וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני הרבה יותר שמח ונינוח היום. לקח לי הרבה שנים להגיע למקום הזה"

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 17:29

עברי לידר חוגג 25 שנות קריירה עם סיבוב הופעות חדש שייפתח בהיכל מנורה בת"א ובריאיון מיוחד הוא מספר על העבודה הקשה ("לקח לי הרבה שנות פסיכולוג להגיע לרוגע הזה"), מדבר על האבהות ("אנחנו רוצים ילד נוסף. מגיע לנו ולו") ומגיב לפוסט של קובי אפללו שעורר סערה

עברי לידר. באדיבות ארבל תקשורת,
עברי לידר/באדיבות ארבל תקשורת

עברי לידר חוגג 25 שנה של עשייה מוזיקלית מופלאה עם סיבוב הופעות חדש בשם "XXV" שייפתח באופן חגיגי ב-30 ביוני בהיכל מנורה בתל אביב. רצה הגורל, ובדיוק באותו שבוע תחגוג במקביל גם סדרת ספרי הארי פוטר של ג'יי קיי רולינג 25 שנה לצאת הספר הראשון, "הארי פוטר ואבן החכמים".

עברי, בספר הראשון של הארי פוטר, מוכר השרביטים הזקן אמר לקוסם הצעיר: "אני חושב שאפשר לצפות ממך לדברים גדולים, הארי פוטר". מי היה שם בתחילת דרכך שתמך בך והכריז שאפשר לצפות ממך לדברים גדולים?

"כל אחד מאיתנו צריך לפחות מישהו אחד שיגיד לו דברים כאלה. המישהו הזה במקרה שלי היה אודי הניס, שהיה בשנים האלה A&R (ציד כישרונות ומפתח אמנים - ש"ב) בחברת הליקון, וגילה אותי ואת הקסטה ששלחתי לחברה. הוא התחיל לעבוד איתי, ועבדנו איזו שנה ביחד לפני שהליקון החליטו שהם מחתימים אותי בכלל. הוא נורא האמין בזה ושכנע את כולם, גם את מי שלא היה בטוח".

היה בתחילת דרכך מישהו שאמר שלא ייצא ממך דבר, ועכשיו אוכל את הכובע?

"לא היה מישהו שאמר דבר כזה בפניי. ידעתי שמאחורי הקלעים יש כאלה שמאמינים בי יותר, ויש כאלה שמאמינים בי פחות. בחברת התקליטים היה מי שחשב שזה יצליח, והיה מי שחשב שזה לא יצליח. בסדר, אמנים צעירים צריכים להוכיח את עצמם. גם אחרי שאתה מצליח יש רגע כזה שבו אתה צריך להוכיח שיש בך מספיק רצינות ועומק בשביל להישאר הרבה שנים. זה שני דברים מאוד שונים - ההצלחה של הדבר הראשוני והפראשי ואחר כך להפוך להיות אמן שנשאר הרבה שנים, של כמה דורות, בכל מיני גילאים, להגיע למשפחות. זה הדבר הכי מדהים באמת".

אתה עצמך, בתחילת הדרך לפני הפריצה, אמרת לעצמך "אני מצפה מעצמי לדברים גדולים"? יכולת לתאר לעצמך שיום אחד תהיה מוזיקאי כל כך מצליח ומוערך במוזיקה הישראלית?

"לא אמרתי לעצמי את זה באופן הזה. אולי קיוויתי, חלמתי, אבל החלומות שלי היו של מוזיקאי, לעשות תקליטים, להקליט בכל מיני אולפנים, להופיע בהיכל התרבות היה חלום. לפני שיצא התקליט, תמיד ידעתי שאני מוזיקאי, מגיל מאוד צעיר, תמיד התעסקתי במוזיקה. אבל לא בהכרח במקום הזה של זמר או כוכב פופ. כתבתי הרבה מאוד מוזיקה למחול ולקולנוע. אפילו כשיצא 'לאונרדו' לרדיו הייתי עם להקת בת שבע בסיבוב הופעות ביפן עם מופע שכתבתי לו מוזיקה. אני חושב שתמיד היה לי ברור שאעשה מוזיקה בצורה כזאת או אחרת. זה מה שאני יודע לעשות, זה החיים שלי".

במקביל להכרזה על המופע החגיגי ("הכי גדול שאי פעם עשינו", הוא מבטיח), לידר מוציא היום (ראשון) את "לתמיד אני שלך" (האזינו - מעל), שיר חדש ואישי במיוחד שכתב עם סהר חגי ונועם עקרבי, שגם הלחין והפיק מוזיקלית. השיר מדבר על היחס המיוחד וההבטחה של אב לבנו, על רקע הפיכתו של לידר לאבא של אלבי בספטמבר 2019.

השיר כולל את המילים: "תמיד אשמור עלינו/ לא תמיד יהיה ממה/ לתמיד יהיה לנו/ ת'כוח לא תמיד זו מלחמה". מלחמה זו מילה טעונה. מאיפה זה בא?

"השיר הזה מנסה להציג את כל הצדדים של הדבר. אפשר רק לדבר על רגעים נפלאים של אושר ויופי, ויש הרבה כאלה והם רבים יותר מכל דבר אחר, אבל השיר הזה מסתכל על תקופה מאוד ארוכה של יחסים לאורך חיים שלמים, בהם יש מהכל, אני מניח, אצל רוב האנשים. היה לי חשוב לגעת בכל מיני תחושות וכל מיני גוונים של הדבר הזה, ולהגיד בסוף בסוף: 'לתמיד אני שלך'. זאת תחושה שרק ילד יכול להוציא ממך. אני לא חושב שהייתי יכול להגיד את המשפט הזה לאף בן אדם אחר, אפילו לא לעצמי באיזשהו אופן. אפילו על עצמך אתה יכול לוותר מתישהו בחיים, אבל על הילד שלך לא".

אחד המשפטים הכי מקסימים על הורות נאמרו לי על ידי המוזיקאי משה לוי: "אני בחברת ילדיי מנסה להיות הגרסה הכי טובה של עצמי".

"אני מאוד מתחבר למשפט הזה. אני חושב שילד עושה לך את זה. הוא באמת מכריח אותך לנסות להיות הכי טוב שאתה רוצה להיות. יש מצבים שאני איתו ואני ממש מרגיש את זה. אני מהרהר בזה. צריך להיות הכי מוצלח שאני יודע להיות, בכל מיני נושאים - גם בהתנהגות שלי כלפי העולם, גם בהתנהגות שלי איתו. אתה קולט את רמת ההשפעה שלך עליו וכל מה שאתה רוצה זה להיות שם, להשקיע ולהשפיע על הדברים שהוא ייקח ויהפכו אותו להיות מי שהוא, מעבר לגנטיקה שיש לו. אני חושב שילד גורם לך באמת לרצות להיות הכי מוצלח שאתה יכול להיות".

השיר נפתח במילים "לתמיד אני אוהב אותך". מה שמזכיר שאמרת לפני כ- 13 שנה בריאיון לרוני קובן, שאתה לא מסוגל להגיד "אני אוהב אותך".

"קודם כל, זה היה לפני 13 שנה, אני רוצה לחשוב שגם בחיים שלי באופן כללי זה השתנה, כי אני ללא ספק עובד בזה. אבל בטוח שילד מוציא ממך את הדברים האלה, הוא משחרר כל סתימה אפשרית כמעט. בשנייה ובקלות אתה משמיע ביטויי אהבה. אתה צריך לנסות לא להגזים עם זה מולו, אני מנסה להיות קול, לתת לו ספייס".

עוד בוואלה!

כולם היום יירדו על מיכאל בן דוד. אני רציתי לספר לכם איך התאהבתי בו בטורינו

לכתבה המלאה

לדעתך הבן שלך יחשוב שאתה קול כמו שאחרים חושבים?

"לא בטוח. אני בטוח שיהיו רגעים כאלה שהוא לא יחשוב שאני קול".

יש מחשבות על ילד נוסף?

"יש, בטח. אני עוד לא יודע בדיוק מתי. זו חוויה מאוד חיובית בשבילנו. אני חושב שגם לנו מגיע עוד ילד, וגם לו מגיע".

השנה כאמור חוגג עברי לידר 25 שנות קריירה. את סינגל הבכורה שלו, "לאונרדו", הוציא לידר באוגוסט 1997, סינגל שנכלל בסופו של דבר באלבומו "מלטף ומשקר" שיצא בדצמבר באותה שנה. לידר כתב והלחין את שירי האלבום, יועד נבו הפיק אותו מוזיקלית, ונכללו בו גם הלהיטים "תמיד אהבה", "מרי לנצח" ו"מלטף ומשקר". בתוך שלושה חודשים הגיע האלבום למעמד זהב ובהמשך למעמד פלטינה.

השיר הראשון שלך, "לאונרדו", שונה באופן משמעותי מהסקיצה המקורית שלו, והעבודה עליו לא הייתה קלה לך וליועד נבו.

"נכון, 'לאונרדו' נולד אחר מאיך שהוא בתקליט מבחינת הפקה וכיוון. המפיק יועד נבו ואני עבדנו על התקליט הזה שנה. במשך חודשים חיפשנו את הכיוון והמהות, איך זה יהיה, איזה סאונד זה יהיה, איזה מהלך. זה מרתק, בגלל שזאת עבודה רצינית ועמוקה על שיר ובגלל שברגע שזה קורה זה מתלבש, שיר נולד, קורה משהו. ואז זה נשאר. מה שמעניין שהעיבוד של 'לאונרדו' בהופעה, 25 שנה אחר כך, כל הזמן נשאר קרוב לעיבוד של הדיסק. הוא לא משתנה. יש בדבר הזה משהו שאי אפשר לשנות אותו. יש הרבה שירים אחרים, שמאוד משתנים עם הזמן, אתה יכול לעשות לעשות גרסה כזאת וגרסה אחרת ולקחת אותם לכל מיני מקומות. ואיכשהו את 'לאונרדו' כמעט בלתי אפשרי לשנות".

מה היית אומר ומייעץ לעברי הצעיר, רגע לפני פריצתו הגדולה לפני 25 שנה?

"קודם כל - תרגע. הכל בסדר. אתה בסדר. אני חושב שהבחורצ'יק הזה היה מאוד ממוקד ומאוד רציני. עברתי איזה תהליך שאני לא יודע אם אפשר היה לעבור אותו בזמן יותר קצר. אני לגמרי חושב שאני היום הרבה יותר שמח, הרבה יותר רגוע, מרגיש יותר נינוח באופן כללי על החיים שלי וגם על הבמה. לפעמים אפילו מצליח להסתכל על עצמי מהצד, תוך כדי הופעה, ולהגיד: יא, איזה כיף שזה ככה. להגיע למקום הזה לקח לי הרבה שנים והרבה פגישות עם פסיכולוג. ההתפתחות וההשתנות האלה זה משהו שאני מאוד נהנה ממנו. לא בטוח שאפשר היה להגיע לזה בפחות זמן. התהליכים לוקחים את הזמן שהם לוקחים".

לצד ההתפתחות הזאת, וגם הגיוון המוזיקלי, הכישרון והאהבה הרבה שאתה זוכה בה בצדק, אתה עדיין מצטייר בעיני רבים למחושב ולמאופק במידה רבה, ולא אחד שמתפרע עד הסוף. כמובן מבלי שזה יגרע מקסמך הרב.

"אני לא יודע אם אני מאופק כמו שאני אוהב לחשוב על הדברים. אבל אולי זה נכון. למרות שעל במה בהופעות שלי היום יש כבר שיחה מאוד פתוחה ביני לבין הקהל. היתה לי הופעה באמפי וואהל שנעצרה ונפתחה איזו שיחה, ואלו רגעים שאני מאוד אוהב. מצד אחד מאוד חשוב לי שבהופעות הכל יהיה מאוד מדויק, מקצועי ואנחנו עובדים על זה הרבה זמן כדי לייצר חוויות מיוחדות ויפות, מצד שני למדתי עם השנים שגם בתוך זה, אם זה פתאום נעצר בשביל לצחוק על משהו - זה ממש סבבה. ואני נהנה מאוד מהרגעים האלה. משהו באיזון שם חשוב לי".

ביום העצמאות, בפרק האחרון לעונה של "ארץ נהדרת", היה מערכון מוזיקלי שבו מושאי להיטים משיבים לזמרי וכותבי השיר. אחת התגובות היה לשיר "תפסתי ראש על הבר" של שלום חנוך, שבה מתקבלת תגובה ממי שתוארה בסוף השיר כ"זה לא גברת זה אדון". עם כל הכבוד ל"ארץ נהדרת", מי שהקדים את תכנית הסאטירה ונתן מעין תגובה ללהיט של חנוך היה עברי לידר באלבום הבכורה המדובר שלו, בשיר "מרי לנצח". בשיר שיצר הוא הציג פגישה דומה בין גבר לאישה, ובסופה נאמר: "כשיתעורר לידי בבוקר ויבין באיחור גם אתמול כמו היום/ אני בעצם בחור מכור, קוראים לי מרי לנצח". "'מרי לנצח' הוא התפתחות של 'תפסתי ראש על הבר'", אומר לידר. "בסופו של דבר זה אותו נושא רק בהבדל דורי ועם פרספקטיבה שונה על הנושא. במקרה של שלום הדבר מתבדח וקוריוזי, לעומת 'מרי לנצח' שבסופו של דבר מדבר על הרגשות שלה ועל המהות שלה. זו כמובן התייחסות מזווית אחרת לגמרי לעניין המגדרי הזה".

בניגוד ל"לאונרדו", שלא שינה את העיבוד שלו בהופעות מאז יציאתו, השיר "מרי לנצח" החליף אינספור עיבודים והחליף יותר גרסאות משלמה פילבר. "השיר הזה עבר גלגולים מאוד מעניינים. יש לו לדעתי 13 גרסאות שאני שר אותן. בתקליט הראשון הוא נולד בתור שיר רוק ניינטיז, אמנם עם הליין המזרחי, אבל בגיטרה חשמלית. ואז נולדה הגיטרה של הנרי ב-2003 שלקחה אותו למקום אחר לגמרי והגדילה אותו. ואז עופר נסים הפך את זה ללהיט מועדונים. יש גם גרסת פסנתר שהיא שונה לחלוטין. השיר הזה הוא חומר ביד היוצר, מאוד אלסטי".

עברי לידר. יח"צ,
עברי לידר/יח"צ

השבוע נחגוג את ל"ג בעומר, חג החתונות. אמרת בריאיון ישן על השיר "תמיד אהבה", גם הוא מאלבום הבכורה: "אחרי שהשיר הזה יצא, קלטתי שאנשים השתמשו בזה בתור שיר חופה בחתונה שלהם וזה קצת הצחיק אותי. זה נכון שאני אומר שם 'זה תמיד אהבה' אבל אני גם אומר 'זה תמיד מסובך'". אתה עדיין מרגיש ככה?

"זה באמת נראה לי ככה בהתחלה. אבל אחר כך חשבתי לעצמי, שיכול להיות שאנשים שמנגנים בחתונה את 'זה תמיד אהבה' הם בעצם במקום עוד יותר מתקדם של מודעות, מתוך ההבנה שהאהבה היא כזאת, שיש בה הרבה צדדים, גוונים ואפשרויות. מתוך זה הם בוחרים להגיד 'זה תמיד אהבה'. זה מתקדם לבחור שיר שלא אומר רק 'זכיתי לאהוב', ולהיות מוכן להכיל בתוך הרגע הזה את כל הצדדים של האהבה שמתבטאים ב'זה תמיד אהבה'. זה הדליק אותי. יש בזה משהו יפה".

קובי אפללו כתב ביום שני בעמוד האינסטגרם שלו פוסט נגד שירים חדשים של אמנים צעירים. "לפעמים נדמה לי שגדל פה דור של מוזיקאים (תודה לאל לא כולם) שמתחרה מי יביא את הטקסט הכי נמוך ומטומטם בשם המגניבות הדפוקה שמוגדרת על ידי אנשים שחיים בסרט שהם וואו כזה כאילו מגניבים כאילו, נמוכים", כתב בין השאר. מה דעתך על כך?

"אני מניח שיש שירים שהם לא חכמים במיוחד, מצד שני יש מלא שירים שהם מגניבים מאוד. אני דווקא מאוד מעריך גם אנשים, לא משנה אם צעירים יותר או פחות, שעושים משהו שהוא לא הסגנון שלי. אם אני לא הייתי שר את זה - זה לא אומר שאני מזלזל במי שכן שר. אני חושב שלעשות אמנות זה מאוד מורכב וקשה. יש דברים רציניים יותר ורציניים פחות, למוזיקה יש כל מיני פונקציות. היא יכולה להיות חשובה ומשנת חיים, ואלה באמת הדברים שיישארו הרבה שנים, ורוב ההתעסקות שלי במוזיקה היא כזאת, אבל לגמרי יש מקום גם לדברים יותר קלים, שיש להם את הרגע הנכון שלהם בזמן ויש להם בחיים שלנו את הפונקציה של השמחה, של לחגוג את הרגע. זה סבבה. זה אחלה. ולעשות את זה טוב זה נורא קשה.

"זו חוכמה מאוד גדולה לעשות פופ טוב או אפילו פופ כאילו קליל, לעשות אותו טוב זה מאוד קשה. יש חבר'ה שלא עושים את זה טוב, יש כאלה שעושים את זה וזה לא מספיק מגניב, אבל אלה שכן מצליחים לעשות את זה מגניב וטוב, יש לי הרבה מאוד הערכה אליהם, זה כישרון גדול. לגבי הדיון כמה שנים זה יישאר, אז שזה יישאר כמה זה יישאר, זה לא תמיד חשוב. אני כן אומר לאמנים צעירים כשאני מדבר איתם, 'תשמעו, מתישהו בקריירה שלכם תנסו ליצור גם מוזיקה שתיכנס לאנשים ללב באופן שבו הם יחיו איתה הרבה מאוד שנים, שתהיה בחיים שלהם ברגעים מאוד טובים וגם ברגעים מאוד עצובים'. כשאתה מצליח לכתוב שירים מהסוג הזה, אז המקום שלך כאמן בתרבות ובחברה שאתה חי בה משתנה. אתה נהיה אולי יותר חשוב, ואולי נשאר הרבה יותר שנים".

עברי לידר. באדיבות ארבל תקשורת,
עברי לידר/באדיבות ארבל תקשורת

ועוד עניין על סדר היום: מה אתה אומר על כך שמיכאל בן דוד לא עלה לגמר האירוויזיון? אם היית ממשיך לשבת על כסא השופט באקס פקטור זה לא היה קורה והיית בוחר זמר שהיה מצליח יותר בתחרות?

"לא. מיכאל חמוד ומוכשר. זה קשה, זה לא קל. לא יודע. אולי זה השיר. אני לא כל כך מבין בזה, אני אגיד לך את האמת, אני לא כל כך בעניין של האירוויזיון".

ואגב ניסיונות להצלחה מעבר לים: המיזם המוזיקלי היפה שלך עם ג'וני גולדשטיין, TYP, אמנם קטף כמה הישגים בינלאומיים מכובדים ועם זאת לא הגיע לפסגות שהיה ראוי להגיע אליהן בחו"ל. יש לך עוד עניין לנסות לפרוץ מעבר לים?

"יש כל מיני דברים שאני עושה, דרך אגב. אני נורא לא מגדיר את זה. גם אני, כשהייתי יותר צעיר והתעשייה הייתה יותר צעירה, נורא חילקנו את זה בין פה לשם. היום אני טיפה פחות מסתכל על זה ככה. אם דברים שאני עושה יהיו רלוונטייים בעוד טריטוריות - אז בשמחה, זה מגניב. מה שהסיבוב הזה שעשיתי במקומות אחרים לימד אותי די מהר זה שאנחנו במקום מאוד טוב פה, מאוד רציני ומאוד מקצועי. מהאנשים והכשרונות ועד לרמת חברות ההגברה שאני עובד איתך. כשאתה אמן מצליח בישראל אתה במקום מאוד טוב, וזה כיף. אם להגיד את האמת, זה קצת משחרר אותך מהמחשבה הזאת על הדשא של השכן. הוא לא בהכרח ירוק יותר. ברוב המקרים הוא אפור יותר, חייבים להגיד. הוא לא בהכרח מעניין יותר. בסוף, לעשות את קיסריה, מנורה והיכל התרבות עם הפילהרמונית - שם הרגעים הגדולים שלי".

עם חגיגות 25 השנה לקריירה, איפה אתה רואה את עצמך בעוד 25 שנה נוספות, בחגיגות היובל לשיר הבכורה "לאונרדו"? כמובן נאחל לך שהשורה "מוות בטוח הוא מוות מהיר" תהיה רחוקה מאוד מלהיות אקטואלית גם אז.

"תראה, מצד אחד אני לא רוצה לדעת איפה אהיה עוד 25 שנה, ואני לא רוצה כל כך להרהר בזה, כי אני אוהב לחשוב לפחות שהכל יכול לקרות. אתה יודע, החיים יכולים להשאר מספיק לא צפויים כדי לא לדעת מה יהיה. מצד שני, יש דברים שאני יודע שאני רוצה להמשיך - אני רוצה להיות מסוגל להמשיך לעשות מוזיקה באופן שאני עושה היום. יש לי פריבילגיה גדולה שיש לי את הקהל שלי, והוא מדהים ומאפשר לי לעשות מה שאני רוצה, להמציא דברים, כיוונים, הופעות חדשות ויצירות. רק בגלל שיש לי את הקהל הזה אני יכול לעשות את מה שאני עושה, אחרת זה היה בלתי אפשרי. זה הדבר הכי גדול. התקווה שלי שזה ימשיך להיות ככה, שאני אוכל להמשיך. אני רוצה לחשוב שאני משאיר את האני שלי מספיק גמיש ופתוח ולא אוטומטי בשביל שיהיה שם כל דבר, כי זה טוב".

  • עוד באותו נושא:
  • עברי לידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully