וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה של "תיקים באפלה" נפתרה אחרי 25 שנים

7.1.2024 / 0:01

השיר האבוד של "תיקים באפלה" הוא תעלומה שכל מעריץ אדוק של הסדרה מכיר וניסה לפתור בעצמו ללא הצלחה. רק עכשיו, 25 שנים אחרי שידור הפרק ההוא, נפתרה סוף סוף התעלומה

הטריילר לעונה הראושנה של תיקים באפילה/FOX

רק המעריצים הפנאטיים של "תיקים באפלה" מכירים את אחת התעלומות הגדולות ביותר של הסדרה שמעולם לא נפתרה - ולא מדובר באיזו תופעה על טבעית בלתי מוסברת, אלא בשיר. כן. שיר - שנוגן ברקע סצינה באחד הפרקים של הסדרה, עורר את סקרנותם של הצופים ועד היום (כלומר עד לפני כשבוע) כל מי שניסה למצוא את שם השיר, המבצעים שלו או כל דרך רשמית או פיראטית להאזין לו - כשל.

גם לורן אנקונה צפתה בפרק המדובר של "תיקים באפלה" כשהשיר המסתורי עורר את סקרנותה. בסצנה, אחת הדמויות האורחות בסדרה נכנסת לבר בו מתנגן שיר קאנטרי עם המילים: "בזיכרון שלי את אור ירח, אור כוכבים...". אנקונה אהבה את השיר, עצרה את הפרק, חזרה אחורה ופתחה שאזם (האפליקציה לזיהוי שירים). להפתעתה לא נמצאה התאמה. פרטים על השיר לא הופיעו גם בדף ה-IMDb על הפרק. היא לא ויתרה. היא חיפשה את המילים ברשת ולא מצאה דבר מלבד פוסטים בפורום של מעריצי "תיקים באפלה" של צופים אחרים ששאלו בדיוק את אותה שאלה. חלק סיפרו שהם מחפשים את השיר מאז 1998, כשהפרק שודר לראשונה.

אנקונה גילתה שמדובר בתעלומה שאפילו מאלדר וסקאלי היו מתקשים לפתור. מי עומד מאחורי השיר המסתורי ואיך גדודי מעריצי "תיקים באפלה" לא הצליחו למצוא את התשובה לשאלה הזאת במשך 25 שנים? כמו אחרים, אנקונה רצתה לפצח את המקרה, ולו רק כדי שהיוצרים הבלתי מזוהים של השיר יוכלו לקבל את הקרדיט שמגיע להם. "רציתי שידעו שהם זוכים להערכה", היא אמרה ל-Washington Post.

על אף שהנושא אכן דובר ברשת בעבר, כנראה שאף מעריץ לא חשב שדווקא עכשיו אפשר להפוך אותו לויראלי. לורן אנקונה פנתה ל-X בנושא והלכה לישון. היא התעוררה למבול של תגובות וגילתה שהציוץ שלה צבר מיליוני צפיות בין לילה. הפעם לא רק המעריצים ניסו לפענח את הדבר. הציוץ הגיע גם למומחים מהתעשייה ותוך פחות מ-24 שעות הם הצליחו בשיתוף פעולה למצוא את מקור השיר וליצור קשר עם כותביו. "עשרים וחמש שנים!" אמרה אנקונה, "לא היה להם (ליוצרים) מושג שהלחן שלהם הוא כזה קאלט. זה מדהים".

הציוץ שחידש את הדיון:

הנה הקטע עם השיר:

וגם כאן:

אז מאיפה מגיע השיר הזה?

הכירו את דן מרפיסי וגלן ג'ורדן, שני מוזיקאים מלוס אנג'לס שהלחינו מוזיקה להפקות טלוויזיה וסרטים בשנות ה-90, בין היתר גם ל"תיקים באפלה". השיר המסתורי נקרא Staring at the Stars, שיר קאנטרי מקורי שמרפיסי וג'ורדן כתבו לבקשת מפיקי "תיקים באפלה", כך אמר מרפיסי ל-The Post. שני המוזיקאים - קולגות וחברים ותיקים שנפגשו בלוס אנג'לס - קיבלו בריף לא שגרתי שיתאים לסדרת המדע הבדיוני.

"קיבלנו הנחיה לשיר קאנטרי שיכול להיות על חייזר או בן אדם", אמר מרפיסי, "והיינו צריכים ליצור אותו ממש מהר". השניים הרכיבו במהירות טראק קאנטרי מרגיע עם קצב תופים רך וגיטרת פלדה הוואית שמילותיו מתחברות גם לפן החוצני, כפי שג'ורדן שר: "בזכרוני את אור ירח, אור כוכבים, עם עיניים כהות גדולות שמהפנטות אותי. עכשיו אני מביט אל הכוכבים. תוהה איפה את. תוהה אם אי פעם אראה שוב את פניך".

"מה שהם רצו שנעשה כאן זה שיר שפשוט משדר 'בר קאנטרי'", אמר ג'ורדן, "לאפשר למילים לדבר גם על חייזרים היה רק סוג של משחקי לשון".

הצמד השלים את השיר ושלח אותו למפיקים. הוא הופיע ב-"דרימלנד II", הפרק החמישי בעונה השישית של הסדרה. מכיוון שהשיר מעולם לא שוחרר במקום אחר ("זה בהחלט לא היה מסוג השירים שמפיקי מוזיקה בנאשוויל חיפשו", אמר ג'ורדן), בקושי היה תיעוד של ההפקה שלו ושל שני המוזיקאים שיצרו אותו.

למרפיסי וג'ורדן לא היה מושג שאחרי יותר משני עשורים, השיר שלהם יאחד את הרשת בחיפוש אחריהם.

הרגע שהיא גילתה שמדובר בתעלומה מוכרת:

ולאן זה הלך מכאן:

מי עלה על זה?

אנקונה, שעובדת כאנליסטית רשתות בפילדלפיה, צפתה ביום שלישי בהתרגשות כשהציוץ שלה ב-X זכה לתהודה. אנקונה עבדה בעבר כמנהלת מדיה והכירה את ההתרגשות - כמו גם את המלכודות - של השגת תהילה ויראלית באינטרנט, כך אמרה. אולם השרשור הזה הרגיש לה אחרת. "לא היו טרולים או מתנגדים. רק מבול של מעריצי טלוויזיה ואנשי מקצוע בתחום המוזיקה שהשקיעו מזמנם בתעלומה והשתוקקו לעזור. זה היה דבר כל כך טוב להפוך בגללו לויראלי", אמרה אנקונה.

בתגובות לציוץ המקורי של אנקונה, רמזים החלו לצוץ. אחד הצופים יצר קשר עם העורך המוזיקלי של הפרק, שלא זכר את השיר. משתמש אחר מצא את גיליון ההפקה של הפרק, שבו רשומים משך הזמן של השירים המושמעים בפרק, אך לא את הכותרות של השירים. לבסוף, מפקח על מוזיקת סרטים וטלוויזיה בלוס אנג'לס הגיב על השרשור עם פריצת דרך ונקב בשמות "מרפיסי וג'ורדן".

מרפיסי אמר שחבר התקשר אליו כדי לספר לו ששיר ישן מהקטלוג שלו מתפוצץ ברשת. מרפיסי לא האמין. "הדבר הראשון שאתה חושב עליו כשמישהו אומר, 'היי, אתם ויראליים בטוויטר!' הוא כאילו... איזה דבר מטומטם עשיתי לאחרונה?" הוא אמר. מרפיסי התקשר לג'ורדן, שנותר המום באותה המידה.

למרפיסי כבר לא היה עותק של Staring at the Stars, אולם ג'ורדן חפר בתקליטים שלו ומצא את השיר שמור בדיסק ישן. לבסוף, מרפיסי פרסם תגובה בשרשור של אנקונה וסיים את החיפושים עם אישור נרגש שהתעלומה נפתרה. "וואו, הייתי בהלם", אמרה אנקונה.

עוד בנושא:
התעלומה שהיוותה השראה ל"תיקים באפלה": מה גרם ל-23 רופאים ואחיות להתעלף אחרי טיפול באשה עם דם גבישי?

אל תבטחו באף אחד: "תיקים באפלה" החדשה מביישת את הישנה

והנה התגובה של היוצרים:

מרפיסי וג'ורדן סיפרו שהם נותרו המומים מהתגובה הנלהבת לשיר שלהם, אחד ממאות שהם כתבו להפקות במהלך השנים מבלי לצפות לתגובה נלהבת שכזאת. "זה כל כך מוזר ונפלא", אמר מרפיסי, "אני פשוט אוהב את מה שקורה. אנשים מדברים על השיר של גלן ושלי... זה מה שאתה רוצה שיקרה כשאתה מוזיקאי. אתה רוצה שאנשים יאזינו לך ויקבלו מזה משהו".

שני המוזיקאים, שלא שיתפו פעולה בשנים האחרונות בגלל התחייבויות משפחתיות, יצרו קשר מחדש לראשונה מזה שנים כשמרפיסי נסע לביתו של ג'ורדן בוואן נויס כדי לאסוף את הדיסק. הם ישבו יחד והאזינו שוב לשיר בן ה-25 שלהם, בידיעה שהוא זכה לתהודה בקרב מעריצים במשך עשרות שנים ללא ידיעתם. "דן ואני הסתובבנו שנינו עם חיוך גדול על הפנים", אמר ג'ורדן.

מרפיסי הודיע ב-X שהצמד מתכוון להוציא את השיר בקרוב, מה שמבטיח שהשיר הקליט מ"תיקים באפלה" ימשיך לחיות - עם שמות יוצריו מצורפים והמילים המלאות. "כולם תוהים אם יבוא יום והם יהיו נושא למשהו ויראלי ברשת", אמר מרפיסי, "אני שמח. שנינו מאוד שמחים שזה קרה ככה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully