וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסרטים בעשרה שקלים: המלצות ליום הקולנוע הישראלי

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 4:54

"שבע ברכות" ועשרת הפרסים שלו, הסרט החדש של אבי נשר, "המזח" רגע לפני שהוא הופך לסדרה ועוד הזדמנות לראות את "ההילולה". המלצות ליום הקולנוע הישראלי

מתוך הסרט "שבע ברכות"/באדיבות סרטי יונייטד קינג

כמיטב המסורת, יתקיים מחר (רביעי) יום הקולנוע הישראלי. השנה, הוא יציג לראשונה גם יצירות דוקו, מה שמגדיל את המספר של הסרטים שיוקרנו בו לכמות חסרת תקדים - ארבעים, מתוכם כאלה שכבר עלו למסכים וכאלה שיוצגו בהקרנות טרום-בכורה.

גם ההקרנות יתקיימו בכמות גדולה מתמיד של בתי קולנוע ברחבי הארץ, ובכל המקרים מחיר כרטיס יהיה עשרה שקלים בלבד, כמובן לא כולל עמלת הזמנה באינטרנט, פופקורן, חניה וכיוצא בכך. עם כמויות כאלה, כמובן שאי אפשר להמליץ על כל הסרטים ואפילו לא על חצי מהם, אבל הנה שמונה סרטים שכדאי לשים אליהם לב במיוחד.

שבע ברכות

הלהיט שמגיע ליום הזה במומנטום הטוב ביותר, אחרי שקטף עשרה פרסי אופיר ביום ראשון האחרון - כולל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. סביר להניח שההקרנות שלו היו מלאות גם בלי מבצעים מיוחדים, אז אולי כדאי שתזמינו כרטיסים מראש.

למי שלא שמע על "שבע ברכות" מהדיווחים על פרסי אופיר, מן הכתבות הרבות שהתפרסמו על אודותיו או מן הביקורות המשתפכות שחגגו את הישגיו האמנותיים, הנה תזכורת: הדרמה הזו עוסקת באישה החוזרת לארץ כדי לחגוג את חתונתה, וכמיטב המסורת עושה זאת ברצף של שבע ארוחות ערב, שהופכות לבמה לסגירת חשבונות משפחתיים. דרך הסיפור האישי הזה, הסרט עוסק בתופעה שהיתה נפוצה במרוקו: משפחות ברוכות ילדים היו "מלוות" את אחד התינוקות שלהם לנשים עקרות. רונן בן טל הפיק, איילת מנחמי ביימה ואת התסריט כתבו אלינור סלע וריימונד אמסלם, שגם מככבות בצד תיקי דיין, רבקה בכר ורבות אחרות.

מתוך הסרט "שבע ברכות". מריה ברודקין,
מתוך "שבע ברכות"/מריה ברודקין

החייל הנעלם

"שבע ברכות" היה מועמד לתריסר פרסי אופיר וזכה בעשרה. "החייל הנעלם" היה מועמד ל-11 פרסי אופיר וזכה רק בקטגוריית הצילום, אבל הוא עדיין אחד הסרטים הישראלים הטובים של השנה, וגם אחד היחידים שזכו לאיזושהי תהודה בינלאומית - הסרט מגיע ליום הקולנוע הישראלי אחרי הקרנת בכורה עולמית בפסטיבל לוקרנו האיכותי והיוקרתי למדי.

כמשתמע משמו, "החייל הנעלם" עוסק בחייל שמשרת בעזה אך עורק, ובדרכו חזרה הביתה מבין כי קציניו משוכנעים שחמאס חטף אותו. זה נשמע כמו הסרט הכי פוליטי וכבד של היום הזה, אך למעשה זה אחד הסרטים הישראלים הקורעים ומלאי ההומור של הזמן האחרון - הומור שחור כמובן, המיטיב להמחיש את האבסורד הנוראי שאנחנו חיים בו. כתב וביים דני רוזנברג, מי שכבר הוכיח בסרטו הקודם "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" שהוא מבין ואוהב קולנוע ברמות הגבוהות ביותר.

לרוץ על החול

"לרוץ על החול" היה מועמד לארבעה פרסי אופיר, כולל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, ויצא בידיים ריקות - אך יש לו פוטנציאל להיות להיט כשייצא לאקרנים בהפצה מסחרית רחבה בעוד חודש, והמסע שלו מתחיל עכשיו.

בדומה ל"החייל הנעלם", גם כן זה סיפור על אי-הבנה על רקע המציאות הישראלית האפלה. שון מונגוזה מגלם פליט סודני שבניסיונו להימלט מציפורניה חסרות הרחמים של משטרת ההגירה, מוצא עצמו מתחזה לשחקן החיזוק האפריקאי החדש של מכבי נתניה.

אדר שפרן, מפיק פורה שזה סרטו הארוך הראשון כבמאי, מציג סרט שכתוב ועשוי על פי הספר, ונהנה מתצוגות משחק מעולות של מונגוזה בתפקיד הראשי וקים אור אזולאי כמנכ"לית הקבוצה - בתו של הבעלים בגילומו של צביקה הדר. יש גם הופעות אורח של אושיות מעולם הכדורגל, למשל מוטל'ה שפיגלר והשדרן יהונתן כהן.

גן קופים

סרטו החדש של אבי נשר הוא בסבירות גבוהה גם האחרון שלו אי פעם, לפחות לפי הצהרותיו בתקשורת. כרגיל, הסרט היה מועמד לשלל פרסי אופיר ולא זכה באף אחד, אבל ההתעלמות של הממסד לא אמורה לחבל בהישגיו הקופתיים - כמעט כל סרט ישראלי קודם של הבמאי חביב הקהל הביא לאולמות מאות אלפי צופים. אין סיבה מיוחדת שהדבר ישתנה, אם כי "גן קופים" הוא בהחלט אחד מסרטיו האינטלקטואלים ומאתגרים של היוצר הוותיק.

על בסיס סיפור אמיתי, שמתעלה מעל כל דימיון, אדיר מילר מגלם כאן סופר שכל כך צמא להכרה, עד שהוא הוגה תוכנית ערמומית ופאתטית באותה מידה. כרגיל אצל נשר, צוות השחקנים מרשים וכולל את סוזנה פאפיאן שפרצה ב"סובייצקה" ושלל טאלנטים של קשת - שני כהן, יניב ביטון, ערן זרחוביץ' ואחרים.

המזח

הלהיט הישראלי המפתיע של השנה. סרט המלחמה של ליאור חפץ לא זכה לקמפיין שיווק מסיבי במיוחד, בין השאר כי בקרוב הוא יעלה בכאן 11 בגרסה טלוויזיונית מורחבת כסדרה של חמישה פרקים. למרות זאת, הסרט הפך לשובר קופות הודות לביקורות מעולות ולתגובות חמות מפה לאוזן, אלה הגיבו היטב לאפקטים המרשימים, שכמותם כמעט אף פעם לא ראינו בקולנוע המקומי; למסר הפטריוטי והציוני; ולכוכבים האטרקטיביים שמככבים בו - מיכאל אלוני, דניאל גד ואחרים.

בדומה ל"גולדה", גם "המזח" חוזר למלחמת יום הכיפורים, שאנו בדיוק מציינים לה חמישים שנה, וגם הוא עושה זאת דרך סיפור מסגרת של ועדת חקירה. במקרה זה, היא חוקרת את מעשיו הנואשים של רופא צבאי בגילומו של מיכאל אלוני, שהצבא נטש אותו ואת חייליו במוצב מבודד.

ההילולה

הלהיט הישראלי הגדול של השנה, אם כי במקרה שלו זה לא הפתיע אף אחד - היה ברור כי גרסה קולנועית של סדרת הפולחן "שנות ה-90" תשבור קופות, והיא אכן עשתה זאת. כעת, הבלוקבסטר האימתני של האחים אסייג ינסה להשתמש ביום הקולנוע כדי להתקדם עוד יותר לעבר רף מיליון הכרטיסים.

ההצלחה של "ההילולה" מגיעה עם כוכבית אחת - הסרט הצליח בכל מקום ואתר בארץ, חוץ מאשר בתל אביב וערי שמנת אחרת. הקהל במקומות האלה, שבאופן כללי נוטה להתעלם מקולנוע מקומי, הרים את אפו גם מעל הקומדיה הזו, וכמובן שדברי הנאצה של מני אסייג שהיה מעורב ביצירתה לא הועילו. מי שפספס - הפספוס כולו שלו. מדובר באחד הלהיטים הישראלים המעניינים של העת האחרונה, שפותר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בצורה מרתקת יותר מהרבה סרטים תלאביביים.

עוד בוואלה!

"ההילולה" מלא אמירות מרתקות על מזרחיים ופלסטינים. חבל שהוא לא מושקע יותר

לכתבה המלאה

הפילגש

התחלנו עם התייחסות לפרסי אופיר אז גם נסיים בהם. שני סרטים של במאיות היו מועמדים השנה לפרס הסרט הטוב ביותר - הזוכה "שבע ברכות", של איילת מנחמי; ו"הפילגש", סרט הביכורים של מעיין ריף. הוא יפגוש כעת לראשונה את הקהל הרחב בישראל, לאחר שכבר נהנה מהקרנות בכורה מוצלחות בפסטיבל ירושלים ובניו יורק, שם זכה לחיבוק חם מהציבור האמריקאי, שאוהב סרטים על שבעות.

ראינו כבר הרבה סרטים שמתרחשים בשבעה, אבל "הפילגש" מתאר סיטואציה יוצאת דופן: מה קורה כשמישהו מת ומותיר מאחוריו לא רק את זוגתו אלא גם את הפילגש שלו, שאין מקום פורמלי לה ולאבל שלה? את התסריט המקורי והחכם מביאות לחיים (סליחה על משחק המילים) שתיים מן השחקניות המקומיות הבולטות בדורן: דאנה איבגי ואניה בוקשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully