וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלל ה-74", "שני אבות": המלצות צפייה לערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2022

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 13:04

כמדי שנה מתייחדים ערוצי הטלוויזיה עם זכרם של הנופלים. לצד הטקסים באירועים המרכזיים ישודרו בין היתר הסרטים התיעודיים "החלל ה-74", "שני אבות", "חיוך נצחי", "שורשים באוויר" ועוד

קטע מתוך הסרט התיעודי "שורשים באוויר"/כאן 11

במכאן 33 ב-20:45, שני אבות
סיפור קרבה ותמיכה בין שני אבות שכולים שאיבדו את בניהם: שלמה וישינסקי, שחקן תיאטרון, וחסן גדיר, בעל עדר מביר אל מכסור שבגליל. שניהם איבדו את בניהם ב"אסון הנגמ"ש", שהתפוצץ לרסיסים בציר פילדלפי בשנת 2004, באסון נהרגו חמישה חיילים, בהם איימן גדיר, בנו של חסן, וליאור וישינסקי, בנו של שלמה. מאז אותו אירוע, גורל המשפחות קשור זו בזו - שלמה מקים קרן לזכר בנו ומסייע לחסן במאבקו אל מול הרשויות בטיפול באזור המרעה שלו. חסן הופך בן בית אצל שלמה ויחד הם חוגגים חגים ושמחות. סיפור על אנושיות וקשר בין שניים שלולא הגורל המר כנראה לא היו נפגשים לעולם. במאי: יואב קליינמן.

במכאן 33 ב-21:20, חיוך נצחי
כמעט 21 שנה עברו מאז שסמ"ר סאמר חוסיין נפל והיה לחלל הראשון של גדוד 299 בתקופת האינתיפאדה השנייה. סאמר, שכולם זכרו אותו כחייל שלא מפסיק לחייך, וכשהוא מחייך הוא גורם לכל מי שסביבו לחייך גם. עאמר טאפש, חברו של סאמר, יוצא במסע העלאת הזיכרון ושימור מורשת הקרב של האירוע שבו נפל סאמר, והוא עצמו נפצע ונשאר יושב על כיסא גלגלים עד היום. עאמר אוסף את חברי הפלוגה ממחזור אוגוסט 99 ויחד הם מבקרים בקבר בבית העלמין, ויוצאים למשימה משותפת לשפץ ולטפח את האנדרטה בגבול עזה, סמוך למקום שבו נפל חברם לנשק. במאי ומפיק: נהד בשיר.

בכאן 11 ב-22:45, שורשים באוויר
סרט תיעודי על ילדות בצל המלחמה. הסרט מביא את סיפורם של ילדים שגדלו בבסיסי חיל-האוויר בשנות ה 60 וה-70, בשיכון אזרחי מוקף בבסיס צבאי רוחש פעילות שבו שירתו אבותיהם. גיבורי הסרט מתארים את חווית הדיסוננס של ילדותם: מחד, ילדות מוגנת בגדר ומאובטחת על ידי חיילים, מה שהקנה להם תחושת חופש וביטחון אין סופי, אך מנגד, ילדות החשופה לעולם מיליטריסטי, עמוס באירועים דרמטיים וטרגיים, שהשפיעו על גורלם של הילדים - ילדות בצל המלחמות. את הסרט ביים יורם עברי, בנו של מפקד חיל האוויר לשעבר דוד עברי, שיוצא למסע אל מעמקי השכול בעקבות יומן שכתב אחיו, גיל, טרם מצא את מותו בתאונת אימונים בשירותו הצבאי. לצד גיבורי הסרט, המתארים את ילדותם כבני משפחת חיל האוויר, הסרט משלב קטעי ארכיון נדירים משנות ה-60 וה-70, המשקפים את הילדות המורכבת של המשפחות שחיו בבסיסי חיל האוויר.

שני אבות, שלמה וישינסקי, חסן גדיר. מכאן 33,
שני אבות, שלמה וישינסקי, חסן גדיר/מכאן 33

למנויי yes

ביס דוקו ב-21:15, החלל ה-74
73 חיילים נספו באסון שזעזע את המדינה לפני 25 שנה. אלא שמתברר שהמספר הזה לא היה סופי כלל. יום שלישי, 4 בפברואר 1997, המלחמה בלבנון בעיצומה. שני מסוקי יסעור, מלאים בחיילים שחזרו מחופשה בדרך ללבנון, מתנגשים דקות ספורות לאחר ההמראה. 73 חיילים מוצאים את מותם במה שהוגדר כאסון הגדול בתולדות צה"ל. אחד הראשונים שהגיעו למקום היה רדי פילס, בן קיבוץ געש. הוא הוקפץ לזירה דקות ספורות אחרי התאונה, והיה אמור לטפל באלה ששרדו. אלא שלא היה במי לטפל. היו רק גופות. המראות והריחות המחרידים של אותו לילה נצרבו בתודעתו, והמשיכו ללוות אותו בסיוטים מתמשכים ובחוסר יכולת לחזור ולהשתלב בחיים. יותר משני עשורים אחרי כן, כשלא יכול היה לשאת זאת יותר - שם קץ לחייו. אמו, חיה, מצאה אותו בחדרו הקטן בקיבוץ.

רדי לא הכיר את טל הררי, בן גילו, שגדל בהרצליה, מרחק של 5 דקות נסיעה מגעש. טל היה קצין צעיר וחדור מוטיבציה, שפיקד על מרכז הזיהוי של חיל הרפואה כאשר הגיעו שקי הגופות של החיילים מהאסון. גם בטל הותירה החוויה צריבה עמוקה ומדממת. שלא כמו רדי, הוא הצליח בשנים הראשונות שלאחר האירוע להמשיך ולתפקד, אפילו התחתן ונולדו לו שני ילדים, אך הסיוטים שבו לחבוט בו. אחרי 19 שנה של שימוש באלכוהול ובתרופות פסיכיאטריות - ליבו קרס.

בשנים שחלפו מאז האסון ניסו משפחותיהם של טל ורדי, כל אחת בדרכה, לקבל הכרה של משרד הביטחון בפוסט טראומה שמקורה בליל האסון, אבל מבחינת משרד הביטחון טל ורדי היו פשוט שניים שנפלטו מהמערכת הנורמטיבית. אחרי שנים של מאבק, ורגע לפני שהצדדים מגיעים למשפט, קיבלו ההורים הודעה שבסופו של דבר יכירו בבנים כחללים ה-74 של האסון. זהו סיפור קורע לב על שני בחורים שחייהם נהפכו על פיהם עד שמצאו את מותם, ועל מאבק עיקש של הורים שאיבדו את היקר להם מכל, מול מערכת שמעדיפה להתכחש לתמונת המציאות. בימוי: אופיר טריינין.

עוד בוואלה!

אני נוגע באחי המת דרך חוטים שקופים, ושומע את מנגינת חיי

לכתבה המלאה
רדי פילס, החלל ה-74. באדיבות המשפחה והחברים, yes,
רדי פילס, החלל ה-74/באדיבות המשפחה והחברים, yes

למנויי HOT

בהוט 3 ובהוט 8 החל מ-15:00, סרטים לזכר הנופלים
כבכל שנה, חברת הוט מקדישה את רצועת השידורים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה עבור עשרות סרטים וקליפים מיוחדים שהופקו בידי משפחות הנופלים ולזכרם. החל מהיום ועד מוצאי יום הזיכרון.

למנויי סלקום tv

בערוץ ישראלי 1 (אפיק 4), צופים זוכרים
לראשונה בטלוויזיה, שידור חי של אירוע "צופים זוכרים" של בית אבי חי, שבמסגרתו יוקרנו סרטים מהפרויקט "פנים. יום. זיכרון" בליווי סיפורים אישיים ובהשתתפות גיא מזיג ולירז צ'רכי. "פנים. יום. זיכרון" הוא פרויקט ההנצחה המרכזי של בית אבי חי שמפגיש בין משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה, ויחד הם מחיים את רסיסי הזיכרון מחייהם של חיילים שנהרגו והופכים אותם לרגעים מצוירים לנצח. סרטי הפרויקט ישודרו גם בערוץ מיוחד ובקטגוריה נפרדת ב-VOD, והאירוע יועבר בשידור חי גם באתר בית אבי חי.

שורשים באוויר, נועם לניר. צילום משפחתי, כאן 11,
שורשים באוויר, נועם לניר/צילום משפחתי, כאן 11

למנויי פרטנר TV

בוקר טוב ילד
דרמה ריאליסטית, אנושית ומלאת תקווה של שרון בר זיו. עומרי הוא לוחם צנחנים שנפצע במהלך מבצע צבאי. משפחתו האוהבת וחבריו הנאמנים נלחמים כדי להשיבו לחיים. הרגעים המרגשים, המצחיקים והאופטימיים למרגלות המיטה מחברים את כולם אל עומרי וגם זה אל זה. בר זיו , על כוחם של החיים. מגלם את דמות האב וקרן מור היא האם. ישראל 2018.

כמו כן יעלו בפרטנר הסרט "בין העולמות" של מאיה חטאב והדוקו-דרמה "סבנה" של רני סער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully