וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקת המטאל הפינית שתמכה באנטישמים תופיע בתל אביב

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 20:11

להקת המטאל הפינית הורנה תופיע בארץ, למרות שחבריה עבדו עם אנשים ולהקות שהפיצו מסרים נאציים ואנטישמיים ותמכו בהם. המייסד והגיטריסט ניגן בלהקה אחרת שקראה בשירה לעליית הרייך, והוציא אלבומים ללהקות מטאל נאו נאציות. ההפקה: "הורנה לא קשורה לכל פעילות נאו נאצית"

להקת המטאל הפינית הורנה Horna. Creative Commons
חברים עם עבר מפוקפק. להקת הורנה/Creative Commons

באופן שנוי במחלוקת, להקת המטאל הפינית הורנה (Horna) אמורה להופיע ב-17 בספטמבר במתחם גגרין בתל אביב - זאת למרות שחברי הלהקה תמכו ועבדו בלהקות שהפיצו מסרים נאציים, אנטישמיים וגזעניים. מי שמביא את הלהקה לארץ היא חברת ההפקה "דיבוק", שמאחוריה עומד יניב אלנדר.

הדמות המובילה בלהקת הורנה הוא המוזיקאי הפיני וילה פיסטינן, הפועל תחת הכינוי Shatraug. הוא ייסד את הלהקה, כותב את רוב המילים, הגיטריסט שלה, בעבר הזמר המוביל וכיום גם שר קולות. פיסטינן היה בעבר חבר בלהקת המטאל Blutschrei, ושימש כגיטריסט באלבומה "The Voice of Forbidden Pride". באלבום ביצע עם הלהקה בין השאר את השיר "Battle for Survival", הכולל את המילים "נפנה את ראשנו לעבר עלייתו של רייך טוב יותר", ואת השיר "Fight to Win" שכולל את השורה "אמא אירופה, אני עומד כאן, בן גאה היום ואבא לבן מחר".

פיסטינן היה גם הבעלים של הלייבל Grievantee, שהוציא אלבומים ללהקות מהזרם השנוי במחלוקת NSBM (בלאק מטאל נציונל סוציאליסטי) המזוהה עם הנאציזם, וחלקם עשו שימוש בצלב הקרס בפרסומיהם. בנוסף, פיסטינן הביע תמיכה בנציונל סוציאליזם, התנועה הפוליטית שהנהיג היטלר. בריאיון משנת 2003 אמר "לדעתי, הנציונל סוציאליזם פירושו להיות גאה במורשת ובמדינה, להאמין באחים לנשק ובערכים שמונעים כל השפעה זרה או דת".

להקת המטאל הפינית הורנה Horna. Creative Commons
סולידרוית עם דוגלים בעליונות לבנה. להקת הורנה/Creative Commons

בנוסף, סולן להקת הורנה, תומאס ריטקונן, הפועל תחת השם Spellgoth, נקשר בלהקות NSBM המזוהות עם הנאציזם. הוא שימש כקלידן להקת Peste Noire הצרפתית המזוהה עם הימין הקיצוני, והלוגו שלהם הוא וריאציה ללוגו של הארגון הנאו נאצי האמריקאי WAR, הדוגל בעליונות הלבנה. מנהיג להקת Peste Noire השמיע הערות אנטישמיות בראיונות. על הופעות Peste Noire חתומה חברת ההפקות "Hate War" שב"אודות" בעמוד הפייסבוק שלה היה כתוב בעבר "יש צורך בדילול מאסיבי של האוכלוסייה". לאחר שבוטלה הופעה של Peste Noire בפסטיבל נורווגי בעקבות לחץ מארגונים הנאבקים בגזענות ובפאשיזם, להקת הורנה (שהסולן שלהם כאמור היה חבר גם בלהקה זו) ביטלה מיוזמתה את השתתפותה בפסטיבל כדי "להביע סולידריות" עם חבריהם.

אם כל זה לא מספיק, בשנת 2017 להקת הורנה הופיעה לצד שתי להקות נאו נאציות במה שהוגדר כ"אירוע פרטי" בהלסינקי, ובפלייר ההזמנה לאירוע נכלל צלב קרס, כך דיווח העיתון האוסטרי Wiener Zeitung.

להקת הורנה אמנם טענה בעבר כי היא אינה שופטת אנשים לפי גזע, אבל במספר מקרים תמכה ועבדה עם להקות, אנשים ואירועים שהואשמו בנאציזם, אנטישמיות וגזענות בוטה.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה חברת ההפקה "דיבוק", שהקים יניב אלנדר, מביאה להקות מטאל ששם חבריה נקשר עם נאציזם - קדמו לכך הבאת הלהקות Mgla ודאוס מורטם הפולניות, שהופיעו בסוף 2019 במתחם גגרין.

בתגובה להבאת הלהקה, צייץ בטוויטר אלכס נימלמן, עורך בגלובס: "שוב סצנת המטאל הישראלית נותנת חיבוק נעימי ללהקה שמתלטפת עם נאו נאצים". צייצן אחר, הפועל תחת הכינוי Bunker Punx, כתב: "להקה: אוף, אנחנו רוצים להרוויח מלא כסף! אבל מחרימים אותנו בכל אירופה כי אנחנו עם מלא קשרים לנאו-נאצים. דיבוק, הפקת מטאל ישראלית: בואו אלינו! חח אנטיפה זה חרא לנו איכפת רק מהמוזיקה חח. להקה: חחח איזה מטומטמים. יאללה נוסעים לישראל, ואז נראה מישהו באירופה אומר עלינו משהו".

עוד בוואלה!

"אני הרבה יותר שמח ונינוח היום. לקח לי הרבה שנים להגיע למקום הזה"

לכתבה המלאה
seperator

יניב אלנדר, הבעלים של חברת ההפקה דיבוק מסר בתגובה: "דיבוק מביאים להקות מז'אנר המטאל והרוק הכבד. אם היה חשד ולו הכי קטן ללקיחת חלק בפעילות נאו נאצית כזו או אחרת, כנכד לניצולת שואה לא הייתי מעלה על דעתי ליצור איתם קשר. ללהקה מזה למעלה מעשור חברים ישראלים רבים, שאותם אני מכיר אישית, ויעידו על כך שאף אחד מחברי הורנה אינם קשורים לכל פעילות נאו נאצית או לכלל ההאשמות שמוצגות כאן. הלהקה נשאלה מספר רב של פעמים בעבר אודות הנושא והוציאה מספר רב של הצהרות והבהרות, אותן אתה מוזמן לחפש בגוגל או לפנות ללהקה עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully