וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתבי האהבה של דרייפוס והמרידות בנאצים: שבוע הקולנוע היהודי חוזר בפעם ה-25

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 16:18

ברקע הלחימה, האירוע הקולנועי יתקיים כמדי שנה בחנוכה בסינמטק ירושלים, עם שלל סרטים בנושאים יהודיים, כולל "אזור העניין" המדובר וקלאסיקה אילמת בת 100 שנה. כל האירועים פתוחים בחינם למפונים מהדרום ומהצפון. כל הפרטים

מסיבת העיתונאים של "The Zone of Interest" בפסטיבל קאן 2023/אבנר שביט

בצל המלחמה, שבוע הקולנוע היהודי יתקיים השנה בפעם ה-25 לאורך ימי חג החנוכה. במסגרת האירוע, כ-30 סרטים מ-15 מדינות יוקרנו בסינמטק ירושלים בין התאריכים 14-9 בדצמבר, מהם סרטים תיעודיים, עלילתיים, קצרים וקלאסיקות משוחזרות - כולם בנושאים יהודיים, עוסקים באישים יהודיים, בהיסטוריה היהודית ובתולדות האנטישמיות - ויכלול גם הרצאות, פאנלים ומפגשים מיוחדים. כל האירועים פתוחים בחינם עבור ישראלים שפונו מהדרום ומהצפון מאז 7 באוקטובר.

הפסטיבל ייפתח עם הסרט "נפש אחת", המבוסס על סיפורו האמיתי של ניקולס ווינטון הבריטי, שניצח על מבצע הצלה של ילדים יהודים מפראג בימי מלחמת העולם השנייה, בכיכובם של אנתוני הופקינס והלנה בונהם-קרטר. סרטים בולטים נוספים מהעולם כוללים את "אזור העניין" המדובר של ג'ונתן גלייזר, על מפקד מחנה אושוויץ רודולף הס; הדוקו האפי "עיר כבושה" של סטיב מקווין על אמסטרדם שתחת השלטון הנאצי מול אמסטרדם של היום; "בשם הבן" של מרקו בלוקיו, על מאבק בין משפחה יהודית באיטליה לכנסייה הקתולית, שדורשת להעניק חינוך קתולי לילד שהוטבל בסתר ללא ידיעת הוריו; וכן "היה היה באלג'יריה", שבו הבמאי אלכסנדר ארקדי חוזר לרחובותיה של עיר הולדתו אלג'יר.

"נפש אחת". באדיבות שבוע הקולנוע היהודי ירושלים,
מתוך "נפש אחת"/באדיבות שבוע הקולנוע היהודי ירושלים

בין הסרטים הישראלים שיוצגו באירוע יהיו "תקווה ללא גבולות" של איתי ורד, על הרופאים הישראלים שנסעו להקים בית חולים שדה באוקראינה; "שושה" על הניסיון להעלות בתל אביב קברט ביידיש על פי הרומן של יצחק בשביס זינגר, במרכז התרבות "יונג יידיש" שבתחנה המרכזית; "חידת שושני" על הוגה הדעות המסתורי וסימני השאלה שמאחוריו; וכן "מי כמוך" על מסע של רבה רפורמית ובתה לקהילת אבאיודאיה היהודית באוגנדה.

בקטגוריה התיעודית יוצג "אלפרד ולוסי דרייפוס: נשיקה עמוקה כמו אהבתי", העוסק בהתכתבויות בין הקצין היהודי שהורשע בבגידה על לא עוול בכפו לבין אשתו לאורך חמש שנים. ההקרנה תיערך בנוכחות נינתם, יעל פרל-רואיז. עוד יוקרנו "ההגדה לבית רוטשילד", על משפחת הבנקאים שהאנטישמים הפכו לדמון; "התנגדות - הם השיבו מלחמה" שמבקש לנתץ את המיתוס על "ההליכה כצאן לטבח" ולהראות את ההתנגדות הרחבה של יהודים לאלימות הנאצית ברחבי אירופה; "וילם ופרידה - נגד הנאצים", על שני אמנים שזייפו אלפי תעודות זהות שהצילו את חייהם של אלפי יהודים בהולנד, ועל הפעולה הנועזת לפיצוץ משרד הרשומות המרכזי, שהקשה על הזיוף; "חיי ילד" על דניאל חנוך, ששרד את אושוויץ כילד, וכעת בגיל 90 הוא משחזר את סיפורו; וכן "האדמה בוערת תחת רגלינו", שבו הבמאי ז'וליאן דונדה שב לפולין, 25 שנה אחרי סרט קודם שביים שם על החורבן היהודי בשואה.

עוד בוואלה!

מבעד למסך: במאית "אפס ביחסי אנוש" כותבת סרט על התצפיתניות בנחל עוז

לכתבה המלאה
"חידת שושני". דוד וולף, באדיבות פסטיבל חיפה,
"חידת שושני"/דוד וולף, באדיבות פסטיבל חיפה

במסגרת המוקדשת לאנשי תרבות יהודים יוקרנו הסרטים "פיסארו: אבי האימפרסיוניזם" על הצייר היהודי הנודע; "יוליסס של ג'יימס ג'ויס", המנסה לשחזר את דרכו של גיבורה היהודי ליאופולד בלום; "שורף את הדף" על משוררת היידיש הסוערת צילה דראפקין, שהשירה האירוטית שלה שברה מוסכמות; "לכבוש את הזמן" העוקב אחרי המתעמלת האגדית אגנס קלטי בת ה-102, האלופה האולימפיה החיה המבוגרת ביותר בעולם; וכן "נתניזם" של נתן הילו, שמצייר אפיזודות מזכרונותיו כחייל אמריקני יהודי, שנדרש לשמור על נאצים בכירים שנדונו למוות במשפטי נירנברג.

בגזרת הקלאסיקות תוקרן הקומדיה המוזיקלית "הלו, דולי!", בכיכובה של ברברה סטרייסנד; "אהבנו את לורה" של אלכסנדר ארקדי, על מפגש חברים ברקע טרגדיה בקיבוץ בגבול הצפון, כשבישראל פורצת מלחמת ששת הימים; ומעניין במיוחד: "מזרח ומערב" האילם מ-1923, בבימויו של סידני גולדין, בכיכובה של מולי פיקון האגדית, ובליווי חי של הפסנתרנית רודיקה פויגלמן - קומדיית סלפסטיק המתארת נסיעה של איש עסקים יהודי מניו יורק יחד עם בתו בחזרה לחתונת אחייניתו בגליציה, כשהמפגש בין העולם הישן והחדש יוצר שלל אתגרים.

תמונה של אגנס קלטי מתוך הסרט "לכבוש את הזמן". באדיבות שבוע הקולנוע היהודי ירושלים,
אגנס קלטי, מתוך "לכבוש את הזמן"/באדיבות שבוע הקולנוע היהודי ירושלים

במסגרת המוקדשת לנושא האנטישמיות, יוצגו הסרטים "שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש" על הרצח שזעזע את צרפת; "תיק גולדמן", העוסק בפעיל יהודי-צרפתי רדיקלי העומד למשפט על רצח כפול, שהוא מכחיש שביצע, בפרשה שעוררה סערה גדולה; סרט האנימציה "הקנוניה", הבוחן את מסלולן של תיאוריות הקשר האנטישמיות לאורך מאות שנים, מראה כיצד רמאים וזייפנים טוו אותן ואיך הן ממשיך לצוץ עד לימיני; וגם "מי מפחד מהבית של היטלר? בית ועבר בתוכנו", שבו הבמאי גונטר שווייגר יוצא אל עיר הולדתו של הדיקטטור באוסטריה, ומלווה את סיפור הפקעת הבית שבו נולד.

לפרטים נוספים, היכנסו לאתר סינמטק ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully