וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נעים להגיד, אבל מזמן לא ראיתי סרט כל כך דבילי

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 6:42

מ.נייט שאמאלאן שוב מגיש מותחן, שוב נופל בשלב הטוויסט ושוב מאכזב, ואנחנו שוב נפלנו בפח. "דפיקה בדלת" מצליח לשמור על מתח, אבל מתגלה כסרט דבילי לחלוטין, ואין בו שום דבר שלא מופיע בטריילר שלו

מ.נייט שאמאלאן פרץ לחיינו לפני כחצי יובל עם "החוש השישי" ו"בלתי שביר" - באמת ובתמים שניים מן הסרטים האמריקאים המסחריים היפים והמדהימים של דורנו. מאז, למרבה הצער, הוא מתקשה לשחזר את ההצלחה הדו-פעמית, בטח מבחינה אמנותית. בסוף השבוע האחרון עלה אצלנו לאקרנים סרטו החדש, "דפיקה בדלת", והתגלה גם כן כאכזבה.

כמשתמע משמו, הסרט מתחיל בדפיקה בדלת. הדלת שייכת לזוג גאה, המגדל יחדיו ילדה מאומצת. הדופקים הם חבורה רנדומלית על פניו של ארבעה אנשים. הם מסבירי פנים, אבל נושאים עמם בשורה איומה: האנושות עומדת בפני אפוקליפסה. הדרך היחידה להציל אותה היא אם המשפחה תסכים להקריב קורבן.

המלכוד כפול: קודם כל, בניגוד לנהוג בסיפורים כאלה, המשפחה לא יכולה להקריב קורבן חיצוני. כלומר, היא לא יכולה לשחוט עז, לצורך העניין. הקורבן צריך לבוא מתוכה. נוסף לכך, גם מי שיבצע את העקידה צריך להיות אחד מהם: ארבעת הדופקים בדלת לא יכולים לבצע את הרצח או את ההתאבדות בשבילם. למה? ככה, זה הסיפור ואנחנו מתבקשים לקבל אותו כמו שהוא.

לזכות הסרט נאמר שני דברים: קודם כל, תצוגות המשחק בו מעולות. בעיקר אמורים הדברים לגבי דייב בטיסטה הנפלא והבלתי נלאה, שמגלם את מנהיגם של הנוקשים בדלת. בדרך כלל, דמויות של פורצים בסרטים כאלה מגלמות רוע מוחלט ומיזנטרופיה. פה, הדמות שלו פועלת דווקא מתוך רצון עז להציל את האנושות. השחקן מיטיב לגלם את אהבת האדם הזו באמצעות הבעות פניו ושפת גופו מלאות החמלה.

מתוך הסרט "דפיקה בדלת". טוליפ מדיה,
שוב מאכזב. מתוך "דפיקה בדלת"/טוליפ מדיה

נגיד גם שמותחן האימה הפסיכולוגי הזה מצליח לשמור את הצופים במתח לאורך כל הדרך - קצת יותר משעה וחצי. מה חבל שבסופו של דבר, החוויה הזו לא מתגמלת: שאמאלאן היה פעם אשף הטוויסטים, אבל הסרטים האחרונים שלו מסתיימים בקול ענות חלושה, וכך גם כאן. למעשה, "דפיקה בדלת" מתקשה להוסיף משהו שלא היה קיים כבר בטריילר שלו. זה מקרה מובהק של "ראיתם את הקדימון - ראיתם את הסרט".

אם בוחנים את התסריט בדיעבד, הרי שהוא לא משכנע, חסר היגיון פנימי, לא מתוחכם ובמילים פחות יפות - דבילי לחלוטין. אפשר אפילו להצהיר כך: מזמן לא ראינו סרט כל כך דבילי.

הבעייתיות של העלילה מתחזקת אם נשווה אותה ל"הקופסה", הסיפור הקצר של ריצ'רד מתיסון שהפך לפרק של "אזור הדמדומים" ובהמשך לכך לסרט באורך מלא. גם שם היה סיפור על דמויות מסתוריות, זוג מן היישוב ודילמה, אבל אז היה הרבה יותר קל לקבל אותו.

עוד בוואלה!

הסרט הזה מסתובב סביב הטוויסט שלו, אבל הוא לא יותר מגימיק

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "דפיקה בדלת". טוליפ מדיה,
אוזלת יד. מתוך "דפיקה בדלת"/טוליפ מדיה

במקרה של "הקופסה", אדם מסתורי ניגש לזוג, מגיש לו קופסה ומבטיח כך: אם תלחצו על כפתור, תקבלו מיליון דולר, אבל מישהו שאתם לא מכירים אי שם בעולם ימות. במקרה זה, הרווח גדול וברור - להתעשר וליהנות מהכסף בזמן שהעולם ממשיך כרגיל. זה הופך את הדילמה המוסרית לגדולה וברורה גם כן.

במקרה של "דפיקה בדלת", זה לא כך: מה הטעם להישאר בחיים אם כל האנושות תושמד? מה ייצא לך מזה? אתה תחיה בעולם שאין בו אף אחד. איך תשתה, איך תאכל, איך תבלה, עם מי תדבר, איך תעשה עוד ילדים? לא עדיף כבר למות? מה הדילמה פה?

הסרט גם מצפה מאיתנו לקבל יותר מדי התניות. למה דווקא ארבעת הטיפוסים האלה דפקו בדלת? למה דווקא בחרו במשפחה הזו? למה הם דורשים מהם דווקא את הקורבן המסוים הזה ובצורה הזו? התקווה שלי היתה ש"דפיקה בדלת" ימצא לכך פתרונות מעניינים. במקום זאת, ואולי כיאה לשמו, הוא מציע לנו פתרונות דפוקים.

כל זה לא נשמע מבטיח, אבל אם בכל זאת בא לכם לשמוע עוד - האזינו לשיחה המלאה שלנו על הסרט עם איריס קול בתוכניתה ברדיו 103fm. והכי חשוב: בפעם הבאה שארבעת פרשי האפוקליפסה דופקים לכם בדלת, תגידו שתרמתם במשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully