וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך מפל דיסקיות וכיכר החטופים, מוזיאון תל אביב נולד מחדש כמרחב מרפא

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 0:56

כמו ישראל כולה, גם מוזיאון תל אביב עבר טלטלה עזה בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר. כעת, תוך מבט מחודש על האוסף וניסיון לתכנן קדימה תוך חוסר ודאות, המוסד מוצא ייעוד ציבורי חדש: טיפול ותרפיה באמנות לניצולים ונפגעי הטראומה. ומה מתוכנן להמשך השנה?

יום הולדת עצוב לכפיר ביבס בכיכר החטופים: "עוד אפשר להציל אותו"/ניב אהרונסון

ההוכחה לכוחה של אמנות לגעת בעמקי הלב נמצאת היום בכניסה למוזיאון תל אביב. ברחבה העצובה ביותר בתל אביב, זה נמצא בכל פינה: מפסלונים ועד לדגם של מנהרה, עשרות מיצבים בכיכר החטופים עושים הכול כדי לנטוע בעוברים ושבים את הצורך לצעוק, ולדרוש שהסיוט ייגמר.

היוזמות הללו צמחו באופן עצמאי, ללא קשר ישיר למוזיאון, אף שהוא מעניק למטה המשפחות מרחבי התכנסות וסיוע ככל שניתן. כך או כך, הדי המלחמה והאסון של 7 באוקטובר מורגשים היטב גם בתוך המוסד התל-אביבי, כמו גם בתכניות שלו לשנה הקרובה, שהוצגו במיסבת עיתונאים ביום חמישי האחרון.

באופן אירוני, המלחמה תפסה את מוזיאון תל אביב תוך כדי הצגת התערוכה "עמוס גיתאי: כיפור, רקוויאם למלחמה", במלאת 50 שנה למלחמה ההיא ובעקבות הסרט המפורסם של הבמאי. מתקפת הפתע של חמאס הכניסה את המוסד למתכונת חירום. התערוכה של אלברטו ג'קומוטי פורקה במהירות. תמונות יקרות ערך במיוחד, של פיקאסו או ואן גוך למשל, הועברו בזריזות למחסנים, שם הן שוכנות עדיין בהמתנה לימי שלום. המוזיאון עצמו אף נסגר למשך כמה שבועות.

עם פתיחתו המחודשת, החל מוזיאון תל אביב לחזור לשגרה, אבל קצת אחרת. לצד כמה תערוכות המציגות כעת, למשל התערוכה מיצירותיו של שלום סבא שתוכננה מראש, במוזיאון מביטים קדימה ומנסים לנווט את הספינה בעידן לא צפוי, כששקט אינו נראה באופק וקשה לתכנן למרחק. בין האתגרים שעל הפרק: ירידה בהכנסות ובכמות המבקרים, האקלים הציבורי שלא פנוי בהכרח לתרבות, וגם הכתף הקרה שקהילת האמנות הבינלאומית מראה לישראל. במוזיאון אומרים כי אף אמן מהעולם לא ביקש להסיר את יצירותיו, אך מציינים כי אמן אחד, שהציג בעבר במוזיאון, העדיף שיצירה שלו לא תוקרן בו מחדש כעת.

דניאל קיצ'לס, "ברוש". באדיבות מוזיאון תל אביב,
מתוך היצירה "ברוש" של דניאל קיצ'לס/באדיבות מוזיאון תל אביב

בינתיים, המוזיאון מתמקד פנימה, ובוחן מחדש את תפקידו כמוסד ישראלי בתקופה הזאת. מעבר לסיוע למטה המשפחות ברחבת הכניסה, הדבר בא לידי ביטוי בשלל פעילויות לקהילות מפונים בצפון ובדרום, במקום מושבן האירעי ובאירוח במוסד עצמו, ובחלוקה של עשרות אלפי ערכות פעילות למוקדים שכאלה ברחבי הארץ.

במקביל, המוזיאון מכריז על יוזמת "מרחב מרפא", שבמסגרתו אגף החינוך של המוזיאון מחפש דרכים לאפשר מרחב לטיפול באמנות, יצירה והחלמה לניצולים, לפצועים ולנפגעי הטראומה הרבים מהאסון. זאת, בשיתוף עם החמ"ל האזרחי, בתי ספר לאמנויות, מטפלים וצוותים רפואיים.

עוד בוואלה!

התערוכה מהגלריה שנשרפה בקיבוץ בארי מקבלת חיים חדשים. צפו בתמונות המרגשות

לכתבה המלאה

"הכניסה דרך רחבת 'כיכר החטופים' מייצרת קו ישיר ופתוח בין הציבור הרחב והמוזיאון, והמרחק הפיזי והרגשי בין הפנים והחוץ הולך ומצטמצם, ובאופן טבעי, תצוגות המוזיאון כולן נטענות שכבות נוספות של משמעות", אומרת טניה כהן-עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות. "אנו עובדים כל העת על מנת ליזום, לסייע ולהבטיח עבור מאות אלפי המבקרים העוברים בשערי המוזיאון מדי שנה, שהמוסד האיקוני התרבותי הזה יהיה קשוב לרוח הזמן ונגיש לכל".

נטע ליבר שפר, "סירת הגלות המטאפיזית 2023". אבי אמסלם, באדיבות מוזיאון תל אביב,
נטע ליבר שפר, "סירת הגלות המטאפיזית 2023"/אבי אמסלם, באדיבות מוזיאון תל אביב

ומה בהמשך? כמה תערוכות המתוכננות לשנה הקרובה מהדהדות במישרין ובעקיפין את אירועי השבת השחורה וימי המלחמה שבאו אחריה. בין אלו אפשר למצוא את "אחוז בכל היקר - מבט על אוסף בימי מלחמה", שתבחן מחדש שלל רישומים והדפסים מאוספי המוזיאון, מסוף המאה ה-19 ועד ימינו, שמתמודדים עם נושאים כמו מוות, פליטות, מנוסה ואובדן, ומעוררים כעת תחושות אחרות ומבטאים "קינה על המצב", כלשון ההודעה לעיתונות. תערוכה מסקרנת אחרת שמגיבה לכאן ועכשין, של האמן הישראלי מוחמד אבו סאלמה, היא "אשד": שתציג מפל ענק המורכב מדיסקיות, המזכירות הן את החיילים והן את סמל המאבק להשבת החטופים.

וגם: התערוכה הקבוצתית "רואים ירוק רואים שקוף" בביתן איל עופר, שמתכתבת עם הגן שבחוץ ועם היחסים שבין המרחב האורבני והטבע שמסביב; תערוכת יחיד לאמן האלג'יראי-צרפתי אדל אבדסמד, רטרוספקטיבה לאמן משה וורובייצ'יק-רביב, שנודע גם בכינוי מוי וור ופעל ברוסיה, גרמניה, צרפת וישראל; "אורות רחוקים", תערוכה מצילומיה של נטע לאופר, זוכת פרס פרסר לצלמת צעירה לשנת 2022, העוסקת גם היא בהשפעת האדם על הטבע; "תקוות וחלופות אחרות", הכוללת רישומי ענק של נטע ליבר שפר, זוכת פרס שיף לאמנות פיגורטיבית־ריאליסטית לשנת 2023, העוסקים בחזונות אלטרנטיביים לציונות שלא התממשו; תערוכה מקיפה לאמנית הישראלית בלה בריזל; "מלחמה ושלום", מחווה לציון 50 שנה לסדנת ההדפס בירושלים; תערוכה משותפת לאתי יעקובי ואבי סבח, זוכי פרסי רפפורט לשנת 2022; "תיאטרון החיות" המיועדת לכל המשפחה, ובמרכזה שטיח עצום מימדים בן 400 שנה שנארגו לתוכו סצינות של ציד ביערות; תערוכת הווידאו "אל הלא נודע", המורכבת כולה מיצירות של אמנים ישראלים, בהם סיגלית לנדאו ודניאל קיצ'לס; וגם שתי תערוכות מתחום האדריכלות: "בונים את הים" המוקדשת לתכנון המבנים בקו החוף של תל אביב ומוקדשת במיוחד לוורנר יוסף ויטקובר, ורטרוספקטיבה מקיפה לאדריכל רם כרמי, הידוע כמי שעמד מאחורי שורת מבנים איקוניים - מבית המשפט העליון דרך מרכז הנגב ועד התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully