וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא שופט": מנהל פסטיבל ונציה מגן על ההחלטה להציג את הסרטים החדשים של אלן, פולנסקי ובסון

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 13:49

פסטיבל ונציה בחר להציג את הסרטים החדשים של שלושה במאים מושמצים, ועורר סערה. המנהל שלו מצטדק: "אני לא שופט"

טריילר הסרט "קצין ומרגל"/פסטיבל ונציה

רק אתמול (שלישי) הכריז פסטיבל ונציה על הסרטים שישתתפו בו השנה, והאירוע עצמו יתחיל רק בעוד חודש. עם זאת, כבר עכשיו יש סביבו סערה. הסיבה לכך: הפסטיבל, מן היוקרתיים בעולם הקולנוע אם לא החשוב שבהם, בחר להציג בהקרנת בכורה עולמית את הסרטים החדשים של שלושה במאים שעומדות נגדם האשמות בתקיפות מיניות - לוק בסון, וודי אלן ורומן פולנסקי.

בשעה שבסון בסופו של דבר לא עמד למשפט, סימני השאלה גדולים במיוחד לגבי הכללתם של אלן, שזוכה אמנם אך בנסיבות מפוקפקות, ושל פולנסקי, שהורשע בעבירות מין. אלן נחשב למוקצה בארצות הברית ואת סרטו החדש, "Coupe de Chance", ביים בצרפת עם שחקנים צרפתיים. פולנסקי נחשב לבן בית בוונציה, וזכה בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל לפני ארבע שנים עם "קצין ומרגל" שלו, שאגב היה הצלחה קופתית ענקית בישראל. עכשיו הוא יתחרה בוונציה עם סרט בשם "The Palace", בו מככב בין השאר ג'ון קליז.

וודי אלן בריאיון. צילום מסך מ-CBS,
מוקצה באמריקה אבל מוזמן לוונציה. וודי אלן/צילום מסך מ-CBS

אלברטו ברברה, המנהל האגדי של הפסטיבל, ידוע כמי שאין לו עכבות לגבי זהות המשתתפים באירוע. בעבר אמר לנירית אנדרמן ב"הארץ" - "פולנסקי הוא אחד הבמאים האירופאים הגדולים של הדורות האחרונים, ואני לא פה כדי לשפוט את מה שעשה או לא עשה. אני מבקר קולנוע ולא שופט, והדבר היחיד שאני יכול לעשות זה לשפוט את האיכות של סרטיו. הוא טוען שלא אנס, אני לא יכול לקבוע אם הוא אשם או לא, וכמבקר קולנוע — לא אכפת לי. לא. אני משוכנע שבעוד 50 שנה כולם יזכרו את הסרט 'קצין ומרגל', שהוא ייחקק בהיסטוריה של הקולנוע, ואיש לא יזכור שהרשיעו את פולנסקי שהוא אנס נשים. אם מישהו יכתוב ספר על ההיסטוריה של הקולנוע, יהיה בו עמוד שלם על הסרט, ואולי שורה אחת שתקבע שבחייו הפרטים האשימו את מר פולנסקי שהוא אנס. זה הרי בדיוק כמו שאנחנו יודעים שקרוואג'ו היה רוצח, ובכל זאת הוא אחד האמנים המפורסמים והגדולים ביותר של המאה ה-17 באיטליה. האם צריך להוציאם מהמוזיאון כי הוא היה רוצח?"

אתמול, ברברה אמר לתקשורת הבינלאומית דברים ברוח דומה. למה אין לו בעיה עם הסרטים של בסון ואלן? "שניהם זוכו, ובסון אפילו לא עמד למשפט. אני לא מבין למה אנחנו בכלל דנים בזה".
ומה לגבי פולנסקי, שהרי הורשע בדין? כאן פתאום הטיעונים אחרים. "אני לא מבין למה אי אפשר להבדיל בין האחריות של האדם ושל האמן. פולנסקי בן תשעים, הוא אחד המאסטרים הפעילים האחרונים. הוא עשה סרט יוצא דופן...זה אולי הסרט האחרון בקריירה שלו"

עוד בוואלה!

קצין וקריפ: למה "קצין ומרגל" של פולנסקי הוא סרט מחליא

לכתבה המלאה
רומן פולנסקי. GettyImages
הסרט האחרון שלו? רומן פולנסקי/GettyImages

"פולנסקי הכיר באחריות שלו. הוא ביקש שיסלחו לו. הקורבן שלו סלחה לו. הקורבן שלו ביקשה שנעבור הלאה. להמשיך להיטפל לפולנסקי זה למצוא שעיר לעזאזל למקרים אחרים שדורשים יותר תשומת לב. בסופו של דבר, אני מנהל פסטיבל - לא שופט. אני בוחן סרטים לפי האיכות האמנותית שלהם ומן הפרספקטיבה הזו, אני לא רוצה סיבה שלא אציג את הסרט של פולנסקי בוונציה".

כך או כך, הפסטיבל ייצא לדרך בסוף אוגוסט, בצל הסערה הזו ושביתת השחקנים והתסריטאים שתמנע לפחות מן הכוכבים ההוליוודיים להגיע לאיטליה ולקדם את סרטיהם החדשים. בנוסף לשמות המושמצים שהוזכרו, האירוע יציג את הסרטים הטריים של שמות כמו סופיה קופולה, ווס אנדרסון, בראדלי קופר, מייקל מאן וגם גיא נתיב הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully