וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בשנה שבה הוליווד הרימה ידיים, הקולנוע הישראלי התאושש

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 11:53

הסרט של ספילברג מצליח בישראל יותר מאשר באמריקה, "בחורים טובים" מוכר 200 אלף כרטיסים וסרט מבהוטן כמעט חצי מכך. בזמן שבהוליווד מיואשים ושוקלים לסגור את הבסטה, דווקא שוק הקולנוע הישראלי מראה סימני התאוששות, ויש לכך כמה סיבות

מתוך הסרט "בחורים טובים"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

אנחנו כרגע בעיצומה של אחת התקופות המתישות מכולן - סיכומי השנה בקולנוע ובכלל. כשזה ייגמר, נתחיל לספור שלוש שנים לקורונה. אם נשלב בין השניים, אפשר להכריז שני דברים: קודם כל, השוק הקולנועי כנראה כבר בחיים לא יחזור למצב שהיה בו לפני המגיפה. באיזה מצב הוא נמצא עכשיו? תלוי איפה שואלים, כי התמונה משתנה בין מדינה אחת לאחרת.

בישראל המצב לא רע, בטח אם נשווה אותו למרכז הכובד של הקולנוע המסחרי - אמריקה. בארצות הברית, כמעט כל סרט שיצא לאקרנים לאחרונה התרסק כמו נבחרת גרמניה במונדיאל. יוצאי הדופן היחידים הם הפקות עתירות תקציב ואפקטים, בעיקר כאלה שמבוססות על חוברות קומיקס, אבל גם הגזרה הזו לא חסינה - "בלאק אדם", למשל, לא עמד בציפיות, מה שהאיץ את תהליך ניקוי האורוות באולפני DC שעמדו מאחוריו וגם ככה היו במשבר. כל זה מזכיר לי את הקללה הסינית הידועה: "מי ייתן ותחיה בזמנים מעניינים".

כמובן שגם אצלנו העניינים לא כתמול שלשום, אבל השמים בהירים מאשר בארצות הברית. כך, למשל, "הפייבלמנים", סרטו החדש והמהולל של סטיבן ספילברג, מצליח באופן יחסי בישראל הרבה יותר מאשר במולדתו של הבמאי. אצלנו עוד נותנים כבוד לשמות שגדלנו עליהם - באמריקה לא.

שוק הקולנוע המקומי מרוויח גם מרוחב האופקים ומן הסקרנות התרבותית של הקהל הישראלי, שאוהב לטייל מסביב לעולם וכשהוא לא יכול לעשות זאת פיזית, עושה זאת דרך המסך. וכך, "לונאנה: יש יאק בכיתה", סרט תוצרת בהוטן שהכוכבים היחידים שלו הם הנופים של הממלכה, דיגדג אצלנו את רף מאה אלף הצופים. פשוט מדהים.

מתוך הסרט "הפייבלמנים". באדיבות סרטי יונייטד קינג,
התרסק באמריקה, די מצליח בישראל. מתוך "הפייבלמנים"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

עם כל הכבוד להוליווד ולבהוטן, אין כמו בבית. נכון, גם בגזרה הזו היו השנה כמה כישלונות צורבים, כולל של סרטים בפרופיל גבוה כמו "השתיקה", אבל בסך הכל, לסרטים תוצרת הארץ היתה תרומה משמעותית להתאוששות של השוק המקומי. "קריוקי" נהיה שלאגר, "בתולים" של מאור זגורי ממלא כרגע אולמות ו"בחורים טובים" של ארז תדמור התעלה ומכר כ-200 אלף כרטיסים - מספרים פנומנליים יחסית לנסיבות.

חשוב להדגיש: גם בישראל, יש רבים ורבות שלא היו בקולנוע שנתיים או שלוש ואין להם כוונה לחזור, והמספרים רחוקים מאוד-מאוד-מאוד מהנתונים שהיו לפני המגיפה. לפעמים אנשים נשארים בבית בגלל שהם מעדיפים לראות נטפליקס, לפעמים זה בגלל שהם עדיין מפחדים להיות במקום סגור והומה אדם, ולעתים זה שילוב של השניים. ועדיין, נראה שאצלנו חזרו לאולמות במספרים גדולים יותר מאשר במקומות אחרים, וגם במקרה הזה יש לכך שתי סיבות לדעתי.

סיבה אחת היא שבישראל למודת האסונות, יודעים טוב יותר מאשר בכל מקום אחר לחזור לשגרה. אצלנו הרבה פחות היסטריים מאשר באמריקה, ופשוט לא מסוגלים להסתגר בקונכיות. החיים חזרו לעצמם. רואים את זה במסעדות, בתערוכות - וגם באולמות.

הסיבה השנייה היא עניין של שיווק ומחירים. באמריקה, האינפלציה מרקיעת שחקים בכל התחומים וגם בקולנוע. מחיר כרטיס, בתרגום למטבע שלנו, עומד בדרך כלל על חמישים שקל, ולעתים מרקיע לשישים ושמונה שקלים, בלי יותר מדי הנחות או מבצעים בהישג יד.

עוד בוואלה!

"'הפייבלמנים' יוציא אתכם עם חיוך גדול'

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "בחורים טובים". באדיבות סרטי יונייטד קינג,
סרט הבורקס לא ימות לעולם. מתוך "בחורים טובים"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

"שלישי בשלייקעס" הוא יוזמה ממשלתית. היא מוכיחה כי בכל זאת נותרו אצלנו שאריות של מדיניות רווחה ושל הערכה לתרבות, גם ברמה הממלכתית. שאר תעלולי השיווק שהזכרנו הם פשוט המחשה לכך שישראלים (ויהודים בכלל) היו ונותרו אשפים במכירות. הם יודעים איך למכור שלג לאסקימוסים והם יודעים איך למכור כרטיס לקולנוע לצרכן שיש לו מנוי לנטפליקס.

לסיום, נקדיש תשומת לב מיוחדת ל"בחורים טובים", שהצליח להפוך לסרט הישראלי המצליח של השנה אפילו שלא השתתף בשום פסטיבל בינלאומי, לא התחרה על האופיר ובניגוד להרבה סרטים עכשוויים אחרים מאזורנו, לא ניסה לעורר סביבו פרובוקציה תקשורתית/פוליטית.

מתוך הסרט "בחורים טובים". באדיבות סרטי יונייטד קינג,
נוסחה להצלחה. מתוך "בחורים טובים"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

זה סרט עשוי היטב, חכם, רלוונטי ומענג לצפייה. היוצרים שלו, בראשם הבמאי ארז תדמור, אוהבים קולנוע, מבינים קולנוע וגם אוהבים ומבינים את הקהל, וזה ניכר בכל שנייה שלו. מעבר לכך, יש סיבות נוספות להצלחה: "בחורים טובים" עוסק בשידוכים בחברה החרדית, וכמעט כל להיט קולנועי מקומי בעשור האחרון עסק בדת או באמונה. מ"למלא את החלל" ו"לעבור את הקיר", דרך "סיפור אחר" ו"מכתוב" ועד שובר הקופות הזה. אחת הסיבות לכך היא שהקהל הדתי עצמו בא לסרטים האלה, והקולנוע המקומי - בדיוק כמו מפלגות השמאל-מרכז - לא יכול לנצח בלי הקהל הזה

הבחור החרדי במרכזו של "בחורים טובים" הוא אשכנזי, המתאהב בצעירה חרדית שמוצאה ספרדי, למרות התנגדות המשפחות שלהם. זה הופך את התוצאה לסרט בורקס, מה שאינו כינוי גנאי אלא פשוט הגדרה טכנית לז'אנר שעוסק במתח עדתי. סרטי בורקס היו הלהיטים הכי גדולים כאן בשנות השבעים, דעכו בשנות השמונים ונעלמו בשנות התשעים, אבל חזרו בגדול בשנים האחרונות. אנחנו חיים בזמנים דינמיים, כפי שאיחלה אותה קללה סינית איומה, אבל יש דברים שלא משתנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully