וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו חזר להיות מוכר רהיטים נלהב. התקשורת הזרה תקנה ממנו גם שזלונג שבור

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 12:17

אחרי הריאיון של ראש הממשלה לעיתונאית פרנסין לאקווה ברשת בלומברג, קל להבין למה נתניהו מעדיף להתראיין לעיתונאים זרים. קשה יותר להבין למה כלי התקשורת הישראלים פשוט בולעים את הכותרות השקריות שהוא מעביר דרכם

בוידאו: כך התייחס נתניהו לקשר בין המהפכה המשפטית לכלכלה הישראלית/לע"מ

פרנסין לאקווה היא אחת מהעיתונאיות המוערכות בעולם. היא נולדה באיטליה להורים איטלקים, אך נדדה כילדה עם משפחתה מארה"ב לרוסיה וחזרה, שם אביה הוצב ככתב מדיני שסיקר את המלחמה הקרה בין המעצמות. מעבר לאיטלקית היא מדברת אנגלית וצרפתית ברמת שפת אם, ומחזיקה בתואר כפול למשפטים מאוניברסיטת הסורבון בפריז וקינג'ס קולג' בלונדון. מאז שנת 2000 היא עובדת ברשת בלומברג האמריקנית, בתחילה שידרה בשפה הצרפתית ולאחר מכן התבססה בשלוחה הבריטית של הרשת בלונדון, שם גם הקימה משפחה. בעשור האחרון היא הפכה לאחת העיתונאיות הבכירות בבלומברג, ולברירת המחדל בכל הנוגע לריאיונות עם מנהיגי עולם ואנשי עסקים בכירים, בתוכניתה "מנהיגים עם לאקווה".

הפתיח הזה חשוב כדי להכיר על קצה המזלג את האישה שישבה בצד השני של השולחן של בנימין נתניהו בריאיון שפורסם אתמול ברשת בלומברג, ועלה הבוקר במלואו לרשת. 19 דקות שמראיינת בעלת שם עולמי, עם הבנה נדירה במשפטים שאף נבחרה להיות במסדר אבירות על ידי נשיא איטליה - פשוט לא מצליחה לעמוד בקסמיו של אחד ממוכרי הרהיטים המבוזבזים בהיסטוריה. הוא בקלות יכול היה למכור לה גם שזלונג שבור.

עדיין לא מבינים למה ראש ממשלת ישראל מסרב להתראיין בעברית לכלי תקשורת ישראלים, אבל נתן מתחילת הקדנציה הנוכחית שלו למעלה מ-20 ריאיונות באנגלית? צפו בריאיון המלא של נתניהו עם לאקווה ותוכלו להבין לבד גם בלי תואר כפול במשפטים.

בנימין נתניהו ביבי ראיון לבלומברג בלומברג. יוטיוב, צילום מסך
בלומברג בלעו את הפיתיון, ואחר כך גם כל השאר. נתניהו בריאיון/צילום מסך, יוטיוב

נתניהו התיישב מול המצלמות של רשת בלומברג, אבל קהל היעד היה הציבור בישראל. ממש בראשית הריאיון, עוד לפני שלאקווה ממש התחילה לשאול שאלות, נתניהו כבר הכתיב את "הסקופ" שהוא ביקש שיתנוסס בכותרת הראשית של כל האתרים הגדולים בישראל (כולל זה שאתם גולשים בו עכשיו). "נשנה את הרכב הוועדה למינוי שופטים - ואז נעצור", הוא אמר. גאון. בלומברג בלעו את הפיתיון, ואחריהם כל כלי התקשורת בישראל. והרי מה זה שינוי שינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים אם לא לב לבה של הרפורמה? זה כמו להגיד: "נפטר את פול וג'ון, אבל נמשיך לקרוא לעצמנו 'הביטלס'".

כל מה שקרה אחרי אותו רגע היה כבר לפרוטוקול מבחינת ראש הממשלה. נתניהו יודע לשקר באנגלית לא פחות טוב מאשר בעברית, אם לא יותר טוב. הוא גם יודע שעיתונאים זרים מכובדים לא יעזו לקרוא לו "שקרן" בפרצוף כפי שכמה עיתונאים ישראלים היו עושים, במידה והוא היה טוען בפניהם שהגיעו 250 אלף איש להפגנת התמיכה ברפורמה בתל אביב. בן כספית היה שולף את הנתון הרשמי של המשטרה שדיבר על 90 אלף איש, רביב דרוקר היה מסביר שגם המספר הזה מנופח. אבל ממילא אין סיכוי שעיתונאים בקליבר הזה יוזמנו לראיין את נתניהו.

עוד בוואלה!

כשירות? זעקת האימהות במהדורות צריכה להפחיד את מערכת הביטחון הרבה יותר

לכתבה המלאה

לאקווה חזרה שוב ושוב לדבר על הכסף שבורח מישראל יחד עם המשקיעים הגדולים, ונתניהו לא חשש לשקר בחזרה. הוא דיבר על 25 מיליארד דולר שאינטל משקיעים בישראל, ועם מספר כזה גדול באמת שאין ללאקווה איך להתווכח. סביר להניח שכל עיתונאי ישראלי שהיה עושה שיעורי בית מינימליים היה מכיר את האמת מאחורי המספר העצום הזה. מדובר למעשה על סיכום משנת 2018, לפיו אינטל תשקיע בבניית מפעל בקרית גת (שהקמתו החלה כבר ב-2021) בתמורה למענק מהמדינה. בינואר האחרון, עוד לפני שהחלה המחאה הגדולה נגד הרפורמה, באינטל החליטו להרחיב את ההשקעה במפעל בתמורה למענק מוגדל מהמדינה.

כל אלה עובדות, כמו גם עובדות נוספות שנתניהו כמובן לא יספק ללאקווה, שבוודאי פספסה את הריאיון של צחי וייספלד, סגן נשיא אינטל, לעיתון "כלכליסט" במרץ האחרון. "חייבים לעצור את הטירוף שמתרחש כאן", אמר וייספלד, שמנהל את תוכנית הסטארט־אפים העולמית של אינטל, "אנחנו רגע לפני היעלמות ההייטק מכאן. אנשים לא מבינים את הנזק שייגרם אם ההפיכה המשטרית הזו תתרחש". וייספלד דיבר בשמו, ולא בשם אינטל, אבל הסביר שהשיח בקרב המשקיעים שהוא מדבר איתם מדאיג, ולפיו "ישראל הופכת להיות מסוכנת מאוד לחברות אלו בתקופה שבה כל העולם הכלכלי סוער".

איש השיווק הנלהב

אבל מה זה משנה בכלל? הרי נתניהו לפני רגע הבטיח לעצור את "החקיקה". הוא אפילו הסביר שהחקיקה המקורית, זאת שלוין הצהיר עליה בינואר, הייתה לא מאוזנת והוא מתנגד לקיצוניים משני הצדדים. מבחינתו בסך הכל צריך להחליף את הוועדה לבחירת שופטים. זה הכל. בקטנה. הרי מה כבר עושה הוועדה הזאת? בוחרת את השופטים שהוא עצמו אולי יצטרך לעמוד בפניהם בהיותו מואשם בפלילים בשלוש תיקי שחיתות שונים? יכול להיות שיש עיתונאי ישראלי אחד שלא היה מעלה את התהייה הזאת בפניו?

נתניהו צודק כמובן, מעבר לשינוי הקיצוני שממשלתו רוצה לעשות לוועדה לבחירת שופטים (ביחד עם ביטול עילת הסבירות), אין באמת צורך בכל עשרות החוקים האחרים של "רפורמת לוין". ברגע שהממשלה חסרת המעצורים הזאת תשתלט על הוועדה, הסיפור נגמר. האיזונים מתו. הבלמים נחתכו. על שוויון בטח אין מה לדבר בדמוקרטיה גוססת שנכנעת לעריצות הרוב (שאפילו, ואת זה חייבים להזכיר מדי פעם, לא קיבל רוב אבסולוטי בקלפיות). עכשיו אפשר לדבר על דברים שנתניהו באמת רוצה לדבר עליהם כמו הנורמליזציה עם סעודיה ובינה מלאכותית.

ככל שהריאיון התארך ונתניהו השתלט על השיחה, כך לאקווה נראתה פחות ופחות אותה עיתונאית מוערכת שבנתה לעצמה שם בעשור האחרון. היא שאלה את נתניהו האם הוא מתכוון להיפגש בפסגת האו"ם בניו יורק עם דונלד טראמפ, וקיבלה מנתניהו תשובה כנה: "אני לא יודע". שאלה מוזרה בלשון המעטה שלא הובילה לשום מקום. להבדיל, היא לא דיברה איתו על המתיחות חסרת התקדים בין הממשל בוושינגטון לבין זה בירושלים, ובמקום חתרה לשאלת פולו-אפ מוזרה לא פחות: "אתה מתרגש לקראת הנסיעה לניו יורק?". כאילו מדובר בילד בר מצווה שמעולם לא היה בחו"ל.

אחרי 18 דקות לאקווה ניסתה לחתור לסיום הריאיון אבל נתניהו, שכל כך נהנה מהמראיינת הנעימה שלא מפריעה לו להגיד מילים כמו "בראש סדר העדיפויות שלי עומד השלום". נתניהו המשיך והבהיר את התזה המוכרת שלו לפיה השלום יגיע מתוך צמיחה ושגשוג כלכלי של ישראל, תוך כדי שהוא מזלזל בעצם קיומם של הפלסטינים.

"אני הולך להקים צוות AI אזרחי וצבאי בתוך שישה שבועות", הוא המשיך להפציץ את המראיינת שממש לא רצתה לשמוע יותר, כמו איש שיווק נלהב של יחידות נופש במלון יוקרתי, ששוכח להסביר ללקוחה הפוטנציאלית שהמלון טרם נבנה, והוא נמצא על אי שאפשר להגיע אליו רק בשחייה דרך תעלה שורצת תנינים. לאקווה נשמעה סקפטית, ואז קיבלה הבטחה לריאיון נוסף בעוד שנה, שספק אם היא תרצה לקיים. קל להבין למה נתניהו מעדיף להתראיין לעיתונאים זרים. קשה יותר להבין למה כלי התקשורת הישראלים פשוט בולעים את הכותרות השקריות שהוא מעביר דרכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully