וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נכנסנו שמחים, יצאנו מרוסקים עם רצון למות": העדויות הקשות של משתתפים ב"חתונה ממבט ראשון"

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 22:11

תחקיר שפורסם ב"ישראל היום" חושף עדויות מטרידות מצד משתתפים מכל העונות המתלוננים על עריכה מסולפת, איומים ומניפולציות ושידור צילומים שלא בידיעתם. משתתפת: "יצאתי בהרגשה שדרסה אותי משאית". משתתף: "הפסיכולוגים הטעו אותי. התהליך הזכיר נפגעי כתות"

חתומנו עם מנו ודני זיסקינד/מערכת

תחקיר של העיתונאי ערן סוויסה, שמתפרסם ב"ישראל היום", חושף עדויות קשות ומטרידות של משתתפים מכל העונות המתלוננים נגד הפקת התוכנית על עריכה מגמתית ומסולפת, על איומים ומניפולציות, על היפוך סדר ההתרחשויות לטובת עיצוב הסיפור, ואפילו על שידור צילומים שלא בידיעתם. עוד מתלוננים המשתתפים ב"חתונמי", שנחשבת לתכנית הלהיט של קשת 12, על הליווי הפסיכולוגי הלקוי שקיבלו מיעל דורון ודני פרידלנדר. חלקם סיפרו כי הם נאלצים להתמודד עם ההשלכות של ההשתתפות בריאליטי ואף נזקקים לטיפול בעקבותיה.

רוב מרואייני התחקיר נשארו בעילום שם. עם זאת, כמה מהם נחשפו בשמותיהם, ביניהם שחר משה, דקלה דאיטי, חיים מאיירס, דובי עמירה ואורטל יהלומי. דאיטי מצוטטת בתחקיר באמרה: "הרגשתי שעברתי שם התעללות נפשית בפריים־טיים".

משתתף בעונה הראשונה סיפר בתחקיר: "התהליך הזה הזכיר לי נפגעי כתות שלוקח להם זמן להבין את המניפולציה, מה עבר עליהם, וזה פוגע בתפקוד. הם לא הצליחו לחזור לחיים, לא הצליחו לחזור לשגרת עבודה ותפקוד. אני הייתי בטיפול במשך שנה כדי לעבד את החוויה המבלבלת שעברתי שם".

משתתפת אחרת סיפרה: "ישבתי בבית חצי שנה. לא הכרתי את עצמי יותר ולא ידעתי איך ממשיכים מפה הלאה. יצאתי בהרגשה שדרסה אותי משאית. לאורך העונה היו מניפולציות של ההפקה וכל הזמן מייצרים אצלנו המון תחושות אשמה שאנחנו לא נותנים צ'אנס. אני מרגישה שנכנסתי לתוכנית הזאת נאיבית, שמחה ובריאה ויצאתי ממנה חולה, עצובה ומרוסקת. לקח לי הרבה זמן לאסוף את השברים. הבטיחו הרבה הבטחות שלא היה להן כיסוי. בעונה האחרונה היה משתתף שאיבד 10 ק"ג תוך כדי, לא אכל ולא שתה. היו משתתפים שרצו להפסיק לחיות. אם היה לי כוח הייתי מגישה בג"ץ נגד התוכנית הזאת, אבל מי יכול להילחם בתאגיד ענק כמו קשת?".

חתונה ממבט ראשון. דרור "ג'ימי" בנימיני,
מניפולציות? יעל ודני/דרור "ג'ימי" בנימיני

משתתפת נוספת סיפרה בתחקיר: "הגעתי לתוכנית עם כוונה אמיתית למצוא זוגיות. כן, זוגיות. לא קמפיינים ולא עוקבים. התקופה היתה שיא הקורונה, כל המקומות היו סגורים, ימים של סגר אחרי סגר והיה קשה להכיר דרך אפליקציה. המצב היה כל כך הזוי עד ש'חתונמי' נראתה כמו אופציה ריאלית וטובה למציאת אהבה.

"הסבירו לנו שמדובר בדוקו־ריאליטי, שמדובר ב'פיל גוד טיוי', שבניגוד לתוכניות אחרות שבהן מחפשים תככים וקונפליקטים, כאן מחפשים סיפורי אהבה. אמרו לי שרק זוגיות שמצליחה היא זאת שתניב להם רייטינג, ולכן יש להם ולנו אינטרס משותף - לנו למצוא זוגיות ולהם לקבל רייטינג על סיפור אהבה. זה נשמע מאוד אמין והגיוני ולכן הסכמתי".

בתשובה לשאלה איך היו היחסים עם הפסיכולוגים, השיבה: "במהלך המיונים ובמהלך הצילומים הרגשתי שמדובר במערכת יחסים של מטפל־מטופל לכל דבר, אף שחתמנו שמדובר בליווי ולא בטיפול. אבל הלכה למעשה, כאדם מטופל בעצמי הרגשתי שמדובר בטיפול לכל דבר ועניין. נקשרתי למטפלים, סמכתי עליהם וסמכתי על כך שהם רוצים בטובתנו. לכן, וכחלק מהתהליך, אפשרתי להם להנחות אותי איך להתנהג ומה לומר, גם אם באותו רגע לא הבנתי למה צריך לומר דברים מסוימים. ואז, בזמן השידורים, נוכחתי להפתעתי לגלות שבפרשנויות שלהם הם הביעו פליאה פומבית לגבי דברים שנאמרו… כשההפקה הנחתה אותנו לומר אותם. מועצת הפסיכולוגים צריכה להתבייש ששניהם עדיין מחזיקים ברישיון שלהם ומטפלים באנשים שזקוקים לטיפול. מייד כשהמצלמות כבו הם ניתקו איתנו כל קשר, ללא פרידה מקצועית כמו שנהוג".

משתתפת אחרת סיפרה שגם היא לא סמכה על יעל הפסיכולוגית: "איך אפשר להתחבר ולהתמסר לפסיכולוגית שיושבת מולך עם אוזנייה, ואתה יודע שבחדר ליד יש הפקה שמדברת ומנחה אותה? אתה ישבת פעם או ראית מישהו שיושב בטיפול מול פסיכולוג שיש לו אוזנייה באוזן? באיזה טיפול פסיכולוגי מצולם, או לא מצולם, את יושבת עם אוזנייה? באיזה עולם זה מקובל? זה לא הרגיש לי טיפול אותנטי".

עוד בוואלה!

"הלב אומר לי לא": רינת ודניאל מ"חתונה ממבט ראשון" נפרדו באמצע העונה

לכתבה המלאה
דקלה ואלון. מתוך חתונה ממבט ראשון, ערוץ 12, צילום מסך
"התעללות". דקלה דאיטי/צילום מסך, מתוך חתונה ממבט ראשון, ערוץ 12

משתתפת אחרת סיפרה כי היא עדיין מרגישה את השלכות ההשתתפות שלה ב"חתונה ממבט ראשון". "אני בטיפול עד היום, הולכת עם הראש ברצפה כדי לא ליצור קשר עין עם אף אחד. בתקופת השידורים לא יצאתי מהבית שבועות ארוכים, מחשש למה שיגידו לי. כשחיפשתי עבודה לא מעט מקומות אמרו לי 'אה, את מחתונמי...' ואז נעלמו ולא חזרו יותר".

עוד הוסיפה: "להרגשתי ההפקה, הערוץ וכל המעורבים בעניין לא רוצים את טובת המשתתפים בשום צורה. הם רואים רק פרסומות. לא אכפת להם אם הרגשנו ששפכו את דמנו ושגרמו לסקילתנו בכיכר העיר. אין להם שום בעיה עם זה. לא ברור לי איך הם ישנים בלילה אחרי שגרמו לכל כך הרבה סבל אצל כל כך הרבה נפשות".

תגובות

מהפקת התכנית נמסר: "הפקת חתונה ממבט ראשון מבוססת על פורמט טלוויזיוני מצליח המשודר במספר רב של מדינות ברחבי העולם. צוות עורכי התוכנית פועל על מנת להביא לצופים בבית את הסיפור האותנטי של כל זוג על כל מורכבויותיו, כמו בחיים. משתתפי התוכנית בחרו בתהליך ומודעים לחשיפה הטלוויזיונית הכרוכה בכך. זאת לאחר שעברו תהליך מיון וסינון קפדני ע"י צוות פסיכולוגים חיצוני ובלתי תלוי שבודק בין היתר את היכולת שלהם להתמודד עם החשיפה. מטעמי צנעת הפרט לא נוכל להתייחס באופן פרטני לטענות.

"נבהיר כי משתתפי התוכנית יכולים לפרוש בכל עת בטרם מלאו 42 יום באם ירצו בכך, ולראייה הזוג האחרון, שבחר לסיים השבוע את התהליך לאחר 16 יום בלבד.

"באשר למומחי התוכנית - ד"ר יעל דורון, דני פרידלנדר וד"ר מעיין בוימן משיטה, יודגש כי הנאמנות והמחויבות של השלושה, במהלך העונה כולה, היא בראש ובראשונה למשתתפים, מתחילת התהליך ועד סופו. בין היתר, בסעיף הראשון בחוזה שלהם עם הפקת התכנית נכתב: "המומחים יפעלו לזיווג המשתתפים על פי מיטב שיקול הדעת האישי והמקצועי. בבואם לעשות כן, מתחייבים המומחים כי ינהגו בתום לב, באופן ראוי, מוסרי ואתי, ולא יכניסו שיקולים חיצוניים להחלטתם.

"זכות הקיום של התוכנית מבוססת על כך שייווצר חיבור של ממש בין בני הזוג. כל ניסיון לטעון כי התאמות זוגיות שאינן מצליחות נעשות במכוון ולמטרות רייטינג הינו חוטא למציאות. למען האמת, נתוני הרייטינג אף מלמדים שזוגות שאינם מתאימים מייצרים פחות רייטינג. הפקת התוכנית עושה ככל שביכולתה על מנת שיצאו זוגות מתאימים בכל עונה, יחד עם המשתתפים עצמם. כמו במציאות, החיים הם מורכבים ומורכבות זו באה לידי ביטוי על גבי המסך".

מקשת נמסר: "חתונה ממבט ראשון עוסקת בעולם תוכן רגיש ביותר של מציאת אהבה וזוגיות. בהתאם, את ההפקה מלווה ועדת אתיקה מקצועית החל משלבי המיונים, דרך ליווי המשתתפים במהלך הצילומים וגם בתקופת השידורים ואחריה. כמו כן, משתתפי התוכנית זכאים לליווי מקצועי מלא של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים חיצוניים בהתאם לצורך. אנו קשובים למשתתפי התוכנית בעבר ובהווה, שבחרו באופן אמיץ לחשוף את חייהם על המסך, ונמשיך לפעול כך גם בעונות הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully