וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוס וויליס מבלה חצי מהסרט בישיבה. ממש עצוב לראות את זה

עודכן לאחרונה: 1.7.2022 / 10:58

אחרי הודעת הפרישה בשל מצבו הבריאותי, ברוס וויליס הותיר אחריו הרבה סרטים שכבר צילם. אחד מהם, "תוכנית פריצה", עולה בישראל ומספק המחשה לכך שהכוכב כבר התקשה לתפקד בדמדומי הקריירה שלו

טריילר הסרט "תוכנית פריצה"/יונייטד קינג וסרטי שובל
דירוג כוכבים לסרטים - 2 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 2 כוכבים/עיבוד תמונה, .

לפני שלושה חודשים, משפחתו של ברוס וויליס הודיעה כי השחקן נאלץ לפרוש בשל מצבו הבריאותי - הוא סובל מהפרעה נוירולוגית בשם אפאזיה, שפוגעת ביכולות הקוגניטיביות שלו. מבחינת הציבור הרחב, ההודעה הזו נפלה כרעם ביום בהיר, אך את מי שעבדו עמו בשנים האחרונות זה לא הפתיע. הם הבינו זה מכבר כי הכוכב אינו כתמול שלשום, והבחינו בנסיגתו ההדרגתית בחצי העשור האחרון.

בתקופה הזו, וויליס הצטלם לכמות אסטרונומית של 22 סרטים - רובם ככולם מותחנים סוג ב'. רבים מהם עוד לא הגיעו לאקרנים. ואחרים כבר זמינים לצפייה, אחרי שדילגו על האולמות בארצות הברית ועלו ישירות בפורמט ביתי. אחד מן התוצרים הללו הוא "תוכנית פריצה" ("Fortress"), שאצלנו דווקא כן מופץ מסחרית בבתי הקולנוע. הוא התגלגל אליהם בסוף השבוע האחרון, כשנה וחצי לאחר עלייתו ב-VOD האמריקאי. מנקודת מבט בינלאומית, אין כאן חדשות, אבל בפרספקטיבה ישראלית - זו הפעם הראשונה בה סרט בכיכובו של השחקן הוותיק עולה כאן לאחר העדכון על מצבו הבריאותי.

נתחיל בתיאור יבש של העלילה, כאילו זה סתם עוד סרט, ולא אירוע ראוי לציון בנסיבות רפואיות. וויליס מגלם בו סוכן מיוחד לשעבר, המתבודד במעין בית הארחה מרוחק המאכלס סוכנים בדימוס שכמותו. המקום מאובטח באופן רופף להחריד יחסית לרגישות שלו, והגיבור זוכה לשני ביקורים. הראשון והמשמח הוא של בנו המנוכר, שעסקי הקריפטו שלו נקלעו לקשיים וקופץ לדרוש בשלומו של אביו כדי לבקש ממנו תמיכה כספית.

מתוך הסרט "תוכנית פריצה". יונייטד קינג וסרטי שובל,
באמריקה עלה ישר ב-VOD, אצלנו מגיע לקולנוע. מתוך "תוכנית פריצה"/יונייטד קינג וסרטי שובל

הביקור השני והפחות משמח הוא של מי שהיה הנמסיס של הגיבור. הסוכן המיוחד, בגילומו של וויליס, הצליח בזמנו להוליך אותו שולל ולבלום את מזימותיו. כדי להתניע אותן מחדש, וגם כדי לנקום באיש החוק, הארכי-נבל פורץ למקום עם כנופיה אלימה שלא בוחלת באף אמצעי ומותירה מאחוריה שובל של גופות - שובל קצר יחסית, כי "תוכנית פריצה" זה לא "מת לחיות". התקציב שלו מוגבל והדבר ניכר בערכי ההפקה ובכמות הניצבים הזעומה.

התסריט, אותו כתב אלן הורסנייל, מציג כמובן עוד שלל פיתולים עלילתיים, שלא נגלה אותם. הם לא מפתיעים במיוחד, אבל גם לא מופרכים מדי. פה ושם ניכר שהתסריטאי האלמוני שואף ככל הנראה לכתוב בעתיד לפרויקטים ברמה גבוהה יותר. בדיאלוגים שכתב ל"תוכנית פריצה" יש כמה קריצות, למשל ציטוט של הקלאסיקה "שליחות קטלנית", וגם התפלספויות. הארכי-נבל, לדוגמה, נהנה לקדוח במוח, ובין השאר חוזר על האימרה של קירקגור "לפיה את החיים צריך לחיות במבט קדימה, אבל מבינים אותם כאשר מתבוננים לאחור"

גם את "תוכנית פריצה" אפשר להבין רק כשמתבוננים לאחור - אחרי שקראנו סיפורים מאחורי הקלעים, ולמדנו כי בשנים האחרונות היו במאים שנאלצו לצמצם ככל האפשר את נפח התפקידים של וויליס ואת זמן המסך שלו. עכשיו, כשאנחנו כבר יודעים מה היה מצבו בעת הצילומים, ברור לנו למה אין לו כאן הרבה סצינות אקשן, למה הדיבור שלו איטי ולמה הוא מבלה את רוב הסרט בישיבה. מכמיר לב לראות את זה, והנחמה היחידה היא שהשחקן מוכיח כי לא צריך לעמוד כדי להילחם ברעים - ברגע השיא של מותחן הפעולה הזה, הסוכן מצליח לנטרל את אחת מן הדמויות האחרות בלי להתרומם מהכיסא.

עוד בוואלה!

מבולבל, נעזר באוזניות - ויורה בטעות באקדח: העדויות המדאיגות על ברוס וויליס

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "תוכנית פריצה". יונייטד קינג וסרטי שובל,
אפשר להבין רק לאחור. מתוך "תוכנית פריצה"/יונייטד קינג וסרטי שובל

חוץ מהנוכחות של וויליס, יש בסרט עוד כמה שמות מעניינים בנסיבות לא משמחות. הבמאי הוא ג'יימס קולן ברסק, במאי אמריקאי-יהודי שסיפר בעבר כי היה "קורבן של פשע אנטישמי". ב-2013 ביים סרט בשם "פשע שנאה", על חבורת ניאו-נאצים המתעללת במשפחה יהודייה, והתוצאה היתה כה אלימה וגרפית, עד שבאי הבריטי אסרו על הקרנתה בקולנוע. "תוכנית פריצה" לא אלים במיוחד ולא יוצא דופן משום בחינה. זהו מותחן אקשן מינימלי ופונקציונלי. כמותו יש אלפים, ולא היינו מדברים עליו לולא זהות הכוכב שלו.

חוץ מוויליס, מופיעה כאן גם שאנון דוהרטי, המגלמת את אחת המנהלות של המתקן המיוחד. גם השחקנית, כידוע, צילמה אותו בסיטואציה רפואית לא פשוטה - היא נאבקת בשנים האחרונות בסרטן שנמצא בשלבים מתקדמים. "תוכנית פריצה" הוא נכון לרגע זה הסרט האחרון בהשתתפותה שזמין לצפייה, אבל היא השתתפה בסרטים נוספים שיעלו לאקרנים בעתיד הקרוב.

מתוך הסרט "תוכנית פריצה". יונייטד קינג וסרטי שובל,
הטרילוגיה שלא תיגמר. ברוס וויליס ב"תוכנית פריצה"/יונייטד קינג וסרטי שובל

בצד דוהרטי, מופיעה פה גם שחקנית אלמונית למדי בשם קלי גרייסון. לכל אורך הדרך, הסרט מאלץ אותה להסתובב חצי ערומה, באופן שמדגיש את נתוניה הפיזיים המרשימים, ואף שכל שאר הדמויות לבושות כמובן. באחת הסצינות, בנו של הגיבור מועד ותופס בשדיה כדי לא ליפול. גם בכל הקשור לשאלות של ייצוג וגם בהרבה מובנים אחרים, "תוכנית פריצה" נראה כאילו נעשה בשנות התשעים. רק קו העלילה העוסק בקריפטו ומצבו של וויליס הם תזכורת לכך שאנחנו ב-2022.

רמז נוסף לכך הוא המבנה של הסרט, שכנהוג בימינו מתגלה כלא יותר מאשר הכנה לפרקי ההמשך. הפרק השני עלה ל-VOD בארצות הברית לפני כחודשיים. וויליס, בשל יכולותיו המידרדרות במהירות, כבר בקושי היה מסוגל לתפקד בצילומים שלו וכמעט לא נוכח בו, כי בשלב הזה כנראה שגם לתת מכות בישיבה כבר היה גדול עליו. ומה לגבי הפרק השלישי? לא ברור אם יטרחו להשלים את הפקתו ולחתום את הטרילוגיה, אבל גם אם כן, השחקן מן הסתם כבר לא יהיה בתמונה. סיומת עצובה לקריירה מפוארת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully