וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הנסיך הקטן והילדה הכי יפה בגן: המורשת האדירה של יהונתן גפן

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 19:59

המשורר, הפזמונאי והעיתונאי שהלך לעולמו בגיל 76 הותיר אחריו עשרות ספרים למבוגרים ולילדים, מחזות, שירים שהפכו לקלאסיקות בלתי נשכחות וגם תוכניות טלוויזיה אייקוניות. בחזרה לרגעים הגדולים

"פנינה", שיר האיחוד של הכבש השישה עבר/יוצרי הקליפ: גלנדון ואיזבלה

קשה לבחור את הרגעים הגדולים של יהונתן גפן - עיתונאי, משורר וסופר פורה שיצר ללא הפסקה לאורך יותר מחמישים שנה, והלך היום לעולמו בגיל 76. גפן, יליד נהלל ובן למשפחת דיין, היה בין היתר בעל טור קבוע בעיתון מעריב במשך כ-40 שנה, ופרסם ספרים רבים למבוגרים ולילדים ושירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי. חזרנו לכמה מהיצירות הגדולות שלו, שהותירו חותם בלתי נשכח בתרבות הישראלית.

יהונתן גפן 2023-1947
הסופר, הפזמונאי והעיתונאי יהונתן גפן הלך לעולמו בגיל 76
"יהונתן גפן הוא האדם הכי מבריק שפגשתי בחיי, הוא היה המשורר הכי ישראלי"

1968/9 - תחילת הדרך

עוד כשהיה בן פחות מ-20 פרסם גפן את ספריו הראשונים - "כמה מילים", ספר שיריו הראשון, ו"שירים שענת אוהבת במיוחד" - המורכב מקטעים שכתב לאחותו בת הארבע. זו הייתה תחילה של קריירה ארוכה, שבמהלכה פרסם שירים רבים לילדים ולמבוגרים.

יהונתן גפן. תומר נויברג, אתר רשמי
יהונתן גפן/אתר רשמי, תומר נויברג

1969 - ביחד עם חבורת "לול"

גפן היה מקורב לחבורה הבוהמיינית, ואף כתב כמה שירים שהתפרסמו בביצוע איינשטיין, בהם "כשאת בוכה את לא יפה", "יכול להיות שזה נגמר (אומרים שהיה כאן שמח לפני שנולדתי"), "דון קישוט" וכן "אחינועם לא יודעת". לימים, תיאר את הימים הללו בספר רב המכר "חומר טוב", שהציג את החבורה באופן לא מחמיא.

1971 - "חדווה ושלומיק"

בתחילת שנות ה-70 הופקה עבור הטלוויזיה הישראלית "חדווה ושלומיק" - אחת הסדרות העלילתיות הראשונות שנוצרו בארץ. גפן כתב עבורה שניים משירים המפורסמים ביותר - שיר הנושא, "הבלדה על חדווה ושלומיק", וכן "להיות לבד" - שניהם בביצועה של מירי אלוני.

1972 - "אין מדינה לאהבה"

גפן הצעיר גם כתב לאלבום הבכורה של צביקה פיק, "זוהי הדרך שלי". אחד משירי האלבום, "אין מדינה לאהבה", הפך לאחד הלהיטים הגדולים של פיק, ובוצע גם על ידי זוהר ארגוב, נורית גלרון, ארקדי דוכין ואחרים.

"גם אם נחפש בכל נמל קטן
ובים נפליג כל השנה
בתוך ים סוער
רק שנינו נישאר
כי לאהבה אין מדינה"
.

1974 - "הנסיך הקטן"

יהונתן גפן פרסם את השיר בטורו במעריב, וכעבור שנה הוא הולחן על ידי שם טוב לוי ובוצע על ידי ההרכב "קצת אחרת". מאז בוצע על ידי אינספור זמרים.

"פגשתי אותו בלב המדבר
יפה שקיעת שמש ללב עצוב
ציירתי לו עץ וכבשה על נייר
והוא הבטיח לי שישוב

הנסיך הקטן מפלוגה ב'
לא יראה עוד כבשה שאוכלת פרח
וכל שושניו הן קוצים כעת
וליבו הקטן קפא כקרח".

1974 - "אתם זוכרים את השירים"

באותה שנה, ברקע מלחמת יום הכיפורים, כתב גפן את "אתם זוכרים את השירים" שהוקדש לילדי נהלל, ששכל שבעה מבניו במלחמה. חנן יובל הלחין וביצע באלבום הבכורה שלו.

"אתם זוכרים את השירים
ששרנו אז, את שמי הפז,
אתם זוכרים בערבים
מתחת גג של כוכבים
עם חברות וחברים
היינו לפעמים שרים".

שיתופי הפעולה עם דני ליטני

לאורך השנים העלה גפן עם ליטני כמה וכמה מופעים משותפים, ששילבו תרגומים, שירים מקוריים ומונולוגים של גפן. בין המופעים היו "זה הכול בינתיים, בינתיים זה הכל" ו"מכתבים למערכת" האייקוניים.

1975 - "מקום לדאגה"

ב-1975 מתפרסם הביצוע הראשון של "מקום לדאגה", ש מפי הזמרת שרה בדישי. זהו אחד משיריו הידועים ביותר של גפן, ובדומה לשיר "הנסיך הקטן", גם הוא חלק בלתי נפרד מפסקול ימי הזיכרון מאז ועד היום. בהמשך זכה השיר לאינספור ביצועים, מהם זכור במיוחד הביצוע המשותף של מתי כספי, מלחין השיר, יחד עם ריקי גל.

"בקצה השמיים ובסוף המדבר
יש מקום רחוק מלא פרחי בר
מקום קטן, עלוב ומשוגע
מקום רחוק, מקום לדאגה".

1978 - "הכבש השישה עשר"

מה שנחשב בעיני רבים ליצירת המופת של גפן הוא ספר הפזמונים לילדים, "הכבש השישה עשר", שבהמשך עובד לתקליט מצליח מאוד בהשתתפות יוני רכטר, יהודית רביץ, דיוויד ברוזה וגידי גוב, שדורות של ילדים ישראלים גדלו עליו. בין השירים שבספר ובאלבום אפשר למנות את "הילדה הכי יפה בגן", "לילה טוב", "איך שיר נולד", "מי שמביט מי באחור", "כשנסענו העירה לבקר את דוד אפרים", "גן סגור", "רעמים וברקים" - כולם שירים אהובים שלא נס ליחם.

"הילדה הכי יפה בגן
יש לה עיניים הכי יפות בגן
וצמה הכי יפה בגן
ופה הכי יפה בגן
וכמה שמביטים בה יותר
רואים שאין מה לדבר
והיא הילדה
הכי יפה, יפה בגן"

1983 - "האישה שאיתי"

גפן היה אחד הכוחות המרכזיים מאחורי האלבום "האישה שאיתי" של דיוויד ברוזה, אחד האלבומים המליחים בישראל בכל הזמנים. האלבום מורכב משירים ספרדיים שגפן תרגם עבור ברוזה, ביניהם "סיגליות", "בנהר של סיביליה" וכמובן "האישה שאיתי". גפן וברוזה שיתפו פעולה עוד פעמים רבות, בין היתר בשירים "חיפה", "ביקור מולדת" וכמובן "יהיה טוב".

1985 - פסטיבל שירי דיכאון

גפן לא הרבה מערכונים לגשש החיוור, אבל אחד מהם הפך לקלאסיקה אדירה שזכורה עד היום. על רקע תנופת המוזיקה המזרחית בשנות השמונים, פסטיבל שירי דיכאון, שנערך בבנייני האומלל בירושלים, נכלל בתוכנית "בעבור חוקן דולרים" של הגשש וכלל כמה הברקות לשוניות ומוזיקליות נפלאות.

1989 - "שיר לשירה"

"שיר לשירה" המרגש הופיע לראשונה בספר "הכבש השישה עשר", והוקדש לשירה גפן. הוא הולחן ובוצע כמה פעמים, אך בסוף שנות ה-80 התפרסם כשקורין אלאל ביצעה אותו פעם וכללה את השיר באלבומה "אנטארקטיקה". מאז חודש על ידי אמנים רבים, בהם אסף אמדורסקי ומירי מסיקה, וגם הוקדש לשירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים. במלאת לו 70 שנה, בחרנו בו כאן בוואלה! כשיר הגדול ביותר של יהונתן גפן.

"עולם חדש וטוב אני אתן לך.
כבר במבט כחול את מגלה,
כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח
קורץ צהוב צהוב מתוך האפלה"
.

1999 - "אישה יקרה"

גפן פרסם בחייו ספרים רבים משלל סוגים - פרוזה, עיון, המלצות, שירי ילדים ועוד. בסוף שנות ה-90 פרסם את אחד מספריו הידועים ביותר, "אישה יקרה", שבו כתב על הקשר שלו עם אמו, אביבה דיין - אחותו של משה דיין - ששמה קץ לחייה.

2014 - "אומרים שהיה פה"

גפן זכה לעדנה בעשור האחרון של חייו בתוכנית הטלוויזיה החביבה שהוביל - "אומרים שהיה פה", כותרת הלקוחה משירו הידוע "יכול להיות שזה נגמר". בכל פרק בתכנית - כל אחד מהם ארך דקות אחדות - סיכם גפן בחרוזים ובסגנון השנון שלו שנה בתולדות המדינה ובתולדות חייו, והיא התקבלה בחיבוק חם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully