וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט המתקפה הרוסית: אוקראינה מזנקת לראש טבלת הימורי האירוויזיון

26.2.2022 / 17:40

ברשתות החברתיות מתפרסמים עוד ועוד פוסטים שקוראים "להצביע לשיר האוקראיני לא משנה מה" והם לא נופלים על אוזניים ערלות. במהלך סוף השבוע, לאחר שאיגוד השידור האירופאי סילק את רוסיה מהאירוויזיון בטורינו, נציגי אוקראינה טיפסו למקום הראשון בסיכויי הזכייה בתחרות

רגע הזכייה של מיכאל בן דוד בגמר אקס פקטור לאירוויזיון/צילום: רשת 13

כשהתותחים רועמים המוזות אולי שותקות, אבל אף מלחמה לא תשתיק את חובבי האירוויזיון, והם אומרים בקול רם וברור: הצביעו לאוקראינה באירוויזיון 2022. אחת הקלישאות הגדולות ביותר היא "האירוויזיון הוא תחרות מוזיקה והוא לא קשור לפוליטיקה". המציאות מתנהגת באופן שונה לחלוטין, פחות או יותר משנותיה הראשונות של התחרות, כך שאין מה להתפלא שהשנה אנחנו מקבלים אירוויזיון פוליטי על סטרואידים.

ברשתות החברתיות מתפרסמים עוד ועוד פוסטים שקוראים "להצביע לשיר האוקראיני לא משנה מה" והם לא נופלים על אוזניים ערלות. במהלך סוף השבוע, לאחר שאיגוד השידור האירופאי סילק את רוסיה מהאירוויזיון בטורינו, נציגי אוקראינה טיפסו למקום הראשון בסיכויי הזכייה בתחרות.

השיר "סטפניה" יבוצע על ידי קאלוש אורקסטרה, והדרך שלהם לאיטליה לא עברה באופן חלק. בקדם אירוויזיון האוקראיני הם ניצחו בענק בהצבעת הקהל עם 44.66% מההצבעות כשהם מקדימים את אלינה פאש שקיבלה 27.58% מהקולות. למרות הפער האדיר הלהקה סיימה את הערב במקום השני ופאש הוכרזה כזוכה בזכות הצבעות השופטים. זמן קצר לאחר מכן החלו להופיע טענות כלפי פאש על כך שביקרה בחצי האי קרים ב-2015 בטיסה ממוסקבה, בניגוד לחוק האוקראיני. הטענות נגדה לא הוכחו (וגם לא הוכח שלא עשתה זאת), אך פאש החליטה לפרוש בעצמה.

השיר האוקראיני לאירוויזיון 2022:

לאחר פרישתה של פאש, אוקראינה החלה להידרדר בדירוגי סוכנויות ההימורים מהמקום השני למקום השביעי. עם ההכרזה על קאלוש אורקסטרה כנציגי המדינה, אוקראינה התייצבה במקום החמישי. לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, השיר סטפניה החל במסע לצמרת הטבלה כשהוא מצמצם את יחס ההימורים מהמובילה איטליה, אותה מייצגים בלנקו ומחמוד שכולנו אוהבים עוד מהאירוויזיון בתל אביב. בסוף השבוע, כאמור, אוקראינה השלימה את המהפך והיא מדורגת במקום הראשון. האם השיר הזה ראוי לזכייה? חובבי אירוויזיון אומרים "כן" אוטומטי על כל שיר שיש בו תוף מרים וחלילית בטענה שמדובר ב"שיר אותנטי". אפשר רק לשער שבלי טילים על קייב השיר הזה לא היה מאיים על הצמרת.

אלו הן כנראה בשורות עצובות למחמוד שייאלץ, אולי, להסתפק שוב במקום השני, בשורות משמחות לטלוויזיה האיטלקית שלא תצטרך להתמודד עם אירוח של שני אירוויזיונים ברצף, ובשורות קשות לאיגוד השידור האירופאי, שאף אופטלגין בעולם לא יוכל להעביר את כאב הראש שהם ייאלצו להתמודד איתו אם אוקראינה אכן תנצח.

את ישראל נזכיר במשפט אחד: מקום 37 בהימורים, שיא שלילי לעונת אירוויזיון זו, כשמתחתינו רק סלובניה, צפון מקדוניה, ורומניה.

עוד בוואלה!

רוסיה הודחה מתחרות האירוויזיון בעקבות הלחימה באוקראינה

לכתבה המלאה
מיכאל בן דוד. רשת 13, צילום מסך
מקום 37. מיכאל בן דוד/צילום מסך, רשת 13

אמש כאמור הודיע איגוד השידור האירופי (EBU) כי רוסיה לא תשתתף בתחרות האירוויזיון השנה. בהודעה לעיתונות נמסר כי הוועד המנהל של האיגוד הגיע להחלטה בעקבות המלצה שהתקבלה מוקדם יותר היום מהגוף המנהל של האירוויזיון, בהתבסס על כללי וערכי איגוד השידור האירופאי.

על פי ההודעה, ההחלטה משקפת את החשש שלאור המשבר חסר התקדים באוקראינה, הכללת השתתפות רוסית בתחרות השנה תשפיע על התחרות לרעה. "לפני קבלת החלטה זו לקח ל-EBU זמן להתייעץ באופן נרחב בקרב חבריה. ב-EBU הדגישו כי מדובר בארגון לא פוליטי של גופי שידור המחויב לשמור על ערכי השירות הציבורי. "אנו נשארים מחיויבים להגנה על ערכי תחרות תרבותית שמקדמת חילופי דברים והבנה בינלאומיים, מקרבת קהלים, חוגגת גיוון באמצעות מוזיקה ומאחדת את אירופה על במה אחת", לשון ההודעה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במוסקבה, 7 בפברואר 2022. רויטרס
בגללו. פוטין/רויטרס

להודעה של איגוד השידור האירופי קדמו קריאות של גופים שמשדרים את התחרות ברחבי אירופה. התגובה הנחרצת ביותר הגיעה מפינלנד שהודיעה: אם רוסיה משתתפת - אנחנו לא. מהר מאוד הצטרפו לקריאה גם נורבגיה, איסלנד, אסטוניה, ליטא ומדינות נוספות.

בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, השידור הציבורי באוקראינה קרא ביום חמישי לאיגוד השידור האירופי, המפיק את האירוויזיון, להשעות את חברותה של רוסיה מהאיגוד ולהחרים אותה מהשתתפות באירוויזיון השנה, בטענה שגופי השידור הרוסים הם "שופר של הקרמלין וכלי מפתח של תעמולה פוליטית" וכי לקחו חלק ב"הפצה שיטתית של דיסאינפורמציה" נגד אוקראינה, ועוד טענה כי זה "מנוגד" לערכי איגוד השידור האירופי.

ביום חמישי תגובת איגוד השידור האירופי הייתה שונה לגמרי ונמסר כי נציגיהם של רוסיה ושל אוקראינה יוכלו להשתתף בתחרות, שתתקיים במאי בטורינו שבאיטליה. האיגוד מסר כי "האירוויזיון הוא אירוע תרבותי ולא פוליטי המאחד אומות וחוגג את הגיוון באמצעות מוזיקה. רשתות השידור הציבורי ברוסיה ובאוקראינה התחייבו להשתתף השנה באירוע בטורינו, ואנו כרגע מתכננים לקבל בברכה אמנים משתי המדינות להופעה במאי. ביום שישי, כאמור, ההחלטה שונתה בעקבות הלחץ הכבד של מדינות אירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully