וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחתו של שלמה גרוניך: "הוא סובל מדמנציה, הוא לא תמיד מודע למה שהוא אומר"

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 15:33

אחרי הסערה שהתעוררה מדברי גרוניך בהופעתו ("אתם קהל נהדר. אשכנזים כאלה ששרים יפה ואין אפילו צ'חצ'ח אחד"), גם האמנים תקפו אותו (ירדנה ארזי: "מתביישת להיות קולגה שלו") והופעותיו בירושלים ובכפר יונה בוטלו. בתו ים: "לא קל לצפות במפעל חייו של אבי נהרס"

בווידאו: שלמה גרוניך מתנצל על אמירתו/עריכה: אביעד בללי

אחרי הסערה שהתעוררה בעקבות דבריו הגזעניים של הזמר והמוזיקאי שלמה גרוניך בהופעה אמש בפסטיבל עין גב, בני משפחתו סיפרו היום (רביעי) כי הוא סובל מדמנציה. "בשנה האחרונה חלה התדרדרות במצבו, ובימים האחרונים הוא אובחן על ידי מומחים רפואיים בבית חולים", מסרו בני המשפחה לנריה קראוס, כתבת חדשות 13. "יש לו ניתוקים שמאפיינים את המחלה, והוא אינו תמיד מודע לדברים שהוא אומר. אלה חלק ממאפייני המחלה. הוא מתנצל מכל הלב על האמירה אמש. אנו מבקשים להזכיר ששלמה שר כל חייו לכולם וקיים שיתופי פעולה רבים ובעת הזאת מבקשים להבין את הרגישות למצבו".

בתו ים גרוניך כתבה בפייסבוק שדבריו של אביה צרמו לה ולפיכך היא מתנצלת. לצד זאת, הוסיפה: "בשונה מהאנשים שמגנים אותו, חלקם אפילו תוקפים בצורה לא פרופורציונלית לאירוע. אני מכירה את אבא שלי מצוין. אני יודעת שהוא תמיד השמיע באוזניי שגזענות זה דבר מכוער שחייבים לגנות בכל הזדמנות. אני יודעת שאבא שלי לא גזען, ושהבוקר הזה לא קל עבורו ועבור המשפחה שלנו - לצפות במפעל חייו נהרס בשל האמירה העצובה, שלא משקפת אותו. ויש פה מקום להתבוננות פנימית וצמיחה.

"ובואו לא נשכח שאבא שלי הוא בן 75 ובעל דמנציה שמתפתחת מיום ליום, עבר אירועים לבבים וחוויות שהשאירו אותו לא כמו פעם. מקווה שבסופו של דבר ייזכרו אותו על כל הטוב שעשה ולא על הפליטה הרגעית הזו".

אתמול במהלך המופע בפסטיבל עין גב פנה המוזיקאי לקהל ואמר: "אתם קהל נהדר, כזה קהל אני רוצה. כולכם אשכנזים כאלה ששרים יפה, אין אפילו צ'חצ'ח אחד". מנחת הערב, העיתונאית נסלי ברדה, אמרה: "לא שמת לב שעם ישראל כולו יושב כאן בקהל וזו הסיבה שהקהל הזה כל כך יפה והשירים שייכים לכולם - לגרוניך, לברדה, לכולם". בהמשך התנצל גרוניך בפוסט שכתב: "לאור פליטת הפה שהייתה לי במהלך הופעתי בפסטיבל עין גב - אני באמת מתנצל על האמירה המטופשת. לא יודע מאין באה לי בדיחה גרועה זו. אני מתנצל מעומק הלב. לאור שיתופי הפעולה שלי לאורך השנים, אי אפשר לחשוד בי שאני גזען".

המוזיקאי דניאל זמיר הסביר כיצד הדמנציה פוגעת בגרוניך כמי שמכיר אותו היטב שנים: "האמירה אתמול מזעזעת ואידיוטית שקשה לתאר, אבל חברים - לא גרוניך אמר את מה שאמר אתמול. לצערי הרב שלמה סובל מדמנציה שהולכת ומתגברת עם הזמן. הוא אומלל מזה. זה אומר למשל שהוא באמצע שיר שלו יכול לשכוח את השיר ולא יודע מה לעשות, או מגיב בצורה לא הגיונית לדברים, מתנהג לפעמים בצורה לא רציונלית, וכן, גם יכול להגיד שטויות שלא קשורות למה שהוא חושב או באמת רוצה להגיד. אני מדבר על דברים שראיתי וחוויתי במו עיניי ושאני מדבר איתו עליהם כל הזמן. כאמור, זה סיוט בשבילו כבר כמה זמן, והוא אובד עצות. זה בעיקר עצוב. בהופעה שלנו בפורים באמצע השיר 'ציור', שיר שהוא מנגן ושר כבר 50 שנה, הוא פשוט קיבל בלקאאוט ולא ידע איך להמשיך. אני אלתרתי משהו בסקסופון וביחד יצאנו מהלופ המביך והצלחנו לחזור לשיר, אבל ראיתי כמה שהוא מתבייש.

"גרוניך לא גזען, לא מיניה ולא מקצתיה. מה שהוא אמר אתמול זה מאוד דומה לאדם עם תסמונת טורט, שדברים יוצאים לו מהפה בלי קשר למה שהוא חושב באמת או למה שהוא רוצה להגיד. שלמה שלשל מהפה אתמול צואת מילים שלא קשורה להשקפת עולמו ולמה שהוא חושב ומרגיש. אני יודע את זה. המילים שהוא אמר איומות, מביכות ומכעיסות, אבל הוא, האישיות שלו, לא קשורה לזה. שלמה סובל מהזקנה שהגיעה אליו, אנחנו מדברים על זה הרבה, והכי קשה לו עם הדמנציה. עוד לפני האירוע הזה חששתי מה יהיה איתו ואיך הוא ישרוד את ההמשך. היום הטלפון שלו היה כבוי. אני ממש מפחד ממה שיקרה לו. אני יודע בלי לדבר איתו שהוא גמור גמור גמור. גמור ממבוכה, מבושה, מצער ומכעס עצמי על השטויות שיצאו לו מהפה.

"אנא. אני יודע שהדברים שהוא אמר הם כאלה שקשה שלא להגיב להם, אבל אנא בואו לא נתלה אותו בכיכר העיר. לא בגלל שהדברים לא חמורים, אלא בגלל שהדברים באמת לא נאמרו על דעתו. אני ליטרלי חושש לשלומו של שלמה, ולא בטוח שהוא ישרוד את הסערה הזו. אם יש בנפשכם מעט חמלה, אנא אל תגבירו את הסופה. מעט רחמים כלפי מוזיקאי ענק שמתמודד עם בעיה רפואית לא סימפטית בכלל. גרוניך לא גזען ולא אידיוט כזה ענק כדי להפליץ קשקושים מזעזעים כאלה בדעה צלולה או מתוך אמונה בדברי הבל כאלה. בבקשה תעזבו אותו. לא נשאר לו הרבה, ועכשיו עוד פחות. זה באמת לא הוא ולא קשור אליו".

עוד בטרם נחשף כי גרוניך סובל מדנמציה, מוזיקאים רבים תקפו אותו בחריפות. אביב גפן כתב: "אין לי סימפטיה לגזענים", ירדנה ארזי הוסיפה: "כאשכנזיה אסלית, ההתבטאות של גרוניך תקעה לי חץ בלב .שנים אני חורשת את הארץ ואוהבת אותה על כל יושביה. האמירה המרושעת, השגויה עובדתית והמטופשת בו זמנית, גורמת לי להתבייש בעובדה שאנחנו קולגות למרות שאין בינינו כל קשר אישי". נורית גלרון כתבה בפייסבוק: "כמה כואב לי על אמירה גזענית מטופשת חשוכה ומיותרת, שהאפילה על ערב קסום לחופי הכנרת".

איל גולן הוסיף: "צר לי שבשנת 2022 יש אנשים חשוכים שנתקעו בעבר ובסטיגמות חברתיות, בזמן שהעולם התקדם. (...) אדם שתרומתו חשובה ויקרת ערך למוזיקה הישראלית לא יכול לעמוד על מקום קדוש כמו הבמה ולהתבטא בצורה כל כך נוראית, מרושעת ומחרידה שמעידה הרבה עליו. תתבייש לך. כל מי שישב בקהל, צחק ומחא כפיים - צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו על מהי גזענות ואיזו דוגמא הוא נותן לילדים שלו". קובי אוז כתב: "בגיל מסוים מתקלף לך הטיח וכולם יכולים לראות שאתה בניין ישן ישן, שבנוי מאבנים ישנות ישנות. זה יכול היות מכוער ויכול להיות יפה. אני נוטה לסלוח למתקלפים בני שבעים ושלוש - מקווה שלי זה לא יקרה".

הופעות של גרוניך בוטלו בעקבות ההתבטאות - אחת מהן אמורה להתקיים בכפר יונה ב-30 באפריל, ואחרת הייתה אמורה להתקיים במתחם נוקטורנו בירושלים ב-25 במאי. עמית מגל שכטר, בעלי המקום, אמר לוואלה! תרבות: "המסר בביטול הוא ש'נוקטורנו' שומר על כבוד האדם. אין ספק שיש פה משהו שאנחנו לא יכולים לתת לו במה. אנחנו מקבלים את כולם, ללא קשר לדת, גזע, מין ומוצא".

עוד בוואלה!

שלמה גרוניך פנה לקהל במופע: "אתם קהל נהדר. כולם אשכנזים ואין צ'חצ'ח אחד"

לכתבה המלאה
שלמה גרוניך בטקס האשכבה לעומרי ניצן בתאטרון הקאמרי, 26 ביולי 2021. ראובן קסטרו
שלמה גרוניך/ראובן קסטרו

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר אמש בתגובה: "אני מתעצב על הדברים המכוערים, המשסעים והמיותרים הערב של שלמה גרוניך. אנחנו אוהבים קהל שיש בו את כולם. אנחנו אוהבים את כל עם ישראל. טוב שהיתה שם נסלי ברדה שידעה לעמוד מול הכיעור בזמן אמת כדי להזכיר את המובן מאליו, וטוב שגרוניך התנצל".

יושב ראש מפלגת ש"ס אריה דרעי הגיב בזעם לדבריו של גרוניך: "הזמר שלמה גרוניך בפסטיבל עין גב אומר כעת לקהל באלה המילים: "אתם קהל נהדר. כולם כאן אשכנזים ששרים יפה. אין כאן אפילו צ'חצ'ח אחד". בושה וחרפה. גזענות עלובה ומחליאה. גרוניך, אתה איש בזוי. ויותר מזה: איך עוד לא גרשו אותו מהפסטיבל הזה?".

ראש המועצה האזורית עמק הירדן ויו"ר פסטיבל עין גב, עידן גרינבאום, גינה בחריפות את דבריו של גרוניך: "הנהלת פסטיבל עין גב מגנה בכל לשון את אמירתו של גרוניך. כל אמירה משתלחת בציבור כזה או אחר הינה פסולה ואיננו מקבלים אותה כלל. מנחת המופע התבקשה להתנצל ולגנות את הדברים על הבמה בפני הקהל באירוע והמאזינים בבית, ואף אנו מוסרים את התנצלותנו. זוהי אינה דרכו של פסטיבל עין גב ואינה רוחו של שום אירוע כלשהו בארצנו. האמירה הזו פגעה ברוח הפסטיבל ואנו דוחים ומוקיעים אותה בשאט נפש".

בספטמבר 2017, לפני שעמד לקבל את פרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום מפעל חיים, הוגשה נגד גרוניך תלונה, שחלה עליה התיישנות, על הטרדה מינית של נערה בעקבות זאת פורסמו שתי עדויות נוספת. על אף זאת, הוחלט להעניק לגרוניך את הפרס אך אשתו הגיעה במקומו לאירוע ולקבלת הפרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully