וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"א"ב יהושע הוא מגדולי סופרינו. הוא זיכה אותנו בפרס הגדול מכל - יצירתו הבלתי נשכחת"

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 10:31

יהורם גאון ספד לסופר א"ב יהושע שהלך לעולמו: "כשהוא הגיע לצילומים הוא היה מאושר לראות איך המילה הכתובה שלו מקבלת חיים". שר התרבות חילי טרופר ספד: מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה. מילותיו נטועות עמוק בלבנו"

קטע מריאיון עם הסופר א.ב. יהושע בתוכנית "סוכן תרבות" בהגשת קובי מידן בכאן 11, פברואר 2021/כאן 11

הסופר א"ב יהושע הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 85 אחרי מאבק בן שנתיים במחלת הסרטן. בנו גידי ספד לו בפוסט בפייסבוק: "אבא. בשבילי הוא קודם כל אבא. אבא שלימד אותי לשחות, לרכב על אופניים, לשחק שח. אבא שהיה עושה לי בושות בגיל ההתבגרות ונוזף שמאחר לחזור הביתה בלילות, אבא שהשיחות, גלגולי הרעיונות, הוויכוחים והצחוקים המשותפים היו שעות מופלאות ומלאות עניין וערך. ואבא שבשנות המחלה האחרונות (בעיקר לאחר מות אימי), הפך גם לחבר קרוב ואינטימי. חבר של שיחות נפש, של טיולים משותפים, של צפייה משותפת בחדשות (כולל כל הקללות המתבקשות) חבר שהביקורים היומיים אצלו כל ערב בשבע לא היו רגעים של חובה אלא רגעים של הנאה שותפות ואהבה. 'חברים, מספיק. חייתי חיים טובים עשירים ומלאים, ואפילו מוצלחים, תנו לי ללכת בשקט, אל תצטערו יותר מדי. תהיו טובים', כך אמר רק שלשום עם חיוך עייף אך גדול בבית החולים. אני מתגעגע".

הזמר והשחקן יהורם גאון, ששיחק בסרטים "המאהב" ו"מר מאני" המבוססים על ספריו של יהושע, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "הידיעה על מותו הרגה אותי. הוא נחשב לדעתי לסופר הישראלי הטוב ביותר שקם לנו. קבעתי שאיפגש איתו השבוע. דיברתי איתו ארוכות, והוא אמר לי שיש לו כל מיני רעיונות. אמרתי לו 'בוא נתאם'. הוא אמר, 'תשמע, מאחר ומצבי לא טוב, תצלצל ואני אומר לך אם אוכל שנתראה, ואם לא אוכל אומר לך גם, ואל תיפגע מזה'.

"הוא אמר לי שהוא חושב שהקטע הכי יפה שכתב בכל ספריו היה תיאור דמותו של מר מאני. הייתה לי הזכות לשחק את התפקיד הזה. ביחד עם הבמאי רם לוי מצאתי דרך התפקיד הזה את שורשיי שלי. זה תפקיד שנאמר כולו בלדינו, כך שחשתי פתאום על בשרי מהי באמת שפת אם. הייתה לי זכות לשחק גם ב'המאהב'. הוא היה בא מדי פעם לצילומים, והיה מעורר התרגשות עצומה, כשעמד מהצד. ראיתי אותו מאושר לראות איך המילה הכתובה שלו מקבלת חיים. עצוב מאוד. חיכיתי לצלצול ממנו לבוא לבקר אותו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות, הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. 'בולי' בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל - יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות".

א.ב יהושע. נמרוד סונדרס
"חיכיתי לצלצול ממנו". א.ב יהושע/נמרוד סונדרס

הסופר והמשורר פרופ' חיים באר ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "בולי היה מפורצי הדרך הגדולים של הפרוזה העברית. הוא שחרר אותה, פתח לה אפשרויות חדשות. לבני דורי, הנובלות שלו, ובהן 'שלושה ימים וילד' ו'מות הזקן', פרצו אפשרויות חדשות. הוא היה רב קסם. הוא ידע להשתמש בצורה מאוד מדויקת במילים. אני חושב שהוא נתן ביטוי לדור שלו ואני מקווה שגם לדורות אחרים. בשיחה האחרונה שלנו אמר לי שהוא כתב לבני דורו. אמרתי לו, ומה עם הדורות הבאים? והוא אמר: רק הזמן יגיד מה נשאר ומה לא נשאר. כלומר, רק הזמן אומר אם מה שהוא כתב לדורו הופך להיות משהו לדורות אחרים. הוא היה נועז ופרוע במובן החיובי. הוא לא דפק חשבון. הוא היה נכנס לפולמוסים. הוא היה איש מאוד פוליטי, לא במובן המפלגתי אלא במובן הרחב, דאג לצרכים האמיתיים של בני עמו וחברתו".

שר התרבות חילי טרופר ספד ליהושע: "חתן פרס ישראל לספרות, הסופר א.ב יהושע, היה מגדולי הסופרים העבריים. עשרות ספריו זכו להצלחה גדולה ותרמו רבות לספרות הישראלית ולתרבות הישראלית. יהושע היה גם מורה ומרצה, שהנחיל לתלמידיו את מלאכת הספרות והכתיבה. מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה הישראלית והיה פעיל חברתי ופוליטי במאמץ לתיקון החברה על פי דרכו. המילים שכתב והסיפורים שסיפר נטועים עמוק בספרות העברית ובלבם של המוני קוראים אוהבים. תנחומים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

עוד בוואלה!

הסופר וחתן פרס ישראל א"ב יהושע הלך לעולמו בגיל 85

לכתבה המלאה
א.ב יהושע ובנו גידי. פייסבוק, אתר רשמי
א.ב יהושע ובנו גידי/אתר רשמי, פייסבוק

חוקר הספרות דן מירון ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "בולי, ככה קראנו לו, היה הסופר הישראלי החשוב ביותר אחרי עגנון. זה איש שהציע לנו הבנה מעמיקה וחודרת ומחזקת של ההוויה הישראלית. הוא חיפש בה סדר באמצעות אלגוריות. מבחינתו היא התרחקה יותר ויותר מהציונות הטהורה. הוא היה איש של דעות, מושגים, מחשבות פילוסופיות, ובראש ובראשונה היה חבר נפלא, אדם שיכולת לסמוך עליו בכל הנסיבות. סופר גדול שהמציא עלילות מאוד משמעותיות. היה ענק בלפחות עשרים כרכים שלו של ספרות, ביקורת, חשיבה ומחזות. הדמות האחרונה הגדולה של מייסדי הספרות הישראלית.

"היינו בקשר יומיומי. נותחתי לפני זמן קצר והוא מאוד דאג לי ודאג שאנותח על ידי המנתח הטוב ביותר בבית החולים. היינו יותר מאחים. השיחות היו מתנהלות קודם כל בענייני הסרטן שלו. הוא לא הסתיר שום דבר. ואחרי זה על עניינים אחרים לגמרי. בשבת, לפני עשרה ימים, הוא דרש שאבהיר לו מה בעצם רוצה אדם שכתב מאמר בהארץ. דיבר איתי על שירים ואנשים עד הרגע האחרון. כמה שהתקדם במנהרה הזאת, הוא היה עדיין קשור לעולם מבחוץ ולא התכנס, והמשיך לדבר על מה שעניין אותנו כל החיים. הוא הלך בעיניים פקוחות לגמרי. ללא העמדות פנים. הוא לא רצה אותן. הוא נע מהתדרדרות להתדרדרות. הוא היה יקר לי יותר מאח. הוא פשוט הדמות הבולטת ביותר של דור מייסדי הספרות הישראלית, שנעשה להיסטוריה".

אחת מהופעותיו הפומביות האחרונות של יהושע:

שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה) ספד: "עם הספר איבד את אחד מגדולי סופריו. א"ב יהושע היה לא רק מר מאני והממונה על משאבי אנוש ועוד ועוד, אלא בעיקר קול מעניין, בעברית משובחת.
אם הסכמת איתו או התנגדת לרעיונותיו. מקווה שבני דור המסכים יזכו לקרוא את ספריו".

שרת איכות הסביבה תמר זנדברג (מרצ) כתבה: "להתראות א.ב יהושע, סופר עברי דגול ופורץ דרך, שלקח על עצמו גם תפקיד מוסרי משמעותי להובלה לשלום ולצדק. יהי זכרו ברוך". חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) ספד לו: "איבדנו בכאב רב את הסופר המעולה א.ב יהושע, חתן פרס ישראל, פעיל אמת למען צדק ושלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully