וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה חסרת תקדים באוסקר: וויל סמית' הלך מכות, זכה בפסלון, בכה והתנצל

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 18:04

דבר כזה עוד לא ראינו: וויל סמית תקף את כריס רוק בשידור חי מפני שהתבדח על זוגתו, מה שלא מנע ממנו לזכות באוסקר לשחקן הראשי. "CODA" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. ג'סיקה צ'סטיין בפרס השחקנית, וגם "חולית" כיכב

בווידאו: הרגעים הגדולים מהאוסקר/צילום באדיבות ©A.M.P.A.S.® /yes ו-STINGTV

טקס האוסקר ה-94 שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס ייזכר ככל הנראה בשל תקרית אלימה וחסרת תקדים: בעיצומו של הטקס, וויל סמית קם מכיסאו וזינק לבמה כדי להכות את כריס רוק, מגיש אחד הפרסים, מפני שהתבדח על חשבון ראשה המגולח של זוגתו ג'יידה פינקט-סמית, שסובלת מנשירת שיער בעקבות מצבה הרפואי. "היא נראית כמו 'ג'י איי ג'יין 2", התבדח הקומיקאי הלא מצחיק, ועורר את זעם עמיתו.

לאחר שהחטיף לו, חזר סמית' למושבו והטיח בו "תוציא את השם של אשתי מהפה המ*דיין שלך". רוק ההמום, בתגובה, אמר - "וואו, זה הערב הגדול בתולדות הטלוויזיה". גולשים רבים היו בטוחים שמדובר בתרגיל מתוסרט ומבוים, אך במהרה התברר שהכל אמיתי.

רגע התקיפה

והנה זה בהילוך איטי

כאילו שכל זה לא מספיק דרמטי, אחרי חצי שעה וויל סמית' זכה כצפוי באוסקר לשחקן הראשי הטוב ביותר, הודות לתפקידו ב"משפחה מנצחת" כריצ'רד ויליאמס, האבא המוטיבטור של האחיות הטניסאיות ונוס וסרינה וויליאמס. זה האוסקר הראשון בקריירה המפוארת של השחקן.

את נאום הזכייה שלו ניצל סמית' כדי להסביר את המעשה שלו, ועשה זאת בדמעות: "ריצ'רד היה מגן של המשפחה שלו. כל החיים שלי אני מגן על אנשים. אני יודע שבתעשייה הזו אתה צריך לדעת לספוג ולשאת את זה שאנשים ידברו אליך בחוסר כבוד. אתה צריך לחייך כאילו שהכל בסדר. דנזל וושינגטון אמר לי להיזהר מהערב הזה, שזה הרגע שבו השטן בא לחפש אותך. אני רוצה להיות שגריר של אהבה ושל אכפתיות. אני רוצה להתנצל בפני האקדמיה ובפני כל המועמדים הערב. אהבה גורמת לך לעשות דברים משוגעים. אני מקווה שהאקדמיה תזמין אותי שוב".

הנאום של סמית

ונעבור לדבר על קולנוע. לכבוד פרס הסרט הטוב ביותר, התקיים על הבמה מפגש פסגה - ליידי גאגא ולייזה מינלי, על כיסא גלגלים. לא סתם בחרו דווקא בהן, כי השתיים העניקו את הפרס לסרט המוזיקלי "CODA".

בכך, נרשמה היסטוריה: "CODA" שייך לאפל טיוי פלוס ועלה אצלם ישירות, וזו הפעם הראשונה בה סרט של שירות סטרימינג זוכה באוסקר לסרט הטוב ביותר.

הסרט הנפלא, אותו שיבחנו מיד לאחר בכורתו העולמית בפסטיבל סאנדנס בה נמכר לאפל בסכום שיא, מבוסס על הלהיט הצרפתי "משפחת בלייה", שהיה שובר קופות אצלנו. הוא נקרא בשם הקיצור באנגלית ל"ילדים של מבוגרים חירשים".

בדומה למקור הצרפתי, גם הסרט האמריקאי עוסק בנערה שהיא הלא-חירשת היחידה במשפחתה. לא רק השמיעה שלה צלולה, אלא גם קולה, שמתגלה כקול זמיר. אך הוריה, שנולדו עם יכולות שונות משלה, זקוקים לעזרתה בעסק המשפחתי, מה שמקשה עליה לפתח את כישוריה הווקאליים ולהגשים את חלומותיה המוזיקליים.

את הסרט כתבה וביימה שאן הדר.הוא זכה גם בפרס התסריט המעובד, ובפרס שחקן המשנה - על כך נרחיב בהמשך.

עוד בוואלה!

בערב שבו נשים עשו היסטוריה הוליוודית, גברים אלימים התעקשו לגנוב את ההצגה

לכתבה המלאה
צוות הסרט CODA מקבל את פרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי האוסקר, 28 במרץ 2022. Brian Snyder, רויטרס
הצוות של "CODA" מיד אחרי הזכייה, הלילה/רויטרס, Brian Snyder

בפרס הבימוי זכתה ג'יין קמפיון הודות לעבודתה ב"כוחו של הכלב", לאחר שכבר הייתה מועמדת לפרס לפני 30 שנה על "הפסנתר" אך לא זכתה בו. היא הפכה בכך לאישה השלישית בלבד שזוכה באוסקר על בימוי. גם בשנה שעברה, כזכור, הפרס הזה הוענק לבמאית - קלואי ז'או ("ארץ נוודים"). זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה האוסקר מוענק לבמאיות שנתיים ברציפות. זו גם הפעם הראשונה בהיסטוריה בה פרסי הסרט והבימוי מוענקים שניהם לסרטים שביימו נשים.

פרס השחקנית הוענק לג'סיקה צ'סטיין על תפקידה כאוונגליסטית הטלוויזיונית תמי פיי בייקר ב"העיניים של תמי פיי", שאפילו לא הופץ בישראל. זה האוסקר הראשון בקריירה של השחקנית המוערכת, שכיכבה השנה ב"תמונות מחיי נישואין" של הישראלי חגי לוי.

פרס התסריט המקורי הוענק לתסריט הנפלא של "בלפסט", אותו כתב קנת' בראנה על פי זיכרונות ילדותו. היוצר המוערך כבר קיבל שמונה מועמדויות לאוסקר לאורך השנים, וזו הפעם הראשונה שאחת מהן מבשילה לפרס.

הזוכה הגדול של הערב היה "חולית" עם לא פחות משישה פרסים, אך כולם בקטגוריות "טכניות" - הצילום, העריכה, עיצוב ההפקה, האפקטים, המוזיקה והסאונד.

ג'יין קמפיון עושה היסטוריה

בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר זכתה כצפוי אריאנה די-בוז זכתה בו על הופעתה ב"סיפור הפרברים". היא הפכה בכך לשחקנית הלא לבנה ולא סטרייטית הראשונה שזוכה באוסקר על משחק. "לא משנה מה הזהות שלנו, יש מקום לכולנו", אמרה בהתרגשות על הבמה.

בקטגוריה הגברית המקבילה זכה טרוי קוצור על הופעתו ב-"CODA". קוצור היה אלמוני מוחלט עד השנה, ואף שהוא בן 53, כמעט ואין לו הופעות קודמות ברקורד, אז הנה ההוכחה שאף פעם לא מאוחר להתחיל. לא פחות חשוב: קוצור הוא גם הגבר החירש הראשון שזוכה באוסקר על משחק. מרלי מטלין, שמככבת בצידו בסרט הזה, היתה לפני 30 שנה השחקנית החירשת הראשונה שעושה זאת, על "ילדים חורגים לאלוהים".

את נאום הזכייה שלו, קוצור הנרגש נשא בשפת הסימנים ובאמצעות מתורגמן. "הזמינו אותנו לבית הלבן, ותיכננתי ללמד את הנשיא ואת הגברת הראשונה מילים גסות בשפת הסימנים, אבל מרלי עצרה מבעדי", התבדח. "הפרס מוקדש לקהילת החירשים. זה הרגע שלנו. אבא, אמא, אח שלי - תסתכלו עליי עכשיו. עשיתי את זה".

הנאום של אריאנה די-בוז

הקהל מוחא לקוצור כפיים בשפת הסימנים

בקטגוריית הסרט הבינלאומי, זכתה כצפוי יצירת המופת היפנית "הנהגת של מר יוסוקה". באופן מפתיע, זו הפעם השנייה בלבד שיפן זוכה בקטגוריה הזו, אחרי ש"פרידות" הפתיע לפני כעשור וחצי את "ואלס עם באשיר". פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר הוענק לדוקו המוזיקלי "קיץ של נשמה", וגם זה לא הפתיע איש.

הפסלון לסרט האנימציה הטוב ביותר הוענק, גם כן כצפוי, ל"אנקנטו". ביימו אותו ביירון הווארד וג'ארד בוש, שכבר זכו בעבר בפסלון על "זוטרופוליס".

ועוד פרסים: "קרואלה" זכה בפרס התלבושות ו"העיניים של תמי פיי" בפרס עיצוב השיער והאיפור.

בסך הכל, רק שלושה סרטים זכו ביותר מפסלון אחד - "חולית" עם שישה, "CODA" עם שלושה ו"העיניים של תמי פיי" עם שניים. בטבלת האולפנים, אולפני וורנר יצאו מהטקס עם שבעה אוסקרים, ואחריהם דיסני עם שישה. נטפליקס, בשנת שפל מבחינתם, הסתפקו בפסלון אחד.

אוסקר לארץ השמש העולה

את האוסקר הנחו איימי שומר, וונדה סייקס ורג'ינה הול, שלישייה שבהחלט מתאימה לרוח הימים. זאת הפעם הראשונה מזה 35 שנה שלאוסקר יש לא פחות מאשר שלושה מנחים או מנחות. "זול יותר לשכור שלוש נשים מאשר גבר אחד", עקצה שומר בשורה הראשונה של מונלוג הפתיחה. בהמשך היא גם עקצה את "אל תסתכלו למעלה" על הביקורות הקטלניות שקיבל, את "משפחה מנצחת" על כך שהוא עוסק באבא של האחיות וויליאמס ולא באחיות עצמן וגם את ארון סורקין על התסריט היבשושי של "הזוג ריקרדו".

רג'ינה הול, מצידה, הציעה הלצה ברוח ימי הקורונה. היא בישרה שכמה מן הנוכחים בקהל נבחרו לעבור בדיקת קורונה זריזרה וקראה להם. אז התברר שלא מדובר במדגם שרירותי אלא פשוט בחתיכים הכי גדולים בסביבה. וכך, בין השאר, טימותי שאלאמה ובראדלי קופר נאלצו לעלות לבמה בהתאם להזמנתה.

את פרס הצילום העניקו וודי הרלסון, ווסלי סנייפס ורוזי פרז שהתאחדו לרגל 30 שנות "גברים לבנים אינם יכולים". בהמשך, הטקס כלל מחווה לסדרת סרטי ג'יימס בונד, שחגגה השנה 60 שנה, וגם איחוד של פרנסיס פורד קופולה, במאי "הסנדק", עם אל פאצ'ינו ורוברט דה נירו; איחוד של ג'ניפר גרנר, אליוט פייג' וג'יי קיי סימונס כעשור וחצי אחרי "ג'ונו"; ואיחוד של אומה תורמן, סמואל ל. ג'קסון וג'ון טרבולטה, כוכבי "ספרות זולה", שהעניקו את האוסקר לכוכב הערב וויל סמית.

ואם מישהו תהה - אוקראינה בקושי הוזכרה, מלבד בשקופית עלובה. שון פן נשבע שיתיך את הפסלון בו זכה בעבר אם זלנסקי לא ינאם בטקס, ועכשיו יידרש לקיים את ההבטחה.

וואו! ביונסה הערב

רגעי השיא האמנותיים של הטקס היו בעיקר מוזיקליים, עם ביצועים חיים לחמשת השירים המועמדים בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר. בין אלה, בלטו ביונסה עם ביצוע מרשים ל"Be Alive" מתוך "משפחת מנצחת" ובילי אייליש עם ביצוע לשיר הנושא של "לא זמן למות" מסדרת סרטי ג'יימס בונד.

מתוך ההופעה של ביונסה

בהמשך הגיע גם ביצוע ל"Dos Oruguitas" מתוך "אנקנטו", שהיה מועמד אף הוא, ואז הגיע התור של "We Don't Talk About Bruno", שלא מועמד לפרס מהסיבה הפשוטה שדיסני מלכתחילה לא שלחו אותו לתחרות כי לא חזו שיהיה להיט כל כך גדול.

בטקס לא חזרו על הטעות, ולמרות שהוא לא מועמד, העניקו לשלאגר את הביצוע החי הראשון שלו על במת האוסקר. הביצוע התגלה כעיבוד מחודש, שלא נשא חן בעיני כולם בטוויטר.

ואחרי כל הביצועים, הגיע גם הפרס בקטגוריה הזו. הוא הוענק לבילי אייליש ולאחיה פיניאס או'קונול, שזכו בכך באוסקר הראשון שלהם.

הביצוע של "Dos Oruguitas"

לא מדברים על הביצוע הזה

הביצוע של בילי אייליש

גרסה ערוכה ומתורגמת של הטקס תשודר ביום שלישי ב-21:00 בערוץ yes MOVIES DRAMA

רשימת הזוכים המלאה

הסרט הטוב ביותר: "CODA"

הבמאית הטובה ביותר: ג'יין קמפיון ("כוחו של הכלב")

השחקן הראשי הטוב ביותר: וויל סמית ("משפחה מנצחת")

השחקנית הראשית הטובה ביותר: ג'סיקה צ'סטיין ("העיניים של תמי פיי")

שחקן המשנה הטוב ביותר: טרוי קוצור ("CODA")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: אריאנה די-בוז ("סיפור הפרברים")

התסריט המקורי הטוב ביותר: "בלפסט"

התסריט המעובד הטוב ביותר: "CODA"

הצילום הטוב ביותר: "חולית"

העריכה הטובה ביותר: "חולית"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "חולית"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "קרואלה"

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "העיניים של תמי פיי"

האפקטים הטובים ביותר: "חולית"

הסאונד הטוב ביותר: "חולית"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "חולית"

השיר המקורי הטוב ביותר: "לא זמן למות" (בילי אייליש)

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "הנהגת של מר יוסוקה" (יפן)

סרט הדוקו הארוך הטוב ביותר: "קיץ של נשמה"

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר: "אנקנטו"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "The Long Goodbye"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "The Windshield Wiper"

סרט הדוקו הקצר הטוב ביותר: "מלכת הכדורסל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully