וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשסע החברתי ועד הסלואו הראשון: אלו ההצגות שיעלו בפסטיבל עכו לתיאטרון

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 14:12

בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-44, שיתקיים בחול המועד סוכות, יעלו הצגות שיעסקו בהתמודדות עם פוסט טראומה מינית, בהלם קרב ובפילוג ובשסע החברתי. שני שחקנים מוערכים יעלו מחזה ראשון פרי עטם: השחקנית הוותיקה רבקה גור בת ה-88 והשחקן עלא דקה. כל הפרטים

קטע מתוך ההצגה "דרכון מנגאלי", עליה חתום עלא דקה ככותב וכשחקן ראשי, פסטיבל עכו 2023/סטילס: אלה ברק, וידאו: BR productions

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר 2023 יתקיים זו השנה ה-44 בחול המועד סוכות, 1-4 באוקטובר. הוא יכלול מאות משתתפים בכ-20 מופעי תיאטרון, מתוכם 14 הצגות מקור ושמונה בכורות שישתתפו בתחרות הפסטיבל. השנה הפסטיבל יעסוק בין השאר בהתמודדות עם הלם קרב, בפילוג ובשסע החברתי אז והיום, בעזיבת הארץ אל מול ערכי הדמוקרטיה, בהתמודדות עם פוסט טראומה מינית, בהתמודדות עם זקנה והתגברות על אובדן, במאבק חברתי מזרחי ובחשיבותו, בעיסוק בזהות הלאומית ובסאטירה על הארץ "המוב'תחת" וגם בחוויית הסלואו הראשון שלנו והזמנה לריקוד.

בפסטיבל השנה ישתתפו בין השאר השחקנית הוותיקה רבקה גור בת ה- 88, שתעלה לראשונה מחזה פרי עטה, גם השחקן המוערך עלא דקה יעלה מחזה ראשון שבו ישחק בתפקיד הראשי, ובתפקיד אימו תשחק חנה אזולאי-הספרי, וכן תעלה ההצגה האורחת "מתקני עולם" בהשתתפות שחקנים בעלי מוגבלויות ועל הרצף האוטיסטי.

ההצגה "מתפרק לי בתוכו", פסטיבל עכו 2023. אלה ברק,
ההצגה "מתפרק לי בתוכו", פסטיבל עכו 2023/אלה ברק

המנהלת האמנותית של הפסטיבל היא השחקנית והבמאית דליה שימקו, בוועדה האמנותית שלצידה אסתי זקהיים, ח'ליפה נאטור, דורי פרנס, אורי זמיר ומאיה בואנוס, ומנכ"לית הפסטיבל והמפיקה האחראית היא ליזו אוחיון.

"המדינה בוערת ומצב הרוח הכללי הפך לגמרי למצב הרוח הפרטי", מסרה שימקו. "ישראל תמיד הייתה מקום ששואב את חיינו לטוב ולרע, הפרטי והכללי שזורים כאן זה בזה לחלוטין, אבל בימים אלו כולנו חווים זאת ביתר שאת. בתוך הסערה אני מרגישה שהמשך היצירה הוא צורך קיומי הכרחי הן ליוצרים והן לצופים. היצירה מלאת הכישרון שממשיכה לבעבע במלוא עוצמתה מביאה נחמה, שיתוף, תחושת שפיות, ובעיקר מזכירה לנו מדוע אנחנו כאן ומה אנחנו אוהבים כל כך בישראל התובענית שלנו. פסטיבל עכו הוא במהותו פסטיבל המשקף את השיח החברתי-פוליטי. התכנית עשירה ושופעת ואני מאמינה שכל אוהב/ת תרבות ימצא בה הצגה שתסקרן, תאתגר, ותרגש אותו/ה".

בשנת 2017 ועדת ההיגוי של הפסטיבל פסלה את ההצגה של עינת ויצמן, "אסירי הכיבוש", ובתגובה התפטר המנהל האמנותי של הפסטיבל, ושמונה הצגות פרשו ממנו. בריאיון נרחב עם שימקו לוואלה! תרבות לפני שלושה חודשים, הזכרנו לה את זה ושאלנו האם בשנתה הראשונה כמנהלת אמנותית ניסו לפגוע בחופש הביטוי שלך או שהופעלו עליה לחצים פוליטיים. "לא היו ניסיונות כאלה, ואני מאוד מאוד מקווה - והובטח לי - שלא יהיו", השיבה שימקו. "עם כניסתו של השלטון החדש העליתי את הסוגייה, גם בפני ראש העיר והמנכ"לית, והובטח לי ששערה לא תיפול משערות ראשו של הפסטיבל. אז בוא נראה. נקווה שכך יהיה. אני מרגישה שבפסטיבל הראשון קיבלתי רוח גבית נפלאה, ואני עובדת בשיתוף פעולה מאוד הדוק ומאוד חם עם מנכ"לית הפסטיבל, ליזו אוחיון, ואני חושבת שיש פה איזה כוח נשי שמתנהל קצת אחרת אולי. בכלל היו המון נשים בפסטיבל שנה שעברה".

עלא דקה בהצגה "דרכון מנגאלי", פסטיבל עכו 2023. אלה ברק,
עלא דקה בהצגה "דרכון מנגאלי", פסטיבל עכו 2023/אלה ברק

הצגות הבכורה שיעלו במסגרת התחרות של פסטיבל עכו 2023

"מתפרק לי בתוכו" - הצגה העוסקת בפוסט טראומה מינית, שהוצגה כך בהודעה לעיתונות: "בגיל 15 נאנסתי בשנתי במסיבת תיכון. חמש שנים מאוחר יותר, עקב פלאשבקים שהחלו להשתלט עלי, הבנתי מה קרה. כיום אני מאובחנת בפוסט-טראומה מורכבת. מעולם לא התעמתי עם האנס שלי. עד הערב. איתכם. הערב תפגשו שלוש שחקניות במקלחת גדולה וריקה, מרחב שבו הטראומה יכולה להציף ולהטביע או להתנקות ולהזדכך. ערב מפורק ופרגמנטרי, ממש כמו הטראומה עצמה, הנע בין הרצון להתנער מלהיות קורבן, כדי לקבל חזרה שליטה על החיים, ובין הצורך לפגוע באדם אחר". בימוי וכתיבה: הילה תומר, שחקניות ויוצרות: דנה אלעזר, יובל שרעבי ושחר ביטון.

"דרכון מנגאלי" - הצגה המוגדרת כ"סאטירה פאתטית על הארץ המוב'תחת'". וואטן הוא אדם בלי הרבה מזל, אבל יום בהיר אחד הוא מגלה שנבחר להיות אזרח במדינת אי קטנה, חדשה ומתפתחת העונה לשם "מנגאל". וואטן, המרגיש שעתידו כערבי בישראל לא הולך להשתפר בקרוב, מחליט לצאת למסע לקבלת הדרכון בשביל האפשרות להתחיל מחדש במקום אחר. אלא שתנאי הסף ההזוי שקיבל ממשרד הדרכונים מוביל אותו לעימות חזיתי מול כל מה שהכיר. האם וואטן יסכים לוותר על הכול בעבור הארץ המובטחת? על המחזה חתום כבמאי ליאור זכאי, וכמחזאי וכוכב ראשי עלא דקה כשלצדו חנה אזולאי הספרי, אלמוג רוזנו וזאב שמשוני.

עוד בוואלה!

"הגענו לשיא ההתבהמות, האלימות, הטירוף והדמגוגיה. או שנצא לרחובות, או שנהפוך למדינה חשוכה"

לכתבה המלאה
רבקה גור ומיכאל כורש בהצגה "שעון החול", פסטיבל עכו 2023. גל רוזנמן,
רבקה גור ומיכאל כורש בהצגה "שעון החול", פסטיבל עכו 2023/גל רוזנמן

"שעון החול" - רבקה גור כתבה את המחזה ומככבת בו לצד מיכאל כורש. הוא עוסק בז'אקי, שמחליט להתאבד. הוא בסוף חייו, אין לו משפחה, והוא כבר שנים חולם על הרגע שבו יוכל סוף כל סוף להתאחד עם אשתו המנוחה. אלא שלה, או יותר נכון לרוח שלה, יש השגות בעניין. נרגש ומלא בכוונה, הוא שוכר את החדר הגבוה ביותר בבית מלון סמוך, אך רגע לפני שהוא קופץ מהקומה ה-40, מופיעות רוחותיהן של אשתו שנפטרה לפני עשרים שנה, אביו שהתאבד בילדותו והבן שמעולם לא נולד לו. כולם מנסים לשכנע אותו לא לוותר על החיים. בימוי: עדו הכהן, שחקנים: רבקה גור, מיכאל כורש, בהט קלצ'י, אמנון פלד, בן ילין, עידו כהן ונגה אליעזר

"ירייה בוואדי" - המופע התיאטרוני סוקר את משפטם של מנהיגי מחאת ואדי סאליב ובראשם דוד בן הרוש. המשפט מתרחש בהווה ובמהלכו, דרך העדויות, אנו חוזרים אחורה אל האירועים המרכזיים של אותם ימים דרמטיים. המופע מתבסס על פרוטוקולים מן המשפט, עדויות, דיווחים תקשורתיים וחומרים תיעודיים שנאספו. כתיבה, בימוי תנועה ועיצוב במה: רועי מלכה. משתתפים: מיכאל גמליאל, תום גרציאני, חיים עוז זנאתי, אלכסה לרנר, אורי סעדה, מעיין תורג'מן ומאיר תמם.

"בית לשלושה" - הפקה חדשה מבית היוצר של גלריה תיאטרון החנות. ההצגה מציעה ביקור במוזיאון האוטומטות של מאדאם לוין הכולל אוסף מכונות משוכללות, המספרות את סיפורה הסנסציוני של אישה עם מיניות שוברת מוסכמות לצד אובססיה לפיתוח מכונות קטלניות, שהובילו להצלחה אדירה של המצאותיה בין שתי מלחמות עולם. הקהל מוזמן לסיור במוזיאון בקבוצות של שלושה משתתפים וללא ליווי אנושי, ולהיחשף לסיפור חיים הטבול כולו ביצירה, ארוטיקה ואובדן, על ממציאנית פורצת דרך שהלכה בדרך עצמאית עד יומה האחרון. הסיור מגיל 16 ומעלה. זוהי יצירה משותפת של שרון גבאי ושחר מרום, בה משחקים שרון טל, נדיה קוצ'ר ועמית גור.

ההצגה "הסלואו הראשון שלי", פסטיבל עכו 2023. אלה ברק,
ההצגה "הסלואו הראשון שלי", פסטיבל עכו 2023/אלה ברק

"ריקודי סלואו במסיבת בית הספר" - הצגה המוגדרת כמחקר דוקומנטרי על החוויות הקשורות בריקודי הסלואו במסיבת בית הספר, על הקונצנזוס החברתי, על פחדים, על הציפיות ועל התבגרות. יצירתו של סמיון אלקסנדרובסקי בהשתתפות שירה קוריאל ודוד זיסלסון.

"עמירם" - קולאז' שירי-דרמטי שמתחקה אחר עמירם, אב צעיר שעובד בשיפוצים וחי בשולי החברה. לילה אחד עמירם מתעורר בידיעה שנועד לו תפקיד גדול יותר, שדורש ממנו ביצוע של מעשה קיצוני. עמירם מתלבט, אולם קולו הפנימי משכנע אותו והוא יוצא לדרך. בנוסף לקולו הפנימי של עמירם נשמעים גם קולותיהם של איש הציבור, איש הציוד, צלמת הדיוקנאות ועלי התינוק, שמביטים על המתרחש מנקודות שונות על ציר הזמן. מחזאי: עדו סתר, במאית: יעל גולדברג, משתתפים: אורי סממה, ניר ברק, אפרת ארנון, רפי קלמר ואנואר ז'ור.

"עור לגויים" - אופרת ספוקן וורד מאת יוסי צברי, שהוצגה כך בהודעה לעיתונות: "הָיֹה הָיָה, לפני שנים רבות, ככה מתחילות, רוב האגדות. הָיֹה הָיָה, פעם, מזמן, הָיֹה הָיָה, הרחק, הרחק מכאן, הָיֹה הָיָה, מלך, הָיֹה הָיָה, הֵלֶךְ. הָיֹה הָיָה, קבצן, הָיֹה הָיָה, זה הסימן המוסכם שמשהו התרחש במציאות או בדמיון. אפשר רק לנחש, קרה או לא, אמת או בדיה, מי אכפת, העיקר שהָיֹה הָיָה". בימוי ועריכה מוזיקלית: מתן אמסלם, בהשתתפות רוי אברמוביץ', אביב מוסלי, רפאל סולומונוב, בוניאל עפרי, אורי פרלמן, עומר פרלמן שטריקס וספיר רוזנפלד.

מחירי הכרטיסים: 60-80 ש"ח, ואירועי חוצות - ללא עלות. פרטים נוספים על הפסטיבל - כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully