וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו רוצים צדק לרפאל, אבל זאת לא סיבה לנהוג בחוסר אחריות

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 9:48

יש לא מעט פערים בין מה שמתפרסם ברשתות החברתיות על דריסתו של הילד רפאל אדנה לבין מה שקבעו חוקרי התאונה. אלא שעיתונאים צריכים להיות נאמנים לעובדות, ולא להיגרר אחרי סנסציות. בחדשות 12 בחרו השבוע באופציה השנייה

מפגינים יורדים לאיילון במהלך הפגנת תמיכה במאבק משפחת הילד שנדרס והופקר/ניב אהרונסון

לפעמים חשוב לכתוב גם את המובן מאליו - מותו של רפאל אדנה, הילד בן הארבע שנדרס בנתניה לפני כשלושה חודשים, הוא אסון נורא. בזמן שעבר מאז שרפאל נהרג על ידי נהגת שהמשיכה בדרכה ולא עצרה להגיש לו עזרה, הרשתות החברתיות התמלאו בתמונות וסרטונים של הילד המתוק הזה וצפייה בהם מכווצת את הלב. משפחת אדנה דורשת באופן טבעי מהמשטרה והפרקליטות להעמיד לדין את מי שפגעה בו. מבלי לגרוע דבר מגודל האסון שנפל עליהם, נראה שיש פערים בין המידע שרץ ברשתות החברתיות לגבי המקרה ובין הפרטים שהמשטרה והפרקליטות מסרו לציבור.

עד לתחילת השבוע מהדורות החדשות של הערוצים המרכזיים בקושי סיקרו את הסיפור, בתקופה חדשותית עמוסה כל כך אולי גם אפשר להבין את זה, אבל מה שלא סוקר בחדשות זכה לתהודה והתעצם ברשתות החברתיות ואף זכה לשלל תיאוריות קונספירציה. בחדשות 12 הבחינו בעניין הרב סביב הסיפור ומתחילת השבוע הם מעניקים מקום נרחב למחאה של משפחת אדנה במהדורות לאורך היום. רק שבשונה מהרשתות החברתיות, נראה שבחדשות 12 שכחו שלהם יש אחריות להיות נאמנים לעובדות - ולא להיגרר אחרי תיאוריות שכבר הוכחו כלא נכונות.

הגדילה לעשות הכתבת אלמז מנגיסטו שבמהדורה המרכזית ביום שני השבוע הגיעה למרפאת השיניים של ד"ר היידי פסלר, בתה של הנהגת החשודה בדריסה, קרול פסלר, והתעמתה איתה על כך שהיא הייתה במקום האירוע בזמן התאונה. בקטע ששודר בתוכנית ניתן לראות את מנגיסטו אומרת לפסלר: "למה עשית פגע וברח ונמלטת מהזירה", זאת אחרי שפחות מדקה קודם לכן אותה מנגיסטו הקריאה מההודעה של המשטרה והפרקליטות על כך שהבת עצמה אינה קשורה לתאונה והאם (קרול) היא זאת שנהגה ברכב הרשום על שמה. למחרת, יום שלישי, באותה מהדורת חדשות, שוב דיווח גיא פלג על המקרה אך הפעם מזווית אחרת - מסתבר שהמרפאה של פסלר הושחתה על ידי אלמונים ושהיא סופגת איומים קשים על חייה אותם הקריא פלג בקולו. פלג גם הוסיף והדגיש כי מהחומרים הנמצאים בידי המשטרה והפרקליטות עולה שהיידי פסלר (הבת) לא הייתה באירוע וכי הם מתבססים על איכון הטלפון הסלולרי שלה וצילומים מזירת התאונה.

רפאל אדנה. באדיבות המשפחה
אסון נורא. רפאל אדנה/באדיבות המשפחה

היה אפשר להסתכל על זה כתיקון לאייטם חסר האחריות ששודר ערב קודם וניסיון של חדשות 12 ליישר קו עם העובדות. אבל, ובבקשה אל תיראו מופתעים, ביומיים שחלפו מאז ממשיכים בערוץ להדהד קטעים מהעימות של מנגיסטו עם פסלר. אפילו אתמול, יומיים לאחר שידור הכתבה, הוא הופיע בתחילת התוכנית "שש עם" בהכנה לאייטם שמדבר על הפרשה. מובן מאליו שכולנו רוצים צדק למשפחת אדנה ומתפללים שאסונות כאלה לא יקרו יותר, אך חוסר האחריות של חדשות 12 והקלות בה הם מהדהדים מידע שגוי מהרשתות החברתיות אמורים להטריד את כולנו.

בשונה ממשתמשים ברשתות החברתיות, לחברת חדשות ועוד כזאת שתופסת את עצמה כמובילה בישראל, יש את האחריות להיצמד לעובדות ולתווך אותם לציבור. אם אתם קוראים על המקרה ברשתות החברתיות ומשווים את העובדות למה שפורסם על ידי המשטרה, תגלו שיש לא מעט פערים בתיאור המקרה. למשל שבניגוד למה שפורסם ברשתות, המשטרה הודתה שהרכב של הנהגת הדורסת לא נמצא במוסך כשהיא מנסה לתקן את פגיעות התאונה ולהעלים ראיות וכי בתה של הנהגת לא ניסתה לשבש את החקירה. בנוסף, חוקרי התאונה כתבו שהיה מדובר בתאונה בלתי-נמנעת וקבעו כי רפאל נפל לכביש בקטע בלי שוליים. את הפרטים האלה, שמציגים תמונה מורכבת יותר של האסון, קשה יותר להעביר לציבור מאשר עימות של "טובים נגד רעים" במרפאה בסגנון שאדווה דדון הפכה לאמנות. אך שיקולי רייטינג צריכים להיות בצד כשחיי אדם נמצאים על הכף.

עוד בוואלה!

"המשפחה של רפאל אדנה מרגישה מופקרת - למה התקלות קרו דווקא בתיק הזה?"

לכתבה המלאה

הקול הכפול של חדשות 12 בסיקור הפרשה המשיך גם אתמול. מנגיסטו דיברה עם זיו אדנה, אביו של רפאל, וביקשה את תגובתו לפרסום על כך שפסלר קיבלה איומים על חייה. אדנה השיב שלדעתו האיומים הגיעו מהאנשים הקרובים אל פסלר כדי להאשים את העדה האתיופית, אמירה חמורה ללא ספק, כזאת שמחייבת לכל הפחות הסתייגות של מנגיסטו או עמידה מאחורי המידע שסיפק קולגה שלה לערוץ. זה כמובן לא קרה. נראה שהמרדף אחרי הרייטינג והניסיון לרדוף אחרי הסנסציות שהרשתות החברתיות מספקות, גורם לגוף התקשורת הגדול ביותר בישראל לנהוג בחובבנות שלא מכבדת אותו.

בקטנה

אם יש שיעור אחד שהתקופה הזאת מלמדת אותנו הוא שתמיד צריך לזכור שהגרוע מכל עוד לפנינו. אמש, באותה מהדורת חדשות 12, הגיע איתמר בן גביר לראיון באולפן, השר לביטחון לאומי שמאז כניסתו לתפקיד דואג שכולנו ללא הבדל גזע, מין ודת נרגיש הרבה פחות בטוחים. בריאיון עם יונית לוי, בן גביר כהרגלו בקודש התנער מכל אחריות ומצא אשמים רבים במצב, בהם שר הביטחון גלנט, הממשלה הקודמת ואני די בטוח שגם המילה אנרכיסטים נזרקה לאוויר. אך את המונולוג הגזעני שיצא מפיו רגע לפני סוף הריאיון היה קשה לחזות.

"הזכות שלי, של אשתי, של הילדים, להסתובב בכבישי יהודה ושומרון, יותר חשוב מזכות התנועה של הערבים", אמר בן גביר באותה התלהמות שסחפה אחריו מאות אלפי מצביעים בבחירות האחרונות. הוא קינח ב"סליחה מוחמד" כשהוא פונה לכתב חדשות 12, מוחמד מג'אדלה, שישב באולפן וסגר את הסיפור ב"זכות החיים שלי קודמת לזכות התנועה". היותו של בן גביר גזען לא אמורה להפתיע אף אחד אבל הקלות בה הגזענות שלו עוברת לכולנו בגרון היא הדבר המדאיג, אל האמירה הגזענית שלו הגיבה לוי ב"תודה שבאת לאולפן השר בן גביר" ועברה לאייטם הבא ובכנות? מה בכלל אומרים על אמירה כזאת. מה שכן, שווה להתעכב ולא בפעם הראשונה על ההתעקשות של חדשות 12 להמשיך ולתת במה לכל מי שמערערים את הלגיטימיות שלה ועובדים קשה כדי שעיתונות חופשית לא תהיה מותרת במדינת ישראל. ביום שזה יקרה לא יהיה להם אל מי להפנות אצבע מאשימה מלבד לעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully