וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מחאת הקולנוענים: הוסר "סעיף הנאמנות" של קרן רבינוביץ'

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 17:15

קרן רבינוביץ' היא היחידה שדרשה מראש מיוצרים כתנאי לתמיכה בסרטים חתימה שהיצירה לא תפגע בסמלי המדינה. לאחר שבכירי הבמאים בישראל קראו להחרים את הקרן, וברקע איומי שר התרבות לשלול תקציבים מסרטים "שפוגעים בשמה הטוב של ישראל" - הסעיף הוסר בהידברות

בווידאו: הקרנת מחאה של סרט תיעודי ברחבת מועצת פרדס חנה כרכור/יואב איתיאל

קרן רבינוביץ', אחת משתי מקרנות הקולנוע הגדולות בישראל, הסירה את "סעיף הנאמנות" מהתנאים לתמיכה בסרטים. זאת, לאחר מחאה של בכירי הקולנוענים בישראל, שקראו להחרים את הקרן, ברקע איומי שר התרבות להשית את הסעיף על קרנות נוספות - וכתוצאה של תהליך הידברות בין הצדדים.

הסעיף המדובר מתבסס על תיקון חוק שעבר בשנת 2011, המאפשר שלילת תקציבים בעילות שכוללות בין היתר "מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה". ברקע אמירותיו של שר התרבות הטרי מיקי זוהר, שעם כניסתו לתפקיד ביקש לשלול תקציבים מסרטים "שפוגעים בשמה הטוב של מדינת ישראל" ועורר ביקורת נרחבת בענף, חתמו יוצרי קולנוע רבים על עצומה שאמרה כי אין להם כוונה לחתום עוד על סעיפים המציבים אותם מראש בעמדה של "חשודים מידיים".

בגילוי דעת, שלו היו שותפים במאים בכירים כמו ארי פולמן, חגי לוי, יוסף סידר, מיכאל אביד, גיא נתיב, הדס בן ארויה, מאור זגורי, ג'ולי שלז ועוד, קראו הבמאים לחבריהם להימנע מהגשת בקשות תמיכה לקרן רבינוביץ'. "אנחנו במציאות חדשה. אם לא נאמר עכשיו 'לא' - נחמיץ את ההזדמנות לשינוי", נכתב. "קרן רבינוביץ' היא הקרן הראשונה והיחידה בישראל, שהתנדבה מרצונה, להכניס לחוזיה הצהרת נאמנות ודורשת מכל המתקשר איתה להצהיר ולהתחייב בפומבי, שהוא אזרח צייתן, כתנאי לקבלת תמיכה... אנחנו לא מוכנים שיחתימו אותנו על התחייבות שלא לעבור על חוקי המדינה ביצירותינו. לא מפני שאנחנו מבקשים לעבור על החוק, אלא מפני שאנחנו לא מוכנים שפקידים יהפכו אנשים ל'חשודים מיידיים', רק מפני שאולי הם משתייכים למחנה פוליטי שונה משלהם".

חגי לוי. ברק פכטר
"המחלוקת נפתרו לשביעות רצון כולם". חגי לוי/ברק פכטר

בעקבות גילוי הדעת, נוצר ערוץ הידברות בין איגוד הבמאים והבמאיות והקרן, ובסופו של התהליך הוחלט להסיר את הסעיף.

"אחרי מחאה אותנטית של יוצרים רבים, החלטנו באיגוד לקחת את ניהול השיח עם קרן רבינוביץ' לידנו", אמרה לוואלה! תרבות יו"ר איגוד הבמאים לימור פנחסוב, שהודתה לקרן על נכונותה להקשיב למחאה. "התקבלנו בקרן בזרועות פתוחות והתנהלו פגישות מוצלחות עם יו"ר הקרן, עו"ד ליאור שפירא, וגיורא עייני מנכ"ל הקרן, יחד עם עורך הדין שלנו, שלומי זכריה. אני שמחה שכולנו מצאנו את הדרך להבין אחד את השני, ובראש ובראשונה את היוצרות והיוצרים שמרגישים ובצדק, שבכך שמבקשים להחתים אותנו על סעיף נאמנות שכזה, למעשה מסמנים אותנו כחשודים מיידים והרי אנחנו לא. אנחנו באיגוד שמחים לעמוד מאחורי יוצרים ויוצרות רבים, וגאים בחלקנו במהלך ובסופו החיובי".

עוד בוואלה!

"לא יהפכו אותנו לחשודים מידיים": במאים ישראלים נגד "דרישת הנאמנות"

לכתבה המלאה

הבמאי חגי לוי ("בטיפול, "תמונות מחיי נישואין") הודה בפייסבוק לשותפיו למחאה. "בעקבות הצטרפותכם ותמיכתכם הרחבה, החליטה היום ההנהלה הציבורית של קרן רבינוביץ למשוך מההסכם שלה את הצהרת הצייתנות, ולהחליפה בסעיפים המקובלים בכל קרנות הקולנוע. אנחנו מבקשים להודות ליו"ר איגוד הבמאים לימור פנחסוב על עזרתה במו"מ, ליו"ר ההנהלה הציבורית של הקרן ליאור שפירא שנעתר לבקשת היוצרים לשמור על זכויות האדם והאזרח שלהם וקידם את הפתרון, וליועצים המשפטיים של הקרן ושל האיגוד שפתרו את המחלוקת לשביעות רצון כולם", כתב. "יותר מכל אנחנו רוצים להודות לכולכם, על התמיכה והאומץ. אנחנו מודים לכל מי שחתם ותמך, ומבקשים מכל שנמנע להגיש במועד האחרון לחזור ולהגיש תסריטים לקרן. היוצרים בישראל, מכל קשת הגוונים הפוליטית ומכל הזהויות והמגזרים, ימשיכו להעמיד יצירות חופשיות, מגוונות, מאתגרות, מנחמות, מצחיקות או לוחמניות, לטובת ועבור כלל ציבור הצופים והאזרחים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully