וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר מיקי זוהר מבקש לשלול תקציב שכבר הועבר לסרט על מעצר ילדים בשטחים

עודכן לאחרונה: 11.1.2023 / 22:48

שר התרבות מבקש להשיב התמיכה שניתנה לסרט "שני ילדים ביום" של דוד וקסמן העוסק במעצרי קטינים בשטחים ולטענתו "מציג את חיילי צה"ל כפוגעים בילדים ומחבלים מוצגים כקורבנות". זאת למרות שלא צפה בסרט. וקסמן: "במקום שבו מכניסים סרטים לרשימות שחורות יכניסו גם אנשים"

מתוך הסרט "שני ילדים ביום"/גם סרטים

שר התרבות מיקי זוהר הורה למשרדו לבחון את האפשרות לשלול מימון מהסרט "שני ילדים ביום" בבימוי דוד וקסמן, המתעד מעצרי קטינים בשטחים ויוצג הערב (שלישי) בסינמטק הרצליה. לטענת זוהר הסרט "מציג את חיילי צה"ל כמי שפוגעים בילדים ואילו מחבלים מוצגים כקורבנות חפים מפשע". זאת למרות שהשר זוהר הודה בשיחה עם וואלה! תרבות כי כלל לא צפה בסרט.

השר זוהר טען כי פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולדבריו הם "סיכמו לשלול תקציבים לסרטים מסוג זה גם רטרואקטיבית בהתאם לחוק. אני שב ומצהיר - משרד התרבות והספורט בראשותי לא יממן יצירות שיפגעו בשמה הטוב של מדינת ישראל בארץ ובעולם".

הסרט מומן בין השאר על ידי הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ועל ידי מפעל הפיס. "לא ייתכן שקרן קולנוע תעשה שימוש בכספי משלם המיסים על מנת להפיץ שקרים נגד חיילי צה"ל ונגד המדינה. לא במשמרת שלי", מסר השר זוהר.

ריאיון | מיקי זוהר לאולפן וואלה! 20 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"קיבלתי סקירה מקיפה על הסרט מגורמים מקצועיים". שר התרבות מיקי זוהר/ראובן קסטרו

השר זוהר, ראית את הסרט המדובר, "שני ילדים ביום"?

"ראיתי את הפרומו וקיבלתי עליו סקירה מאוד מקיפה מגורמים מקצועיים".

הסרט כבר יצא לאחר שקיבל את התקציב, ואין לך את הסמכות הזאת. אז מה בכוונתך לעשות ואיך תשלול תקציב?

"נכון, הם יידרשו להשיב את הכסף. זה ייעשה בשיתוף שר האוצר החדש. אני אפנה אליו והוא ישלול. בהמשך אנחנו נתקן את החקיקה באופן יעיל יותר שימנע דברים כאלו מראש".

במאי הסרט, דוד וקסמן, אמר בתגובה לוואלה! תרבות: "ישראל צריכה להיות גאה בכך שהיא מאפשרת חופש ביטוי, ושהיא עדיין מאפשרת להביע ביקורת כלפי הפעולות שהיא מבצעת. אנחנו לא צריכים להסתיר את זה אלא להתמודד עם המציאות. במקום שבו מכניסים סרטים לרשימות שחורות יכניסו גם אנשים".

עוד בוואלה!

"האפרטהייד הוא חלק מהמציאות הישראלית. אי אפשר להתכחש לזה, וכולנו אשמים"

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "שני ילדים ביום". עדי מוזס,
מתוך הסרט "שני ילדים ביום"/עדי מוזס

הסרט "שני ילדים ביום" עוסק בארבעה קטינים פלסטינים ממחנה הפליטים עאידה, ששוכן בפאתי בית לחם. הם נעצרו בשעת לילה מאוחרת באשמת זריקת אבנים ונלקחו למתקן חקירות. הם נחקרו במשך שעות תחת הפעלת לחץ פיזי ונפשי מצד החוקרים. בסופו של תהליך ארוך, ארבעתם נידונו לתקופת מאסר של מספר חודשים בבית הכלא הצבאי עופר. הסרט עוקב אחרי חקירות ארבעת הילדים ומתאר גם דרכם את סיפורו של מחנה הפליטים שממנו הם מגיעים, ואת השיטה שעומדת מאחורי מעצרי קטינים בגדה המערבית.

במאי הסרט דוד וקסמן סיפר בעבר בריאיון לוואלה! תרבות: "קטינים פלסטינים נכנסים לכלא, גם אם הם מתחת לגיל 14, אבל ילדים ישראלים בגיל הזה לא נכנסים לכלא. אם חוקרים קטין ישראלי שחל עליו החוק הישראלי, זה חייב להיות בנוכחות הורה ובשעות מוגבלות, אחרי ייעוץ של עורך דין וכשאת החקירה עורך חוקר נוער בלבד. אבל בצד הפלסטיני? הקטין בדרך כלל נחקר בלי נוכחות הורה, לעתים קרובות בלי ייעוץ משפטי, ובכל שעה וללא הגבלה. זה מעורר שאלות קשות סביב ההתנהלות של המערכת. שופט ישראלי לא חושב בשום שלב על טובתו של הילד כשהוא מחליט אם להשאיר אותו במעצר עד תום ההליכים. הוא חושב רק על טובתה של החברה הישראלית. יש שתי מערכות חוק נפרדות - לישראלים, ולפלסטינים, ובמצב כזה קשה לברוח מדיונים על אפטרהייד".

הפורום הדוקומנטרי בישראל ואיגוד המפיקים כתבו היום לשר התרבות זוהר: "אנחנו מבקשים להזמין אותך ואת צוותך לצפות בסרט 'שני ילדים ביום', בטרם יתקבלו והחלטות כלשהן, שיפגעו בחופש היצירה. אין בכוונת היוצרים לפגוע במדינת ישראל. אנחנו חיים במדינה, משלמים מיסים וגם יוצרים. אנחנו פועלים ביצירה שלנו להעלות נושאים ופינות חשוכות, רחוקות מעין הציבור, לתקן ולשנות לטובת אזרחי המדינה כולם. עם זאת, יש גם ביקורת על חלק מהדברים שמתרחשים בישראל וזו המשמעות של יצירה. הדבר נכון לכל מדינה מערבית בעולם, ובכל מדינה היוצרים הם שמעלים ועוסקים בנושאים כואבים שנמצאים בשוליים. להזכירך, גם למפלגתך היתה ביקורת רבה על הממשלה היוצאת, ואיש לא מנע מכם מימון מפלגות וביקש להפוך אתכם ללא חוקיים. ביקורת בדמוקרטיה הינה דבר לגיטימי וברגע שאין לה מקום - היא חדלה להיות דמוקרטיה".

האגודה לזכויות האזרח בישראל שלחה מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. "לא ברור טיב הסיכום אליו הגיעו שר התרבות ושר האוצר, אבל בכל מקרה אין לו שום עיגון בחוק", כתב עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, "התיקון משנת 2011 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (הידוע בכינויו 'חוק הנכבה') מקנה לשר האוצר בהסכמת השר הנוגע בדבר סמכות להפחית מתקציב של גוף נתמך כל הוצאה שהוצאה לצורך קידום אחת מחמש העילות המפורטות באותו התיקון (סעיף 3ב לחוק). אך זאת ניתן לעשות רק לאחר קיום ההליך המפרט בחוק, שכולל קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד האוצר והקמת צוות מקצועי, ובו נציגים של משרד האוצר, משרד המשפטים והמשרד הנוגע בדבר לצורך בחינת הפנייה. אף אחת מהעילות הקבועות בחוק איננה נוגעת לפגיעה בשמם הטוב של המדינה או של חייליה".

"קודמתו של שר התרבות לפני שנים אחדות, השרה מירי רגב, היתה מהשיאניות שבהגשת תלונות למשרד האוצר בדרישה לשלול מימון ממוסדות תרבות על בסיס 'חוק הנכבה', ונראה כי שר התרבות הנוכחי מבקש לשבור שיא זה. בשורה ארוכה של חוות דעת של המשנות ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות פניות שלנו נקבע שהן לשרת התרבות והן לראשי רשויות מקומיות אין סמכות להתערב בתוכן האמנותי המועלה במבני ציבור או במוסדות תרבות (...) לפיכך נבקשך להבהיר לשר התרבות את מה שעולה ברורות מכל המפורט לעיל: הצהרותיו של שר התרבות אינן חוקיות - אין לו כל סמכות להתערב בתוכן היצירה או לשלול תמיכה מיוצרים או ממוסדות תרבות בשל תוכן היצירה. החזרה התכופה על ההצהרות הללו יוצרת אפקט מצנן כלפי היוצרים ופוגעת בחופש הביטוי. תפקידה של הרוח היוצרת לעסוק בסוגיות הרגישות והכואבות ביותר בחברה הישראלית, לרבות עוולות הכיבוש והפגיעה בזכויות האדם. בניגוד להשקפת השר, היוצרות והיוצרים אינם מועסקים אצלו במשרת אמון וכספי התמיכה בתרבות אינם מתת חסד או כספי הקופה הקטנה של לשכת השר. אסור לו להלך אימים על היוצרים ולצפות מהם לשנות את עמדותיהם או את יצירתם בהתאם להשקפת שלטון כזה או אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully