וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום חנוך: "כתיבה בלי מחשבה על הלחן משחררת אותי יותר"

עודכן לאחרונה: 4.4.2022 / 11:52

שלום חנוך משיק ספר שירים ראשון, ובריאיון לוואלה! תרבות מספר על השוני בכתיבה שאינה תלויה בלחן ("משוחרר יותר"), מודה שדרמות בחדשות נותנות לו מוזה ("וגם השקט בקורונה") ומתקשה להכריע איזה חיקוי אהב יותר: של ערן זרחוביץ' ב"ארץ נהדרת" או מאור כהן ב"שנות הירח"?

שלום חנוך באירוע השקת ספר השירים הראשון שלו, "פתקים", ביפו, 3 באפריל 2022. גיל רובינשטיין,
ביקור חלומי בבית של טראמפ. שלום חנוך/גיל רובינשטיין

"פתקים", ספר השירים החדש והראשון של הזמר, היוצר והמוזיקאי שלום חנוך, הושק היום (ראשון) באירוע אינטימי לחברים ועיתונאים ביפו. הספר, שיצא בהוצאת אגם ביום חמישי, נערך על ידי עטרה אופק ומלווה בציוריה של ליאורה זמלמן.

בספר 78 שירים, שרובם לא ראו אור ולא הולחנו, אך כמה מהם הופיעו באלבומו האחרון "הרצל לילינבלום" או יצאו כסינגלים ("שלטון"). אולם, גם השירים הלא מוכרים מעוררים עניין רב: אחד מהשירים מתייחס לחברו הטוב מאיר אריאל, שהיה אמור לחגוג יומולדת 80 בחודש הקודם. "אז בתור אחד שחי/ אני יודע שידעת/ שדוקטור התחכמות/ לא באמת רצה למות", כותב חנוך על המוזיקאי, שכמוהו הוא בן קיבוץ משמרות, ששיתף איתו פעולה פעמים רבות לאורך השנים; שיר אחר נקרא "קורונה" ונכתב על רקע המגפה, ומתאר את השקט שבחוץ מול ההמולה בפנים; השיר "טוב, זה חלום" מתאר חלום שבו הכותב נמצא בבית משפחת טראמפ; וכמה שירים נראים כעורגים למקומות מעבר לים, מ"רכבת לפריז" ו"עד שהגעתי לסין".

שירים רבים בספר עוסקים במערכות יחסים בין גברים ונשים: לפעמים חנוך מתאר "זוג יונים", כמו בשיר הנושא שם זה, ולפעמים - כמו בשיר "אשה ואיש" - מתאר סערת בגידה בה מככבים "איש ידוע" ואישה "אגדה", וחנוך - משל היה וואלה! סלבס - צוחק לקוראים: "ואתם בטח סקרנים לדעת/ רק שאתן לכם את השמות/ איש ואשה שכל אחד מכיר/ רק תן לנו שם, תן לנו שמות!". לבסוף, הספר נחתם בתרגום ליידיש של שיר המחאה הגדול שלו, "מחכים למשיח".

שלום חנוך. אביר סולטן,
משוחרר יותר לכתוב בלי להיות תלוי בלחן. שלום חנוך/אביר סולטן

שלום, בשירים בספרך אתה באופן נדיר כותב משהו שלא תלוי בהלחנה. הכתיבה שלך, כשאינה תלויה בלחן - שונה ומשחררת בך משהו, בטכניקה ובגישה?

"קודם כל זה משוחרר יותר, ללא ספק. כן, באיזשהו מקום אני נותן לזה לזרום בלי המחשבה על הלחן באותו זמן. ויוצאים דברים אחרים כמובן, כל מיני כאלה שמפתיעים אותי. אני מפתיע את עצמי. הופתעתי בכתיבה עצמה. זה פשוט לא עצר. זה רץ. זה קורה לבנאדם לפעמים".

נראה שלא פעם כשהתותחים רועמים - המוזות שלך פורחות. יצירתך לבלבה בין השאר במלחמת לבנון, במלחמת המפרץ, בהפגנות בבלפור וגם בתקופת הקורונה, שבה צמח האלבום האחרון וגם ספר השירים החדש שלך. יום אסוני הוא יום ששוני למוזות שלך?

"אפשר לומר כך, במידה מסוימת. אבל מה שבעצם אני מקבל בהזדמנויות כאלה זה שקט. בזמן הקורונה הייתה תקופה ארוכה שקטה, ודברים יכולים לצוץ בשקט. השקט אומר הכל".

עוד בוואלה!

חולם שיהיה פה טוב, לא סופר את המבקרים ומחכה לטלפון מאריק: שלום חנוך מדבר

לכתבה המלאה

לא מזמן עלתה סדרת דוקו עליך ב-yes, "שלום" שיצרה ענת גורן, ובה נחשף צד שלך שלאו דווקא רואים, צד אישי. איזה תגובות קיבלת מחבר'ה צעירים שנחשפו אליך לראשונה?

"אני קיבלתי הרבה תגובות טובות. אני לא יודע מהי ההגדרה של צעיר, אבל קיבלתי הרבה מאוד תגובות טובות, כל אחד בעניינו. אנחנו את הסרט עשינו".

שלום חנוך. ענת גורן, באדיבות יס דוקו,
"הרבה תגובות טובות". חנוך, מתוך הסדרה "שלום"/ענת גורן, באדיבות יס דוקו

את מי מהשחקנים הבאים שגילם את דמותך באחרונה על המסך אהבת יותר: את ערן זרחוביץ' ב"ארץ נהדרת" או את מאור כהן ב"שנות הירח"?

"קודם כל, מה פתאום שאני אשווה? ומה פתאום שאני אשפוט? הם שניהם מתוקים, הם שניהם על הכיפאק. והסדרה של אביב היא סדרה, אתה יודע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully