וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דפיקה בדלת, הקבוצה של אלכס: המלצות צפייה לערב יום הזיכרון 2023

24.4.2023 / 0:00

סרט תיעודי שחוקר את מנגנון השכול בישראל באמצעות צוות המודיעים שתפקידם לבשר את הבשורה, דוקו על קבוצת צילום טיפולית לכאלה שחייהם נגועים בפוסט טראומה, "החלל ה-74" מגיע לראשונה לערוץ מרכזי, ועוד משדרים המתייחדים עם זכר הנופלים

פרומו לסרט התיעודי "הקבוצה של אלכס"/yes

בקשת 12 ב-21:00, שירים בכיכר 2023
בשידור ישיר מתל אביב לאירוע בהנחיית יעל אבקסיס ובהשתתפות עידן רייכל, איתי לוי, מירי מסיקה, דודו טסה, זהבה בן, בניה ברבי, קורין אלאל, האחיות כרקוקלי, שלומית אהרון, ריקי גל ועוד.

ברשת 13 ב-21:00, במותם ציוו
שידור חי מהאמפי-פארק בקרית ראשון לציון. בהשתתפות: אביתר בנאי, אברהם טל, אודיה, נינט, יסמין מועלם, הראל סקעת, ישי ריבו, שירי מימון, נורית גלרון, רביב כנר, אליעד ואליאב זהר. בהנחיית תמר איש שלום.

בכאן 11 ב-21:15, דפיקה בדלת
סרט תיעודי שבמסגרתו איה אליה, ששכלה את אחיה לפני 25 שנים במארב קטלני, יוצאת לחקור את מנגנון השכול ומציירת דיוקן של אבל מזווית לא מוכרת. לילה אחד בשנות התשעים צעד כוח של שייטת 13 למארב קטלני בלבנון. 11 חיילים נהרגו, וגופתו של אחד מהם, איתמר אליה, נשארה מאחור. 25 שנים אחרי כן מפנה אחותו את המצלמה אל אחורי הקלעים של השכול. היא יוצאת לפגוש את צוות המודיעים, שתפקידם לבשר את הבשורה, חוזרת לבית ילדותה בערד לחקור עם הוריה את רגע הבשורה המרה ומשחזרת שברי זיכרונות שנצרבו בה כילדה. תהליך החשיפה שהסרט מלווה, מציף מעל פני השטח את מסע ההתבגרות אותו השאירה מאחור. פני האובדן, האישי והממלכתי, מציבים דיוקן אחר של שכול.

הסרט התיעודי "דפיקה בדלת". כאן 11,
איך הם מגיעים לתפקיד הזה? "דפיקה בדלת"/כאן 11

ברשת 13 ב-22:30, החלל ה-74
אחרי ששודר בשנה שעברה ביס דוקו, מגיע הסרט התיעודי המדובר גם לערוץ ברודקאסט. 73 חיילים נספו באסון שזעזע את המדינה לפני 25 שנה. אלא שמתברר שהמספר הזה לא היה סופי כלל. יום שלישי, 4 בפברואר 1997, המלחמה בלבנון בעיצומה. שני מסוקי יסעור, מלאים בחיילים שחזרו מחופשה בדרך ללבנון, מתנגשים דקות ספורות לאחר ההמראה. 73 חיילים מוצאים את מותם במה שהוגדר כאסון הגדול בתולדות צה"ל. אחד הראשונים שהגיעו למקום היה רדי פילס, בן קיבוץ געש. הוא הוקפץ לזירה דקות ספורות אחרי התאונה, והיה אמור לטפל באלה ששרדו. אלא שלא היה במי לטפל. היו רק גופות. המראות והריחות המחרידים של אותו לילה נצרבו בתודעתו, והמשיכו ללוות אותו בסיוטים מתמשכים ובחוסר יכולת לחזור ולהשתלב בחיים. יותר משני עשורים אחרי כן, כשלא יכול היה לשאת זאת יותר - שם קץ לחייו. אמו, חיה, מצאה אותו בחדרו הקטן בקיבוץ.
רדי לא הכיר את טל הררי, בן גילו, שגדל בהרצליה, מרחק של 5 דקות נסיעה מגעש. טל היה קצין צעיר וחדור מוטיבציה, שפיקד על מרכז הזיהוי של חיל הרפואה כאשר הגיעו שקי הגופות של החיילים מהאסון. גם בטל הותירה החוויה צריבה עמוקה ומדממת. שלא כמו רדי, הוא הצליח בשנים הראשונות שלאחר האירוע להמשיך ולתפקד, אפילו התחתן ונולדו לו שני ילדים, אך הסיוטים שבו לחבוט בו. אחרי 19 שנה של שימוש באלכוהול ובתרופות פסיכיאטריות - ליבו קרס.
בשנים שחלפו מאז האסון ניסו משפחותיהם של טל ורדי, כל אחת בדרכה, לקבל הכרה של משרד הביטחון בפוסט טראומה שמקורה בליל האסון, אבל מבחינת משרד הביטחון טל ורדי היו פשוט שניים שנפלטו מהמערכת הנורמטיבית. אחרי שנים של מאבק, ורגע לפני שהצדדים מגיעים למשפט, קיבלו ההורים הודעה שבסופו של דבר יכירו בבנים כחללים ה-74 של האסון. זהו סיפור קורע לב על שני בחורים שחייהם נהפכו על פיהם עד שמצאו את מותם, ועל מאבק עיקש של הורים שאיבדו את היקר להם מכל, מול מערכת שמעדיפה להתכחש לתמונת המציאות. בימוי: אופיר טריינין.

בקשת 12 ב-22:35, זוכרים, שרים ומספרים 2023
שידור ישיר מבריכת הסולטן בירושלים, בהנחיית אניה בוקשטיין ועופר חדד. משתתפים: חנן בן ארי, יובל דיין, ארקדי דוכין, אמיר דדון, גלי עטרי, מרגי, אסתר ראדא, עדן חסון עקיבא תורג'מן ועוד.

עוד בוואלה!

עם הנסיך הקטן והילדה הכי יפה בגן: המורשת האדירה של יהונתן גפן

לכתבה המלאה
רדי פילס, החלל ה-74. באדיבות המשפחה והחברים, yes,
הפעם בערוץ ברודקאסט. "החלל ה-74"/באדיבות המשפחה והחברים, yes

למנויי יס

ביס דוקו ב-21:00, הקבוצה של אלכס
ארבע נשים וארבעה גברים המהווים פסיפס של החברה הישראלית נפגשים לקבוצת צילום טיפולית בהנחיית הצלם, זוכה פרס ישראל, אלכס ליבק, לאורך שנה. כל אחד ואחת ממשתתפי הקבוצה קשור בצורה כזו או אחרת לפוסט טראומה. יש בה אמא של פוסט טראומתי, אישה של, ילדה של, אישה ששירתה כלוחמת וארבעה גברים בגילאים שונים, רובם לא מוגדרים או מוכרים כפוסט טראומטיים. מתוך תמונותיו האיקוניות של ליבק ומתוך צילומים שהמשתתפים מצלמים בעצמם, מתפתח שיח אינטואיטיבי ואותנטי על פוסט טראומה כתופעה חברתית שאין בית בישראל שבו היא לא נוכחת, על דימויים אודיו-ויזואליים כמעצבי תודעה וגם על הדרך לצמוח באמצעות שיתוף, הכרה, יצירה, אנושיות וחמלה. בימוי: יונתן ניר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully