצרנו כמה הצגות מאוד טובות. כששחקנים צעירים מגיעים לתיאטרון, ואני שומע מהם שבנעוריהם הם ראו את ההצגות שלנו וזאת הסיבה שבגללה הם התחילו להתעניין בתיאטרון, זה מאוד מחמם את לבי. כשמישהו מהאנשים היותר מבוגרים, למשל מאלה שעלו לארץ באותה תקופה כמוני, אומרים לי שבאיזשהו מובן מנטלי ורוחני ההצגות שלנו עזרו להם לשרוד את העלייה והקליטה הלא פשוטות, זה מאוד מחמם את לבי. וזה מה שמעניק לי כוחות להמשיך. למרות שלפעמים ההמשך נראה ממש בלתי אפשרי".

השחקנית טלי אורן ספדה לו: "תודה על הצגות שהשאירו אותי ללא מילים גם כשצפיתי בהן שוב ושוב. בימי התיכון שלי הייתי מחכה להצגה הבאה שתביים בתאטרון גשר והייתי מגיעה לראות את כולן. ההצגות נחרטו חזק בנשמתי והרבה בזכותן התאהבתי בדבר הזה שנקרא תאטרון. מוקדם מדי. רצינו עוד ממך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully